Η Ντέιζι Τζόνσον γεννημένη το 1990, μετά από μια συλλογή διηγημάτων, παρουσιάζει ένα συναρπαστικό βιβλίο που την κάνει αυτόματα υποψήφια για το Βραβείο Booker (η νεότερη συγγραφέας που διεκδίκησε ποτέ τη σημαντική αυτή λογοτεχνική διάκριση).

Ads

Μια σχέση μάνας κόρης, αυτό πραγματεύεται το βιβλίο.

Αλήθεια, πόσα βιβλία δεν έχουν γραφτεί για αυτή την σχέση;

Πόσο δυνατή είναι η σφραγίδα της και την κάνει τόσο ιδιαίτερη; Γιατί συνεχίζει να μας «πονάει»; (βέβαια το βιβλίο μιλάει για πολλά -για την οικογένεια, την αγάπη, την ταυτότητα, το πεπρωμένο).

Ads

Μέσα από την αφήγηση της κόρης θα γνωρίσουμε την Σάρα. Μια γυναίκα αντισυμβατική που ζει και μεγαλώνει έξω από κανόνες το παιδί της, την Γκρέτελ. Σπίτι τους ένα πλοιάριο στο ποτάμι. Κάποια στιγμή θα φιλοξενήσουν τον Μάρκους, έναν περιπλανώμενο νεαρό. Όλοι έχουν καλά κρυμμένα μυστικά. Οι ζωές τους, οι πληγές τους, θα μας ξαφνιάσουν, θα μας αιφνιδιάσουν. Η Σάρα θα εξαφανιστεί και η Γκρέτελ δεν θα πάψει να την αναζητά. Και όταν επιτέλους την ανακαλύψει μετά από χρόνια, θα βρεθούν κάτω από την ίδια στέγη.

Μόνο που τώρα θα έχουμε αντιστροφή των ρόλων (η Σάρα θα πρέπει να φροντίσει την μητέρα της). Η συγκατοίκηση αυτή, μέσα από αποκαλύψεις, απαντήσεις και ανατροπές, θα τις βοηθήσει άραγε να απαλύνουν τα αγκάθια της σχέσης τους; Θα έχουν στην διάθεσή τους τον απαραίτητο χρόνο;

Το βιβλίο είναι συγκλονιστικό, απαιτητικό. Πρέπει να του αφοσιωθείς και να το αφήσεις να σε μαγέψει. Το λάτρεψα.

Ίσως γιατί τώρα που δεν είμαι κόρη κανενός έχω άλλη ματιά. Ίσως γιατί είμαι μάνα μιας κόρης, σε μια σχέση όπου συνεχώς νιώθω πως κάτι τρέχω να σώσω. Και όταν μου δίνεται η ευκαιρία να διαβάζω τόσο σπουδαία λογοτεχνία, γεμίζω ελπίδα. Ακόμη προλαβαίνω…

Η Ντέιζι Τζόνσον στις ευχαριστίες του βιβλίου αναφέρει πως ο σύντροφός της είπε: «νομίζω πως αυτό θα είναι και γαμώ τα βιβλία».

Εγώ πάλι θέλοντας να συμπληρώσω το σχόλιό του, θεωρώ πως το βιβλίο κάνει ότι ακριβώς υπόσχεται στον τίτλο του. Μας καθηλώνει κάτω από την επιφάνεια.

ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ. ΝΤΕΙΖΙ ΤΖΟΝΣΟΝ
Εκδόσεις Καστανιώτη 2019 /Μετάφραση: ΜΑΡΙΑ ΒΑΡΔΟΠΟΥΛΟΥ