«Η πόλη ή πώς να κοιμηθείτε εύκολα» είναι ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο του Παναγιώτη Γκιζώτη, βασισμένο στο «Υπό έλεγχο» του Φ. Σόνταγκ.
Ο ίδιος υπογράφει και τη σκηνοθεσία της παράστασης και μιλάει στο TVXS λίγο πριν την πρεμιέρα της δεύτερης σεζόν στο Θέατρο 104.
Ο Παναγιώτης εξηγεί: «Ζούμε σε μια εποχή που η έννοια της αλήθειας έχει διαστρεβλωθεί σε τέτοιο βαθμό όπου καταλύεται η ίδια η έννοιά της… Έχει ενορχηστρωθεί μια απανταχού συγκάλυψη που αφηγείται μια απόλυτη νόρμα στην καθημερινότητά μας, σε τέτοιο βαθμό που οριακά νιώθεις τρελός όταν λες ότι κάτι δεν πάει καλά».
Ο Θεσσαλονικιός ηθοποιός και σκηνοθέτης με τεκμηριωμένο πολιτικό λόγο και καλλιτεχνικό όραμα φέρνει στη σκηνή μια διαφορετική παράσταση, όπου εξέχουσα θέση έχει η εντυπωσιακή μακέτα της Μαίρης Βασιλάκης και πρωταγωνιστούν τρεις νέοι ηθοποιοί, πού ήδη έχουν επιτυχίες στις φαρέτρες τους: Μαρία Καραγκιοζίδου, Δημήτρης Ροΐδης (υπογράφει και τη μουσική) και Γιώργος Χιώτης.
Πες μας δύο λόγια για όλα όσα θα δούμε στη σκηνή του Θεάτρου 104, από τις 7 Φεβρουαρίου.
Η πόλη ή πως να κοιμηθείτε ήσυχα είναι μια πρωτότυπη δραματουργία βασισμένη στο Υπό έλεγχο του Φ. Σόνταγκ η οποία περιγράφει και καυτηριάζει το σύγχρονο αστικό βίο καθώς και τα παράδοξα της επικαιρότητάς μας.
Θραύσματα της καθημερινότητας αναδύονται για να μας αφηγούνται με χιούμορ το αλλοπρόσαλλο της ζωής. Μια μακέτα μιας ολόκληρης πόλης μάς φανερώνει μέσω ζωντανής κινηματογράφησης μια μέρα στην πόλη. Όλα φαντάζουν καθαρά, όμορφα και ωραία αλλά κατά τη διάρκεια του έργου μάς φανερώνεται ο άσχημος και καταπιεστικός εαυτός της.
Επέλεξες να γράψεις και να σκηνοθετήσεις, ο ίδιος το έργο «Η πόλη ή πώς να κοιμηθείτε ήσυχα», ποια ανάγκη δημιουργήθηκε πρώτα της συγγραφής ή αυτή ήρθε ως αφορμή για να σκηνοθετήσεις;
Νομίζω της συγγραφής, καθώς αφορμή, πέρα από το έργο του Σόνταγκ, υπήρξαν και διάφορες σκόρπιες σημειώσεις επί του θέματος. Παρόλα αυτά, άπαξ και η απόφαση είχε παρθεί, αυτά έγιναν αυτομάτως συγκοινωνούντα δοχεία, το ένα τροφοδοτούσε το άλλο συνεχώς. Ιδιαίτερα με το πλαίσιο του μικρόκοσμου η αφήγηση έπαιρνε μορφή περισσότερο στα πλαίσια του “show, don’t tell”, οπότε εκεί η σκηνοθετική ματιά ερχόταν σε πρώτο πλάνο.
Μεγάλωσες στη Θεσσαλονίκη και ζεις στην Αθήνα, ποια είναι η δική σου αίσθηση για την λέξη «πόλη»; Πώς νιώθεις μέσα σ’ αυτήν;
Νομίζω αυτή η μετάβαση σε μια μεγαλούπολη έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της ιδέας αυτής. Άρχισα να παρατηρώ με περιέργεια τους ταχύτατους ρυθμούς και να συλλογίζομαι πως επηρεάζουν και καθορίζουν τις ζωές των ανθρώπων.
Στην αρχή προσπάθησα να αποτραβηχτώ από κάτι τέτοιο, να ασκήσω σθεναρή αντίσταση στο δρόμο που σου επιβάλλουν αυτοί οι ρυθμοί, της αποξένωσης και σταδιακά της απομόνωσης. Αλλά απέτυχα, ξεχάστηκα. Όλο και πιο συχνά πιάνω τον εαυτό μου χαμένο μέσα σε αυτή τη δίνη που θολώνει τη σκέψη και σε αποκόπτει από καθετί σημαντικό γύρω σου, επιστρέφοντάς σε πάντα στο μικρό καβούκι σου. Νομίζω πως χρειάζομαι χρόνο περισυλλογής ώστε να ξαναβρώ τις βάσεις και τις αρχές μου ξανά.
Μια χαρακτηριστική φράση του έργου είναι: «Μην θορυβείστε. Πάμε καλά. Πάμε πολύ καλά. Δεν έχετε κανένα λόγο να θορυβείστε». Νιώθεις ότι αυτό αντικατοπτρίζει και μια περιρέουσα ατμόσφαιρα, όσον αφορά τη στάση της Πολιτείας;
Σίγουρα, ένας από τους κύριους λόγους που επέλεξα να ασχοληθώ με αυτή τη θεματική είναι ακριβώς αυτό. Ζούμε σε μια εποχή που η έννοια της αλήθειας έχει διαστρεβλωθεί σε τέτοιο βαθμό όπου καταλύεται η ίδια η έννοιά της. Η αλήθεια πλέον παύει να είναι συνώνυμο του γεγονότος αλλά συνώνυμο ενός κύριου αφηγήματος, εύπλαστου και καλουπωμένου στα μέτρα και σταθμά εκείνων που έχουν τη δύναμη να το διαμορφώσουν.
Το βλέπουμε τόσο καθαρά τώρα με το έγκλημα των Τεμπών αλλά και τόσων άλλων σκανδάλων που έχουν έρθει στο προσκήνιο και κουκουλώθηκαν εν μια νυκτί. Έχει ενορχηστρωθεί μια απανταχού συγκάλυψη που αφηγείται μια απόλυτη νόρμα στην καθημερινότητά μας, σε τέτοιο βαθμό που οριακά νιώθεις τρελός όταν λες ότι κάτι δεν πάει καλά. Διαβάζεις για σκάνδαλα του ύψους του Watergate και φαντάζουν τίποτα μπροστά στις σημερινές (και οριακά καθημερινές) αποκαλύψεις. Εκεί έπεσε μια κυβέρνηση, εδώ τι; Η έννοια του σκανδάλου δεν υφίσταται πλέον.
Η Πολιτεία στηρίζει το θέατρο και τις Τέχνες;
Το θέατρο έχει, ως ένα βαθμό, πολιτική υπόσταση. Η πολιτεία τη συγκεκριμένη στιγμή κατακρεουργεί καθετί τολμά να αρθρώσει λόγο ενάντιο στο αφήγημά της. Άρα, η έννοια του θεάτρου και της τέχνης είναι a priori αντίθετες στα θέλω αυτής.
Από την μέχρι τώρα εμπειρία σου στο θέατρο. Πώς θα χαρακτήριζες το ελληνικό κοινό;
Δεν ξέρω πως να απαντήσω κάτι σαν αυτό. Και με δέκα χρόνια ακόμη στην πλάτη μου, πάλι δεν πιστεύω πως θα μπορούσα. Θα ήταν κρίμα να υπήρχε τέτοια ομοιογένεια σε μια μερίδα πληθυσμού που να μπορούσες να την κατατάξεις.
Ποια είναι τα επαγγελματικά σου όνειρα; Πώς θες να υπάρχεις μέσα στον θεατρικό χώρο;
Θα απαντήσω βραχυπρόθεσμα καθώς αυτό έχει μια μεγαλύτερη σημασία για μένα τη δεδομένη στιγμή. (Άλλωστε το μακροπρόθεσμο δεν ευδοκιμεί ιδιαίτερα στους ρυθμούς της πόλης που ανέφερα πριν). Θα ήθελα να μπορώ να κάνω τη δουλειά μου και να εγγυηθώ σε όλους τους συντελεστές και συνεργάτες μου έναν αξιοπρεπή και βιώσιμο μισθό βάσει της δουλειάς τους.
Είναι τρομερά στενάχωρο να δουλεύεις σε αυστηρώς επαγγελματικά πλαίσια και να ανταμοίβεσαι σαν χομπίστας. Είναι κάτι που καθιστά το επάγγελμα ευτελές στα μάτια του κόσμου και δε βοηθάει στην ανάπτυξη της τέχνης εν γένει.
Η πρεμιέρα της παράστασης “Η πόλη ή πώς να κοιμηθείτε ήσυχα” είναι στις 7 Φεβρουαρίου στο θέατρο 104. Παίζουν οι Μαρία Καραγκιοζίδου, Δημήτρης Ροΐδης (υπογράφει και τη μουσική) και Γιώργος Χιώτης. Η δραματουργία είναι του Παναγιώτη Γκιζώτη και του Μαρίνου Ευτυχίου. Τα σκηνικά υπογράφει η Μαίρη Βασιλάκη, τα κοστούμια η Στέβη Πάχη, τους φωτισμούς ο Χρήστος Μπαλαγιάννης, ενώ το βίντεο ο Γιάννης Παπαγεωργίου.
Από 7/2 έως 30 Μαρτίου
Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 20:15
Τιμές εισιτηρίων: 14 ευρώ (γενική είσοδος), 10 ευρώ (μειωμένο)
Προσφορά προπώλησης μέχρι 1η Φεβρουαρίου: 10 ευρώ (γενική είσοδος)
Διάρκεια: 90 λεπτά
Προπώληση: Η ΠΟΛΗ ή πως να κοιμηθείτε ήσυχα [2ος Χρόνος] | Εισιτήρια online! | More.com
Θέατρο 104
Διεύθυνση: Ευμολπιδών 41, Αθήνα 118 54 (3’ λεπτά από το μετρό του Κεραμεικού)
Τηλέφωνο: 695 126 9828
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >