Η σκηνοθέτις και ηθοποιός Μαρία Αιγινίτου, με αφορμή την παράσταση «Ο κύριος Σμιθ ανοίγει την πόρτα» του Σάκη Σερέφα, μιλά στην Κρυσταλία Πατούλη και το Tvxs.gr.

Ads
  • Πώς διάλεξες αυτό το συγκεκριμένο έργο;

Το θέμα του έργου κατακλύζει την σκέψη μου από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Έχουμε μάθει να φοβόμαστε τον θάνατο ενώ είναι μέρος της αλυσίδας της ζωής. Ίσως ολόκληρη η ζωή μας να είναι μία πορεία εξοικείωσης, αποδοχής, συμφιλίωσης και προετοιμασίας  για την έξοδο μας από αυτήν.

  • Προτιμάς να ανεβάζεις έργα από τη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία;

Η Λογοτεχνία είναι ένας τόπος φιλόξενος με ανεξάντλητες πηγές ενέργειας, μία ζωή συναρπαστική, ολοκληρωμένη. Προσφέρει αδιάλειπτα τους καρπούς της και τροφοδοτεί την θεατρική πράξη, και είναι ένας τρόπος να ζω, οπότε δεν τίθεται θέμα προτίμησης αλλά ζωτικής λειτουργίας για μένα. Πιστεύω, ακόμη, πως τα σπουδαία λογοτεχνικά κείμενα είναι ένας όμορφος χάρτης, ένας ασφαλής οδηγός, για να ακολουθήσεις τις διαδρομές της ψυχής, για να μελετήσεις σε βάθος την ανθρώπινη συμπεριφορά. Αυτή μου η προτίμηση βέβαια δεν αποκλείει  από τις επιλογές μου κείμενα που είναι αμιγώς θεατρικά. Άλλωστε και το έργο του Σάκη Σερέφα, Ο κύριος Σμιθ ανοίγει την πόρτα, είναι γραμμένο σε θεατρική μορφή, παρόλο που ο συγγραφέας καταπιάνεται επιτυχώς και με άλλα είδη γραφής όπως τα ποιήματά αλλά και τα πεζά κείμενα.

  • Λίγα λόγια για το έργο;

Ο κύριος Σμιθ ζει μόνος του σ’ ένα μεσοαστικό διαμέρισμα, όμοιο με εκατομμύρια άλλα σε μεγάλες πόλεις του πλανήτη μας. Εργάζεται ως υπάλληλος σε αντιπροσωπεία αυτοκινήτων, δεν έχει στενούς φίλους πέρα από τα φιλαράκια του από τη δουλειά, με τους οποίους σε ειδικές περιστάσεις πηγαίνει για μπύρες. Είχε έναν έρωτα πριν από εννέα χρόνια και ονειρεύεται περιστασιακές σχέσεις με όμορφα, νεαρά κορίτσια. Ξέρουμε ακόμη ότι έχει έναν αδελφό και ανήψια. Είναι γύρω στα σαράντα. Την ημέρα των γενεθλίων του εισβάλλει στο σπίτι του ένας νεαρός ντελιβεράς, ανακοινώνοντας του πως το χρονικό όριο της ζωής του λήγει  σε δύο ώρες. Μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις ο νεαρός δέχεται να τον αφήσει να ζήσει αρκεί να του προσφέρει ο ίδιος ο κύριος Σμιθ έναν άλλον στη θέση του. Εκείνην ακριβώς την στιγμή χτυπάει το κουδούνι της πόρτας η διαχειρίστρια της πολυκατοικίας, για να εισπράξει τα κοινόχρηστα και να μπει στο στόχαστρο του νεαρού Χάρου – Ντελιβερά με τον οποίο αναπτύσσει μια σχέση μητρική, ζεστή και τρυφερή.

Ads
  • Τι είναι σημαντικό σ’ αυτήν την παράσταση;

Από αυτήν την μαύρη κωμωδία αναδύονται ερωτήματα, συχνά χωρίς απάντηση, όπως, ποια είναι εκείνη η ζωή που της αξίζει να βιωθεί, ή γιατί πιστεύεις πως σου αξίζει να ζεις, ή ακόμη, τίνος η ζωή είναι σημαντική, ή αν είναι κάθε ζωή ιερή. Πότε μαθαίνει ο άνθρωπος να ζει; Πόσο σεβόμαστε την ζωή, την ίδια μας την ύπαρξη; Και τι γίνεται με τις υπόλοιπες μορφές ζωής, με τα ζώα, με τον κόσμο τον αόρατο δια γυμνού οφθαλμού; Αν σου χαριστεί μία ακόμη μέρα ζωής, πώς θα την ζήσεις; Αξίζει λιγότερο μια εκδρομή σε μια εξοχική ταβέρνα κι έναν πέτρινο ξενώνα με ίντερνετ και  τζακούζι; Είμαστε πλασμένοι για έναν πνευματικό τρόπο ζωής ή μήπως είναι κι αυτός ένας μύθος παρηγορητικός; Πόσο σοβαρή υπόθεση είναι η ύπαρξη;
Ενδιαφέρον ακόμη παρουσιάζει η αμφισημία των προσώπων του έργου. Μέχρι και την τελευταία στιγμή, δεν ξέρουμε αν οι ήρωες είναι ακριβώς αυτό που παρουσιάζουν στους άλλους.

  • Πώς επέλεξες τους ηθοποιούς;

Με τον Παναγιώτη Μπουγιούρη ήμασταν συμμαθητές από την δραματική σχολή κι είμαστε φίλοι από τότε. Πιστεύω πως εκφράζει πολλά από τα χαρακτηριστικά του κυρίου Σμιθ κι ήταν μια όμορφη συγκυρία η σκηνική μας συνάντηση μετά από χρόνια. Ο Σωτήρης Μεντζέλος είναι ένας νεαρός καλλιτέχνης, τον οποίον μου πρότειναν όταν χρειάστηκε να γίνει η αντικατάσταση για τον ρόλο του ντελιβερά. Όσο για την διαχειρίστρια της πολυκατοικίας, είναι ένας ρόλος που με γοητεύει, αν και με την πρώτη ματιά μοιάζει πολύ μακριά από μένα ή ίσως ακριβώς γι’ αυτό με προκαλεί τόσο. Μου αρέσει να παίζω, ο σκηνικός χώρος είναι για μένα ο παράδεισος επί της γης. Από την στιγμή που μπορώ να συνδυάζω τις δύο ιδιότητές μου, αυτήν του σκηνοθέτη με του ηθοποιού, είμαι ευτυχής.

  • Ποιες παραστάσεις έχεις σκηνοθετήσει μέχρι τώρα;

Ανάμισης Ντνεκές του Γιάννη Μακριδάκη, Μαρμαρού, η γυναίκα βρικόλακας του Ζαχαρία Στουφή, Κατεβαίνει ο Καμουζάς στους φούρνους της Μαριλένας Παπαϊωάννου, Το πράσινό μου το φουστανάκι της Λένας Κιτσοπούλου, Εις Ελευθερίαν της Ελεωνόρας Σταθοπούλου, Sunny days της Θεώνης Δέδε, Έξω χιονίζει του Σάκη Σερέφα, Είκοσι αστικά μονόπρακτα της Δώρας Τσόγια.
 
image

Ο κύριος Σμιθ ανοίγει την πόρτα
του Σάκη Σερέφα
 
Τελευταίες παραστάσεις: Δευτέρα 16/12 και Τρίτη 17/12/19, στο θέατρο Μικρό Γκλόρια!
 
Ένας ξένος εισβάλλει στο σπίτι του κυρίου Σμιθ και του θέτει ένα εκβιαστικό δίλημμα. Η ζωή του λήγει σε δύο ώρες. Ποιον θα διαλέξει να μπει στη θέση του ώστε να μην πεθάνει; Μια ετοιμοθάνατη γριά στην εντατική, τον Χίτλερ ή την διαχειρίστρια της πολυκατοικίας που ζει στο διπλανό διαμέρισμα; Μια μαύρη κωμωδία για το μαύρο που αποκαλούμε ύπαρξη και μας περιέχει όλους.

image

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Μαρία Αιγινίτου
Επιμέλεια σκηνικού χώρου – Ενδυματολογική επιμέλεια: Νίκος Καρδώνης
Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
Επιμέλεια κίνησης: Σοφια Καλπενιδου
Μουσική επιμέλεια: Θοδωρής Χαλκιάς
Βοηθός σκηνοθέτη:Ανθίας Μπαλής
Φωτογραφία: Ελίνα Γιουνανλή
Παίζουν: Μαρία Αιγινίτου, Παναγιώτης Μπουγιούρης, Σωτήρης Μεντζέλος
 
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Παραστάσεις: Από 21 Οκτωβρίου έως 17 Δεκεμβριου 2019
Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Δευτέρα, Τρίτη στις 21:00
Εισιτήριο: Κανονικό 13 ευρώ, Μειωμένο 10 ευρώ, Aτέλεια 5 ευρώ
Διάρκεια: 75 λεπτά
Χώρος: Θέατρο Γκλόρια Μικρό.
Διεύθυνση: Ιπποκράτους 7, Αθήνα
Τηλέφωνο ταμείου: 210 36 42 334 | Καθημερινά 10:30-13:00 & 17:30-21:30
Προπώληση: https://bit.ly/32kHMOy
 
Γραφείο Τύπου: Eυαγγελία Σκρομπόλα | [email protected] | Τ: 6972547075