Το θεατρικό έργο του Καναδού συγγραφέα Νικολά Μπιγιόν «Χασάπης» ανεβαίνει από την Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2023, για 2η σεζόν, κάθε Τετάρτη στις 21:30, για 14 παραστάσεις στο θέατρο Αλκμήνη, σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Νίκου Σκουλά.

Ads

Με αφορμή την παράσταση μιλήσαμε με την πρωταγωνίστρια Έλια Βεργανελάκη σχετικά την παράσταση και την θεματική της που έχει να κάνει με τα εγκλήματα πολέμου και τις έμφυλες διαμάχες.

Φέτος τον χειμώνα στο θέατρο σας συναντάμε στο θέατρο Αλκμήνη, στην παράσταση Χασάπης , ένα έργο που ασχολείται κυρίως με τα εγκλήματα πολέμου και τις εμφύλιες διαμάχες. Διαβάζοντας το , τι σκεφτήκατε και πως νοιώσατε;

Ads

Την πρώτη φορά που διάβασα το έργο, δεν σταμάτησα ούτε στιγμή, με κράτησε μέχρι το τέλος. Με διαπέρασαν όλα τα συναισθήματα που είναι αναμενόμενο να αισθανθεί κάποιος διαβάζοντας ένα κείμενο που πραγματεύεται εγκλήματα πολέμου αλλά και μια έντονη αίσθηση αλήθειας στο πώς μεταφέρεται ο πόνος, το μίσος αλλά και η ακατανίκητη ανάγκη για εκδίκηση που καταβάλει τους ανθρώπους που είναι θύματα των εγκλημάτων πολέμου.

Είναι εντυπωσιακό πώς αποτυπώνεται στο έργο η μετατροπή του θύματος σε θύτη και πως εντέλει η έννοια της εκδίκησης είναι κάτι πιο βαθύ από αυτό που φανταζόμαστε. Ως άνθρωπος δεν έχω βρεθεί ποτέ στο σημείο να νοιώσω την επιθυμία για εκδίκηση, ήταν και είναι για μένα μια τεράστια πρόκληση να αποδώσω αυτόν το ρόλο και είμαι ευγνώμων που βρίσκομαι σε αυτόν τον θίασο.

Ποια είναι η προσέγγιση που κάνατε στον ρόλο σας; Η διαδοχή στις έννοιες θύμα και θύτης είναι πραγματικά καταιγιστική.

Στο έργο αυτό, η πραγματικά ιδιοφυής γραφή του σε οδηγεί στο να αντιλαμβάνεσαι ότι είναι πολύ λεπτή η γραμμή μεταξύ θύματος και θύτη. Τα ακραίο συναίσθημα του μίσους, η αέναη προσπάθεια να επέλθει δικαιοσύνη για το εφιαλτικό κακό που υπέστη ο ρόλος μου, ο ρόλος της Έλενας, είναι ένα συναίσθημα που αν δεν βουτήξεις βαθειά μέσα σου, δεν μπορεί να αποδοθεί.

Έπρεπε να βρω μέσα μου λόγους να δικαιολογήσω την Έλενα, να μπω στη θέση της, να φανταστώ πώς είναι να βιώνεις τόσο μεγάλο πόνο, δεν είναι αρκετή η συμπόνοια ή το παράπονο, ο θυμός ή η απόγνωση. Έπρεπε να αφήσω τον εαυτό μου να μετατρέψει το θυμό σε μίσος, σε πραγματικό μίσος και να μην επιτρέψω τίποτα να μπει εμπόδιο μέχρι να ικανοποιήσω τον στόχο μου, τον στόχο της εκδίκησης και της δικαιοσύνης. Δεν υπάρχουν λογικά όρια σε έναν τέτοιο πόνο. Έπρεπε να αφήσω τον εαυτό μου να “ταξιδέψει” συναισθηματικά σε έναν κόσμο που δεν μιλά τη γλώσσα του πολιτισμού. Αλλά τη γλώσσα του μίσους.

Ποια είναι η μεγαλύτερη δυσκολία που έχει για σας ο μοναδικός γυναικείος ρόλος της παράστασης;

Αν απαντήσω σε αυτή την ερώτηση θα είναι σαν να κάνω spoil στο έργο και δε θέλω. χαχαχα (γελάει) Θα απαντήσω όμως με σιγουριά πως είναι από τους πιο δύσκολους ρόλους που έχω καλεστεί να αποδώσω, ίσως ο πιο δύσκολος στην μέχρι τώρα πορεία μου στο θέατρο και τον κινηματογράφο.

Ποια είναι η συμβουλή του σκηνοθέτη Νίκου Σκουλά που την επαναλαμβάνει;

Ο Νίκος είναι ένας πολύ ευαίσθητος άνθρωπος. Γνωρίζοντας τον κατάλαβα γιατί επέλεξε να ανεβάσει αυτό το έργο. Είναι ένας καταπληκτικός ηθοποιός και τον θαυμάζω που παίζει και σκηνοθετεί ταυτόχρονα. Δύσκολο εγχείρημα. Αυτό που με συμβουλεύει ξανά και ξανά είναι να αφεθώ, να μην έχω αντιστάσεις, να μην φοβάμαι να εκτεθώ, να τον εμπιστευτώ. και δεν υπάρχει τίποτα πιο σημαντικό σε έναν σκηνοθέτη από το να σε κάνει να αισθάνεσαι ασφάλεια και εμπιστοσύνη στο ότι θα σε προστατέψει.

Είστε ενεργή στα σόσιαλ και στα χρόνια της πανδημίας και στις κινητοποιήσεις που έγιναν για τον κλάδο σας. Αποτελεί συνειδητή απόφαση ο αγώνας σας; Και με ποιον τρόπο το επιδιώκετε πέραν των σόσιαλ;

Είμαι ενεργή και ευαισθητοποιημένη γιατί τίποτα δεν είναι αυτονόητο δυστυχώς. Ζούμε σε μία χώρα που γέννησε από τα σπλάχνα της τον πολιτισμό και δυστυχώς η Πολιτεία αδιαφορεί αενάως και σθεναρά για τα προβλήματα του κλάδου. Σε μια χώρα που σπάνια η οικογένεια υποστηρίζει την επιλογή κάποιου/ας να γίνει καλλιτέχνης διότι ο καλλιτέχνης δεν αναγνωρίζεται ηθικά ως επάγγελμα. Για πολλά χρόνια είχα την αίσθηση της ντροπής όταν έπρεπε να απαντήσω ότι το επάγγελμα μου είναι ηθοποιός. Μεγαλώνουμε με αυτό το βάρος ότι θα μας αντιμετωπίσουν ως χομπίστες. Ήθελα να απαλλαγώ από αυτό το συναίσθημα και να εμπνεύσω κι άλλους καλλιτέχνες να το κάνουν αυτό.

Εκτός από ηθοποιός έχω και μία εταιρία casting, την GIANT casting, μαζί με έναν φανταστικό συνεργάτη, και είμαι περήφανη που έμπρακτα στις συνεργασίες μου με ηθοποιούς τους συμβουλεύω να διεκδικούν τα δικαιώματά τους, να είναι πάντα συνεπείς, να μην κάνουν εκπτώσεις στη δουλειά τους, να πιστεύουν στον εαυτό τους και να μην επιτρέπουν σε κανέναν να αμφιβάλλει για το ταλέντο τους. Άλλωστε ο αγώνας ξεκινάει πάντα από μέσα μας. Πρέπει εμείς ως κλάδος πρώτα να υποστηρίζουμε το επάγγελμά μας για να μπορούμε να διεκδικούμε αυτό που υπό άλλας συνθήκας θα έπρεπε να είναι αυτονόητο.

Για μένα όλοι, καλλιτέχνες και τεχνικοί του κλάδου, πρέπει να είμαστε μαζί σε όλο αυτό. Και η αλήθεια είναι πως μετά την πανδημία γίναμε μια φωνή δυνατή και εύχομαι να μην ξεχαστεί όλο αυτό και να μην επιστρέψουμε στον εγωκεντρισμό μας. Πάντα πίστευα πως “together we stand divided we fall”.

Χασάπης
του Νικολά Μπιγιόν

2ος χρόνος στο θέατρο Αλκμήνη

Πρεμιέρα: Τετάρτη 18 Οκτωβρίου
Κάθε Τετάρτη στις 21:30, για 14 παραστάσεις

Το θεατρικό έργο του Καναδού συγγραφέα Νικολά Μπιγιόν «Χασάπης» ανεβαίνει από την Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2023, για 2η σεζόν, κάθε Τετάρτη στις 21:30, για 14 μόνο παραστάσεις στο θέατρο Αλκμήνη, σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Νίκου Σκουλά.

Σε ένα αστυνομικό τμήμα του Τορόντο στον Καναδά, ένας επιθεωρητής, ένας δικηγόρος πνευματικών δικαιωμάτων και μία διερμηνέας, αναζητούν την ταυτότητα ενός ταλαιπωρημένου-σαν άστεγος στην εμφάνιση- 65άρη άντρα, που κάποιοι τον παράτησαν, ντυμένο με στρατιωτική στολή, ένα σκούφο του Άη Βασίλη στο κεφάλι και ένα γάντζο του χασάπη στο λαιμό. Η εξέλιξη και οι ανατροπές διαδέχονται η μία την άλλη, το βράδυ της Παραμονής Χριστουγέννων με απροσδόκητο αποτέλεσμα.

Το έργο ασχολείται με τα εγκλήματα πολέμου σε εμφύλια διαμάχη, την κακοποίηση και τις ακρότητες που προκύπτουν αναπόφευκτα, καθώς και το αίσθημα της εκδίκησης που εγκλωβίζει τα εκάστοτε θύματα σε έναν ατέλειωτο κύκλο αυτοδικίας και αίματος.

Με τον πόλεμο στην Ουκρανία να μαίνεται ακόμα, με αδελφούς λαούς να μάχονται αναμεταξύ τους και με ακρότητες που συμβαίνουν αυτή την στιγμή και δεν πρόκειται πραγματικά να μάθουμε ποτέ, το έργο παρουσιάζει τον ψυχισμό του θύματος και τη δίψα του για εκδίκηση με τρόπο σκληρό και ρεαλιστικό, χωρίς ρομαντισμό και ευκολίες.

Συντελεστές
Μετάφραση, Σκηνοθεσία: Νίκος Σκουλάς
Μουσική (πρωτότυπη σύνθεση): Ανδρέας Γαλανόπουλος
Ηχητικό μοντάζ: Κώστας Ραγιαδάκος, Κωνσταντίνος Γεροχρήστος
Ηχητική επεξεργασία: The Audio Cult
Σκηνικά: Θάλεια Ξενάκη
Κοστούμια: Βάσω Τσίκου
Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου | Art Ensemble

Ηθοποιοί: Έλια Βεργανελάκη, Λουκάς Κούτρας, Νίκος Σκουλάς, Ερικαίτη Σταύρακα, Ορέστης Τουλιάτος

Πληροφορίες
Θέατρο Αλκμήνη: Αλκμήνης 8-12, Αθήνα
Πρεμιέρα: Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2023
Ημέρες παραστάσεων: Κάθε Τετάρτη έως 17 Ιανουαρίου 2024
Ώρα έναρξης: 21.30

Τιμές εισιτηρίων: 14€ κανονικό, 11€ μειωμένο (φοιτητικό, ΑμεΑ, ανέργων)
Ειδική προσφορά: 11€ τιμή προπώλησης για τις 2 πρώτες παραστάσεις

Προπώληση: ticketservices
Εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου), τηλεφωνικά: 210 7234567
Online:
https://www.ticketservices.gr/event/theatro-alkmini-hasapis/

Οι τηλεφωνικές και οι online αγορές περιλαμβάνουν χρέωση υπηρεσίας 5%