Συνεχίζονται οι παραστάσεις της Ομάδας Θεάτρου «Άλας» με την «Αλμυρή Έρημο», στο Θέατρο 104, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική καταστροφή.

Ads

Το tvxs.gr εξασφάλισε δύο διπλές προσκλήσεις για τις 14 και 15 Μαϊου. Για να δηλώσετε συμμετοχή στείλτε όνομα και τηλέφωνο στο [email protected]. Τα στοιχεία τηρούνται για τις ανάγκες της κλήρωσης και διαγράφονται οριστικά μετά από αυτή.

image

Λίγα λόγια για την παράσταση

Η πρεμιέρα της παράστασης πραγματοποιήθηκε με επιτυχία, την 1η Μαΐου στο Ινστιτούτο Γκροτόφσκι, στο Βρότσλαβ της Πολωνίας και από τις 7 έως και τις 29 Μαΐου, κάθε Σάββατο και Κυριακή, συνεχίζεται στο Θέατρο 104, στην Αθήνα.

Ads

Πρόκειται για μία πρωτότυπη σκηνική σύνθεση που αντλεί το υλικό της από μαρτυρίες προσφύγων και λογοτεχνικά έργα για τη Μικρά Ασία. Τα δύο κεντρικά πρόσωπα, «Ο Στρατιώτης» και «Η Γυναίκα», πορεύονται παράλληλα στο έργο χωρίς να συναντιούνται σε πραγματικό χρόνο, συμπληρώνοντας ο ένας την αφήγηση του άλλου στη ροή της ιστορίας. Στιγμιότυπα από τη μικρασιατική εκστρατεία και την καθημερινή ζωή ξετυλίγονται μέσα σ’ ένα θραυσματικό τοπίο μνήμης, σ’ ένα χρόνο άχρονο και, κατ’ αυτήν την έννοια, αιωνίως επίκαιρο, όσο η Ιστορία εξακολουθεί να αιμορραγεί πολέμους, προσφυγιά, ανθρώπινο πόνο και οδύνη.

Γιάννης Ισμυρνιόγλου: Η παράσταση είναι ένας ζωντανός οργανισμός

Για το έργο μίλησε στο tvxs.gr ο Γιάννης Ισμυρνιόγλου, ο οποίος έγραψε την πρωτότυπη μουσική σύνθεση της παράστασης, την οποία ερμηνεύει επί σκηνής. 

Η παράσταση «Αλμυρή Έρημος» έκανε πρεμιέρα την Κυριακή 1η Μαΐου στο Ινστιτούτο Γκροτόφσκι στην Πολωνία. Πείτε μας λίγα λόγια για την εμπειρία αυτή. Πώς προέκυψε η δυνατότητα καθώς και ποια ήταν η ανταπόκριση του κοινού;

Δεν θα μπορούσε να υπάρξει καλύτερο ξεκίνημα για την παράστασή μας από την παρουσίασή της, στον ιστορικό χώρο Laboratorium του Ινστιτούτο Γροτόφσκι στο Βρότσλαβ της Πολωνίας. Ο χώρος του θεάτρου ήταν επιβλητικός, η ενέργεια αυτού έντονη, οι άνθρωποι που μας υποδέχτηκαν και μας βοήθησαν με την παραγωγή εξαιρετικοί. Λίγες ώρες πριν την παράσταση πραγματοποιήθηκε η γενική μας πρόβα όπου έξω από το θέατρο γινόταν ένα φεστιβάλ με πολύ δυνατή μουσική. Η πρώτη μου σκέψη ήταν ότι δεν θα μπορέσει να αποδοθεί το έργο έτσι όπως πρέπει και θα μας επηρεάσει αρνητικά η καινούργια αυτή συνθήκη. Ξεκινώντας αντιλήφθηκα ότι η συγκέντρωση και η ενέργεια που αντλούσα από τη Ναταλία και την Σταύρια είναι αυτά που θα σταθεροποιήσουν κι εμένα τον ίδιο. Έτσι κι έγινε. Είχαμε ένα πολύ όμορφο πέρασμα στην γενική μας πρόβα και μια εξαιρετική παράσταση. Η ανταπόκριση και τα σχόλια του κοινού ήταν πολύ συγκινητικά και αληθινά μιας και υπήρχαν και άτομα από την ομογένεια των οποίων οι ρίζες ήταν από την Μικρά Ασία. Από την Πολωνία φύγαμε με τις καλύτερες εντυπώσεις και με παραπάνω εμπειρία όπου θα μας φανεί πολύ χρήσιμη στις παραστάσεις μας στην Αθήνα!

image

Μιλήστε μας για την ιδέα της παράστασης «Αλμυρή Έρημος». Πώς γεννήθηκε και ποιες ήταν οι πρώτες σας σκέψεις ως προς την πρόταση της συμμετοχής σας;

Η σύλληψη της ιδέας για την παράσταση της αλμυρής ερήμου ήταν της Ναταλίας Γεωργοσοπούλου η οποία συμπεριέλαβε και την Σταύρια Νικολάου. Εγώ μπήκα στην ομάδα αφότου είχε τελειώσει η συγγραφή του έργου. Η πρόταση της συμμετοχής μου σε αυτή με ενθουσίασε αλλά περίμενα να διαβάσω το κείμενο έτσι ώστε να καταλάβω περί τίνος πρόκειται. Από την αρχή η ιδέα της μουσικής επιμέλειας – σύνθεσης μιας θεατρικής παράστασης αναφερόμενη στην τραγικότητα του πολέμου και πιο συγκεκριμένα της Μικρασιατικής καταστροφής ήταν για εμένα κάτι το οποίο έπρεπε να δοκιμάσω. Η πρώτη επαφή με το κείμενο ήταν καθοριστική διότι από την πρώτη ανάγνωση με οδηγούσε τόσο αισθητηριακά όσο και ηχητικά. Η συνθήκη που δημιουργούσε το κείμενο από μόνο του ήταν ιδανική για την περάτωση του μουσικού σκέλους της παράστασης.

Γράφετε πρωτότυπη μουσική για την παράσταση. Ποια ήταν η πηγή έμπνευσής σας; Θα λέγατε πως η μουσική είναι εμπνευσμένη από τους μικρασιατικούς δρόμους;

Έμπνευση σαν καλλιτέχνης μπορείς να αντλήσεις από πολλές πηγές όταν καταπιάνεσαι με τόσο δυνατό υλικό. Η ιστορία, το κείμενο, το μέρος το οποίο εκτυλίσσονται τα γεγονότα, οι εικόνες που δημιουργούνται κατά την ανάγνωση του υλικού είναι κάποιες από αυτές. Έχοντας μόνιμα ενεργή αυτή την παλέτα ερεθισμάτων πρέπει να βρεις την ισορροπία μεταξύ ήχου και λόγου έτσι ώστε να ενισχύσεις τον λόγο και την ουσία αυτού. Πρέπει να έχεις επίγνωση των εργαλείων που έχει στη διάθεση σου αλλά και τον στόχο κάθε ηχητικής πινελιάς. Έπρεπε να προσαρμόσω το υλικό στο στενό πλαίσιο του solo performer αλλά χωρίς να υπάρξουν εκπτώσεις στο τελικό αποτέλεσμα. Αυτό ήταν μια μόνιμη πρόκληση διότι έχουμε μάθει να λειτουργούμε μέσα σε πολύπλοκα υλικά και το να μπεις στη διαδικασία να σβήσεις, να γράψεις, να ξανασβήσεις έτσι ώστε να κρατήσεις και να υπηρετήσεις την ουσία είναι ένας εσωτερικός πόλεμος που τελικά σε ανυψώνει και αναδεικνύει την αλήθεια του έργου. Φυσικά η αλληλεπίδραση με την ομάδα ήταν καθοριστική γιατί σε κάποιες στιγμές ο ήχος έρχεται να ενισχύσει το υπέδαφος της αφήγησης και συνεπακόλουθα της υποκριτικής, να αναδείξει την ένταση και την ενέργεια που έχει δημιουργηθεί, να φέρει στην επιφάνεια τον “υπόγειο βόμβο”, οπότε και οι ηθοποιοί ήρθαν και επηρέασαν – διαμόρφωσαν σημαντικά.

Για ποιους λόγους επιλέξατε τη ζωντανή μουσική;

Η παράσταση Αλμυρή Έρημος είναι ένας ζωντανός οργανισμός ο οποίος για να υποστηριχθεί και να αναδείξει την αλήθεια του πρέπει όλα να δημιουργούνται εκείνη τη στιγμή. Έτσι και η μουσική αλληλεπιδρά και συνεργάζεται με την δράση την στιγμή που συμβαίνει. Ο ένας βασίζεται – συνδέεται με την αίσθηση του άλλου και την επαφή του με το υλικό, έτσι ώστε η ροή του έργου να είναι όσο μπορεί πιο ζωντανή και συμπαγής. Ένα τέτοιο έργο δεν θα μπορούσε να έχει μουσική κονσέρβα. Είχα προτείνει αρκετές φορές να μην είμαι επί σκηνής, αλλά η επιμονή των κοριτσιών να είμαι ήταν στην σωστή κατεύθυνση διότι με αυτόν τον τρόπο μπήκα πιο βαθειά στο υλικό και η ηχητική από μέρους μου ερμηνεία πήρε άλλες διαστάσεις. 

Επόμενα καλλιτεχνικά σχέδια; Στόχοι;

Μετά από 2 χρόνια καλλιτεχνικής αδράνειας όπου αναγκαστήκαμε να σταματήσουμε τις δράσεις μας, μπορώ να πω ότι η “καινούρια αρχή” (restart) που κάνω μέσω αυτής της παράστασης  είναι πραγματικά ό, τι καλύτερο μπορούσα να ζητήσω. Επειδή όπως είπα είμαστε ακόμα στην αρχή μετά από μια μεγάλη παύση και ήδη οι καλλιτεχνικές – επαγγελματικές υποχρεώσεις μου είναι αυξημένες, στόχος μου προς το παρόν είναι να επιτύχω και να ευχαριστηθώ στο μέγιστο αυτά που έχω αναλάβει μέχρι τώρα γιατί πραγματικά μου έλειψε όλον αυτόν τον καιρό.

image

Συντελεστές

  • Σκηνοθεσία, Ερμηνεία: Nαταλία Γεωργοσοπούλου, Σταύρια Νικολάου
  • Πρωτότυπη μουσική σύνθεση, μουσικός επί σκηνής: Γιάννης Ισμυρνιόγλου
  • Σκηνική εγκατάσταση, κοστούμια, φωτισμοί: η ομάδα
  • Φωτογραφίες promo: Πέτρος Καλφαμανώλης, φωτογραφίες παράστασης: Joanna Kurzynska, Χριστίνα Μπακόλα, Δημήτρης Μαόφης
  • Trailer: Γιάννης Αποσκίτης, Πέτρος Καλφαμανώλης
  • Αφίσα: Γιάννης Αποσκίτης
  • Επικοινωνία: Μαριάννα Παπάκη, Νώντας Δουζίνας

Info:

Τοποθεσία: Θέατρο 104, Ευμολπιδών 41, Αθήνα (Μετρό Κεραμεικός)

Ημερομηνίες παραστάσεων: Κάθε Σάββατο και Κυριακή από  7 Μαΐου έως 29 Μαΐου, για 8 παραστάσεις. Ώρα έναρξης: 21:00 (την

Κυριακή 8/5, η παράσταση θα πραγματοποιηθεί στις 19:00). Διάρκεια παράστασης: 55 λεπτά

Πληροφορίες: Τηλ.: 2103455020, 6951269828, www.104.gr

Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ το κανονικό, 10 ευρώ το μειωμένο, 8 ευρώ ατέλειες / ομαδικό άνω των 8 ατόμων
(*) μειωμένα: άνεργοι, φοιτητές, ΑμεΑ, παιδιά

Ηλεκτρονική προπώληση: Τicketservices.gr, https://www.ticketservices.gr/event/almyri-erimos/?lang=el