Ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα (Παρίσι, Τέξας) και Υποψήφιος 3 φορές για Όσκαρ, Βιμ Βέντερς, ταξιδεύει στο Τόκιο και παρουσιάζει μία βαθιά συγκινητική και ποιητική ωδή στα απλά και τα οικεία, στην ομορφιά της καθημερινότητας που μας περιτριγυρίζει, φτάνει να την παρατηρήσουμε. Ο εξαιρετικός Κότζι Γιακούσο, που απέσπασε το Βραβείο Ά Ανδρικού Ρόλου στο Φεστιβάλ Καννών, ερμηνεύει αφοπλιστικά έναν συγκινητικό ήρωα. Η ταινία είναι ένας φόρος τιμής του σπουδαίου Γερμανού δημιουργού στον δάσκαλο του και αριστοτέχνη Γιασουζίρο Όζου. Η Υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινία «Υπέροχες Μέρες», κυκλοφορεί στους Κινηματογράφους από την Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου.

Ads

O Hirayama μοιάζει απόλυτα ικανοποιημένος, ζώντας λιτά ως καθαριστής σε δημόσια αποχωρητήρια στο Τόκιο. Εκτός από την απόλυτα δομημένη καθημερινή του ρουτίνα απολαμβάνει το πάθος του για τη μουσική και τα βιβλία. Αγαπάει, επίσης, τα δέντρα και τα απαθανατίζει με τον φωτογραφικό του φακό. Μία σειρά από απρόσμενες συναντήσεις αποκαλύπτουν σταδιακά περισσότερα στοιχεία για το παρελθόν του.

«Η ταινία ήρθε σαν ένα αναπάντεχο γράμμα πριν από ένα χρόνο. «Θα σας ενδιέφερε να γυρίσετε μία σειρά από ταινίες μικρού μήκους στο Τόκιο, ίσως 4 ή 5, διάρκειας 15 λεπτών; Οι ταινίες θα συμπεριλαμβάνουν το έργο σπουδαίων αρχιτεκτόνων και θα εξασφαλίσουμε ότι θα αναπτύξετε ο ίδιος το σενάριο και θα έχετε στη διάθεσή σας τους καλύτερους ηθοποιούς. Επίσης, σας εγγυόμαστε απόλυτη καλλιτεχνική ελευθερία». Αυτό ακούστηκε, αν μη τι άλλο, ενδιαφέρον. Για πολλά χρόνια ήθελα να επιστρέψω στην Ιαπωνία και ένιωθα έντονη νοσταλγία για το Τόκιο. Οπότε συνέχισα να διαβάζω το γράμμα: το θέμα θα αφορούσε τα δημόσια αποχωρητήρια και η ελπίδα ήταν να βρεθεί ένας χαρακτήρας μέσω του οποίου θα αναδυόταν η ουσία της ιαπωνικής κουλτούρας, όπου οι τουαλέτες παίζουν έναν τελείως διαφορετικό ρόλο από αυτόν που παίζουν στη δική μας δυτική αντίληψη της υγιεινής. Για εμάς οι τουαλέτες δεν είναι μέρος της κουλτούρας μας, αντιθέτως, είναι η ενσάρκωση της απουσίας της. Στην Ιαπωνία είναι μικρά καταφύγια γαλήνης και αξιοπρέπειας.» – αναφέρει χαρακτηριστικά ο Βιμ Βέντερς και συμπληρώνει:

Ads

«Μου άρεσαν οι φωτογραφίες αυτών των μικρών θαυμάτων της αρχιτεκτονικής. Έμοιαζαν με μικρούς ναούς υγιεινής παρά με αποχωρητήρια. Μου άρεσε η ιδέα της τέχνης που συνδέεται μαζί τους. Και σίγουρα μου άρεσε η ιδέα να τις δω μέσα σε ένα μυθοπλαστικό πλαίσιο. Πάντα ένιωθα ότι αυτά τα μέρη είναι πιο προφυλαγμένα μέσα σε επινοημένες ιστορίες, παρά εκτός του μυθοπλαστικού περιβάλλοντος. Αλλά δεν μου άρεσε η ιδέα μιας σειράς ταινιών μικρού μήκους. Δεν είναι η γλώσσα μου αυτή. Αντί να κάνω γύρισμα τέσσερις φορές από τέσσερις μέρες τη φορά απάντησα ότι θα ήθελα να γυρίσω μία ταινία σε 17 μέρες. Τι μπορείς να κάνεις με 4 ταινίες μικρού μήκους, εν τέλει; Φανταστείτε μία ταινία μεγάλου μήκους αντ’ αυτών. Η απάντηση ήταν ότι τους άρεσε η ιδέα. Με ρώτησαν αν είναι εφικτή και τους πρότεινα να περιορίσουμε την ιστορία μας σε λιγότερες τοποθεσίες και σε έναν πρωταγωνιστή. Αλλά για αρχή έπρεπε να πάω στην Ιαπωνία και να το εξακριβώσω ο ίδιος. Δεν μπορώ να φανταστώ μία ιστορία χωρίς να ξέρω τα μέρη.»

Η ταινία «Υπέροχες Μέρες» περιγράφει με έναν ποιητικό τρόπο την ομορφιά της καθημερινότητας μέσα από την ιστορία ενός άντρα που ζει μία ταπεινή αλλά πολύ ευχάριστη ζωή στον Τόκιο.

«Πήγα στο Τόκιο για 10 μέρες και συνάντησα τον ιδανικό για τον ρόλο Κότζι Γιακούσο (τον οποίο είχα δει σε δεκάδες ταινίες και πάντα τον θαύμαζα). Είδα αυτά τα μέρη, όλα στη Shibuya, την οποία αγαπώ. Αυτές οι τουαλέτες ήταν πολύ όμορφες για να είναι αληθινές. Αλλά η ταινία δεν αφορούσε τα αποχωρητήρια. Έπρεπε να δημιουργήσουμε έναν μοναδικό επιστάτη, έναν πραγματικό πιστό, έναν αληθινό χαρακτήρα. Η ιστορία του θα είχε σημασία μόνο αν η ζωή του ήταν άξια παρατήρησης, αν θα μπορούσε να σηκώσει την ταινία, αυτά τα μέρη και όλες τις ιδέες που φέρουν, όπως την αίσθηση του κοινού καλού της Ιαπωνίας, του αμοιβαίου σεβασμού για την πόλη και τον συνάνθρωπο που κάνουν τη ζωή στην Ιαπωνία τόσο διαφορετική από τον δικό μας κόσμο. Δεν θα μπορούσα να γράψω στο σενάριο μόνος μου. Αλλά είχα έναν εξαιρετικό συναγωνιστή και συν-σεναριογράφο στο πρόσωπο του Takuma Takasaki. Σκαλίσαμε πολύ βαθιά για τον πρωταγωνιστή μας» – Βιμ Βέντερς

O σπουδαίος Γερμανός σκηνοθέτης Βιμ Βέντερς, μας έχει χαρίσει πολλές και αγαπημένες ταινίες που κοσμούν την πλούσια φιλμογραφία του. Ο μετρ των road movies, μας έχει προσφέρει σπουδαία δείγματα γραφής τόσο στον χώρο του ντοκιμαντέρ, όσο και στην μυθοπλασία. Γεννημένος στις 14 Αυγούστου του 1945, παραμένει στο κινηματογραφικό προσκήνιο αναζωογονημένος και πάντα δραστήριος.

«Αγάπησα το Τόκιο από την πρώτη φορά που περιπλανήθηκα εκεί και χάθηκα. Ήταν στα τέλη της δεκαετίας του ’70, μία εποχή απόλυτου δέους. Περπατούσα για ώρες, χωρίς να ξέρω πού ήμουν σε αυτή την τεράστια πόλη, μετά έμπαινα σε έναν τυχαίο συρμό του μετρό και έβρισκα το ξενοδοχείο μου ξανά. Κάθε μέρα πήγαινα σε μία διαφορετική περιοχή. Μου έκανε εντύπωση η φαινομενικά χαώδης δομή της πόλης όπου έβρισκες παλιά τετράγωνα με παλιά ξύλινα σπίτια δίπλα σε ουρανοξύστες και πολύβουες διασταυρώσεις, όπου περπατούσες κάτω από λεωφόρους και βρισκόσουν στις πιο ήσυχες περιοχές με λαβυρινθώδεις στενούς δρόμους. Με εντυπωσίασε όλο το μέλλον που διαμορφωνόταν μπροστά στα μάτια μου. Τότε, θεωρούσα ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες ήταν το μέρος όπου μπορούσα να συναντήσω το μέλλον. Στην Ιαπωνία έβρισκα μία άλλη εκδοχή του μέλλοντος, μία εκδοχή που μου ταίριαζε πολύ.» – δηλώνει σχετικά ο Βιμ Βέντερς και προσθέτει:

CANNES, FRANCE – MAY 26: (L-R) Min Tanaka, Aoi Yamada, Arisa Nakano, K?ji Yakusho and Wim Wenders attend the “Perfect Days” photocall at the 76th annual Cannes film festival at Palais des Festivals on May 26, 2023 in Cannes, France. (Photo by Kristy Sparow/Getty Images)

«Έπειτα, όπως ήταν φυσικό, είχα εκπαιδευτεί από τις ταινίες του Γιασουζίρο Όζου (που είναι ακόμα ο δάσκαλός μου, παρόλο που ανακάλυψα το έργο του όταν ήμουν ένας νέος δημιουργός με μερικές ταινίες στο βιογραφικό μου). Μας είχε ήδη καταθέσει μία σεισμογραφική αναφορά της μεταβαλλόμενης ιαπωνικής κουλτούρας από τη δεκαετία του ‘20 μέχρι τα τέλη των ‘60s όταν πέθανε. Η ταινία «Tokyo-Ga» που έκανα το ‘82 πατούσε στα ίχνη του στην προσπάθεια να δω πώς το Τόκιο είχε ήδη αλλάξει από την τελευταία του ταινία, 20 χρόνια νωρίτερα».

Διαβάστε Επίσης:
Αφιέρωμα στον Βιμ Βέντερς: Ο «Κάιζερ» του Γερμανικού Κινηματογράφου
Συνέντευξη με τον Βιμ Βέντερς: Ο κορυφαίος σκηνοθέτης μιλά για το μέλλον του Σινεμά αλλά τη συνάντηση με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Υπέροχες Μέρες / Perfect Days
Σκηνοθεσία: Βιμ Βέντερς
Σενάριο: Wim Wenders, Takuma Takasaki
Πρωταγωνιστούν: Κότζι Γιακούσο, Αρίσα Νακάνο, Τόκιο Εμότο
Φωτογραφία: Φραντς Λάστιγκ
Σκηνογραφία: Towako Kuwajima
Μοντάζ: Toni Froschhammer
Μουσική: Patrick Watson
Έτος Παραγωγής: 2023
Χώρα Παραγωγής: Ιαπωνία, Γερμανία
Διάρκεια: 123 λεπτά
Κυκλοφορεί στις Κινηματογραφικές Αίθουσες από την Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου

https://www.youtube.com/watch?v=A5UnObfgdVI