Συγγραφείς στο Χόλιγουντ που εκπροσωπούνται από το Σωματείο Σεναριογράφων της Αμερικής (Writers Guild of America) ψήφισαν συντριπτικά υπέρ της έγκρισης απεργίας εάν η ηγεσία του συνδικάτου αποφασίσει να την καλέσει, εν μέσω διαπραγματεύσεων για συμβόλαια των σεναριογράφων με τα μεγάλα στούντιο.

Ads

Η απεργιακή ψηφοφορία εγκρίθηκε, με το 97,85% των μελών να ψηφίζει υπέρ και το 2,15% να ψηφίζει κατά. Στην ψηφοφορία έγιναν περισσότερες από 9.200 κάλπες και συμμετείχε σχεδόν το 80% των μελών. Τα αποτελέσματα ξεπερνούν τα αποτελέσματα των απεργιακών ψηφοφοριών του σωματείου το 2017, όταν ψηφίστηκαν 6.310 κάλπες με το 96,3% να ψήφισε υπέρ.

To WGA, το οποίο εκπροσωπεί περίπου 11.500 συγγραφείς κινηματογράφου και τηλεόρασης, χαρακτήρισε τις διαπραγματεύσεις για νέα συνδικαλιστική σύμβαση με τη Συμμαχία Παραγωγών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (AMPTP) ως ευκαιρία να αντιστραφεί μια τάση μείωσης των αποζημιώσεων για τους σεναριογράφους στη βιομηχανία του θεάματος, ενώ οι εταιρίες δηλώνουν πολλά δισεκατομμύρια δολάρια κέρδος. Σημειώνεται ότι η τρέχουσα σύμβαση λήγει την 1η Μαΐου.

Σε μια δήλωση σχετικά με τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας, το WGA είπε: «Τα μέλη μας μίλησαν. Οι συγγραφείς έχουμε εκφράσει τη συλλογική μας δύναμη, την αλληλεγγύη και το αίτημα για ουσιαστική αλλαγή σε συντριπτικούς αριθμούς. Οπλισμένοι με αυτήν την αδιαμφισβήτητη επίδειξη ενότητας και αποφασιστικότητας, θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για να επιτύχουμε ένα δίκαιο συμβόλαιο για όλους τους συγγραφείς».

Ads

Μια έκθεση που εκδόθηκε από την WGA τον Μάρτιο σημείωσε μια αύξηση 16% στον αριθμό των συγγραφέων που εργάζονται για την ελάχιστη βασική αμοιβή της συμφωνίας από το 2013-14 έως το 2021-22, πράγμα που μπορεί να σημαίνει ότι οι συγγραφείς πληρώνονται κάτω από τα επίπεδα εμπειρίας τους.

Η Λάουρα Μπλουμ-Σμιθ, διευθύντρια έρευνας και δημόσιας πολιτικής στο WGA West, δήλωσε: «Εκατοντάδες έμπειροι συγγραφείς, οι οποίοι προηγουμένως θα είχαν πληρωθεί ένα ασφάλιστρο για τα χρόνια εμπειρίας τους και την προστιθέμενη αξία που προσφέρουν σε ένα έργο αυτή τη στιγμή πληρώνονται το ίδιο με τους νέους συγγραφείς-παραγωγούς».

«Ενώ η επιχείρηση ανθίζει, και τα στούντιο έχουν συγκεντρώσει σχεδόν 30 δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσια κέρδη, οι αμοιβές των συγγραφέων έχουν μειωθεί. Τα στούντιο υποτιμούν βαθύτατα τους συγγραφείς και απειλούν τη βιωσιμότητα της συγγραφής ως επάγγελμα» αναφέρει στη συνέχεια.

Πριν από τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας για την απεργία, το AMPTP απέρριψε την επικύρωση της και ισχυρίστηκε ότι μια συμφωνία «είναι δυνατή μόνο εάν η συντεχνία δεσμευτεί να εστιάσει σε σοβαρές διαπραγματεύσεις συμμετέχοντας σε πλήρεις συζητήσεις για τα θέματα και αναζητώντας λογικούς συμβιβασμούς».

Το WGA πιέζει για αυξήσεις μισθών που αντιστοιχούν στον πληθωρισμό και το αυξανόμενο κόστος ζωής, αυξήσεις στις εισφορές συντάξεων και υγειονομικής περίθαλψης και χαλιναγωγεί την κατάχρηση των «mini-rooms» (τους συγγραφείς των «μικρών δωματίων» που γράφουν συνέχεια ιδέες για σενάρια για να προωθήσουν στα στούντιο) σε τηλεοπτικές εκπομπές όπου οι συγγραφείς συνήθως αμείβονται λιγότερο.

Τεν Σαράντος: Να βρεθεί δίκαιη λύση από τις διαπραγματεύσεις για να μην γίνει απεργία

Ο συν-διευθύνων σύμβουλος του Netflix, Τεντ Σαράντος, σε δηλώσεις το τοποθετήθηκε σχετικά με την πιθανότητα της απεργίας από τους σεναριογράφους, λέγοντας μεταξύ άλλων, πως τα στούντιο και οι παραγωγοί δεν θέλουν να φτάσουν οι διαπραγματεύσεις στο σημείο αυτό και πρέπει να βρεθεί μία δίκαιη λύση.

«Αν γίνει η απεργία, έχουμε μια μεγάλη βάση επερχόμενων εκπομπών και ταινιών από όλο τον κόσμο και μπορούσαμε πιθανώς να εξυπηρετήσουμε τα μέλη μας καλύτερα από τους περισσότερους», είπε αρχικά.

«Πραγματικά δεν θέλουμε να συμβεί αυτό, αλλά πρέπει να κάνουμε σχέδια για το χειρότερο και έτσι έχουμε μία αρκετά μεγάλη λίστα κυκλοφοριών που θα μας καλύψει για πολύ καιρό» πρόσθεσε.

Κατά τη διάρκεια των δηλώσεων του , ο Σαράντος φρόντισε να διευκρινίσει ότι «είμαστε στο τραπέζι και θα προσπαθήσουμε να φτάσουμε σε μια δίκαιη λύση ώστε να μην υπάρξει απεργία».

Έπειτα σημείωσε πως θα υπάρξει αύξηση των δαπανών περιεχομένου τα επόμενα χρόνια και τόνισε ότι αυτές οι δαπάνες εξαρτώνται από την αύξηση των εσόδων, εκτιμώντας ότι η υπηρεσία θα «επιστρέψει περίπου στο επίπεδο των 17 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2024».

Ο Τεντ Σαράντος η υπηρεσία του οποίου ήταν μια επιχείρηση ταχυδρομικής παραγγελίας DVD που λειτουργούσε όταν οι συγγραφείς έκαναν απεργία για τελευταία φορά το 2007-2008 – χαρακτήρισε αυτή την απεργία «καταστροφική για τους δημιουργούς».

Πρόσθεσε ότι «ήταν πολύ σκληρό για τον κλάδο, ήταν επώδυνο για τις τοπικές οικονομίες που υποστηρίζουν την παραγωγή και ήταν πολύ, πολύ, πολύ κακό για τους θαυμαστές».

Το χρονικό των κινητοποιήσεων των σεναρογράφων του Χόλιγουντ

Η πρώτη κινητοποίηση των σεναριογράφων του Χόλιγουντ είχε γίνει το 1988 η οποία είχε ασκήσει πιέσεις στα στούντιο που έβλεπαν τα κέρδη να μειώνονται όπως και την παραγωγή. ΣΥγκεκριμένα, η απεργία είχε διαρκέσει 22 εβδομάδες και είχε στοιχίσει στη βιομηχανία του θεάματος 500 εκατομμύρια δολάρια.

Η επόμενη ήταν η απεργία του 2001 όπου συνδυάστηκε με την απεργία ηθοποιών και ηθοποιών διαφημίσεων. Οι σεναριογράφοι τότε απαιτούσαν νέα σύμβαση αφού οι εταιρίες παραγωγές κέρδιζαν, σε βάρος των σεναριογράφων , τεράστια ποσά από τις επαναπροβολές των ταινιών και τις αναπαραγωγές τους σε βίντεο και DVD, χωρίς να παίρνουν χρήματα από το μέρος των δικαιωμάτων οι σεναριογράφοι. 

Η τελευταία απεργία έγινε το 2008 και ήταν η μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ σε διάρκεια, καθώς κράτησε για 100 μέρες. Πολλές κορυφαίες τηλεοπτικές εκπομπές τότε συντόμευαν τις σεζόν ή έκαναν σύντομες διακοπές. Οι οικονομικές απώλειες λόγω της απεργίας εκτιμήθηκαν σε περίπου 2,1 δισ. δολάρια.