Ο Τζον Κασσαβέτης υπήρξε πρωτοπόρος του Ανεξάρτητου Κινηματογράφου και δημιούργησε ένα πλήθος σημαντικό έργων, τόσο μπροστά όσο και πίσω από την κάμερα. Καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία του, αποτέλεσε η καλλιτεχνική παρέα που συστήθηκε, με τους Σέιμουρ Κασέλ, Μπεν Γκαζάρα, Πίτερ Φολκ και φυσικά με την αξέχαστη Τζίνα Ρόουλαντς. Μία σπουδαία ηθοποιός, μούσα και σύζυγός του Ελληνοαμερικανού καλλιτέχνη, η οποία με τις σπαρακτικές ερμηνείες της, απογείωσε το έργο του, αποτελώντας πηγή έμπνευσης και σημείο αναφοράς στην Έβδομη Τέχνη. Έντεκα χαρακτηριστικές ταινίες του, θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε στο 37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου.
Ο Τζον Κασσαβέτης (John Cassavetes: 9 Δεκεμβρίου 1929 – 3 Φεβρουαρίου 1989), γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη και ήταν γιος της Ελληνοαμερικανίδας ηθοποιού Κάθριν Κασσαβέτη (το γένος Δημητρίου), που επρόκειτο να παίξει σε μερικές από τις ταινίες του, και του Έλληνα μετανάστη Νικόλαου Ιωάννη Κασσαβέτη.
Το καλλιτεχνικό του στυλ φημίζεται για τον αυτοσχεδιασμό των ηθοποιών με τους οποίους συνεργάστηκε και για την ικανότητά του να αφηγείται ρεαλιστικές ιστορίες. Πρώτη σκηνοθετική απόπειρα του σκηνοθέτη ήταν η ταινία «Σκιές (Shadows, 1959).
Πέρα από τις ανεξάρτητες παραγωγές, ο Κασσαβέτης πρωταγωνίστησε σε μια σειρά χολιγουντιανών παραγωγών όπως την ταινία του Μάρτιν Ριτ, «Έσπασα τα δεσμά Μου» (Edge of the City, 1957), το πολεμικό δράμα του Ρόμπερτ Όλντριτς, «Και οι 12 ήταν καθάρματα» (The Dirty Dozen, 1967), καθώς και το θρίλερ του Ρόμαν Πολάνσκι, «Το μωρό της Ρόζμαρι» (Rosemary’s Baby, 1968).
Από τις ταινίες εκείνες αποκόμισε τα χρήματα για να κάνει την παραγωγή των δικών του ταινιών. Ο σκηνοθέτης ήταν παντρεμένος με την ηθοποιό Τζίνα Ρόουλαντς με την οποία απέκτησε τρία παιδιά. Απεβίωσε το 1989 λόγω επιπλοκών κίρρωσης ήπατος.
Οι 11 ταινίες με πρωταγωνιστή τον Τζον Κασσαβέτη, μπροστά ή πίσω από την κάμερα, οι οποίες θα προβληθούν στο 37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, από την Πέμπτη 21 έως και την Τετάρτη 27 Νοεμβρίου, είναι αναλυτικά οι εξής:
Ερωτική Θύελλα / Love Streams
Σκηνοθεσία: John Cassavetes
Σενάριο: Ted Allan, John Cassavetes
Φωτογραφία: Al Ruban
Μοντάζ: George C. Villaseñor
Μουσική: Bo Harwood
Σχεδιασμός Παραγωγής: Φαίδων Παπαμιχαήλ
Ηθοποιοί: John Cassavetes, Gena Rowlands, Diahnne Abbott, Seymour Cassel, Jakob Shaw, Michele Conway, Eddy Donno
Έτος Παραγωγής: 1984
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 141 λεπτά
Η ταινία περιγράφει μερικές μέρες στη ζωή του συγγραφέα Ρόμπερτ Χάρμον και της αδερφής του Σάρα, δύο στενά δεμένα, συναισθηματικά πληγωμένα αδέρφια που επανενώθηκαν μετά από χρόνια. Στη βάση αυτής της ιστορίας αναπτύσσεται μια σπαρακτική μελέτη χαρακτήρων γεμάτη βαριά ειλικρίνεια και έτσι η τελευταία, «πραγματικά» ανεξάρτητη, ταινία ενός από τους πιο καθοριστικούς δημιουργούς του αμερικάνικου σινεμά αποτελεί ένα από τα αριστουργήματα του και μια από τις καλύτερες ταινίες της δεκαετίας του 1980.
Η ταινία αποτέλεσε μια προσωπική υπόθεση του σκηνοθέτη, καθώς ο Cassavetes γύρισε την πλειονότητα του έργου στο σπίτι του, μέθοδος που τον ακολουθούσε στην αντίληψή του για το πώς μπορεί να φτιαχτεί χαμηλού προϋπολογισμού σινεμά, ενώ στους βασικούς ρόλους είναι ο ίδιος και η Gena Rowlands που καταφέρνουν να εντείνουν τα συναισθήματά μας μέχρι και το συντριπτικό φινάλε της, σαν φινάλε της ίδιας της πορείας του Cassavetes στην τέχνη του κινηματογράφου. Χρυσή Άρκτος και Βραβείο FIPRESCI στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου (1984).
Η Δολοφονία ενός Κινέζου Πράκτορα Στοιχημάτων / The Killing of a Chinese Bookie
Σκηνοθεσία: John Cassavetes
Σενάριο: John Cassavetes
Φωτογραφία: Mitch Breit , Al Ruban
Μοντάζ: Tom Cornwell
Μουσική: Bo Harwood
Ηθοποιοί: Ben Gazzara, Timothy Carey, Seymour Cassel, Robert Phillips, Morgan Woodward
Έτος Παραγωγής: 1976
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 135 λεπτά
Ο ιδιοκτήτης ενός στριπτιτζάδικου, ο Κόσμο Βιτέλι (με τον Ben Gazzara σε μια κορυφαία στιγμή της καριέρας του), ενώ προσπαθεί να μοιάζει ψύχραιμος, έχει μεγάλο πρόβλημα με τον τζόγο χάνοντας ένα μεγάλο χρηματικό ποσό που δεν είναι σε θέση να ξεπληρώσει, και κάπως έτσι μπλέκει με τη μαφία και με μια υποχρέωση προς αυτή.
Ο John Cassavetes, σε μια από τις πιο στυλιζαρισμένες δημιουργίες του, στήνει ένα αυθεντικό, τραχύ και σκληρό δράμα τοποθετημένο στο χώρο του εγκλήματος με στοιχεία φιλμ νουάρ όπου κανένας δεν είναι αθώος.
Το φιλμ αυτό, σαγηνευτικό και ιδιότυπο, μια προκλητική εξέταση της αντρικής ταυτότητας στην ουσία του, αποτελεί ένα από τα πιο ασυνήθιστα παραδείγματα μιας ανεξάρτητης παραγωγής με τόσο μεγάλη επιρροή στην κουλτούρα των κινηματογραφόφιλων αποκτώντας το στάτους του καλτ.
Γκλόρια / Gloria
Σκηνοθεσία: John Cassavetes
Σενάριο: John Cassavetes
Φωτογραφία: Fred Schuler
Μοντάζ: George C. Villaseñor
Μουσική: Bill Conti
Ηθοποιοί: Gena Rowlands, Buck Henry, Julie Carmen, John Adames, Val Avery, Lawrence Tierney, John Finnegan
Έτος Παραγωγής: 1980
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 123 λεπτά
Αυτή η neo-noir ταινία αφηγείται την ιστορία της Γκλόρια Σουένσον, πρώην φίλη ενός γκάνγκστερ που πρέπει να αναλάβει μέσα σε μία νύχτα την ευθύνη του γιου των γειτόνων της, που δολοφονήθηκαν εν ψυχρώ από τη μαφία. Η Γκλόρια όμως θα διαφύγει μαζί με ένα νεαρό αγόρι ενώ γίνεται ο κύριος στόχος της συμμορίας για κάποιες πολύτιμες πληροφορίες που θεωρεί ότι έχει.
Η Gena Rowlands παίρνει το όπλο της σε αυτό το αγωνιώδες θρίλερ, με την ίδια να ξεχωρίζει για την ερμηνεία της, όπως και οι θαυμάσιοι διάλογοι και η μουσική του Bill Conti. Με αυτήν την ταινία έρχεται το πλήρωμα του χρόνου και ο John Cassavetes κερδίζει τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας ενώ η Rowlands δέχεται μια υποψηφιότητα για Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου.
Νύχτα Πρεμιέρας / Opening Night
Σκηνοθεσία: John Cassavetes
Σενάριο: John Cassavetes
Φωτογραφία: Al Ruban
Μοντάζ: Tom Cornwell
Μουσική: Bo Harwood
Ηθοποιοί: Gena Rowlands, John Cassavetes, Ben Gazzara, Joan Blondell, Paul Stewart, Zohra Lampert, Laura Johnson, John Tuell
Έτος Παραγωγής: 1977
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 144 λεπτά
Ενώ βρίσκεται στη μέση των προβών για το τελευταίο της έργο, η ηθοποιός του Μπρόντγουεϊ, Μερτλ Γκόρντον, γίνεται μάρτυρας ενός δυστυχήματος που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο μιας νεαρής θαυμάστριάς της, γεγονός που την φέρνει σε ψυχολογική κατάρρευση και μπρος στο χάος της δικής της ζωής.
Με μια σπουδαία και κλασική πλέον ερμηνεία της Gena Rowlands, η αγωνιώδης αυτή ταινία του John Cassavetes αποκαλύπτει το δράμα της καλλιτεχνικής διαδικασίας, λειτουργώντας ως μεταφορά για τη δική του πορεία, τη δημιουργική του ανεξάρτητη μέθοδο και τις δυσκολίες που αντιμετώπισε ως τότε.
Πράγματι, η κριτική στις ΗΠΑ αδιαφόρησε επιδεικτικά, η ταινία δεν προβάλλονταν στις αίθουσες. Αντιθέτως στην Ευρώπη χαιρετίστηκε βοηθώντας την να αποκτήσει με τα χρόνια το στάτους μιας από τις καλύτερες δημιουργίες του σκηνοθέτη. Η Gena Rowlands κέρδισε δικαίως Αργυρή Άρκτο Καλύτερου Γυναικείου Ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου (1978) ενώ η ταινία ήταν υποψήφια για τη Χρυσή Άρκτο στο ίδιο φεστιβάλ.
Μια Γυναίκα Εξομολογείται / A Woman Under the Influence
Σκηνοθεσία: John Cassavetes
Σενάριο: John Cassavetes
Φωτογραφία: Mitch Breit, Al Ruban
Μοντάζ: David Armstrong, Sheila Viseltear, Beth Bergeron
Μουσική: Bo Harwood
Ηθοποιοί: Gena Rowlands, Peter Falk, Fred Draper, George Dunn, Mario Gallo
Έτος Παραγωγής: 1974
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 155 λεπτά
Ο Νικ, ένας εργατικός σύζυγος, αυταρχικός και θυμωμένος, παλεύει να αγαπήσει τη Μέιμπελ, τη βαθιά ταραγμένη σύζυγό του, καθώς η κατάθλιψή της τελικά καταλήγει σε νευρικό κλονισμό. Με το εξιτήριο της από το νοσοκομείο, ξεκινούν την επίπονη διαδικασία της σύνδεσης του διαλυμένου γάμου τους, αλλά κάτι τέτοιο δεν είναι καθόλου εύκολο.
Ο John Cassavetes, σε μια από τις πιο διάσημες και ευρέως αγαπημένες, από κοινό και κριτική, ταινίες του αποδεικνύει για άλλη μια φορά τη μαεστρία του στην αμερικανική ανεξάρτητη παραγωγή ταινιών. Η Gena Rowlands ως η ψυχολογικά τσακισμένη σύζυγος, δίνει ρεσιτάλ υποκριτικής και εντάσεων, αποτυπώνοντας εξαίσια την αποξένωση και τη ψυχική κατάρρευσή της.
Ο Peter Falk σε μία από τις καλύτερες στιγμές του ως ο βαριά πιεσμένος και σαστισμένος σύζυγός της που προσπαθεί να κρατήσει ανέπαφη την οικογένειά του. Μια δυνατή, συναισθηματική ματιά στην αγάπη, το γάμο, τον συμβιβασμό και τη ζωή.
Τόση πολλή αλήθεια και ειλικρίνεια σε μια ταινία που εξουθενώνουν συναισθηματικά τον θεατή. Η Rowlands προτάθηκε για Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου και ο Cassavetes ήταν υποψήφιος για Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας ενώ κέρδισε Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ του San Sebastián.
Μίνι και Μόσκοβιτς / Minnie and Moskowitz
Σκηνοθεσία: John Cassavetes
Σενάριο: John Cassavetes
Φωτογραφία: Alric Edens, Michael D. Margulies, Arthur J. Ornitz
Μοντάζ: Frederic L. Knudtson
Ηθοποιοί: Gena Rowlands, Seymour Cassel, Val Avery, Timothy Carey, Judith Roberts
Έτος Παραγωγής: 1971
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 114 λεπτά
«Πριν σε γνωρίσω, νόμιζα ότι είχα μπελάδες», λέει η εργαζόμενη στο μουσείο Μίνι στον μακρυμάλλη υπάλληλο στάθμευσης αυτοκινήτων Σέιμουρ Μόσκοβιτς τρώγοντας ένα χοτ-ντογκ και πίνοντας έναν καφέ. Αυτή είναι η βάση της αληθινής αγάπης σε αυτή την ασυνήθιστη και ιδιόρρυθμη ρομαντική κωμωδία που είναι ωστόσο καθαρός John Cassavetes.
Παρά τη διαφοροποίησή της από το corpus των άλλων ταινιών του, παραμένει σε ακέραιο επίπεδο η δημιουργική διαδικασία με τους ηθοποιούς, βγάζοντας μέσα από αυτή στέρεα υποκριτικά αποτελέσματα από τους δύο πρωταγωνιστές. Στην ταινία εμφανίζονται και άλλοι φίλοι και συγγενείς του Cassavetes στα πλαίσια της δικής του αντίληψης για το πώς μπορεί να είναι μια παραγωγή όσο γίνεται πιο ανεξάρτητη.
Η ταινία είναι κάτι σαν παραμύθι, έχει πει ο δημιουργός της. Μια ταινία για την αγάπη και τον έρωτα, και κυρίως από έναν ανεξάρτητο σκηνοθέτη, αποτελεί πάντοτε μια ευκαιρία έντονων συναισθηματικών διεργασιών.
Σύζυγοι / Husbands
Σκηνοθεσία: John Cassavetes
Σενάριο: John Cassavetes
Φωτογραφία: Victor J. Kemper
Μοντάζ: John Cassavetes
Ηθοποιοί: Ben Gazzara, Peter Falk, John Cassavetes, Jenny Runacre, Jenny Lee Wright
Έτος Παραγωγής: 1970
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 154 λεπτά
Ο Γκας, ο Χάρι και ο Άρτσι είναι τρεις παντρεμένοι φίλοι και γείτονες από το Λονγκ Άιλαντ που συναντιούνται για να παραστούν στην κηδεία ενός στενού φίλου τους που πέθανε ξαφνικά από καρδιακή προσβολή. Οι τρεις τους σμίγουν ξανά και αποφασίζουν, μετά την κηδεία, να ξοδέψουν λίγο χρόνο μαζί, να αναλογιστούν τη ζωή τους, τους έρωτές τους και τις σχέσεις τους, ώστε να νιώσουν ξανά ζωντανοί.
Στη διάρκεια αυτού του πολυήμερου ταξιδιού αναζήτησης, που ξεκινάει από το Μανχάταν και φτάνει ως το Λονδίνο, οι τρεις φίλοι κυριεύονται από την αίσθηση ότι η νιότη τους ασυναίσθητα γλίστρησε μέσα από τα δάχτυλά τους.
Ο John Cassavetes γράφει το σενάριο, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί, πλάι στους Ben Gazzara και Peter Falk, κάνοντας ίσως μία από τις πιο τολμηρές και ειλικρινείς αποδομήσεις του αμερικανικού ανδρισμού που έγινε, μέχρι τότε, στον κινηματογράφο.
Πρόσωπα / Faces
Σκηνοθεσία: John Cassavetes
Σενάριο: John Cassavetes
Φωτογραφία: Al Ruban, Maurice McEndree, Haskell Wexler
Μοντάζ: Maurice McEndree, Al Ruban, John Cassavetes
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Φαίδων Παπαμιχαήλ
Ηθοποιοί: John Marley, Gena Rowlands, Lynn Carlin, Seymour Cassel, Fred Draper, Val Avery, Dorothy Gulliver
Έτος Παραγωγής: 1968
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 130 λεπτά
Η ταινία ακολουθεί τις μάταιες προσπάθειες του βιομήχανου Ρίτσαρντ και της συζύγου του Μαρία να ξεφύγουν από την αγωνία της άδειας σχέσης τους στην αγκαλιά των άλλων και έτσι ο John Cassavetes αντιμετωπίζει τη σύγχρονη αποξένωση και το ζήτημα των φύλων με μια βάναυση ειλικρίνεια και συμπόνια που σπανίως εμφανίζονται με τέτοιο βάθος στον κινηματογράφο.
Έπειτα από πέντε χρόνια απουσίας πίσω από την κάμερα, o ανεξάρτητος μαέστρος του αμερικάνικου κινηματογράφου επιστρέφει με αυτό το πλήρως αυτοχρηματοδοτούμενο και DIY δράμα, και ως γύρισμα και ως προώθηση, καταφέρνοντάς να το μετατρέψει σε αριστούργημα, φωτογραφημένο σε 16mm ασπρόμαυρο φιλμ και σε cinéma vérité στυλ, το οποίο επέδρασε καθοριστικά στο σύνολο του παγκόσμιου ανεξάρτητου σινεμά και των σκηνοθετών του κινήματος του Νέου Hollywood.
Ο Roger Ebert θα γράψει στην κριτική του πως είναι η ταινία που «εξετάζει ασυμβίβαστα τον τρόπο που ζούμε πραγματικά». Υποψηφιότητα για Βραβείο Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου ενώ οι Seymour Cassel και Lynn Carlin ήταν υποψήφιοι για Βραβείο Όσκαρ Καλύτερου Β’ Ανδρικού και Β’ Γυναικείου Ρόλου αντίστοιχα. Επίσης, ο John Marley έλαβε το Βραβείο Volpi Cup – Καλύτερου Ανδρικού Ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας το 1968 ενώ η ταινία ήταν υποψήφια για τον Χρυσό Λέοντα.
Το Μωρό της Ρόζμαρι / Rosemary’s Baby
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Άιρα Λέβιν (βιβλίο), Ρόμαν Πολάνσκι
Πρωταγωνιστές: Μία Φάροου, Τζον Κασσαβέτης, Ρουθ Γκόρντον, Σίντνεϊ Μπλάκμερ, Μορίς Έβανς, Ραλφ Μπέλαμι
Μουσική: Κριστόφ Κομέντα
Τραγούδι: Rosemary’s Lullaby
Φωτογραφία: Γουίλιαμ Α. Φρέικερ
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Έτος Παραγωγής: 1968
Διάρκεια: 136 λεπτά
Ίσως δεν θα έπρεπε να θεωρείται ταινία τρόμου όσο ένα καθοριστικό κινηματογραφικό έργο τέχνης καθώς η πλοκή αποτελεί έναυσμα για ακέραιες φιλοσοφικές, κοινωνικές και ψυχολογικές διερευνήσεις πάνω στο γάμο και τις σχέσεις εξουσίας εντός του, την αχόρταγη ανάγκη για κοινωνική αναγνώριση, την αστική απομόνωση και τον εγκλωβισμό, τη γυναικεία καταπίεση.
Η Ρόζμαρι (Mia Farrow) είναι μια νεόνυμφη που ζει στο Μανχάταν και μένει έγκυος, αλλά σύντομα αρχίζει να υποψιάζεται ότι ο άντρας της (John Cassavetes) και οι γείτονές της είναι μέλη μιας ομάδας σατανιστών που την περιποιούνται για να χρησιμοποιήσουν το μωρό της για τις τελετουργίες τους.
Η κλασική αυτή ταινία του Roman Polanski, μέρος του “The Apartment Trilogy”, αποδιώχνει στην ουσία του οτιδήποτε μεταφυσικό και μετατρέπει αισθητικά το πιο κοινότοπο χώρο, το διαμέρισμα ενός ζευγαριού, σε κοινωνικό και ατομικό εφιάλτη. Σκηνοθετική αρτιότητα, στοιχειωτικές ερμηνείες, σκηνές ανθολογίες, μουσικό θέμα που ταράζει, ένα έργο που επιδρά στο κοινό και τον ίδιο τον κινηματογράφο εδώ και δεκαετίες.
Οι Δολοφόνοι / The Killers
Σκηνοθεσία: Don Siegel
Σενάριο: Gene L. Coon
Φωτογραφία: Richard L. Rawlings
Μοντάζ: Richard Belding
Μουσική: John Williams, Fred Steiner
Ηθοποιοί: Lee Marvin, Angie Dickinson, John Cassavetes, Clu Gulager, Ronald Reagan, Claude Akins, Norman Fell
Έτος Παραγωγής: 1964
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 93 λεπτά
Έκπληκτοι που το θύμα τους (John Cassavetes) δεν προσπάθησε να τους αντισταθεί, δύο επαγγελματίες δολοφόνοι, o Τσάρλι Στρομ και ο Λι, προσπαθούν να μάθουν ποιος τους προσέλαβε και γιατί. Κανένας από τους πρωταγωνιστές δεν μπορεί να «δει» την κατάσταση στην οποία βρίσκονται ούτε τη μοιραία πορεία που στρώνεται μπροστά τους.
Στηριζόμενος σε μία ιστορία του Ernest Hemingway, η οποία έχει γυριστεί τρεις φορές στο σινεμά, ο βετεράνος σκηνοθέτης Don Siegel δημιουργεί ένα εξαίσιο φιλμ νουάρ, το οποίο απέκτησε καλτ χαρακτήρα μέσα στα χρόνια, γεμάτο ανατροπές και ένταση που θεωρήθηκε αρκετά βίαιο για την τηλεόραση, για την οποία αρχικά γυρίστηκε. Άλλωστε, έτυχε να πέσει τη χρονιά που δολοφονήθηκε ο Kennedy. Βραβείο BAFTA Καλύτερου Ηθοποιού για τον Lee Marvin.
Σκιές / Shadows
Σκηνοθεσία: John Cassavetes
Σενάριο: John Cassavetes
Φωτογραφία: Erich Kollmar
Μοντάζ: John Cassavetes, Maurice McEndree
Ηθοποιοί: Ben Carruthers, Lelia Goldoni, Hugh Hurd, Anthony Ray, Dennis Sallas, Tom Reese
Παραγωγή: Maurice McEndree, Seymour Cassel, Νίκος Παπατάκης
Έτος Παραγωγής: 1959
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 87 λεπτά
Η Λέλια, μια νεαρή Αφροαμερικανίδα με ανοιχτόχρωμη επιδερμίδα, συναντά τον Τόνυ σε ένα πάρτι και αρχίζει ένα ειδύλλιο μεταξύ τους. Η σχέση τους καταρρέει όταν ο Τόνι συναντά τον αδερφό της Λέλια, τον Χιου, έναν ταλαντούχο μαύρο τραγουδιστή της jazz που αγωνίζεται να βρει δουλειά, και έτσι ανακαλύπτει την αλήθεια για τη φυλετική προέλευση της Λέλια.
Η παραπάνω πλοκή, ωστόσο, δεν μπορεί να ορίσει το γεγονός πως το σκηνοθετικό ντεμπούτο του John Cassavetes, πέρα από τις κοινωνικές αναταράξεις που γέννησε, τόλμησε, την πιο κατάλληλη στιγμή, σε φόρμα και περιεχόμενο, αναστατώνοντας κοινό, κριτικούς και παραγωγούς, αποτελώντας πρωτοπορία par excellence. Είναι η DIY οπτική αναπαράσταση του beat κινήματος και της αυθόρμητης γραφής, ο jazz αυτοσχεδιασμός αποτυπωμένος σε σελιλόιντ με σκληρό φιλμικό κόκκο, η nouvelle vague από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Η κάμερα του Cassavetes αποτυπώνει ό,τι η Αμερική απέκρυπτε ως τότε ξεθεμελιώνοντας όλους τους συμβατικούς υποκριτικούς κανόνες και σπάζοντας το φράγμα της μυθοπλασίας με την πραγματικότητα. To “Shadows” αποτελεί την απαρχή ενός αμερικάνικου σινεμά προς άλλη κατεύθυνση, ένα μανιφέστο του μοντερνισμού και της avant-garde, μια ταινία δομικό θεμέλιο του ανεξάρτητου κινηματογράφου, απελευθερωμένη για πρώτη φορά τόσο εξαίσια στις ιδέες, στις αφηγηματικές, στις θεματικές, στην ίδια την παραγωγή της.
Δεν υπάρχει σκηνοθέτης που δεν επηρεάστηκε, έκτοτε, από αυτή τη σημαντικότατη καλλιτεχνική χειρονομία και ένα μάθημα, μέχρι σήμερα, τόλμης στο κάθε φορά θεσμικά κατεστημένο. Βραβείο των Κριτικών στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας (1960).
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >