Το 23ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου υποδέχεται το βραβευμένο σκηνοθέτη Σεμίχ Καπλάνογλου, ο οποίος κηρύσσει την επίσημη έναρξη του Φεστιβάλ, στις 21 Οκτωβρίου, παρουσιάζοντας την τελευταία του ταινία “Το Μέλι”(παρουσία του σκηνοθέτη). Βραβευμένη, με Χρυσή Άρκτο Καλύτερης Ταινίας στη φετινή Μπερλινάλε, η ταινία του Τούρκου σκηνοθέτη, ολοκληρώνει την “Τριλογία του Γιουσούφ”, που είχε ανοίξει με το “Αυγό” το 2007 και συνεχίστηκε με το “Γάλα” το 2008. Η ταινία του Καπλάνογλου, που κέρδισε κοινό, κριτικούς και τα δυο μεγάλα βραβεία της φετινής Μπερλινάλε (Χρυσή Άρκτος, Βραβείο Οικουμενικής Επιτροπής), είναι συνάμα και η πρόταση της Τουρκίας τόσο για τα Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας όσο και για τα βραβεία της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Ads

Λίγα λόγια για την ταινία:

Ο Γιουσούφ είναι μοναχοπαίδι και ζει με τους γονείς του σε μια απομονωμένη ορεινή περιοχή. Για το νεαρό αγόρι, το γειτονικό δάσος είναι ένας μέρος μυστηρίου και περιπέτειας, όπως το ζει ενώ συνοδεύει τον πατέρα του στη δουλειά καθημερινώς. Ο πατέρας του ο Γιακούπ είναι μελισσοκόμος και έχει τοποθετήσει τις ειδικώς κατασκευασμένες κυψέλες του στην κορυφή των πιο ψηλών δέντρων του δάσους. Ο Γιουσούφ και ο Γιακούπ έχουν μια πολύ δυνατή σχέση, μοιράζονται τα ίδια όνειρα και έχουν τα δικά τους μυστικά. Από την άλλη μεριά, στο σχολείο ο Γιουσούφ έχει μια δυσάρεστη σχέση με τους συμμαθητές του, λόγω της δυσλεξίας που τον κάνει να ντρέπεται την ώρα των μαθημάτων. Κι ενώ οι ανησυχίες του για το σχολείο εξακολουθούν, ο πατέρας του πρέπει να ταξιδέψει σε ένα μακρινό δάσος για μια ριψοκίνδυνη αποστολή. Με τους οικονομικούς πόρους της οικογένειας να λιγοστεύουν εξαιτίας της ολοένα και πιο συχνής «εξαφάνισης» των μελισσών, ο Γιακούπ δεν έχει άλλη λύση από το να μεταφέρει τις κυψέλες του σε άλλη ορεινή περιοχή. Όμως οι μέρες περνούν κι αυτό ανησυχεί τόσο τον Γιουσούφ όσο και τη μητέρα του. Η απόφαση του νεαρού αγοριού να αναζητήσει τον πατέρα του, θα τον οδηγήσει σε μονοπάτια που έως τότε δεν είχε ποτέ περπατήσει.

Ο Καπλάνογλου έφτιαξε ένα όμορφο, συγκινητικό αριστούργημα. Την ελεγεία μιας απλής, τραγικής οικογένειας, εστιάζοντας το ενδιαφέρον του στην καθημερινότητά της. Μια ταινία, που παρά την ηθελημένη βραδύτητά της, έχει ένα εσωτερικό ρυθμό που σταδιακά σε παρασύρει. Ρυθμό που τον χαρακτηρίζει η ποίηση και ο λυρισμός, πράγμα σπάνιο στο σύγχρονο κινηματογράφο.

Ads

Ο σκηνοθέτης Σεμίχ Καπλάνογλου λέει για την ταινία του:

«Το «Μέλι» είναι η τρίτη ταινία της «Τριλογίας του Γιουσούφ». Η ιδέα για την τριλογία ήρθε ενώ ξαναδιάβαζα ένα σενάριο το οποίο είχα γράψει καιρό πριν και που πάνω-κάτω μιλάει για την ιστορία του νεαρού Γιουσούφ, όπως αυτή αποτυπώθηκε στο «Γάλα». Ενώ διαμόρφωνα τον χαρακτήρα του Γιουσούφ, άρχισα να σκέφτομαι τόσο το μέλλον του ως ενήλικα (Στο «Αυγό») όσο και το παρελθόν του ως μικρό παιδί (τώρα στο «Μέλι»). Αυτές οι ιδέες με βοήθησαν στο να δώσω σάρκα και οστά στην τριλογία. Ξεκίνησα με το «Αυγό», πιθανότατα επειδή ήθελα να δείξω κατευθείαν την κύρια ουσία του χαρακτήρα του Γιουσούφ. Η τριλογία μπορεί να «διαβαστεί» ως ένα εκτεταμένο φλασμπάκ, ωστόσο καμία από τις τρεις ταινίες δεν είναι εποχής. Όλες διαδραματίζονται στη σύγχρονη Τουρκία, σε διάφορα μέρη, με μια ποικιλία στις σχέσεις όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί και με βάση τα οικονομικά δεδομένα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή. Τέλος αποφάσισα να μην απαντήσω ούτε και να αποκαλύψω τα μυστηριώδη μέρη του χαρακτήρα του Γιουσούφ, την οποιαδήποτε εμφανή ή όχι σχέση των ταινιών μεταξύ τους, όπως και τα σκοτεινά στοιχεία που αυτές σίγουρα έχουν.»

23ο ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
21-31 Οκτωβρίου
www.panoramafest.com