Η πολυαναμενόμενη επιστροφή του Χαγιάο Μιγιαζάκι αντλεί έμπνευση από τη ζωή του και μας χαρίζει ένα λυρικό και μεγαλειώδες θέαμα. Πρόκειται για έναν θρίαμβο της αισθητικής και της χειροποίητης τεχνικής του κορυφαίου Ιάπωνα δημιουργού στο κινούμενο σχέδιο. Μία δεκαετία μετά την ταινία «The Wind Rises» του 2013, ο 82χρονος καλλιτέχνης υπογράφει την ταινία «Το Αγόρι και ο Ερωδιός». Η ταινία, που απέσπασε την Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων, κυκλοφορεί στις εγχώριες κινηματογραφικές αίθουσες, από την Πέμπτη 1η Φεβρουαρίου.

Ads

Τόκιο, κοντά στο τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Ο 11χρονος Mahito χάνει τη μητέρα του και βρίσκει καταφύγιο με τον πατέρα του σε μία παλιά έπαυλη στην εξοχή, όπου στέκει ένας ερειπωμένος πύργος που φιλοξενεί έναν γκρι ερωδιό. Ο Mahito παλεύει με τα αντικρουόμενα συναισθήματα που νιώθει για τον πατέρα του και τη μητριά του Natsuko, που τυχαίνει να είναι η μικρότερη αδελφή της μητέρας του. Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, στο σχολείο νιώθει αποξενωμένος.

Ο Mahito έχει ακούσει ότι ο πύργος χτίστηκε από τον αδελφό του παππού του, που τελικά χάθηκε μέσα του για πάντα. Μια μέρα η Natsuko εξαφανίζεται, οπότε ο Mahito καταφεύγει στον πύργο για να τη βρει. Ακολουθώντας τον γκρι ερωδιό, καταλήγει να βιώνει μία οδύσσεια σε έναν άλλο κόσμο. Ο Mahito θα βρεθεί σε μία αλλόκοτη διάσταση όπου ζωντανοί και πεθαμένοι συμβιώνουν. Μέσα από τις συναντήσεις με τους εκπληκτικούς κατοίκους θα μάθει τα μυστικά του κόσμου.

Ads

«Το Αγόρι και ο Ερωδιός» είναι μία ταινία φαντασίας με ημίαυτοβιογραφικά στοιχεία. Ο πρωτότυπος ιαπωνικός τίτλος, προέρχεται από το διάσημο μυθιστόρημα του Genzaburu Yoshino, το οποίο είχε χαρίσει η μητέρα του δημιουργού στον Hayao Miyazaki όταν ήταν μικρός. Επιπλέον, μερικά περιστατικά της παιδικής ηλικίας του Miyazaki απεικονίζονται για πρώτη φορά στη νέα του ταινία κινουμένων σχεδίων.

«Δεν υπάρχει κάτι πιο αξιολύπητο από το να ανακοινώσεις ότι θα αποσυρθείς λόγω ηλικίας και μετά να επανέρχεσαι. Είναι στ’ αλήθεια δυνατό να παραδέχεσαι πόσο αξιοθρήνητο είναι και να το κάνεις παρόλα αυτά; Μήπως ένας ηλικιωμένος που τρέφει αυταπάτες ότι ακόμα έχει ικανότητες, παρόλη τη γηριατρική άνοια, αποδεικνύει ότι έχει αφήσει πίσω του τις μέρες μεγαλείου; Φυσικά και το αποδεικνύει. Είναι καλό να παρασύρεις κι άλλους και να προκαλέσεις χαμό, φτάνει να ολοκληρώσεις την ταινία, αλλά είναι εξίσου πιθανό να καταλήξεις κλινήρης και να πεθάνεις την κρίσιμη στιγμή.» – αναφέρει χαρακτηριστικά ο Χαγιάο Μιγιαζάκι και συμπληρώνει:

«Ο ίδιος ο υποκινητής μπορεί να είναι πλήρως προετοιμασμένος για κάτι τέτοιο, αλλά για εκείνους που θα καταλήξουν επιβαρυμένοι με ένα ανολοκλήρωτο κουβάρι μιας ταινίας, θα ήταν αφόρητο. Οι ταινίες μεγάλου μήκους χρειάζονται τουλάχιστον τρία χρόνια για να ολοκληρωθούν. Θα μπορούσα να κάνω μία σε έναν χρόνο όταν ήμουν 40, αλλά τώρα είμαι 75, είναι πολλά που πρέπει να κάνω σε τρία χρόνια και νιώθω τον πειρασμό να πω «Αφήστε με να δουλέψω πάνω στην ταινία μέχρι να φτάσω τα 80». Αλλά, αυτό είναι κάτι που ο Paku-san (ο συνάδελφος δημιουργός Isao Takahata) πέρασε ήδη, οπότε εικάζοντας ότι όποιος αναλάβει την παραγωγή αυτής της ταινίας έχει την αποφασιστικότητα να το φτάσει μέχρι τέλους, το αίνιγμα είναι: πώς θα μοιάζει ο κόσμος;»

Η σημασία της Μουσικής

Ο 72χρονος μουσικοσυνθέτης Joe Hisaishi, που συνεργάστηκε για πρώτη φορά με τον Miyazaki το 1984 στην ταινία «Η Ναυσικά της Κοιλάδας των Ανέμων» (Nausicaä of the Valley of the Wind), διατηρεί μία αυστηρά επαγγελματική σχέση μαζί του. «Βρισκόμαστε μόνο για να συζητήσουμε για δουλειά» σχολιάζει ο μουσικοσυνθέτης. Αυτή η συναισθηματική απόσταση, προσθέτει, έχει κάνει τη συνεργασία ιδιαίτερα παραγωγική σε 11 ταινίες.

«Το πιο σημαντικό πράγμα για εμένα είναι να συνθέτω μουσική. Το πιο σημαντικό πράγμα για τον κύριο Miyazaki είναι να σχεδιάζει εικόνες. Είμαστε και οι δύο συγκεντρωμένοι στα πιο σημαντικά πράγματα στις ζωές μας».

Για τη νέα ταινία, ο Miyazaki δεν έδωσε στον Hisaishi κάποια οδηγία. Ο μουσικός παρακολούθησε την ταινία μόνο όταν ήταν σχεδόν ολοκληρωμένη, αλλά δεν είχε καθόλου ήχο ή διάλογο. Σε εκείνο το σημείο ο Miyazaki είπε στον Hisaishi ότι το αφήνει πάνω του.

«Είναι σαν να είμαστε αθλητές στους Ολυμπιακούς, αφού κάνουμε μία ταινία κάθε τέσσερα χρόνια εδώ και 40 χρόνια» λέει ο Hisaishi. «Έχει περάσει πολύς καιρός προπόνησης και εκτέλεσης. Όταν κοιτάω πίσω στον χρόνο, εκπλήσσομαι που μπόρεσα να γράψω μουσική για τόσο διαφορετικές ταινίες».

Στις σύγχρονες συνθέσεις κλασικής μουσικής ο Hisaishi δουλεύει με λιτές συνθέσεις και επαναλαμβανόμενα μοτίβα, κάτι που αξιοποίησε και στην προσέγγιση της ταινίας.

Το Αγόρι και ο Ερωδιός / The Boy and the Heron
Σκηνοθεσία: Χαγιάο Μιγιαζάκι
Σενάριο: Χαγιάο Μιγιαζάκι
Με τις φωνές των: Σόμα Σαντόκι, Μασάκι Σούντα, Εμιόν, Γιοσίνο Κιμούρα
Φωτογραφία: Ατσούσι Οκούι
Μοντάζ: Τακάσι Σεγιάμα
Μουσική: Τζο Χισάισι
Έτος Παραγωγής: 2023
Χώρα Παραγωγής: Ιαπωνία
Διάρκεια: 124 λεπτά
Κυκλοφορεί στις Κινηματογραφικές Αίθουσες από την Πέμπτη 1η Φεβρουαρίου

https://www.youtube.com/watch?v=ufxkXQ21El4