Το καθιερωμένο ραντεβού του κινηματογράφου με το κοινό στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, που φτάνει σταδιακά στο τέλος του, αγκάλιασε την ανάπτυξη της διαδραστικής επικοινωνίας και της δημιουργικής συναναστροφής σε τρεις διαφορετικές εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν εχθές, με θέματα που καλλιεργούν την έβδομη τέχνη και τιμούν σημαντικούς εκπροσώπους της.

Ads

Το λάτρη του σινεμά και πιστό φίλο του φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Γ.Τζιώτζο, που έφυγε από τη ζωή τον περασμένο Οκτώβριο, τίμησε η 51η διοργάνωση, σε μια ιδιαίτερα συγκινητική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε χθες, στην αίθουσα Παύλος Ζάννας, παρουσία του διευθυντή του Φεστιβάλ, κ. Δημήτρη Εϊπίδη. «Ο Γιώργος ήταν αφοσιωμένος στο σινεμά, ενεργός κριτικός κινηματογράφου, διανομέας ταινιών, αλλά πάνω απ’ όλα σινεφίλ. Είχα άριστες σχέσεις μαζί του – μάλιστα, ήμασταν και γείτονες- και μου λείπει πολύ, όπως λείπει σε όλους μας», επεσήμανε ο κ. Εϊπίδης κατά το χαιρετισμό του στην εκδήλωση. Για το σημαντικό έργο και τη ζωή του Γ. Τζιώτζου μίλησαν και οι στενοί φίλοι και συνοδοιπόροι του: ο Χρήστος Μήτσης, ο Ζήνος Παναγιωτίδης και ο Αλέξανδρος Μουμτζής. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν, η σύζυγος του Γ.Τζιώτζιου μαζί με τον γιο τους, στους οποίους ο κ. Εϊπίδης απένειμε τιμητική πλακέτα.

Για το έργο της και την προσφορά της στον κινηματογράφο τιμήθηκε και η Ντορότα Κετζιεζάφσκα με το Χρυσό Αλέξανδρο, που της απονεμήθηκε σε ειδική εκδήλωση, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Ολύμπιον. Ο διευθυντής του φεστιβάλ κ. Εϊπίδης, κατά την έναρξη της εκδήλωσης, σημείωσε ότι αποτελεί τιμή για το θεσμό το γεγονός ότι φιλοξενεί μια σχεδόν πλήρη ρετροσπεκτίβα του έργου της κορυφαίας πολωνής σκηνοθέτιδας. Μετά την απονομή του βραβείου, η δημιουργός απηύθυνε χαιρετισμό στα ελληνικά λέγοντας: «Είναι η πρώτη φορά που βρίσκομαι στην Ελλάδα και νιώθω θαυμάσια. Ευχαριστώ το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για την πρόσκληση και την τιμή που μου έκανε να παρουσιάσει τις ταινίες μου σε ένα αφιέρωμα». Ακόμη και σήμερα η κ. Κετζιεζάφσκα δηλώνει ότι νιώθει πως βρίσκεται στην αρχή της καλλιτεχνικής της πορείας και εξομολογείται ότι πάντα έχει άγχος και αγωνία για το κατά πόσο το τελικό αποτέλεσμα ανταποκρίνεται στα αρχικά της σχέδια.

Η τελευταία εκδήλωση της χθεσινής ημέρας,έλαβε χώρα στο Electra Palace υπό τον τίτλο «Κουβεντιάζοντας». Τα θέματα που συζητήθηκαν σε αυτή την ενότητα αφορούσαν στους κεντρικούς χαρακτήρες ενός κινηματογραφικού έργου, στο διάλογο του δημιουργού με το κοινό αλλά και στη διαδικασία διαμόρφωσης του σεναρίου. Στη συζήτηση συμμετείχαν οι σκηνοθέτες Ολίβιε Κουσμάκ (Η αρχή του κακού / L’Enfance du mal), Ζέινα Ντούρα (Οι ιμπεριαλιστές είναι ακόμη ζωντανοί / The Imperialists Are Still Alive!), Λάουρα Αμέλια Γκουσμάν και Ισραέλ Κάρδενας (Ζαν Ζαντί, ένας καλός άνθρωπος / Jean Gentil), Ζαχαρίας Μαυροειδής (Ο ξεναγός) και Μαριάν Κρισάν (Αύριο / Morgen). Κάνοντας μια περιγραφή-ανάλυση των ταινιών τους προχώρησαν στην κατάθεση των απόψεων τους σχετικά με τις συγκρούσεις που αντιμετωπίζουν οι κεντρικοί χαρακτήρες των ταινιών τους για να περάσουν στην επικοινωνία του καλλιτέχνη με το κοινό του, την πάγια ανησυχία κάθε δημιουργού. Στο ερώτημα «σενάριο με κανόνες ή σενάριο που πηγάζει από το ένστικτο;» η Ζέινα Ντούρα τόνισε πως η ίδια λειτουργεί περισσότερο ενστικτωδώς, αν και ξαναγράφει πολλές φορές το πρωτογενές της υλικό. «Όταν έχω έμπνευση θα καθίσω και θα γράψω το σενάριο μου μέσα σε 12 ώρες, και μετά θα το ξαναδώ. Στην προβολή της ταινίας μου στη Νέα Υόρκη ένας παραγωγός με ρώτησε ‘‘πώς ήξερες και δεν ακολούθησες τις συμβουλές μου για ένα τεχνικά άρτιο σενάριο και είχες ένα τόσο καλό αποτέλεσμα;”. Δεν υπάρχει απάντηση. Αν πιστεύεις μέσα σου ότι αυτό που έχεις μπροστά σου είναι αυτό που ήθελες, τότε προχωράς», είπε. Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Ισραέλ Κάρδενας σημείωσε ότι για τον ίδιο σημασία έχει κυρίως η πλοκή της ταινίας και οι ηθοποιοί με τους οποίους συνεργάζεται κάθε δημιουργός. «Ωστόσο, καλό είναι πρώτα να μάθεις να κινείσαι με βάση τους κανόνες και αργότερα να προχωρήσεις μόνος σου σε αυτό που σε εκφράζει», πρόσθεσε ο Ολίβιε Κουσμάκ.

Ads