Η ταινία «The Brutalist» έχει ήδη κερδίσει τις εντυπώσεις στην κινηματογραφική κοινότητα, καθώς συγκέντρωσε δέκα υποψηφιότητες για Όσκαρ, συμπεριλαμβανομένων των κατηγοριών καλύτερης σκηνοθεσίας, καλύτερης ταινίας και καλύτερων ερμηνειών.
Ωστόσο, την πορεία της προς την κορυφή των βραβείων έχει σκιάσει μια έντονη διαμάχη, που σχετίζεται με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης (AI) στην παραγωγή της. Η συζήτηση αυτή έφερε στο προσκήνιο κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με την ηθική, την αυθεντικότητα και τις μελλοντικές κατευθύνσεις της βιομηχανίας του κινηματογράφου.
The Brutalist: Η Ιστορία και η Καλλιτεχνική του Φιλοδοξία
Το «The Brutalist», σε σκηνοθεσία του Μπράντι Κορμπέτ, αφηγείται την ιστορία του Ούγγρου αρχιτέκτονα Λάσλο Τοθ (ερμηνευμένος από τον Άντριεν Μπρόντι), ο οποίος μεταναστεύει στις Ηνωμένες Πολιτείες μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η ταινία είναι μια βαθιά εξερεύνηση της ανθρώπινης κατάστασης, της δημιουργικότητας και της επιβίωσης σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία. Η Φελίσιτι Τζόουνς, η οποία υποδύεται τη σύζυγο του Τοθ, και ο Μπρόντι πρωταγωνιστούν σε μια ταινία που χαρακτηρίζεται από την αυθεντικότητα των ερμηνειών και την προσοχή στις λεπτομέρειες.
Η ταινία έχει ήδη λάβει τρεις Χρυσές Σφαίρες, γεγονός που την καθιστά έναν από τους κύριους διεκδικητές των Όσκαρ. Ωστόσο, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην παραγωγή της έχει προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις που φέρνει η τεχνολογία στην τέχνη.
The Brutalist: Πως αποκαλύφθηκε η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης
Η διαμάχη άρχισε όταν ο Ούγγρος μοντέρ της ταινίας, Ντέιβιντ Τζάνκσο, παραχώρησε συνέντευξη στο RedShark News, όπου αποκάλυψε ότι χρησιμοποιήθηκε λογισμικό AI της ουκρανικής εταιρείας Respeecher για την επεξεργασία των διαλόγων. Σύμφωνα με τον Jancsó, η τεχνολογία χρησιμοποιήθηκε για να βελτιώσει την αυθεντικότητα της ουγγρικής προφοράς των Jones και Brody σε συγκεκριμένες σκηνές όπου μιλούν τη γλώσσα.
Ο Τζάνκσο, ο οποίος είναι φυσικός ομιλητής της ουγγρικής, εξήγησε ότι η φωνή του εισήχθη στο μοντέλο AI για να βοηθήσει τους ηθοποιούς να αποδώσουν με ακρίβεια τις πιο δύσκολες διαλέκτους.
«Η ουγγρική είναι μια εξαιρετικά μοναδική γλώσσα», δήλωσε. «Εκπαιδεύσαμε τους ηθοποιούς, και έκαναν εξαιρετική δουλειά. Αλλά θέλαμε να διασφαλίσουμε ότι ακόμη και οι ντόπιοι δεν θα μπορούσαν να εντοπίσουν διαφορές».
Η χρήση του Respeecher, σύμφωνα με τον Jancsó, ήταν επίσης πρακτική για την επιτάχυνση της διαδικασίας μεταπαραγωγής. Η ανεξάρτητη χρηματοδότηση της ταινίας, με προϋπολογισμό κάτω των 10 εκατομμυρίων δολαρίων, και η διάρκεια της μεταπαραγωγής, που διήρκεσε 18 μήνες, οδήγησαν την ομάδα να αναζητήσει λύσεις που θα εξοικονομούσαν χρόνο και πόρους.
The Brutalist: Ο Κορμπέτ υπερασπίζεται τη δημιουργική διαδικασία
Μετά τη δημοσιοποίηση της συνέντευξης, ο σκηνοθέτης Brady Corbet εξέδωσε δήλωση για να υπερασπιστεί τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης. «Οι ερμηνείες του Adrien και της Felicity είναι απολύτως δικές τους», ανέφερε. Υπογράμμισε ότι η τεχνολογία χρησιμοποιήθηκε μόνο για την επεξεργασία συγκεκριμένων φωνητικών λεπτομερειών στους ουγγρικούς διαλόγους, χωρίς να αλλάξει η αγγλική γλώσσα ή οι βασικές ερμηνείες των ηθοποιών.
Ο Corbet τόνισε ότι η διαδικασία έγινε με σεβασμό προς την τέχνη και την αυθεντικότητα. Ανέφερε επίσης ότι τα σχέδια των κτιρίων που εμφανίζονται στο τέλος της ταινίας, τα οποία φημολογείται ότι δημιουργήθηκαν με AI, ήταν στην πραγματικότητα χειροποίητα έργα της παραγωγού Judy Becker και της ομάδας της.
Η ηθική της Τεχνητής Νοημοσύνης στον κινηματογράφο
Η χρήση τεχνητής νοημοσύνης στο «The Brutalist» δεν είναι μοναδική, καθώς και άλλες ταινίες, όπως το «Emilia Pérez», αξιοποίησαν την τεχνολογία για να επεκτείνουν τις δυνατότητες των ηθοποιών. Ωστόσο, η ψυχολογία του κοινού γύρω από την AI παραμένει αμφίθυμη.
Η αντίδραση από ορισμένους θεατές και επαγγελματίες του χώρου ήταν έντονη, με κατηγορίες ότι η χρήση AI αφαιρεί την «ψυχή» από την τέχνη. Κάποιοι βλέπουν την τεχνολογία ως εργαλείο που επιτρέπει την καλλιτεχνική εξέλιξη, ενώ άλλοι τη θεωρούν απειλή για τη δημιουργική αυθεντικότητα.
Η σύγκριση της χρήσης AI με τη χρήση νέων εργαλείων σε άλλους τομείς, όπως ανέφερε ο David Barber, πρόεδρος του Motion Picture Sound Editors, προσφέρει μια διαφορετική οπτική. Ενώ η τεχνολογία μπορεί να επιταχύνει διαδικασίες, η ηθική της εφαρμογής της παραμένει θέμα συζήτησης.
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >