Με την απονομή των Βραβείων, ολοκληρώθηκε το αγαπημένο κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας που φέτος διεξήχθη από τις 18 έως τις 29 Σεπτεμβρίου στους κινηματογράφους Δαναός 1 και 2, Odeon Όπερα 1 και 2, Ιντεάλ, Παλλάς και στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Του Γιώργου Ρούσσου.
 
 
Το Φεστιβάλ, μας κράτησε παρέα για δώδεκα ολόκληρες ημέρες. Δώδεκα ημέρες γεμάτες προβολές από τον ελληνικό, ευρωπαϊκό και τον παγκόσμιο κινηματογράφο. Συγκεκριμένα φέτος οι 19ες Νύχτες Πρεμιέρας, φιλοξένησαν 206 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, εκ των οποίων οι 93 είναι ελληνικές. Γεγονός που αποτελεί ρεκόρ στην ιστορία της διοργάνωσης.
 
206 ταινίες, οι οποίες χαρακτηριστικά όπως μας δήλωσε στη Συνέντευξη Τύπου ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης: «Πρόκειται για ταινίες που μας θυμίζουν ότι πρέπει να θυμόμαστε, ειδικά σε αυτή την περίοδο όπου η μνήμη στοχοποιείται».

image
 
Στα βραβεία του Φεστιβάλ, ήδη από το βράδυ του Σαββάτου (28 Σεπτεμβρίου), είχαν ανακοινωθεί τόσο τα Βραβεία του Διαγωνιστικού Τμήματος Ελληνικών Μικρού Μήκους Ταινιών, όσο και τα Βραβεία των πρωτοεμφανιζόμενων Ελλήνων καλλιτεχνών.
 
Το «Red Hulk» της Ασημίνας Προέδρου ήταν η μεγάλη νικήτρια ταινία του ελληνικού διαγωνιστικού τμήματος μικρού μήκους του 19ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας.

image
 
Το «Red Hulk», κέρδισε το Πρώτο Βραβείο Καλύτερης Ταινίας και το χρηματικό έπαθλο των 2.000 ευρώ που το συνοδεύει, για την καίρια και διεισδυτική απεικόνιση των ψυχολογικών διαδρομών, μεταπτώσεων και αδιεξόδων του κεντρικού ήρωα. Ενός ανθρώπου χωρίς ιδιότητες, που οδηγείται σε μια από τις πιο σκοτεινές επιλογές της νεοελληνικής απόγνωσης. Η ταινία βραβεύθηκε πριν από λίγες μέρες και στο Φεστιβάλ της Δράμας, με τον Χρυσό Διόνυσο.
 
Στην ταινία, κεντρικός χαρακτήρας είναι ο Γιώργος, ο οποίος ψάχνει στη ζωή του κάποιο νόημα. Γεμίζει το κενό ως «Red Hulk», όπως είναι γνωστός στο σύνδεσμο οπαδών της ομάδας του. Η εμπλοκή του σ’ ένα επεισόδιο ρατσιστικής βίας θα φέρει μπροστά του νέα αδιέξοδα και επιλογές.

image
 
Απαντώντας σε προτροπή της περσινής κριτικής επιτροπής για αύξηση των βραβείων ούτως ώστε να ανταποκριθεί στο μεγάλο αριθμό ταινιών του τμήματος (73 ταινίες από πάνω από 200 συμμετοχές), το Φεστιβάλ δημιούργησε δύο ακόμη Βραβεία Καλύτερης Ταινίας.
 
Το δεύτερο Βραβείο απονεμήθηκε στην ταινία «Στο Κατώφλι», για «τη μινιμαλιστική της δύναμη, την ελλειπτικά ρεαλιστική αποτύπωση της αθέατης ελληνικής επαρχίας και για τη δύναμη της κεντρικής ηρωίδας στην υπόγεια διαδρομή της προς την αυτονομία».
 
Το τρίτο Βραβείο απονεμήθηκε στην ταινία «Νικολέτα» της Σόνια Λίζα Κέντερμαν, «για την επιτυχημένη σύζευξη της κλασικής γραφής με το συναίσθημα, αφηγούμενη μια σκληρή ιστορία ενηλίκων μέσα από τα μάτια ενός παιδιού».
 
Το Βραβείο Σκηνοθεσίας κέρδισε η ταινία «Dead End» της Τώνιας Μισιαλή, την οποία η κριτική επιτροπή επαίνεσε για «τον ιδιαίτερα επιτυχημένο, ακριβή και διακριτικό τρόπο με τον οποίο ισορροπεί ανάμεσα στην κωμωδία και την τραγωδία ενός ζευγαριού τρίτης ηλικίας που αντιμετωπίζει τους φόβους του τέλους».
 
Οι Ζήσης Κοκκινίδης και Ίωνας Παπασπύρου τιμήθηκαν για το σενάριό τους για την ταινία «Δεν Είμαι Τώρα Εδώ», μια ταινία «που ακολουθεί τις διαδρομές του εγώ στις σύγχρονες μεταμφιέσεις του και αναγάγει σε τέχνη το προσωπικό και το τυχαίο, περιγράφοντας την αγωνία ενός ανθρώπου που προσπαθεί να σταματήσει το χρόνο».

image
 
Τέλος, η κριτική επιτροπή πήρε την πρωτοβουλία να απονείμει τρεις ειδικές μνείες, στις ταινίες: «Lea» του Κωνσταντίνου Αντωνόπουλου, «Dust» του Θανάση Τσιμπίνη και «Boil» της Ήρας Ντίκα. Τονίζοντας χαρακτηριστικά η κριτική επιτροπή: «για την τόλμη να αναζητήσουν και να δοκιμάσουν διαφορετικούς τρόπους για ν’ αφηγηθούν ολοκληρωμένα τις ιστορίες τους».
 
Χαρακτηρίζοντας την συζήτησή τους για τα βραβεία ως «ευφορικά εξαντλητική» και αφότου επιχειρηματολόγησε για τουλάχιστον 15 ταινίες από την φετινή παραγωγή, η κριτική επιτροπή σημείωσε ότι διαπίστωσαν ότι «οι νέοι Έλληνες σκηνοθέτες βρίσκουν την έμπνευση, το κουράγιο και το πάθος ενάντια στις δυσκολίες της εποχής για να κάνουν ταινίες που στην συντριπτική τους πλειοψηφία είναι ανεξάρτητες παραγωγές: «ταινίες που χαρακτηρίζονται από μια εκρηκτική πολυμορφία, τόσο στη θεματολογία όσο και στο ύφος τους.»
 
Υπογράμμισαν, τέλος, ότι η φετινή χρονιά χαρακτηρίζεται από την έκρηξη των γυναικείων υπογραφών: «κάτι που ελπίζουμε να μεταφερθεί και στο πεδίο των μεγάλου μήκους ταινιών».
 
Η κριτική επιτροπή αποτελούνταν από τους Θάνο Αναστόπουλο, την Αλεξάνδρα Μπουσίου, τον Παναγιώτη Ευαγγελίδη, την Κατερίνα Φιλιώτου και τη Λήδα Γαλανού.
 
Στην ίδια σύντομη αλλά ευχάριστη τελετή, το Φεστιβάλ απένειμε εκτός από τα βραβεία του διαγωνιστικού τμήματος ελληνικών μικρού μήκους ταινιών και εκείνα των πρωτοεμφανιζόμενων καλλιτεχνών.
 
Ο Έκτορας Λυγίζος («Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού»), ο Γιάννης Παπαδόπουλος («Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού» – φώτο) και η Μαρία Γεωργιάδου («Συγχαρητήρια στους Αισιόδοξους?») κέρδισαν τα βραβεία Σκηνοθεσίας, Ανδρικής Ερμηνείας και Γυναικείας Ερμηνείας αντίστοιχα. Και οι τρεις μίλησαν ελάχιστα όταν ανέβηκαν στη σκηνή και περιόρισαν τους λόγους τους σε ένα απλό ευχαριστώ, διασκεδάζοντας το κοινό.

image
 
Η κριτική επιτροπή αποτελούνταν από τους Δημήτρη Πιατά (πρόεδρος), Μαρία Δρανδάκη, Μαρία Κατσουνάκη, Φοίβο Δεληβοριά και Δημήτρη Κουτσιαμπασάκο.
 
Την Κυριακή το βράδυ (29 Σεπτεμβρίου), με μία σύντομη αλλά πανηγυρική τελετή και την προβολή της ταινίας «Η Ζωή της Αντέλ», παρουσία της πρωταγωνίστριας της ταινίας, Αντέλ Εξαρχόπουλος, ολοκληρώθηκε η 19η διοργάνωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας.

image
 
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ, κ. Ορέστης Ανδρεαδάκης, ανεβαίνοντας στη σκηνή, τόνισε ότι η τελετή λήξης δεν είναι μία βραδιά λόγων αλλά μια βραδιά βραβείων και ευχαρίστησε τους εργαζόμενους του Φεστιβάλ, τους εθελοντές αλλά και τους βασικούς χορηγούς, πριν ξεκινήσει την απονομή.

image
 
Το μεγάλο βραβείο του Φεστιβάλ, τη Χρυσή Αθηνά του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος, κέρδισε η ταινία «Ραντεβού μετά τα Μεσάνυχτα» («Les Rencontres d’apres Minuit» – φώτο) του Γάλλου Γιαν Γκονζάλες, τον οποίο γνωρίσαμε και από κοντά ως καλεσμένο του Φεστιβάλ. Ο Γάλλος σκηνοθέτης βρίσκεται στο Φεστιβάλ του Ρίο της Βραζιλίας και έτσι έστειλε βίντεο με τον ευχαριστήριο λόγο του.

image
 
Το βραβείο Σεναρίου δόθηκε στην ταινία «Το Κορίτσι της Επανάστασης» («La Fille du 14 Juillet» – φώτο)) σε σκηνοθεσία Αντονίν Περετζατκό, ο οποίος είχε μία γκεστ σταρ-έκπληξη στον βιντεοσκοπημένο ευχαριστήριο λόγο του, καθώς σε ρόλο μεταφραστή στα ελληνικά, εμφανίστηκε η υπέροχη Αριάν Λαμπέντ.

image
 
Βραβείο Σκηνοθεσίας της Πόλης των Αθηνών κέρδισε ο σκηνοθέτης Σαμ Φλάισνερ για την ταινία «Προσοχή στο Κενό Μεταξύ Συρμού και Αποβάθρας» («Stand Clear of the Closing Doors» – φώτο). Τέλος, το Βραβείο Κοινού απονεμήθηκε στην αμερικανική ταινία «Short Term 12» του Ντέστιν Ντάνιελ Κρίτον.

image
 
Στη συνέχεια, στη σκηνή ανέβηκε ο πρόεδρος της επιτροπής του Διαγωνιστικού Τμήματος Μουσική & Φιλμ, κ. Νικ Μπράντσο, ο οποίος ανακοίνωσε ότι τη Χρυσή Αθηνά του τμήματος κερδίζει η ταινία «Ηλεκτρικά Κύματα» («Les Chants des Ondes») της Καναδής κινηματογραφίστριας Καρολίν Μαρτέλ.

Ads

image