Ένα από τα καλύτερα ντοκιμαντέρ του 2020, θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας. Πρόκειται για το «The Reason I Jump» του Τζέρι Ρόθγουελ, που παρουσιάζουμε σήμερα σε αποκλειστικότητα στην Κινηματογραφική Στήλη του Tvxs.gr και το οποίο θα προβληθεί τον Σεπτέμβριο, στο 26ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας.

Ads

Ο Τζέρι Ρόθγουελ, μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη το συγκινητικό μπεστ σέλερ βιβλίο, που υπέγραψε ένας 14χρονος αυτιστικός από την Ιαπωνία. Πρόκειται για έναν αναζωογονητικό ανεμοστρόβιλο συναισθημάτων, γεμάτο από ήχους, οράματα, αναμνήσεις και μαγικές εικόνες.

Μία σπάνια ταινία τεκμηρίωσης, που απεικονίζει με ιδιαίτερη ευαισθησία, τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται τον κόσμο τα παιδιά με αυτισμό. Το αποτέλεσμα είναι ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ, θαυματουργό και θαυμάσιο, που έφυγε από το πρόσφατο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Σάντανς με το Βραβείο Κοινού, καθώς και με το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής.

image

Ads

Το ομώνυμο μυθιστόρημα του Ναόκι Χιγκασίντα, κυκλοφορεί στην Ελλάδα από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο, ενώ αξίζει να σημειώσουμε ότι και ο σκηνοθέτης Τζέρι Ρόθγουελ, έχει μία ιδιαίτερη ευαισθησία στο θέμα, καθώς και ο ίδιος είναι πατέρας παιδιού με αυτισμό.

image

Μάλιστα, στο συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ παραχωρεί συνέντευξη και ο συγγραφέας του «Cloud Atlas», Ντέιβιντ Μίτσελ, που επίσης έχει παιδί με αυτισμό και στην εισαγωγή του, στο συγκεκριμένο βιβλίο, αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Μια μέρα η γυναίκα μου έλαβε ένα αξιοπρόσεκτο βιβλίο που είχε παραγγείλει από την Ιαπωνία, με τον τίτλο «The reason I jump». Ο συγγραφέας του, ο Ναόκι Χιγκασίντα, είναι γεννημένος το 1992 και ήταν ακόμη στο γυμνάσιο όταν εκδόθηκε το βιβλίο. Ο αυτισμός του Ναόκι είναι τόσο σοβαρός που καθιστά την προφορική επικοινωνία σχεδόν αδύνατη, ακόμη και τώρα. Όμως, χάρη σε μια φιλόδοξη δασκάλα και στη δική του επιμονή, έμαθε να σχηματίζει λέξεις κατευθείαν σε έναν πίνακα με το αλφάβητο. Ο ιαπωνικός πίνακας της αλφαβήτου περιλαμβάνει τα σαράντα βασικά συλλαβικά γράμματα χιραγκάνα, και το αγγλικό αντίστοιχό του είναι ένα αντίγραφο του πληκτρολογίου QWERTY, σχεδιασμένου σε ένα χαρτόνι και πλαστικοποιημένου. Ο Ναόκι επικοινωνεί δείχνοντας τα γράμματα σε αυτούς τους πίνακες ώστε να σχηματίσει λέξεις, τις οποίες γράφει ένας βοηθός δίπλα του. Οι λέξεις αυτές φτιάχνουν προτάσεις, παραγράφους και ολόκληρα βιβλία. Τα «έξτρα» στο πλάι των πινάκων αυτών περιλαμβάνουν αριθμούς, στοιχεία στίξης, και τις λέξεις «Τελείωσα», «Ναι» και «Όχι». (Παρόλο που ο Ναόκι μπορεί να γράψει και να ενημερώνει το μπλογκ του απευθείας στον υπολογιστή μέσω του πληκτρολογίου, προτιμά τον λιγότερο τεχνολογικά αναπτυγμένο πίνακα της αλφαβήτου, μια που τον βοηθάει να συγκεντρωθεί). Ακόμη και στο δημοτικό σχολείο η μέθοδος αυτή του επέτρεψε να επικοινωνεί με τους άλλους, και να συνθέτει ποιήματα και βιβλία με ιστορίες, αλλά οι εξηγήσεις του σχετικά με το γιατί τα παιδιά με αυτισμό κάνουν αυτά που κάνουν ήταν, πραγματικά, οι απαντήσεις που περιμέναμε. Γραμμένο από έναν συγγραφέα που βρισκόταν με το ένα πόδι ακόμη στην παιδική ηλικία, και του οποίου ο αυτισμός ήταν τουλάχιστον εξίσου δύσκολος και επηρέαζε τη ζωή του όπως και του γιου μας, το βιβλίο αυτό ήταν μια θεόσταλτη αποκάλυψη. Νιώσαμε σαν να μας μιλούσε ο γιος μας για πρώτη φορά για όσα συνέβαιναν στο μυαλό του, μέσω των λέξεων του Ναόκι».

26ες Νύχτες Πρεμιέρας – Η Αφίσα

Το σκεπτικό του φετινού δημιουργικού με τα λόγια του σχεδιαστή, Βασίλη Μέξη: «Διανύουμε μια περίοδο που η ελευθερία να ονειρευόμαστε έχει γίνει ανάγκη. Ένα μεγάλο όνειρο είναι και κάθε κινηματογραφική εμπειρία, με τη διαφορά ότι βυθιζόμαστε σε μια συλλογική παραίσθηση με τα μάτια μας ανοιχτά. Από τον ορμητικό χείμαρρο εικόνων που γλιστράει μέσα στην σκοτεινή αίθουσα, σχηματίζεται μια ψυχεδελική πεταλούδα, πολυσήμαντο σύμβολο μεταμόρφωσης και ελευθερίας. Εκείνη θα μας οδηγήσει στον ονειρικό κόσμο των Νυχτών Πρεμιέρας μέσα από μία σουρεαλιστική διαδρομή, η οποία αποδίδεται με αβάν-γκαρντ πινελιές στο φετινό visual του Φεστιβάλ».

image

Ο Βασίλης Μέξης, αριστούχος της σχολής ΑΚΤΟ με Bachelor στο Graphic Design, είναι ο σχεδιαστής πίσω από το Athens Open Air Film Festival και το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας από το 2016 μέχρι σήμερα. Από το 2013 εργάζεται στον κλάδο της διαφήμισης ως art director, έχοντας στο βιογραφικό του συμμετοχές σε διακεκριμένες καμπάνιες, ενώ έχει αναλάβει την επιμέλεια εξωφύλλων βιβλίων και περιοδικών μεγάλης κυκλοφορίας. Η δουλειά του έχει φιλοξενηθεί στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο, έχοντας αποσπάσει επαίνους και βραβεία σε εγχώριους και διεθνείς διαγωνισμούς.

Λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, αξίζει τέλος να σημειώσουμε εδώ και τον σχεδιασμό των διοργανωτών, σε επίπεδο αιθουσών και  υγειονομικών πρωτοκόλλων, ενώ τις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθούν ακόμα πιο αναλυτικές οδηγίες:

«Στο πλαίσιο των έκτακτων υγειονομικών συνθηκών που αντιμετωπίζουμε στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αισιοδοξούμε ώστε η 26η έκδοση του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας να φιλοξενηθεί στις κινηματογραφικές μας αίθουσες, σεβόμενοι πάντα τους κανονισμούς και τις προδιαγραφές διεξαγωγής, όπως αυτές θα οριστούν από τα αρμόδια όργανα της Πολιτείας και με απαράβατο γνώμονα την ασφάλεια του κοινού και των θεατών μας. Η πραγματοποίηση της διοργάνωσης σε αίθουσες θα καταστήσει το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας ένα από τα πρώτα και λίγα Φεστιβάλ στον κόσμο που θα υλοποιηθούν στον φυσικό τους χώρο.

image

Ειδικότερα, ο σχεδιασμός για τις 26ες Νύχτες Πρεμιέρας περιλαμβάνει προβολές σε κλειστές κινηματογραφικές αίθουσες με την περιορισμένη πληρότητα που ορίζει ο νόμος και με πιο αραιά σλοτ ώστε να υπάρχει ικανή χρονική απόσταση από τη μία προβολή στην επόμενη, προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφαλής προσέλευση του κοινού τηρώντας τις αποστάσεις και να απολυμαίνονται οι αίθουσες πριν και μετά από κάθε προβολή. Για την ιδιαίτερη φετινή διοργάνωση, οι προβολές μας θα πραγματοποιηθούν και σε θερινές κινηματογραφικές αίθουσες τις οποίες εντάσσουμε στον προγραμματισμό με μεγάλη χαρά, καθώς την περίοδο διεξαγωγής του Φεστιβάλ (23 Σεπτεμβρίου – 4 Οκτωβρίου) ο καιρός στην Αθήνα είναι ακόμη ήπιος και ζεστός.

Ταυτόχρονα και συμπληρωματικά με τις προβολές στις αίθουσες, το 26ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας έχει ήδη προβλέψει και φροντίζει για τους θεατές (ευπαθείς ομάδες, άτομα που φροντίζουν ασθενείς ή λόγω επαγγέλματος έρχονται σε επαφή με ασθενείς κ.ά.) οι οποίοι δεν θα μπορούν εκ των πραγμάτων να παραστούν στις προβολές, ένα μέρος του προγράμματός του να προβληθεί και ψηφιακά, σε ειδικά διαμορφωμένη πλατφόρμα η οποία θα εξασφαλίζει συγκεκριμένο αριθμό geo-blocked προβολών, τηρώντας όλες τις προδιαγραφές ασφαλείας και υψηλού επιπέδου ψηφιακής διάδρασης κατά τα πρότυπα επιτυχημένων παραδειγμάτων μεγάλων διεθνών Φεστιβάλ. Στην περίπτωση που οι συνθήκες της πανδημίας το επιβάλουν, η συγκεκριμένη πλατφόρμα παρέχει στο Φεστιβάλ την ασφάλεια να διεξαχθεί εξ’ολοκλήρου ψηφιακά, διατηρώντας τον πλούτο των παράλληλων δράσεων της διοργάνωσης, όπως masterclass, συζητήσεις, εισαγωγή από σκηνοθέτες και Q&A αλλά και ευρεία διάδραση με το κοινό, προσαρμοσμένες στο διαδικτυακό περιβάλλον.»

Το 26ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας, είναι προγραμματισμένο να πραγματοποιηθεί, από την Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου, μέχρι και την Κυριακή 4 Οκτωβρίου.