Με αφορμή τις πρόσφατες επιτυχίες του Στέφανου Τσιτσιπά και της Μαρίας Σάκκαρη, παρουσιάζουμε πέντε χαρακτηριστικές ταινίες, με φόντο το τένις. Από τον «Άγνωστο του Εξπρές» του Άλφρεντ Χίτσκοκ μέχρι το «Match Point» του Γούντι Άλεν, με την Σκάρλετ Γιόχανσον. Η κινηματογραφική κάμερα καταγράφει και αποτυπώνει με τον πιο ειλικρινή τρόπο τις ιστορίες που έχει να αφηγηθεί το συγκεκριμένο άθλημα και τις συγκινήσεις που προσφέρει σε παίκτες και θεατές.

Ads

Ο Άγνωστος του Εξπρές / Strangers on A Train
Σκηνοθεσία: Άλφρεντ Χίτσκοκ
Σενάριο: Γουίτφιλντ Κουκ, Ζένζι Όρμοντ, Ρέιμοντ Τσάντλερ, Πατρίσια Χάισμιθ (Μυθιστόρημα)
Πρωταγωνιστούν: Φάρλεϊ Γκρέιντζερ, Ρόμπερτ Γουόκερ, Ρουθ Ρόμαν
Φωτογραφία: Ρόμπερτ Μπερκς
Μοντάζ: William H. Ziegler
Μουσική: Ντιμίτρι Τιόμκιν
Έτος Παραγωγής: 1951
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 101 λεπτά

image

Ο Μπρούνο Άντονι (Ρόμπερτ Γουόκερ) πιστεύει ότι έχει επινοήσει το κατάλληλο σχέδιο ώστε να ξεφορτωθεί τον πατέρα του, τον οποίο μισεί. Όταν συναντά τον αστέρα του τένις Γκάι Χέινς (Φάρλεϊ Γκρέιντζερ) στο τρένο, πιστεύει ότι έχει βρει επιτέλους τον κατάλληλο συνεργό στο έγκλημα. Οι δυο αυτοί άγνωστοι άνδρες συναντιούνται στο τρένο κι ο ένας προτείνει στον άλλο να ανταλλάξουν εγκλήματα. Ο Μπρούνο πρόκειται να σκοτώσει την άπιστη σύζυγο του Γκάι, Μίριαμ (Λώρα Έλιοτ), η οποία αρνείται να του παραχωρήσει διαζύγιο για να παντρευτεί την Αν Μόρτον (Ρουθ Ρόμαν), κόρη ενός γερουσιαστή, και ο Γκάι πρόκειται να σκοτώσει τον πατέρα του Μπρούνο.

Ads

Ο Γκάι όμως δεν παίρνει στα σοβαρά τη συζήτησή του με τον Μπρούνο, πιστεύοντας ότι ο άγνωστος που κάθεται απέναντί του στο βαγόνι του τρένου αστειεύεται και όταν οι δυο άνδρες χωρίζουν μετά το ταξίδι, ξεχνάει το σχέδιο. Ο Μπρούνο όμως πηγαίνει στην πόλη που μένει η γυναίκα του Γκάι και τη σκοτώνει. Έπειτα εκβιάζει έναν τρομοκρατημένο Γκάι, ότι σε περίπτωση που εκείνος δεν σκοτώσει τον πατέρα του, θα αφήσει στοιχεία που να τον ενοχοποιούν στον τόπο του εγκλήματος. Όλα τα στοιχεία της αστυνομίας για τον φόνο τους οδηγούν στο πρόσωπο του Γκάι, ο οποίος καλείται να αντιμετωπίσει πλέον τον παράφρονα Μπρούνο.

Το 1951, ο Άλφρεντ Χίτσκοκ μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη το ομώνυμο μυθιστόρημα της Πατρίσια Χάισμιθ, το οποίο διασκεύασαν για τη μεγάλη οθόνη οι Ρέιμοντ Τσάντλερ, Γουίτφιλντ Κουκ και Ζένζι Όρμοντ. Ένα κλασικό ψυχολογικό θρίλερ, από τον μετρ του είδους, το οποίο φέτος γιορτάζει τα 70 χρόνια από την πρεμιέρα του. Πρωταγωνιστές της ταινίας είναι ο Φάρλεϊ Γκρέιντζερ, ο Ρόμπερτ Γουόκερ κι η Ρουθ Ρόμαν. Στην ταινία εμφανίζονται επίσης οι Λίο Τ. Κάρολ, Πατρίσια Χίτσκοκ και Λώρα Έλιοτ. Η ταινία ήταν Υποψήφια για το Όσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας σε ασπρόμαυρη δημιουργία, ενώ ο Χίτσκοκ προτάθηκε για το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας από το σωματείο των σκηνοθετών της Αμερικής (Directors Guild of America).

Πατ και Μάικ / Pat and Mike
Σκηνοθεσία: Τζορτζ Κιούκορ
Σενάριο: Ρουθ Γκόρντον, Κάρσον Κέινιν
Πρωταγωνιστές: Σπένσερ Τρέισι, Κάθριν Χέπμπορν
Μουσική: Ντέιβιντ Ράσκιν
Φωτογραφία: Ουίλιαμ Ντάνιελς
Μοντάζ: George Boemler
Έτος Παραγωγής: 1952
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 95 λεπτά

image

Η Πατ Πέμπερτον (Κάθριν Χέπμπορν) είναι μία εκπληκτική αθλήτρια, εκτός από τις στιγμές που ο δεσποτικός της αρραβωνιαστικός, Κόλιερ Γουέλντ (Γουίλιαμ Τσινγκ) είναι κοντά. Φτάνει κοντά στο να κερδίσει το γυναικείο πρωτάθλημα γκολφ μέχρι τη στιγμή που εκνευρίζεται από την παρουσία του και χάνει την τελευταία στιγμή. Εκείνος θέλει να την κάνει να το ξεχάσει και της προτείνει γάμο, αλλά εκείνη δε θέλει να υποταχθεί τόσο εύκολα. Κάποια στιγμή γνωρίζεται με τον Μάικ Κόνοβαν (Σπένσερ Τρέισι) αναξιόπιστο μάνατζερ αθλητών και αποφασίζει να ζητήσει τη βοήθεια του. Οι δυο τους μπλέκουν σε μια σειρά κωμικοτραγικών γεγονότων, όπου αναγκάζονται να αντιμετωπίσουν μαφιόζους κι έναν ζηλιάρη μπόξερ, τον Ντέιβι Χάκο (Άλντο Ρέι) και αισθάνονται την ερωτική έλξη μεταξύ τους να μεγαλώνει.

Έβδομη, από τις εννιά στο σύνολο ταινίες, που ήταν αποτέλεσμα της συνεργασίας του ζεύγους Τρέισι και Χέπμπορν. Το σενάριο γράφτηκε από το ζεύγος Γκάρσον Κέινιν και Ρουθ Γκόρντον, που ήταν κοντινοί φίλοι των Τρέισι και Χέπμπορν με σκοπό να αναδειχτούν οι αθλητικές ικανότητες της ηθοποιού που είχε εξαιρετικές επιδόσεις τόσο στο τένις όσο και στο γκολφ (Η Χεπμπορν εμφανίζεται στην ταινία να παίζει τόσο γκολφ όσο και τένις). Τη σκηνοθεσία ανέλαβε για μια ακόμη φορά ο κοντινός φίλος του ζεύγους Τζορτζ Κιούκορ που τους είχε σκηνοθετήσει τρία χρόνια πριν στην ταινία «Από το Πλευρό του Αδάμ» (Adam’s Rib). Η ταινία γυρίστηκε στο Λος Άντζελες, ενώ στην ταινία εμφανίστηκαν πολλοί διάσημοι αθλητές της περιόδου όπως οι παίχτες γκολφ Μπέιμπ Ζαχαρίας, Μπέτι Χικς και Έλεν Ντετβάιλερ και οι τενίστες Ντον Μπατζ, Γκάσι Μοράν και Άλις Μάρμπλ. Άλλα αξιοσημείωτα μέλη του καστ είναι ο νεότατος Τσαρλς Μπρόνσον, που εμφανίζεται με το πραγματικό του όνομα Τσαρλς Μπουκίνσκι, ο Καρλ Σβάιτσερ, ο Τζιμ Μπάρκους και ο Τσακ Κόνορς στο κινηματογραφικό του ντεμπούτο. Τη μουσική της ταινίας έγραψε ο Ντέιβιντ Ράσκιν. Η ταινία προτάθηκε για Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου.

Match Point
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Γούντι Άλεν
Πρωταγωνιστές: Μπράιαν Κοξ, Μάθιου Γκουντ, Σκάρλετ Γιόχανσον, Έμιλι Μόρτιμερ, Τζόναθαν Ρις Μάγιερς, Πενέλοπι Γουίλτον
Φωτογραφία: Ρέμι Αντεφαράσιν
Μοντάζ: Αλίσα Λεπσέλτερ
Έτος Παραγωγής: 2005
Χώρα Παραγωγής: Ηνωμένο Βασίλειο, Η.Π.Α., Λουξεμβούργο
Διάρκεια: 124 λεπτά

image

Ο Κρις Γουίλτον, έχει αποσυρθεί πρόσφατα από το τένις και βρίσκει δουλειά ως εκπαιδευτής σε μια κορυφαία λέσχη στο Λονδίνο. Δημιουργεί φιλία με έναν ευκατάστατο μαθητή, τον Τομ Χιούιτ, αφότου ανακάλυψαν την κοινή τους προτίμηση για την όπερα. Η μεγαλύτερη αδελφή του Τομ, η Κλόι, ερωτεύεται τον Κρις και τότε οι δυο τους συνάπτουν σχέση. Κατά τη διάρκεια μιας οικογενειακής συνάθροισης, ο Κρις συναντά την Αμερικανίδα αρραβωνιαστικιά του Τομ, ονόματι Νόλα Ράις και κατευθείαν ελκύονται μεταξύ τους. Η μητέρα του Τομ, η Έλινορ, δεν εγκρίνει τη σχέση του γιου της με την Νόλα, η οποία είναι μια επίδοξη ηθοποιός και αποτελεί πηγή έντασης στην οικογένεια.

Η Κλόι παροτρύνει τον πατέρα της, Άλεκ, να προσφέρει στον Κρις να εργαστεί ως στέλεχος σε μία από τις εταιρείες του. Σταδιακά ο Κρις αποκτά την εμπιστοσύνη της οικογένειας και συζητούν πλέον για τα σχέδια τους για γάμο. Όμως κατά τη διάρκεια μιας καταιγίδας, μετά τη συζήτηση για το επάγγελμά της Νόλα, το οποίο δεν εγκρίνει η Έλινορ, εκείνη α φεύγει από το σπίτι, για να μείνει μόνη της. Ο Κρις ακολουθεί την Νόλα και της εξομολογείται τα αισθήματά του για εκείνη. Τότε, οι δυο τους κάνουν παθιασμένο σεξ στο χωράφι. Νιώθοντας ένοχη, η Νόλα αντιμετωπίζει αυτό το συμβάν ως λάθος της στιγμής, ωστόσο ο Κρις θέλει να συνεχιστεί η σχέση τους στα κρυφά. Ο Κρις και η Κλόι παντρεύονται, ενώ ο Τομ και η Νόλα χωρίζουν.

Πρόκειται για ένα αξιόλογο ψυχολογικό θρίλερ, σε σενάριο και σκηνοθεσία του Γούντι Άλεν, το οποίο σηματοδοτεί και την πρώτη συνεργασία του εμβληματικού δημιουργού, με την Σκάρλετ Γιόχανσον. Θα ακολουθήσουν, το «Scoop» του 2006, και το «Vicky Cristina Barcelona» του 2008. Το «Match Point» ασχολείται με τα θέματα όπως η ηθική και η απληστία, στις ανθρώπινες σχέσεις και χάρισε στον Γούντι Άλεν, μία Υποψηφιότητα για Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου.

Η Μάχη των Φύλων / Battle of the Sexes
Σκηνοθεσία: Τζόναθαν Ντέιτον και Βαλερί Φάρις
Σενάριο: Simon Beaufoy
Πρωταγωνιστούν: Έμα Στόουν, Στιβ Καρέλ, Ελίζαμπεθ Σου
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α., Ηνωμένο Βασίλειο
Έτος Παραγωγής: 2017
Διάρκεια: 121 λεπτά

image

Ο συγκλονιστικός αγώνας τένις το 1973 ανάμεσα στην Παγκόσμια Πρωταθλήτρια Μπίλι Τζιν Κινγκ (Έμμα Στόουν) και τον πρώην Πρωταθλητή και κατά συρροή γυναικά, Μπόμπι Ριγκς (Στιβ Καρέλ) έμεινε στην ιστορία ως η Μάχη των Φύλων κι έγινε ένα από τα πιο δημοφιλή, οπτικοποιημένα αθλητικά event όλων των εποχών. Ο αγώνας έπιασε τον παλμό της εποχής και πυροδότησε μία παγκόσμια συζήτηση πάνω στο θέμα της ισότητας των φύλων, προωθώντας έτσι το φεμινιστικό κίνημα.

Παγιδευμένοι μέσα στην παραζάλη των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, η Κινγκ και ο Ριγκς βρίσκονταν στα αντίθετα στρατόπεδα ενός δυαδικού επιχειρήματος αλλά, εκτός γηπέδου, ο καθένας έδινε πιο προσωπικές και πολύπλοκες μάχες. Με έναν υποστηρικτικό σύζυγο που την ωθούσε να διεκδικήσει τα δικαιώματά της για ίση αμοιβή, η άκρως ιδιωτική και κλειστή Κινγκ έδινε επίσης τη δική της μάχη με την σεξουαλικότητά της. Από την άλλη πλευρά, ο Ριγκς έπαιξε στα χαρτιά την κληρονομιά και τη φήμη του σε μία προσπάθεια να ξαναζήσει τις ένδοξες μέρες του παρελθόντος του.

Μαζί, η Μπίλι και ο Μπόμπι υπηρέτησαν ένα πολιτιστικό θέαμα που δεν περιοριζόταν μόνο στα γήπεδα του τένις, αλλά πυροδοτούσε συζητήσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών σε υπνοδωμάτια και αίθουσες συνεδριάσεων σε όλο τον κόσμο. Πρωταγωνιστούν: Έμμα Στόουν, Στιβ Καρέλ, Ελίζαμπεθ Σου, Άντρια Ράιζμπορο, Σάρα Σίλβερμαν, Κρις Πάρνελ, Άλαν Κάμινγκ, Νάταλι Μοράλες.

Borg McEnroe: Όλα για τη Δόξα / Borg vs McEnroe
Σκηνοθεσία: Γιάνους Μετς
Σενάριο: Ρόνι Σάντολ
Πρωταγωνιστούν: Σβέριρ Γκούντνασον, Σάια ΛαΜπαφ, Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Τούβα Νοβότνι
Χώρα Παραγωγής: Σουηδία, Δανία, Φιλανδία
Έτος Παραγωγής: 2017
Διάρκεια: 107 λεπτά

image

Πριν το Φέντερερ εναντίον Ναδάλ, πριν το Σερίνα εναντίον Βίνους Γουίλιαμς, πριν το Αγκάσι εναντίον Σάμπρας, υπήρχε το Μποργκ εναντίον ΜακΕνρό, μία από τις διασημότερες διαμάχες στην ιστορία του τένις. Οι δύο αντίπαλοι συναντήθηκαν στα γήπεδα μόλις 14 φορές, αλλά ήταν αρκετές για να μείνουν στην ιστορία, με αποκορύφωμα τον τετράωρο τελικό του Γουίμπλεντον το 1980, ο οποίος θεωρείται ένας από τους καλύτερους αγώνες τένις που έχει γίνει ποτέ.

Τελικός Γουίμπλεντον, 1980. Ολόκληρος ο πλανήτης παρακολουθεί με κομμένη την ανάσα τον, κατά πολλούς, σπουδαιότερο αγώνα τένις στην ιστορία, ανάμεσα σε δύο άνδρες που σήμερα θεωρούνται «μύθοι» του αθλήματος. Η θρυλική μάχη, αλλά και το άγνωστο παρασκήνιό της, αποκαλύπτονται σε μια συναρπαστική ιστορία για το τίμημα τού να πετυχαίνεις τα όνειρά σου.

«Για μένα, το «Borg vs. McEnroe» είναι κάτι σαν το «Οργισμένο Είδωλο» του τένις. Μιλά για δύο νεαρούς άνδρες που μάχονται να γίνουν οι καλύτεροι για να αποδείξουν ότι είναι σημαντικοί, ότι είναι κάποιοι. Παγιδευμένοι σε μια διαμάχη μεταξύ τους -μία από τις σπουδαιότερες στην ιστορία του αθλητισμού- τελικά έρχονται αντιμέτωποι με τους ίδιους τους εαυτούς τους και τους δαίμονές τους.» – Γιάνους Μετζ

Το φιλμ προσπαθεί να παρουσιάσει όλα όσα ο κόσμος δεν έβλεπε τότε, όταν οι δύο αθλητές έμπαιναν, θέλοντας και μη, στα κουτάκια που απαιτούσε η βιομηχανία γύρω τους, σε μια προσπάθεια για να αντεπεξέλθουν στις φοβερές πιέσεις που τους ασκούσε η διασημότητα και η δίψα για επιτυχία. Περισσότερο από μια ταινία τένις, είναι ένα ψυχολογικό πορτρέτο της φιλοδοξίας των δύο πρωταγωνιστών, της ανάγκης τους να είναι νούμερο ένα, της ανάγκης να κερδίσουν την εκτίμηση και την αγάπη των γύρω τους. Δεν το ήξεραν τότε αλλά και οι δύο ζούσαν το απόγειο της καριέρας τους.