Τo σχέδιο νόμου “Ενίσχυση και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης” παρουσίασε σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος. Κεντρική επιδίωξη, σύμφωνα με το υπουργείο, είναι η απελευθέρωση των δημιουργικών δυνάμεων του τόπου.

Ads

Ως βάση του νομοσχεδίου παρουσιάζεται το τετράπτυχο: Περισσότερα χρήματα -Περισσότερες πηγές χρηματοδότησης- Λιγότερη γραφειοκρατία- Ενίσχυση της δημιουργίας. Όπως υπογραμμίζει το ΥΠΠΟΤ, το νομοσχέδιο έρχεται να ολοκληρώσει την πολιτική επιλογή για τη στήριξη του κινηματογράφου, μετά και την θέσπιση φορολογικών κινήτρων για την κινηματογραφική παραγωγή, τα οποία ενσωματώθηκαν στο φορολογικό νομοσχέδιο.

Ως επιμέρους στόχοι του νομοσχεδίου από το υπουργείο τέθηκαν:

Η ενίσχυση των νέων δημιουργών (σε μια κρίσιμη χρονική στιγμή όπου η ελληνική κινηματογραφική παραγωγή αποκτά εξωστρέφεια και παρουσία εκτός συνόρων)

Ads

Η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας

Η αύξηση των επενδύσεων από την εγχώρια αγορά Η προσέλκυση ξένων παραγωγών και συμπαραγωγών

Η προβολή του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό

Η διαφάνεια και αποτελεσματικότητα στη λειτουργία των κρατικών φορέων που υλοποιούν την κινηματογραφική πολιτική.

Με το νομοσχέδιο «προσπαθούμε να αφαιρέσουμε όλες τις παλιές αγκυλώσεις που υπήρχαν, τις γραφειοκρατικές διαδικασίες, όλα τα πράγματα που στερούσαν τον κινηματογράφο από τα κονδύλια, τα οποία κατά τα άλλα, τους υποσχόμασταν», τόνισε σε δηλώσεις του στον Real FM, ο υπουργός Πολιτισμού Παύλος Γερουλάνος.

Νόμος για τον κινηματογράφο μετά από 24 χρόνια

Η δημιουργία νέου νόμου για την κινηματογραφική παραγωγή στην Ελλάδα, που θα καλύπτει όλες τις πτυχές λαμβάνοντας υπόψη τα νέα δεδομένα που έχουν δημιουργηθεί στο χώρο τις τελευταίες δεκαετίες, αποτελούσε πάγιο αίτημα των ανθρώπων του ελληνικού σινεμά, ενώ η ψήφισή του είχε εξαγγελθεί κατά καιρούς από πολλούς υπουργούς Πολιτισμού.

Η απουσία ενός νέου νομικού πλαισίου είχε οδηγήσει και στην αποδυνάμωση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, καθώς πέρυσι πολλοί καταξιωμένοι Έλληνες κινηματογραφιστές αρνήθηκαν να παρουσιάσουν εκεί τις ταινίες τους, διοργανώνοντας ένα παράλληλο φεστιβάλ στην Αθήνα. Οι «Κινηματογραφιστές στην Ομίχλη», όπως έγινε γνωστή η ομάδα αυτή των Ελλήνων κινηματογραφιστών, έχουν αρνηθεί να επιστρέψουν στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, εάν δεν υπογραφεί ο νέος νόμος για τον κινηματογράφο.

Ο τελευταίος νόμος για τον κινηματογράφο στην Ελλάδα είχε ψηφιστεί από την τότε υπουργό Πολιτισμού Μελίνα Μερκούρη, το 1986 (νόμος 1597).

Δυσοίωνο το 2011 για τον Πολιτισμό

Πλήγμα φαίνεται να επέρχεται στον πολιτισμό, ιδίως τον κρατικοδίαιτο, καθώς η κυβέρνηση με έγγραφες οδηγίες τις, ενημέρωσε τους εποπτευόμενους οργανισμούς του ΥΠΠΟΤ (χωρίς να εξαιρούνται οι τομείς του τουρισμού, αθλητισμού και ΜΜΕ), να προβούν σε μείωση του προϋπολογισμού τους κατά 30%.

Με χρονικό όριο τις 8 Νοεμβρίου καλούνται όλοι να δηλώσουν στο ΥΠΠΟΤ τα προγράμματά τους, προσαρμοσμένα στη νέα οικονομική κατάσταση. «Η μείωση δεν θα αφορά μισθούς αλλά δράσεις» διευκρίνισε στην Ελευθεροτυπία (12/10/2010) η γεν. γραμματέας Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, που υπογράφει το σχετικό έγγραφο κατ’ εντολή του υπουργού Παύλου Γερουλάνου, όπως και οι άλλοι τρεις γενικοί γραμματείς Αθλητισμού, Τουρισμού και ΜΜΕ, διαβεβαιώνοντας πως το μέτρο δε θα αγγίξει τις υπάρχουσες θέσεις εργασίας.

Αφήνοντας ανοιχτό το περιθώριο διαπραγματεύσεων, η σύμβουλος Τύπου του ΥΠΠΟΤ, Κατερίνα Ανέστη, δήλωσε ότι «το μέτρο δε θα είναι ισοπεδωτικό» και ότι θα υπάρξουν ξεχωριστές διαπραγματεύσεις με τον κάθε φορέα, λαμβάνοντας υπόψη το παραγωγικό του έργο.

Ο οικονομικός αυτός περιορισμός στρέφει έμμεσα τους εποπτευόμενους φορείς στο κυνήγι ιδιωτικών χορηγιών, στην περίπτωση που θελήσουν να υλοποιήσουν απερίσπαστοι το σύνολο των καλλιτεχνικών τους σχεδίων, ή, διαφορετικά, το υπουργείο τους ενθαρρύνει να εντάξουν προγράμματά τους στο ΕΣΠΑ.

Η γ.γ. του ΥΠΠΟ διευκρίνισε πως, εάν χρειαστεί και νέο προσωπικό, θα το έχουν. Ωστόσο, αναρωτήθηκε «γιατί ένας λογιστής, ένας διοικητικός υπάλληλος, ένας οδηγός που προσλαμβάνεται σε έναν κρατικό οργανισμό, π.χ. στο ΚΘΒΕ, να μην περνάει από ΑΣΕΠ, ενώ όλοι οι άλλοι που προσλαμβάνονται στον δημόσιο τομέα υποχρεούνται να περάσουν από αυτή τη διαδικασία;»

Η εξώθηση σε μείωση του προϋπολογισμού όλων των εποπτευόμενων φορέων προκάλεσε ανησυχία, καθώς «αγκυλώνει» ακόμα περισσότερο τα καλλιτεχνικά προγράμματα, δεδομένου ότι όλοι έχουν ήδη μειώσει από πέρυσι τον προϋπολογισμό τους.

Τη μερίδα του λέοντος στο μοίρασμα της κρατικής πολιτιστικής πίτας κατέχουν το Εθνικό Θέατρο, το Ελληνικό Φεστιβάλ, το ΚΘΒΕ, η Λυρική Σκηνή και το Μέγαρο Μουσικής, τα οποία, αν δεν περιορίσουν τα έξοδα του προϋπολογισμού τους, το υπουργείο θα υποχρεωθεί να μειώσει τις δαπάνες της κεντρικής υπηρεσίας και των Εφορειών Αρχαιοτήτων, όπως αναφέρει η κ. Μενδώνη στο δημοσίευμα της Ελευθεροτυπίας.

Δείτε επίσης: Γερουλάνος: «Κατ΄εξοχήν ανταγωνιστικό», το νέο ν/σ για τον κινηματογράφο