Η Γαλλίδα σεναριογράφος και σκηνοθέτης Αλίς Βινοκούρ, επιστρέφει με την τέταρτη μεγάλου μήκους ταινία της και καθοδηγεί την υπέροχη Βιρζινί Εφιρά και τον σταθερά αξιόλογο Μπενουά Μαζιμέλ, σε ένα προσεγμένο και επίκαιρο κοινωνικό δράμα, το οποίο πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ των Καννών και απέσπασε το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στα φετινά βραβεία Σεζάρ, για την εξαιρετική πρωταγωνίστρια του. Το «Παρίσι Ξανά» κυκλοφορεί στις εγχώριες αίθουσες από την Πέμπτη 16 Μαρτίου.

Ads

Ένα Σαββατιάτικο, φθινοπωρινό βράδυ, η Μία βιώνει μια επίθεση σε ένα παρισινό μπιστρό. Τρεις  μήνες μετά, πασχίζει να θυμηθεί τι ακριβώς συνέβη το μοιραίο εκείνο βράδυ και πώς να ανακτήσει τη ζωή της για να βρει ξανά την ευτυχία της. Όμως δεν είναι πια η ίδια, ούτε εκείνη, αλλά ούτε και το Παρίσι που γνώριζε.

Η Μία βλέπει την πόλη της με νέα μάτια, κι αυτό είναι το πρώτο βήμα προκειμένου όχι μόνο να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα, αλλά και να αλλάξει ριζικά τη ζωή της.

image

Ads

Η ταινία δεν μιλά για την τρομοκρατία καθεαυτή, ούτε για τα κίνητρα των δραστών, αλλά για τις συνέπειές της στους απλούς ανθρώπους την επόμενη μέρα και το πώς αυτοί διαχειρίζονται (ή δεν διαχειρίζονται) το σοκ που υπέστησαν.

Το «Παρίσι Ξανά» μιλά για τις ουλές που αφήνει η επίθεση στις ψυχές των θυμάτων. Ωστόσο είναι προφανές πως παραπέμπει στο μπαράζ τρομοκρατικών επιθέσεων που σημάδεψαν ανεξίτηλα το Παρίσι το 2015, από το Σαρλι Εμπντό, μέχρι το Μπατακλάν.

image

Εξαιρετική η Βιρζινί Εφιρά στον ρόλο μιας γυναίκας, που έχοντας βιώσει ένα τραυματικό γεγονός στο Παρίσι, κι ανακαλώντας σκόρπιες μνήμες του συμβάντος, προσπαθεί να θυμηθεί και να διαχειριστεί τα γεγονότα.

«Ο αδερφός μου», εξομολογείται η σκηνοθέτις Αλίς Βινοκούρ, «βρισκόταν στο Μπατακλάν στις 13 Νοεμβρίου. Καθώς κρυβόταν, βρισκόμουν σε επαφή μαζί του, μέσω μηνυμάτων, όλο το βράδυ. Την ταινία την εμπνεύστηκα από τις δικές μου αυτές τραυματικές μνήμες και από όσα μου είπε εκ των υστέρων ο αδερφός μου. Βίωσα προσωπικά το πώς τα γεγονότα δομούνται και αποδομούνται μέσω της μνήμης».

Τις εβδομάδες που ακολούθησαν άρχισε να παρακολουθεί τις συζητήσεις στα φόρουμ όπου οι επιζώντες αναζητούσαν απεγνωσμένα ανθρώπους με τους οποίους μοιράστηκαν τα γεγονότα. Η δημιουργός, αναφέρει χαρακτηριστικά:

image

«Συνάντησα μια ομάδα ανθρώπων που επέστρεφαν μαζί στο χώρο της τραγωδίας, ώστε να καταφέρουν να το αντιμετωπίσουν όλο αυτό. Και κατάλαβα πως είναι κάτι που δεν μπορείς να πετύχεις μόνος σου. Χρειάζονται τουλάχιστον δύο. Οι ψυχίατροι με τους οποίους μίλησα μου είπαν πως τέτοιες καταστάσεις χτίζουν φιλίες, ακόμα και σχέσεις – πολύ έντονους δεσμούς Είναι αυτό που ονομάζουν “το διαμάντι μέσα στην καρδιά του τραύματος”».

H Aλίς Βινοκούρ μας παραδίδει μια βαθιά ανθρώπινη ταινία, με τη Βιρζινί Εφιρά, να δίνει μια συγκλονιστική μέσα στη λιτότητά της ερμηνεία, κάνοντας τον θεατή να ταυτιστεί με την αναζήτησή της: όχι μόνο των γεγονότων που έζησε – και τα οποία, μέσω ενός μηχανισμού αυτοπροστασίας απώθησε στη μνήμη της – αλλά και του ανθρώπου που τη βοήθησε στην πιο κρίσιμη στιγμή της ζωής της.

Το «Παρίσι Ξανά» μιλά για το απρόσμενο, που μπορεί να αλλάξει τα πάντα σε μία στιγμή, οδηγώντας το άτομο στο λάθος μέρος, τη λάθος ώρα. Μιλά για το τυχαίο, που μπορεί να σε  κάνει να πάρεις τη ζωή σου από την αρχή, αλλά και για τις αθέατες συνέπειες μιας τέτοιας τραγωδίας σε ανθρώπους χωρίς χαρτιά, που απλώς επιβιώνουν στο περιθώριο μιας λαμπερής μητρόπολης σαν το Παρίσι. Άλλωστε, η Πόλη του Φωτός είναι ένας από τους βασικούς χαρακτήρες της συγκεκριμένης ταινίας.

image

Παρίσι Ξανά / Revoir Paris
Σκηνοθεσία: Αλίς Βινοκούρ
Σενάριο: Αλίς Βινοκούρ, Ζαν-Στεφάν Μπρον, Μάρσια Ρομάνο
Πρωταγωνιστούν: Βιρζινί Εφιρά, Μπενουά Μαζιμέλ, Γκρεγκουάρ Κολέν, Αμαντού Μπόου
Φωτογραφία: Στεφάν Φοντέν
Μοντάζ: Ζουλιέν Λασερέ
Μουσική: Ανα φον Χάουσγουλφ
Έτος Παραγωγής: 2022
Χώρα Παραγωγής: Γαλλία
Διάρκεια: 105 λεπτά
Κυκλοφορεί στους Κινηματογράφους από την Πέμπτη 16 Μαρτίου