Αυτό το Όσκαρ ποιος θα το πάρει; Σε μερικές ώρες (ξημερώματα Δευτέρας, ώρα Ελλάδος) θα γνωρίζουμε τους νικητές των κινηματογραφικών βραβείων που θα απονεμηθούν στην 96η Τελετή που θα γίνει στο Dolby Theater του Λος Αντζελες.

Ads

Το ελληνικό ενδιαφέρον είναι εντονότατο καθώς το Poor Things του Γιώργου Λάνθιμου είναι υποψήφιο για 11 βραβεία ανάμεσά τους αυτά της Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Σεναρίου, Α’ Γυναικείου Ρόλου και Β’ Ανδρικού Ρόλου και Φωτογραφίας.

Συνολικά τέσσερις είναι οι ταινίες που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των προγνωστικών και των στοιχημάτων τις τελευταίες μέρες:

  • το «Οπενχάιμερ» (13 υποψηφιότητες) του Κρίστοφερ Νόλαν,
  • το «Poor Things» του Γιώργου Λάνθιμου
  • οι «Δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού» (10 υποψηφιότητες) του Μάρτιν Σκορσέζε, και
  • η «Μπάρμπι» (8 υποψηφιότητες) της Γκρέτα Γκέργουιγκ.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των περισσότερων μεγάλων κινηματογραφικών μέσων (Variety, Screen International, Hollywood Reporter, Deadline και Indiewire) τα περισσότερα χρυσά αγαλματίδια θα κερδίσει η ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν.

Ads

Έχοντας τιμηθεί ήδη με βραβεία από όλες σχεδόν τις επαγγελματικές ενώσεις (ηθοποιών, σκηνοθετών, παραγωγών κ.α.) καθώς και στις Χρυσές Σφαίρες και στα BAFTA, η βιογραφία του ανθρώπου που σχεδίασε την πρώτη ατομική βόμβα αναμένεται να θριαμβεύσει στη φετινή τελετή.

Η κατηγορία που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον αυτή τη στιγμή είναι του πρώτου γυναικείου ρόλου, αφού κοντά στο νήμα βρίσκονται η Λίλι Γκλάντστοουν για την ταινία «Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού» και η Εμμα Στόουν για το «Poor Things». Και οι δύο έχουν κερδίσει τη Χρυσή Σφαίρα καλύτερης γυναικείας ερμηνείας, η μία στην κατηγορία κωμωδίας ή μιούζικαλ και η άλλη στην κατηγορία δραματικής ταινίας. Η Στόουν έχει κερδίσει το BAFTA, η Γκλάντστοουν ωστόσο κερδίζοντας το βραβείο της Ένωσης Αμερικανών Ηθοποιών (SAG)- τα μέλη της οποίας ψηφίζουν και για τα Οσκαρ, αυξάνει τις πιθανότητες να αναδειχθεί νικήτρια.

Ανάλογο ντέρμπι αναμένεται και στην κατηγορία του πρώτου ανδρικού ρόλου ανάμεσα στον Κίλιαν Μέρφι του «Οπενχάιμερ», ο οποίος θεωρείται φαβορί και τον Πολ Τζιαμάτι, ο οποίος βρίσκεται λίγα βήματα πίσω του, μολονότι η συγκινητική ερμηνεία του στην ταινία του Αλεξάντερ Πέιν «Τα παιδιά του Χειμώνα» θεωρείται από πολλούς η καλύτερη της χρονιάς.

Στις μεγάλες κατηγορίες καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας, αδιαφιλονίκητο φαβορί, όπως σημειώνει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, είναι ο Κρίστοφερ Νόλαν, ο οποίος έχει σαρώσει σχεδόν όλα τα μέχρι τώρα βραβεία.

Η ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, η οποία έχει πάρει ενθουσιώδεις κριτικές και έχει υμνηθεί για την πρωτοποριακή κινηματογραφική της γλώσσα και για το διαχρονικό θέμα της γυναικείας χειραφέτησης, ενδέχεται να πάρει λίγα βραβεία, όπως εξάλλου έχει συμβεί πολλές φορές στο παρελθόν με ανάλογες ταινίες που ξεπερνούν την εποχή τους.

Ωστόσο ισχυρή πιθανότητα έχει να επικρατήσει στα βραβεία, ενδυματολογίας, σκηνογραφίας και μακιγιάζ. Ο μοντέρ της ταινίας Γιώργος Μαυροψαρίδης μπορεί να κάνει την έκπληξη και να κερδίσει το ανάλογο βραβείο για την εξαιρετική δουλειά του, τα φαβορί στην κατηγορία όμως θεωρούνται ο Τζένιφερ Λέιμ του «Οπενχάιμερ» και η βετεράνος και μόνιμη μοντέζ του Μάρτιν Σκορσέζε, Θέλμα Σουνμέικερ.

Σχεδόν σίγουρα είναι τα βραβεία των δεύτερων ρόλων. Η Ντα’ Βιν Τζόι Ράντολφ για τα «Παιδιά του Χειμώνα» και ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ για το «Οπενχάιμερ» αναμένονται να είναι οι φετινοί νικητές.

Στην κατηγορία της Διεθνούς Ταινίας, προβάδισμα έχει το συγκλονιστικό δράμα του Βρετανού Τζόναθαν Γκλέιζερ, «Ζώνη Ενδιαφέροντος» που περιγράφει την καθημερινότητα της οικογένειας του διοικητή του Άουσβιτς Ρούντολφ Ες ανατέμνοντας τη φρίκη του ναζισμού. Ισχυρή όμως, είναι και η υποψηφιότητα της «Κοινωνίας του Χιονιού» του Ισπανού Χουάν Αντόνιο Μπαγιόνα η οποία αφηγείται μια από τις πιο ακραίες ιστορίες επιβίωσης. Βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο του Πάμπλο Βιέρσι (2008) και αναβιώνει την αεροπορική τραγωδία της ουρουγουανικής πτήσης τσάρτερ 571 στις χιονισμένες κορυφές των Άνδεων το 1972. Οι δεκαέξι επιζήσαντες του ατυχήματος έμειναν επί εβδομήντα δύο μέρες στα χιόνια και για να επιβιώσουν κατέφυγαν στον κανιβαλισμό.