Η Κατηγορία του Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, είναι παραδοσιακά μία κατηγορία που ελοχεύει εκπλήξεις και ανατροπές. Παράλληλα όμως είναι και μία κατηγορία που συχνά πυκνά κρύβει κινηματογραφικά διαμάντια, μιας και λόγω των κανονισμών της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, εδώ στοιβάζονται οι ταινίες που δημιουργήθηκαν εκτός των Ηνωμένων Πολιτειών… Του Γιώργου Ρούσσου.
 
Διαχρονικά, η κατηγορία του Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας παραμένει από τις πιο απρόβλεπτες του θεσμού. Όχι μόνο όσο αφορά το τελικό αποτέλεσμα, αλλά ακόμη και στην επιλογή των φιναλίστ από τις οποίες προκύπτει η τελική πεντάδα των υποψήφιων φιλμ που διαγωνίζονται για το σχετικό Βραβείο.

image
 
Φέτος οι επίσημες συμμετοχές των χωρών προς την Ακαδημία, είχαν φτάσει τον αριθμό ρεκόρ των 76 υποψηφιοτήτων – την  Ελλάδα εκπροσωπούσε στη σχετική λίστα, το ιδιαίτερο φιλμ του Έκτορα Λυγίζου, «Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού». Από τις 76 ταινίες που υποβλήθηκαν στην Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, προέκυψαν αρχικά οι εννέα φιναλίστ και στη συνέχεια η τελική πεντάδα, η οποία αποτελείται από τις εξής ταινίες:
 
  • Ραγισμένα Όνειρα του Φέλιξ βαν Γκρόνιγκερ (Βέλγιο)
  • Η Εικόνα που Λείπει του Ρίτ Παν (Καμπότζη)
  • To Κυνήγι του Τόμας Βίντερμπεργκ (Δανία)
  • Η Τέλεια Ομορφιά του Πάολο Σορεντίνο (Ιταλία)
  • Ομάρ του Χανί Αμπού-Ασάντ (Παλαιστίνη)
 
Πάμε να δούμε πιο αναλυτικά αυτές τις πέντε επιλογές της Ακαδημίας που διεκδικούν φέτος το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας:
 

image
 
Ο Ομάρ, είναι συνηθισμένος να αποφεύγει τις σφαίρες των στρατιωτών όταν περνά το Τείχος που χωρίζει στα δύο την πόλη της Παλαιστίνης, ώστε να επισκεφθεί την κρυφή του αγάπη, τη Νάντια. Αλλά η κατεχόμενη Παλαιστίνη δεν γνωρίζει ούτε την απλή αγάπη, ούτε τον ξεκάθαρο πόλεμο. Οι συνθήκες θα τον οδηγήσουν να έρθει αντιμέτωπος με οδυνηρές επιλογές για τη ζωή και στο δίλημμα να τιμήσει την πατρίδα του, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα τη γυναίκα της ζωής του, Νάντια…
 
Μία συγκινητική ιστορία αγάπης, είναι η νέα ταινία του Χάνι Αμπού Ασάντ. Με φόντο τη διχοτομημένη Παλαιστίνη και ήρωες δύο νεαρούς, η αγάπη των οποίων πέφτει θύμα, του πολέμου, μεταξύ των μυστικών υπηρεσιών του Ισραήλ και των οργανώσεων για την απελευθέρωση της Παλαιστίνης. Αξίζει να σημειωθεί, ότι αυτή είναι μόλις η δεύτερη φορά που μία ταινία από την Παλαιστίνης, κερδίζει υποψηφιότητα για Όσκαρ. Η πρώτη ήταν το 2006 με την πολυσυζητημένη ταινία “Παράδεισος Τώρα” (Paradise Now), επίσης σε σκηνοθεσία του Χάνι Αμπού Ασάντ.


 

image
 
Η Ελίζ και ο Ντιντιέ είναι μαζί εφτά παθιασμένα χρόνια. Όταν η μικρή τους κόρη Μέιμπελ βρεθεί αντιμέτωπη με μια θανάσιμη ασθένεια, όλες οι έντονες στιγμές της σχέσης τους δείχνουν να έρχονται στην επιφάνεια. Αναπολούν τον κεραυνοβόλο τους έρωτα, το φλερτ, το πάθος, τον γάμο τους, αλλά και τις ευτυχισμένες μέρες όταν πρωτο-ήρθε η Μέιμπελ στη ζωή τους. Ένας πλήρης κύκλος ευτυχίας συμπληρώνεται. Η θλίψη και το άγχος όμως για τη μικρή τους κόρη, σταδιακά τους οδηγεί σε διαφορετικές κατευθύνσεις. Μάχονται κι ελπίζουν μαζί ότι η αγάπη τους θα αντέξει και δε θα τους απογοητεύσει. Η πραγματικότητα όμως είναι σκληρή και τους προλαβαίνει. Θα μπορέσει εν τέλει η αγάπη να νικήσει τον πόνο τους;
 
Το «Ραγισμένα Όνειρα» του Φέλιξ Φον Γκρόνινγκεν από το Βέλγιο, είναι μία από τις καλύτερες ταινίες που είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στη μεγάλη οθόνη το 2013. Η ταινία παρουσιάστηκε και στο 54ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, όπου και είχαμε την ευκαιρία να την απολαύσουμε, όντας μία από τρεις ταινίες – φιναλίστ, που διεκδίκησαν το φετινό Ευρωπαϊκό Βραβείο LUX και η οποία εν τέλει κέρδισε το συγκεκριμένο βραβείο. Το φιλμ αποτελεί μεταφορά του θεατρικού έργου που υπογράφει ο Γιόχαν Χέντελμπεργκ. Στα συν της ταινίας, το χαρακτηριστικό σάουντρακ, αλλά και η σπαρακτική ερμηνεία της πρωταγωνίστρια Veerle Baetens στον ρόλο της Elise Vandevelde / Alabama.


 

image
 
Ρώμη, εν μέσω θέρους. Τουρίστες συρρέουν στον λόφο Γιανίκουλουμ. Ένας Ιάπωνας καταρρέει… Αυτό είναι το πρώτο πλάνο στην ταινία «Η Τέλεια Ομορφιά» (La grande bellezza / The Great Beauty) του Πάολο Σορεντίνο. Ο Jep Gamberdella (εκπληκτικός ο Toni Servillo) είναι ένας εμφανίσιμος άντρας με ακαταμάχητη γοητεία, παρ’ όλα τα πρώτα σημάδια των γηρατειών, που απολαμβάνει στο μέγιστο την κοινωνική ζωή της αιώνιας πόλης. Είναι ο πρωταγωνιστής μας, ο οποίος παρευρίσκεται σε εκκεντρικά δείπνα και πάρτι, όπου το λαμπερό του πνεύμα και η ευχάριστη παρουσία του είναι πάντα ευπρόσδεκτα. Ο Jep Gamberdella, είναι ένας επιτυχημένος δημοσιογράφος, αλλά και αμετανόητος γόης.
 
Εκεί όπου ολοκληρώνεται η «Γλυκιά Ζωή» του Φεντερίκο Φελίνι (1960), ξεκινά «Η Τέλεια Ομορφιά» του Πάολο Σορεντίνο. Μπορεί να ακούγετε υπερβολική ή ίσως και ιεροσυλία μία τέτοια σύγκριση, αλλά είναι γεγονός ότι ο Σορεντίνο, με πρωταγωνιστή του και πάλι τον σπουδαίο Τόνι Σερβίλο, μας παραδίδει μία πραγματικά μεγάλη ταινία. Το μεγάλο φαβορί για το φετινό Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας και δικαίως. Ένα πραγματικό αριστούργημα και μία από τις κορυφαίες κινηματογραφικές στιγμές του 2013…


 
To Κυνήγι του Τόμας Βίντερμπεργκ (Δανία)

image
 
Έπειτα από ένα επώδυνο διαζύγιο, ο 40χρονος Λούκας έχει μια νέα σχέση, μια νέα δουλειά και προσπαθεί να επαναπροσδιορίσει τη σχέση του με τον έφηβο γιο του, Μάρκους. Όλα όμως τα γεγονότα, φαίνονταν να του πηγαίνουν, ανάποδα. Μία ιστορία κι ένα απλό, παιδικό ψέμα, είναι μόνο η αρχή. Καθώς πέφτει το χιόνι και πλησιάζουν οι γιορτές, το ψέμα εξαπλώνεται σαν ίωση. Το σοκ και η δυσπιστία ξεφεύγουν από τον έλεγχο, και η μικρή κοινότητα θα βρεθεί σε μια κατάσταση μαζικής υστερίας, όσο ο Λούκας παλεύει μόνος του για τη ζωή, αλλά και την αξιοπρέπειά του.
 
Ο σπουδαίος Δανός σκηνοθέτης Thomas Vinterberg, επιστρέφει δύο χρόνια μετά το Submarino (2010), με μία δυνατή ταινία. Αν και πραγματεύεται με ένα θέμα δύσκολο, ακόμα και για μία κοινωνία όπως αυτή της Δανίας, παρ’ όλα αυτά, εντρυφεί σε βάθος και καταφέρνει να αφήσει πίσω του, στερεότυπα και εύκολες λύσεις, παρουσιάζοντας μας μία ολοκληρωμένη δημιουργία. Μία ταινία, που έφυγε από το 65ο Φεστιβάλ Καννών, έχοντας στις αποσκευές της, το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας, για τον σπουδαίο πρωταγωνιστή της, Μαντς Μίκελσεν.


 
Η Εικόνα που Λείπει του Ρίτ Παν (Καμπότζη)

image
 
Υποψήφιο στα φετινά Όσκαρ στην Κατηγορία Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, το ντοκιμαντέρ “Η Εικόνα που Λείπει” του σκηνοθέτη Ρίτι Παν από την Καμπότζη, έχει προκαλέσει αίσθηση, αποσπώντας ήδη το βραβείο του τμήματος «Ένα Κάποιο Βλέμμα» στο Φεστιβάλ των Καννών. Ο δημιουργός, επιζών ο ίδιος των φρικαλεοτήτων που διέπραξαν οι Κόκκινοι Χμερ, αποτυπώνει αυτές τις μαύρες σελίδες στην πρόσφατη ιστορία της πατρίδας του.
 
Το φιλμ, είναι το μοναδικό από τη σχετική πεντάδα που δεν έχει προβληθεί ακόμα στη χώρα μας, ωστόσο όπως σας έχουμε ήδη ενημερώσει, θα έχουμε την ευκαιρία να το παρακολουθήσουμε σε λίγες ημέρες στο 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα.


 
Η 86η τελετή απονομής των Βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, γνωστά κι ως Όσκαρ, θα πραγματοποιηθεί τα ξημερώματα της Κυριακής 2 Μαρτίου προς Καθαρά Δευτέρα, με οικοδέσποινα της βραδιάς την Έλεν ΝτιΤζένερις.