Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν τόλμησε να κοιτάξει κατάματα την ανθρώπινη ψυχή, αναδεικνύοντας το μεγαλείο αλλά και τον τρόμο της, συγκλονίζοντας διαχρονικά το κοινό με ταινίες – ορόσημα στο Παγκόσμιο Σινεμά. Στο Αφιέρωμα με τίτλο «Οι τέσσερις εποχές του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν», θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στην μεγάλη οθόνη, τέσσερις χαρακτηριστικές ταινίες.

Ads

Ίνγκμαρ Μπέργκμαν / Ingmar Bergman
(14 Ιουλίου 1918 – 30 Ιουλίου 2007)

Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους και πλέον διακεκριμένους καλλιτέχνες στον κόσμο. Αντιπροσωπεύει τον πιο διάσημο σκηνοθέτη του λεγόμενου “καλλιτεχνικού κινηματογράφου”. Κάθε ταινία του ήταν γεγονός αναμενόμενο απ’ όλον τον κόσμο και όλοι μεταχειρίζονταν τον χαρακτηρισμό αριστούργημα για κάθε νέα του ταινία. Παράλληλα, ήταν κι ένας απίστευτα παραγωγικός σκηνοθέτης.

Το σύνολο του έργου του εμφανίζεται ως μια συνεχής ερώτηση, που συχνά δεν έχει απάντηση, σχετικά με την ανθρώπινη ύπαρξη, την παρουσία ή απουσία του Θεού. Η αγωνία της έλλειψης επικοινωνίας, η ασάφεια και η διπροσωπία της ανθρώπινης φύσης, η μοναξιά χωρίς πιθανότητες υπερβάσεως σε ένα κόσμο γεμάτο προσποίηση, η σιωπή και η ντροπή, είναι σταθερά στοιχεία, σχεδόν σε κάθε του ταινία.

Ads

image

Κληρονόμος της σκανδιναβικής κινηματογραφικής παράδοσης (Στίλλερ, Σγιόστρομ, Ντράγιερ) και βαθιά επηρεασμένος από την σκέψη του Κίρκεγκωρ, Μπερντιάεφ, τον υπαρξισμό και τις ψυχαναλυτικές θεωρίες (Φρόυντ, Γιούνγκ), ο Μπέργκμαν δίνει βάρος όχι τόσο στην κοινωνία ή στην ιστορία, όσο στο ίδιο το άτομο. Ίσως γι’ αυτό τα πιο χαρακτηριστικά έργα του είναι σκληρά, αλλά πάντα ρεαλιστικά. Ευγενή δοκίμια για το ρόλο της ανθρωπότητας σ’ έναν αλλοτριωμένο κόσμο.

«Υπάρχει πάντα μια διαρκής πάλη μέσα μου, ανάμεσα στην ανάγκη μου να καταστρέψω και στη θέλησή μου να ζήσω. Κι αυτό δημιουργεί μία εσωτερική ένταση που κυριαρχεί και στον τρόπο που δημιουργώ και στην υλική μου ύπαρξη. Κάθε πρωί ξυπνώ με μια καινούρια οργή, μια καινούρια καχυποψία, μια καινούρια λαχτάρα για τη ζωή.» – Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Διαβάστε επίσης:

Αφιέρωμα: «Οι Τέσσερις Εποχές του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν»

Με τρία αριστουργήματα του κορυφαίου Σουηδού σκηνοθέτη Ίνγκμαρ Μπέργκμαν και ένα διεισδυτικό ντοκιμαντέρ που φωτίζει το έργο και την προσωπικότητά του, υποδέχεται τη νέα χρονιά η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης. Το αφιέρωμα θα πραγματοποιηθεί από την Κυριακή 12 έως και την Τετάρτη 15 Ιανουαρίου, στο σινεφίλ στέκι της, την αίθουσα Σταύρος Τορνές.

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης επιλέγει τρεις ταινίες – σταθμούς  με βάση τις εποχές όπου τα φιλμ διαδραματίζονται: από την άνοιξη και τις «Άγριες Φράουλες» (όπου η νιότη ανθίζει και τα γηρατειά αναπολούν), περνάμε στο «Καλοκαίρι με τη Μόνικα» και από εκεί στη «Φθινοπωρινή Σονάτα». Το τέλος του χρόνου – και του αιώνα – σηματοδοτείται με το ντοκιμαντέρ «Μπέργκμαν: Ένας αιώνας», το οποίο αναφέρεται στη ζωή και το έργο του σπουδαιότερου ίσως Ευρωπαίου δημιουργού.

Πρόγραμμα Προβολών

Κυριακή 12 Ιανουαρίου
21:00 Άγριες Φράουλες 

Δευτέρα 13 Ιανουαρίου
21:00 Καλοκαίρι με τη Μόνικα

Τρίτη 14 Ιανουαρίου
21:00 Φθινοπωρινή Σονάτα

Τετάρτη 15 Ιανουαρίου
21:00  Μπέργκμαν: Ένας αιώνας

Οι ταινίες του αφιερώματος:    

image

Άγριες Φράουλες / Wild Strawberries
(Σουηδία, 1957)
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Ίνγκμαρ Μπέργκμαν / Ingmar Bergman
Με τους: Victor Sjöström, Bibi Andersson, Ingrid Thulin
Γλώσσες: Σουηδικά, Αγγλικά
Ασπρόμαυρη, 91 λεπτά

Ο ηλικιωμένος γιατρός Άιζακ Μποργκ ταξιδεύει με το αυτοκίνητό του για την πόλη Λουντ, όπου θα τιμηθεί από το παλιό του πανεπιστήμιο για την 50χρονη καριέρα του. Στο ταξίδι τον συνοδεύει η έγκυος νύφη του Μαριάν, η οποία δεν τρέφει και τα ευγενέστερα των συναισθημάτων για τον εγωπαθή πεθερό της. Στη διαδρομή, έπειτα και από έναν εφιάλτη που θα τον προβληματίσει, ο γιατρός θα συναντήσει διάφορα πρόσωπα που, συνειρμικά, θα τον φέρουν αντιμέτωπο με τα όνειρα του παρελθόντος και τις μνήμες μιας ζωής που έχει μείνει πίσω.

Διαβάστε επίσης:

image

Καλοκαίρι με τη Μόνικα / Summer with Monika
(Σουηδία, 1953)
Σκηνοθεσία: Ίνγκμαρ Μπέργκμαν / Ingmar Bergman
Σενάριο: Per Anders Fogelström, Ingmar Bergman
Με τους: Harriet Andersson, Lars Ekborg, Dagmar Ebbesen
Γλώσσα: Σουηδικά
Ασπρόμαυρη, 96 λεπτά

Η Μόνικα, μια νεαρή κοπέλα γνωρίζεται με τον Χάρι σε ένα καφέ και ερωτεύονται. Εκείνη ονειρεύεται να αποδράσει από τη μιζέρια του σπιτιού της και τον μόνιμα μεθυσμένο πατέρα της. Εκείνος ζει με τον άρρωστο πατέρα του. Τα δύο νεαρά παιδιά αποφασίζουν να αφήσουν πίσω τους τις ζωές τους και τα σπίτια τους και παίρνουν μια βάρκα για να περάσουν κάποιες ρομαντικές βραδιές κάτω από τα αστέρια.

Διαβάστε επίσης:

image

Φθινοπωρινή Σονάτα/ Autumn Sonata
(Σουηδία – Γαλλία – Δ. Γερμανία – Ηνωμένο Βασίλειο, 1978)
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Ίνγκμαρ Μπέργκμαν / Ingmar Bergman
Με τους: Ingrid Bergman, Liv Ullmann, Lena Nyman
Γλώσσες: Σουηδικά, Αγγλικά
Διάρκεια: 99 λεπτά

Η Σαρλότ, μια πιανίστα διεθνούς φήμης, συναντά έπειτα από επτά χρόνια την κόρη της Εύα (η οποία ζει με τον πάστορα σύζυγό της Βίκτωρα) αναζητώντας επιβεβαίωση και συναισθηματική κάλυψη από το ταπεινωμένο κορίτσι. Η συνάντηση μάνας και κόρης εξελίσσεται σε μια τρομερή σύγκρουση, μέσα από μια σειρά εξομολογήσεων που ξεχειλίζουν ταυτόχρονα από αγάπη και μίσος.

Διαβάστε επίσης:

image

Μπέργκμαν: Ένας αιώνας / Searching For Ingmar Bergman
(Γερμανία – Γαλλία, 2018)
Σκηνοθεσία: Μαργκαρέτε φον Τρότα / Margarethe von Trotta, Μπετίνα Μπέλερ / Bettina Böhler, Φέλιξ Μέλερ / Felix Moeller
Σενάριο: Margarethe von Trotta, Felix Moeller
Με τους: Liv Ullmann, Olivier Assayas, Ruben Östlund
Γλώσσες: Γερμανικά, Αγγλικά, Σουηδικά, Γαλλικά, Ισπανικά
Έγχρωμη – ασπρόμαυρη (αρχειακό υλικό), 99 λεπτά

Στο ντοκιμαντέρ «Μπέργκμαν: Ένας Αιώνας», η σκηνοθέτης Μαργκαρέτε φον Τρότα ρίχνει μια ερευνητική ματιά στη ζωή και το έργο του σπουδαίου εικονοπλάστη που «μπόλιαζε» πάντα περίτεχνα τις ταινίες του με στοιχεία της προσωπικής του ζωής.

Πληροφορίες:
Χώρος: Αίθουσα Σταύρος Τορνές (Αποθήκη 1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης)
Τιμές εισιτηρίων: 4€ (γενική είσοδος), 3€ (κάτοχοι CineΚάρταF), δωρεάν (κάτοχοι CineΚάρταF Gold