Ads

του Πάνου Κατσαχνιά

SOMEWHERE
ΗΠΑ, Δράμα, 2010

της Σοφίας Κόπολα
με τους Στίβεν Ντορφ, Ελ Φάνινγκ, Λόρα Ράμσεϊ, Μπενίσιο Ντελ Τόρο, Μισέλ Μόναγκαν, Ρόμπερτ Σβάρτσμαν

Ads

Κάπου, κάπως, κάποτε… ο Τζόνι Μάρκο (Στίβεν Ντορφ), είναι ένας διάσημος αστέρας του Χόλυγουντ, χαμένος όμως στην μετάφραση. Κατοικεί στο θρυλικό Chateau Marmont Hotel. Οι μέρες του είναι μια θολούρα από ποτά, ύπνο, γρήγορα αυτοκίνητα και φανατικές θαυμάστριες. Μπορεί δηλαδή να μοιάζει ότι τα έχει όλα, αλλά στην πραγματικότητα τίποτα δεν τον ευχαριστεί. Την Ferrari την έχει μόνο για να μετακινείται και τις γυναίκες μόνο για να τις «παίρνει μάτι» ή στην καλύτερη των περιπτώσεων για να κάνει σεξ μαζί τους, με το ίδιο πάθος όμως που θα μοίραζε και αυτόγραφα. Κομμάτι κι ο ίδιος της βιομηχανίας του θεάματος, βρίσκεται παγιδευμένος σε έναν τεχνητό κόσμο γεμάτο διασημότητες, προστατευτισμό και ευκολίες. Δεν έχει «αναγκαστεί» να ωριμάσει κι έτσι όταν θα ζήσει για λίγο, μαζί με την εντεκάχρονη κόρη του, διαπιστώνουμε ότι στην πραγματικότητα έχουμε να κάνουμε με δύο παιδιά. Το σκληρό βέβαια, είναι ότι το διαπιστώνει κι ο ίδιος.

Χαρακτηριστικό γνώρισμα της ταινίας, ότι ενώ παρουσιάζει τον λαμπερό αυτό χώρο που εκατομμύρια κόσμου θα ήθελαν να δουν τον εαυτό τους ενταγμένο σ’ αυτόν, το κάνει με παντελή απουσία οιασδήποτε λάμψης. Ο Τζόνι έχει χάσει κάθε ίχνος του πραγματικού του εαυτού. «Δεν είμαι τίποτα, δεν είμαι καν άνθρωπος» και προσπαθεί να πιάσει το νήμα απ’ την αρχή…
Η ταινία βραβεύθηκε με το Χρυσό Λιοντάρι, στο φετινό 67ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.

RED: ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ ΠΑΡΟΠΛΙΣΜΕΝΟΙ ΑΛΛΑ ΠΑΝΤΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΙ
ΗΠΑ, Κωμωδία, 2010

του Ρόμπερτ Σβέντκε
με τους Μπρους Γουίλις, Μόργκαν Φρίμαν, Τζον Μάλκοβιτς, Έλεν Μίρεν, Καρλ Ούρμπαν, Μέρι-Λουίζ Πάρκερ, Ρίτσαρντ Ντρέιφους

Η ταινία «RED» δηλαδή: Retired Extremely Dangerous, βασίζεται στο ομώνυμο cult κόμικ των Ουόρεν Έλις και Κάλι Χάμνερ. Ο Ρόμπερτ Σβέντκε σκηνοθετεί μεν μια καταιγιστική ταινία δράσης, αλλά με γερές δόσεις «δολοφονικού» χιούμορ. Αγαπημένοι ηθοποιοί, στηρίζουν και με το παραπάνω το όλο εγχείρημα. Μπρους Γουίλις, Έλεν Μίρεν, Μόργκαν Φρίμαν, Τζον Μάλκοβιτς και Μαίρη Λουίζ Πάρκερ χαλαροί και με χιούμορ, κάνουν την ταινία «RED» απολαυστικότατη.
Σε συνδυασμό των σεναριακών ιδεών που έχουμε ξαναδεί στην επιτυχημένη μαύρη κωμωδία τον αδελφών Κοέν: «Καυτό Απόρρητο» του 2008 και στο «Αληθινά Ψέμματα» του Τζέιμς κάμερον του 1994, παίρνουμε μια νέα φρέσκια ταινία ικανή να μας διασκεδάσει.

Ο πράκτορας Φρανκ Μόουσες έχει εγκαταλείψει την ενεργό δράση και ζει πλέον μια ήσυχη – πολλοί θα έλεγαν βαρετή – ζωή. Η ηρεμία του όμως γίνεται θρύψαλα όταν ανακαλύπτει πως τόσο εκείνος όσο και οι παλιοί του συνάδελφοι της τότε ομάδας, έχουν γίνει στόχοι εκτελεστών. Έτσι, από εν αποστρατεία πράκτορες που είναι, αναγκάζονται να ξεσκουριάσουν τις μαχητικές τους ικανότητες και να βρουν ποιος τους θέλει νεκρούς, αποδεικνύοντας σε όλους πως οι «παππούδες» δεν έχουν καμιά απολύτως διάθεση να το βάλουνε κάτω.

ΜΑΧΑΙΡΟΒΓΑΛΤΗΣ
Ελλάδα, Δράμα, 2010

του Γιάννη Οικονομίδη
με τους Στάθης Σταμουλακάτος, Βαγγέλης Μουρίκης, Μαρία Καλλιμάνη, Γιάννης Βουλγαράκης, Κώστας Ξυκομηνός, Ερρίκος Λίτσης, Γιάννης Αναστασάκης, Σάσα Κρίτση, Νικολίτσα Ντρίζη, Κώστας Σειραδάκης

Ο Νίκος περνάει τεμπέλικα τις μέρες του στην βόρεια Ελλάδα χωρίς παρόν και χωρίς μέλλον. Άνεργος την βγάζει με δανεικά χωρίς να κάνει τίποτα. Μετά το θάνατο του πατέρα του, ο θείος του τον παροτρύνει να εγκαταλείψει το χωριό και να πάει να μείνει μαζί του στην Αθήνα. Του προσφέρει λοιπόν διαμονή, διατροφή και μια εύκολη δουλειά. Ο Νίκος δέχεται και παρόλο που φαντάζεται τον εαυτό του να κάνει κάτι πια το σημαντικό που θα τον ξεχωρίσει σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν του, η πραγματικότητα τον προσγειώνει. Η «δουλειά» που του αναθέτει ο θείος του, δεν είναι άλλη από το να «φυλάει» δύο σκυλιά φύλακες, δηλαδή δύο σκυλιά ράτσας Ντόμπερμαν. Απομονωμένος σ’ ένα μουντό φτωχό και αδιάφορο προάστιο της πόλης με μόνη παρέα τον θείο και τη θεία του, οι σχέσεις ανάμεσα στους τρεις αρχίζουν ν’ αλλάζουν.

Μετά το «Σπιρτόκουτο» και την «Ψυχή στο στόμα», ο Γιάννης Οικονομίδης, συνεχίζει με τον «Μαχαιροβγάλτη» τις ιδιότυπες «κωμωδίες» του. Κινηματογραφικά απομακρύνεται από το ύφος των δύο προηγούμενων ταινιών του, με τους συνεχείς διαλόγους, τους γρήγορους ρυθμούς και τις λεκτικές εντάσεις, βγάζοντας ένα πιο «άρτιο» και πιο «σκοτεινό» κινηματογραφικό αποτέλεσμα, συνοδευόμενο κι από ένα χιούμορ πιο υπερρεαλιστικό και υποχθόνιο.

Αφήνει την εικόνα να μιλήσει για όσα οι χαρακτήρες του δε λένε. Για όσα δεν υψώνουν τη φωνή τους. Κραυγάζουν όμως μέσα από τις σιωπές τους και την ανικανότητα τους να βγούνε από τον απύθμενο βυθό της σύγχρονης μιζέριας που τους τραβά στη δίνη της. Όσο πιο βαθιά βουλιάζουν, τόσο πιο πολύ ανακαλύπτουν την δυσκολία του να υπερβείς τα όρια του εαυτού σου.

OFF WAYS – BERLIN

Γερμανία, Ντοκιμαντέρ, 2009
του Ούλι Σίπελ
με τους Blixa Bargeld, Alexander Hacke, FM Einheit, Mark Chung, Andrew Unruh, Ronald Calenza, Juliane Behnfeldt, Alexander Pehleman

Το Underground συναντά την Ιστορία, ενώ ο ψυχροπολεμικός κόσμος καταρρέει. Με το συγκρότημα «Einstürzende Neubauten», τον μεγάλο Χάινερ Μίλερ και τον Γάλλο πρώην υπουργό πολιτισμού Ζακ Λανγκ σε εμφάνιση έκπληξη.

Το μεσημέρι της 21ης Δεκεμβρίου 1989, τα μέλη της μπάντας «Einstürzende Neubauten» , το πιο επιτυχημένο cult εξαγώγιμο προϊόν του Δυτικού Βερολίνου εκείνη την εποχή, ξεκινούν από το Δυτικό Βερολίνο για να δώσουν ένα κοντσέρτο στο Ανατολικό (πρωτεύουσα ακόμα της τότε Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας). Ένα μακρύ, παράξενο ταξίδι από την συνοικία του «Δυτικού» Κρόιτσμπεργκ ως εκείνης του «Ανατολικού» Λίχτενμπεργκ και την αίθουσα Βίλχελμ Πικ του πολιτιστικού κέντρου της Εταιρείας Λαϊκής Βάσης «Ηλεκτράνθρακας». Το Τείχος του Βερολίνου χωρίζει ακόμα την πόλη και οι συνοριακοί έλεγχοι είναι εντατικοί. Είκοσι χρόνια μετά, κάποιοι από τους τότε Ανατολικογερμανούς θεατές του κοντσέρτου, ακολουθούν την ίδια διαδρομή μέσα στην πόλη και μιλούν για την εμπειρία τους.

SAW 3D

ΗΠΑ, Τρόμου, 2010
του Κέβιν Γκρετέρτ
με τους Τόμπιν Μπελ, Κάρι Ελβς, Κόστας Μάντιλορ, Μπέτσι Ράσελ, Σον Πάτρικ Φλάνερι, Τζίνα Χόλντεν, Τσαντ Ντονατέλα, Λόρενς Άντονι
Το gore έπος των παιχνιδιών βασανισμού στο τελευταίο του κεφάλαιο, το SAW 7 δηλαδή, εντυπωσιάζει βασικά μόνο οπτικά, από την μεριά της τεχνικής των ψηφιακών, στερεοσκοπικών εφέ του 3D και την οραματική διαστροφή που αναπαριστά με φρικιαστικές λεπτομέρειες.
Καθώς μια θανάσιμη μονομαχία μαίνεται για την κτηνώδη κληρονομιά του Jigsaw, μια ομάδα επιζώντων από τον Jigsaw συγκεντρώνεται για να ζητήσει την υποστήριξη ενός αυτοσχέδιου γκουρού του Bobby Dagen και των συναδέλφων επιζώντων, έναν άνθρωπο του οποίου τα σκοτεινά μυστικά απελευθερώνουν ένα νέο κύμα τρόμου. Καλή σας διασκέδαση.

Η ΖΩΗ ΟΠΩΣ ΤΗΝ ΞΕΡΟΥΜΕ

ΗΠΑ, Κωμωδία, 2010

του Γκρεγκ Μπερλάντι
με τους Κάθριν Χέιγκλ, Τζος Ντουχάμελ

Στη ρομαντική λοιπόν αυτή κομεντί, η Χόλι Μπέρενσον (Κάθριν Χέιγκλ) είναι μια ανερχόμενη ιδιοκτήτρια catering και ο Έρικ Μέσερ (Τζος Ντουχάμελ) ένας πολλά υποσχόμενος σκηνοθέτης αθλητικών προγραμμάτων. Μετά από ένα καταστροφικό πρώτο ραντεβού, το μόνο πράγμα που έχουν κοινό είναι η αμοιβαία αντιπάθεια και η αγάπη για την βαφτιστήρα τους Σόφι. Όταν όμως, θα γίνουν το μοναδικό πράγμα που έχει απομείνει στον κόσμο της, η Χόλι και ο Μέσερ θα αναγκαστούν να αφήσουν τις διαφορές τους στην άκρη. Ισορροπώντας ανάμεσα σε επαγγελματικές φιλοδοξίες και ανταγωνιστικές επαγγελματικές υποχρεώσεις, και οι δύο, θα πρέπει να βρουν κοινό έδαφος την ίδια στιγμή που θα αναγκαστούν να μοιραστούν την ίδια στέγη. Πρωτότυπη δεν είναι, αλλά είναι καλογυρισμένη και με έξυπνο και με αρκετή δόση χιούμορ, σενάριο. Δεν είναι εντελώς «πλακάτη», αλλά μην περιμένετε όμως να έχει και τις φοβερές ανατροπές.

ΓΝΗΣΙΟ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ

Γαλλία, Δράμα, 2010

του Αμπάς Κιαροστάμι
με τους Ζιλιέτ Μπινός, Γουίλιαμ Σίμελ

Ύστερα από μια διάλεξη για την προώθηση του νέου του βιβλίου, ένας Άγγλος συγγραφέας ξεκινάει μια Κυριακάτικη βόλτα ξενάγησης με μια διαζευγμένη Γαλλίδα ιδιοκτήτρια γκαλερί, στο πανέμορφο χωριό Lucignano στην νότια Τοσκάνη. Η ταινία είναι μια λιτή παραβολή γύρω από τη σημασία της αυθεντικότητας και το ρόλο του αντιγράφου στη λογοτεχνία, στη τέχνη και την ίδια τη ζωή. Στην ουσία τρεις μεγάλες σκηνές, η ομιλία του συγγραφέα, η έξοδος της ηρωίδας με το γιο της και η περιήγηση της με τον Άγγλο επισκέπτη στο τοπίο της Τοσκάνης συνθέτουν τον ιστό του φιλμ. Το ύφος της αφήγησης παραμένει μινιμαλιστικό κάποιες στιγμές δε πλήρως αυτοσχεδιαστικό.
Η Ζιλιέτ Μπινός στη δεύτερη συνεχόμενη συνεργασία της με τον Ιρανό δημιουργό μετά το «SHIRIN» του 2008, αναδεικνύει την ευάλωτη και έντονα συναισθηματική πλευρά του χαρακτήρα που ενσαρκώνει και τιμήθηκε για τη ερμηνεία της στις φετινές Κάννες συνεχίζοντας τη παράδοση που θέλει όλες τις βραβεύσεις της να προέρχονται από ταινίες που δεν έχουν σκηνοθετήσει Γάλλοι δημιουργοί (Κισλόφσκι , Μινγκέλα , Χάλστρομ). Έκπληξη αποτελεί η άνεση μπροστά στο φακό του συμπρωταγωνιστή της Γουίλιαμ Σίμελ ενός καταξιωμένου τενόρου στο χώρο της όπερας στη πρώτη του κινηματογραφική εμφάνιση, που μάλλον δεν θα αποτελέσει και την μοναδική συμμετοχή του στη μεγάλη οθόνη.

ΜΠΑΤΣΟΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΓΚΟ

ΗΠΑ, Κωμωδία, 2010

του Άνταμ ΜακΚέι
με τους Μαρκ Γουόλμπεργκ, Γουίλ Φερέλ, Σάμιουελ Λ. Τζάκσον, Ντουέιν Τζόνσον, Εύα Μέντες, Μάικλ Κίτον, Λίντσεϊ Σλόαν, Ρέι Στίβενσον, Πάρις Χίλτον, Αν Χεκ, Στιβ Κούγκαν

Οι ντετέκτιβ Κρίστοφερ Ντάνσον (Ντουέιν Τζόνσον) και Πι-Κέι Χάισμιθ (Σάμιουελ Λ. Τζάκσον) είναι οι πιο ικανοί και αγαπητοί μπάτσοι στη Νέα Υόρκη. Λίγα γραφεία πίσω από τα δικά τους, κάθονται οι Άλεν Γκαμπλ (Γουίλ Φέρελ) και Τέρι Χόιτζ (Μαρκ Γουόλμπεργκ). Είναι οι άνθρωποι που δεν προβάλλονται, δεν φαίνονται, δεν εισπράτουν τα «μπράβο». Όμως για κάθε μπάτσο εμφανίζεται κάποια μέρα η ευκαιρία να αναδειχθεί, ότι κι αν αυτό σημαίνει. Έτσι οι Γκαμπλ και Χόιτζ αναλαμβάνουν μία φαινομενικά απλή υπόθεση, με την οποία κανείς άλλος δεν καταδέχεται να ασχοληθεί, η οποία όμως μπορεί να αποδειχθεί ως το μεγαλύτερο έγκλημα στην ιστορία της Νέας Υόρκης. Σίγουρα είναι η ευκαιρία της ζωής τους, έχουν όμως τα προσόντα να την εκμεταλλευτούν;
Η συνέχεια επί της οθόνης.

ΑΡΘΟΥΡ 3: Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΩΝ ΔΥΟ ΚΟΣΜΩΝ

Γαλλία, Κινούμενα σχέδια, 2010

του Λικ Μπεσόν
με τους Φρέντι Χάιμορ, Μία Φάροου, Λου Ριντ (φωνή), Ίγκι Ποπ (φωνή)

Στο ίδιο μήκος κλίματος με τις δύο προηγούμενες και αυτή η τρίτη ταινία του Λικ Μπεσόν, συνδυάζει την τεχνική του 3D animation και της ζωντανής δράσης.
Ο Μαλτάζαρ παγιδεύει τον Άρθουρ στη γη των Μίνιμοϊ και ταξιδεύει προς την αντίθετη κατεύθυνση, καταλήγοντας στον κόσμο των ανθρώπων. Τότε αναγκάζει έναν πλαστικό χειρουργό να του φτιάξει ανθρώπινο πρόσωπο, ώστε να μπει έτσι στο σπίτι των παππούδων του Άρθουρ. Εκεί ψάχνει για ένα φιαλίδιο που περιέχει το ελιξίριο που χρειάζεται ο Άρθουρ για να επανέρχεται στο φυσικό του μέγεθος. Όταν οι μικροσκοπικοί Άρθουρ, Σελένια και Μπεταμές φτάνουν τελικά στο σπίτι, ο Μαλτάζαρ έχει ήδη αρπάξει το φιαλίδιο. Τώρα πλέον ο Μαλτάζαρ, όντας ήδη πολύ ψηλός, δημιουργεί ένα στρατό γιγάντιων κουνουπιών στο γειτονικό δάσος. Ο Άρθουρ ζητά τη βοήθεια της Βασίλισσας Μπι, της οποίας το μαγικό μέλι είναι αυτό που μπορεί να τον επαναφέρει στο μέγεθός του. Θα είναι όμως αυτό αρκετό για να μπορέσει ο Άρθουρ να βγει νικητής στον πόλεμο των δύο κόσμων; Αυτό και μόνο αυτό είναι το κρίσιμο ερώτημα.