Γυρισμένη σε φιλμ, η νέα μυστηριώδης ταινία της ταλαντούχας Λέα Μιζιούς ακολουθεί το διάσημο σκηνοθετικό της ντεμπούτο με την ταινία «Ava», που έκλεψε τις εντυπώσεις στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών στις Κάννες. Η ευαίσθητη, σουρεαλιστική, σαγηνευτική δεύτερη ταινία της στρέφει το βλέμμα της στη μητρότητα και τα καταπιεσμένα συναισθήματα με φόντο ένα απομονωμένο ορεινό χωρίο. Κυκλοφορεί στους Κινηματογράφους από την Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου.

Ads

«Το σενάριο χτίστηκε σαν μωσαϊκό γύρω από την ιδέα ενός κοριτσιού που έχει εμμονή με τις μυρωδιές. Προέρχεται από ένα πολύ προσωπικό ενδιαφέρον για το αντικείμενο. Από τότε που ήμουν μικρή, εκπαίδευσα τον εαυτό μου να μυρίζει, να αναγνωρίζει τα αρώματα και να τα αναπαράγει, από άθλια μαγικά φίλτρα που έφτιαχνα στην παιδική μου ηλικία μέχρι κανονική εκπαίδευση για να καταλάβω την εξαγωγή αρωμάτων και τη σύνθεση. Αλλά δεν είχε να κάνει με την επιθυμία να μπω στον κόσμο της αρωματοποιίας. Αναζητούσα κάτι πιο πρωτόγονο, κάτι γνήσια αισθητηριακό που δεν σχετίζεται με τη βιομηχανία. Οι σκηνές ήταν αποκύημα της φαντασίας, χωρίς συγκεκριμένη σειρά, αρχίζοντας από τους χαρακτήρες της οικογένειας, ειδικά την Τζοάν (Αντέλ Εξαρχόπουλος) και τη Βίκυ (Σάλι Ντραμέ). Μετά, λίγο λίγο, η ιστορία οργανώθηκε γύρω από μερικές δομικές σκηνές. Ενώ έγραφα, διάβασα πολλούς αμερικανούς συγγραφείς, όπως τον Τζέιμς Μπάλντουιν, τον Τζιμ Χάρισον και τη Μάγια Αγγέλου, και νομίζω ότι η έμπνευση ήρθε από εκεί, παρόλο που ρίζωσα την ταινία στη Γαλλία και δεν της έδωσα πολιτική ή κοινωνική χροιά από διαφορετική ήπειρο.» – Λεά Μισιούς

image

Με πρωταγωνίστρια την καθηλωτική Αντέλ Εξαρχόπουλος (Η ζωή της Αντέλ) και ένα αφοπλιστικό πρωτοεμφανιζόμενο μικρό κορίτσι (Σάλι Ντραμέ), οι «Πέντε Διάβολοι» ακροβατούν τολμηρά ανάμεσα σε διαφορετικά κινηματογραφικά είδη για να αποκαλύψουν τα μυστικά μιας διαφορετικής οικογένειας.

Ads

Η Βίκυ (Σάλι Ντραμέ), ένα παράξενο και μοναχικό κοριτσάκι, έχει ένα μαγικό χάρισμα: μπορεί να αναπαράγει όποιο άρωμα της αρέσει που μετά συλλέγει σε μια σειρά από βάζα με σχολαστικές ετικέτες. Έχει αιχμαλωτίσει κρυφά το άρωμα της μητέρας της Τζοάν (Αντέλ Εξαρχόπουλος), για την οποία τρέφει μια άγρια, υπερβολική αγάπη.

image

«Όταν άρχισα, δεν ήθελα να κάνω μία ταινία ενός συγκεκριμένου είδους, αλλά γρήγορα στράφηκα στο φανταστικό. Αυτή η στροφή άρχισε με την Ava (η πρώτη ταινία της δημιουργού). Μου αρέσει να χτίζω μία άλλη πραγματικότητα, να προτείνω ένα νέο σύστημα πεποιθήσεων. Κατά τη συγγραφή, η εμμονή της Βίκυ έγινε μία μαγική δύναμη που μεταφέρει το κοριτσάκι στις αναμνήσεις των γονιών της. Στην αρχή προέκυψε από την απλή σχέση ανάμεσα στις μυρωδιές και τις αναμνήσεις. Υπάρχουν ταινίες όπου οι χαρακτήρες μεταφέρονται στο παρελθόν μέσα από τις αναμνήσεις τους. Εδώ όμως το φανταστικό στοιχείο οδηγεί τη Βίκυ σε αναμνήσεις που δεν είναι δικές της. Αυτά τα οράματα έρχονται από μία πηγή έμπνευσης ψυχαναλυτικής φύσης. Ο Πασκάλ Κινιάρ στο βιβλίο του The Sexual Night μιλάει για τη σχέση ανάμεσα στα παιδιά και την καταγωγή τους και πηγαίνει πίσω στην ερώτηση που κάνει η Βίκυ στη μαμά της: “Με αγαπούσες πριν υπάρξω;”» – Λεά Μισιούς

image

Όταν η αδερφή του πατέρα της μπαίνει στη ζωή τους, η Βίκυ αναπαράγει τη μυρωδιά της και μεταφέρεται σε σκοτεινές αναμνήσεις που την οδηγούν να ανακαλύψει τα μυστικά του χωριού, της οικογένειάς της, αλλά και της ίδιας της ύπαρξής της.

Η Γαλλίδα σεναριογράφος Λεά Μισιούς (Ismael’s Ghosts – 2017), κάθεται για πρώτη φορά στην καρέκλα του σκηνοθέτη και παρουσιάζει την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της «Ava» to 2017. Μία αινιγματική ιστορία ενηλικίωσης, με πρωταγωνίστρια την 13χρονη Άβα (Noée Abita). Το φιλμ προβλήθηκε στο 70ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών, αποσπώντας το Βραβείο SACD Award, αλλά και το Βραβείο Palm Dog – Jury Prize, για τον επιβλητικό μαύρο σκύλο, Lupo. H πανελλήνια πρεμιέρα της ταινίας, πραγματοποιήθηκε στο 58ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης.

«Οι «Πέντε Διάβολοι» θέτουν ορισμένα υπαρξιακά ερωτήματα. Πώς ήρθαμε σε αυτόν τον κόσμο και γιατί ήρθαμε ως οι εαυτοί μας; Εδώ, καταλαβαίνουμε ότι η Βίκυ είναι καρπός του έρωτα δύο γυναικών, της Τζοάν και της Τζούλια, που δεν μπορούσαν βιολογικά να συλλάβουν ένα παιδί, οπότε ο αδελφός μπήκε στο παιχνίδι. Δεν ήθελα η ταινία να είναι πολύ εγκεφαλική. Διάλεξα το είδος του φανταστικού για να μιλήσω για τις διαδρομές της ανθρώπινης εμμονής με έναν παιχνιδιάρικο, θεαματικό και τρομαχτικό τρόπο. Ήθελα να τοποθετήσω την αφήγηση στα βουνά ενός μικρού γαλλικού χωριού. Μου αρέσει να κινηματογραφώ τη Γαλλία όπως δεν τη βλέπουμε συχνά στις ταινίες, και να μιλήσω για τη γαλλική οικογένεια σήμερα μέσα από σύγχρονα προβλήματα. Η ταινία αντανακλά την κοινωνία, τις επιλογές μας, τις απογοητεύσεις μας και τις εμμονές μας. Το φανταστικό στοιχείο είναι το μέσο και όχι ο προορισμός.» – Λεά Μισιού

image

Η παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας «Οι Πέντε Διάβολοι / Les Cinq Diables / The Five Devils» της Λεά Μισιούς, πραγματοποιήθηκε τον Μάιο στο 75ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών στο Τμήμα Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών, ενώ η πανελλήνια πρεμιέρα έγινε τον Νοέμβριο στο 63ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης.

Η σκηνοθέτης μιλάει για την επιλογή της Δάφνης Πατακιά: «Την είδα στο «Nimic», μία ταινία μικρού μήκους του Γιώργου Λάνθιμου, όπου δεν μιλάει, αλλά εκπέμπει μεγάλη δύναμη. Η «Μπενεντέτα» κυκλοφόρησε μετά το casting και την είδα μετά το τέλος των γυρισμάτων. Στα δοκιμαστικά, έπαιξε τη σκηνή που φωνάζει στην Τζοάν με μία τρέλα στα μάτια, που μου άρεσε αμέσως. Έκανε μία έντονη πρόταση για τον ρόλο της Ναντίν επί τόπου. Ξανά, η ηθοποιός επηρέασε τον χαρακτήρα, καθώς βυθίστηκε μέσα του. Θεωρώ τη Δάφνη πολύ περιπετειώδη στην ερμηνεία της, δεν φοβάται τις προτάσεις κι έτσι βρίσκει εκρηκτικά στοιχεία. Δόθηκε ψυχή τε και σώματι. Στην αρχή της ταινίας, τη βλέπουμε μέσα από τα μάτια της Βίκυ και μοιάζει τερατώδης, αλλά σιγά σιγά καταλαβαίνουμε την ιστορία και τον πόνο της και τη συμπαθούμε, ελπίζω.»

image

Οι Πέντε Διάβολοι / Les Cinq Diables / The Five Devils
Σκηνοθεσία: Λεά Μισιούς
Σενάριο: Πολ Γκιγιόμ, Λεά Μισιούς
Πρωταγωνιστούν: Αντέλ Εξαρχόπουλος, Σάλι Ντραμέ, Σουάλα Εματί, Μουσταφά Μπενγκ, Δάφνη Πατακιά
Φωτογραφία: Πολ Γκιγιόμ
Μοντάζ: Μαρί Λουσταλό
Μουσική: Φλορέντσια ντι Κοντσίλιο
Έτος Παραγωγής: 2022
Χώρα Παραγωγής: Γαλλία
Διάρκεια: 103 λεπτά
Κυκλοφορεί στους Κινηματογράφους από την Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου