Μετά τα βραβευμένα με Όσκαρ φιλμ «Juno» και «Up In The Air», o σκηνοθέτης Τζέισον Ράιτμαν, επιστρέφει με μία φιλόδοξη ταινία, η οποία καταγράφει την πραγματική ιστορία της ανόδου και της πτώσης του Αμερικανού πολιτικού, Γκάρι Χαρτ. Πρωταγωνιστεί ο Χιου Τζάκμαν σε μία αξιόλογη ερμηνεία, πλαισιωμένος από ένα καστ που περιλαμβάνει τους Βέρα Φαρμίγκα και Τζ. Κ. Σίμονς.
«Το θέμα δεν είναι να πούμε ότι δεν πρέπει ποτέ να μιλάμε για προσωπικά ελαττώματα στην πολιτική, αλλά να αναρωτηθούμε τι δεν αναφέρουμε όταν επικεντρωνόμαστε μόνο σ’ αυτά. Ποιες είναι οι ερωτήσεις που αφήνουμε απέξω; Η ταινία δίνει την επιλογή στο κοινό να κοιτάξει το άλφα ή το βήτα. Το κάνει μέχρι και το τελευταίο πλάνο. Πού θέλουμε να στραφεί το βλέμμα μας; Τι έχει μεγαλύτερη σημασία σε αυτούς τους χαρακτήρες;» – Τζέισον Ράιτμαν
Ο Υποψήφιος / The Front Runner
Σκηνοθεσία: Τζέισον Ράιτμαν / Jason Reitman
Σενάριο: Matt Bai, Jay Carson, Jason Reitman, Chris Coy, Alex Karpovsky – Βασισμένο στο βιβλίο «All the Truth is Out» του Matt Bai
Ηθοποιοί: Ηθοποιοί: Χιου Τζάκμαν, Βέρα Φαρμίγκα, Τζ. Κ. Σίμονς, Άλφρεντ Μολίνα
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Eric Steelberg
Σχεδιασμός Παραγωγής: Steven Saklad
Κοστούμια: Danny Glicker
Μοντάζ: Stefan Grube
Μουσική: Rob Simonsen
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Έτος Παραγωγής: 2018
Διάρκεια: 113 λεπτά
Η ταινία παρακολουθεί την άνοδο και την πτώση του γερουσιαστή Γκάρι Χαρτ / Gary Hart, που κατάφερε να κερδίσει την εύνοια των νεαρής ηλικίας ψηφοφόρων και θεωρούνταν εκείνος που προπορευόταν στη διεκδίκηση της προεδρίας των Δημοκρατικών πίσω στο 1988. Μέχρι που η καμπάνια του στιγματίστηκε από μια εξωσυζυγική σεξουαλική περιπέτεια με την Donna Rice. Εκεί είναι που τόσο η πολιτική, όσο και η κίτρινη δημοσιογραφία «ενώθηκαν» για πρώτη φορά, με τον Hart να βγαίνει τελικά εκτός κούρσας.
Η συναρπαστική και επίκαιρη ιστορία βασίζεται σε βιβλίο του Matt Bai – πρώην πολιτικός ανταποκριτής για το New York Times Magazine – ο οποίος συνυπογράφει το σενάριο:
«Έχουμε ένα περιβάλλον τώρα στο οποίο οι υποψήφιοι πρέπει να μας διασκεδάζουν, πρέπει να έχουν συγκεκριμένες δεξιότητες για να αποφεύγουν τα σκάνδαλα, πρέπει να είναι ανειλικρινείς για να πλεύσουν στα ρεύματα της σημερινής δημοσιογραφίας. Έγραψα αυτό το βιβλίο γιατί νομίζω ότι πολλοί νιώθουμε ότι είναι ώρα να σταματήσουμε και να αναρωτηθούμε τι κάνει αυτή η διαστρέβλωση στον κόσμο μας».
H ταινία όχι μόνο καταγράφει το παρασκήνιο ενός σκανδάλου, αλλά φωτίζει τη συγκυρία που άλλαξε τη σχέση πολιτικής και δημοσιογραφίας. Οι αντιδράσεις του τότε, έχουν επιπτώσεις μέχρι σήμερα.
Την άνοιξη του 1987, ένας δυνατός υποψήφιος των Δημοκρατικών αναδεικνύεται. Ο γερουσιαστής Γκάρι Χαρτ, του οποίου ο χαρισματικός ιδεαλισμός και ο ενθουσιασμός του, τον προόριζαν για τον Λευκό Οίκο, ως ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών. Μέχρι τον Απρίλιο, προηγείτο στις δημοσκοπήσεις με μεγάλη διαφορά. Όμως μέσα σε τρεις εβδομάδες, έχασε κάθε πλεονέκτημα και βρέθηκε εκτός πολιτικής κούρσας για πάντα.
«Ήξερα λίγα για το σκάνδαλο» λέει ο Χιου Τζάκμαν. «Αλλά δεν ήξερα πόσο δυνατός ήταν, πόσα είχε να προσφέρει και τι σήμαινε εκείνη η περίοδος για το μέλλον της πολιτικής και της δημοσιογραφίας στην Αμερική. Το σενάριο έριξε φως σε αυτή την καμπή της ιστορίας. O Γκάρι έμεινε στην ιστορία για αυτή τη μικρή στιγμή της ζωής του, αντί για αυτά που θα ήθελε να τον θυμούνται. Όταν τον συνάντησα, μου είπε για τα σχέδια του για το μέλλον και έμεινα άναυδος. Κατάλαβα ότι έχασε μία ευκαιρία, ένας από τους πιο ευφυείς πολιτικούς των καιρών μας κι όμως ποτέ δεν πραγματοποίησε τις ιδέες του».
Η ταινία του Τζέισον Ράιτμαν εξετάζει τη στιγμή της ξαφνικής πτώσης του Χαρτ. Μέσα σε μία στιγμή, η ιδιωτική ζωή και η δημοσιότητα, η πολιτική, η δημοσιογραφία και το κουτσομπολιό, νέες δομές εξουσίας και παλιές ανισότητες, υψηλά ιδανικά και ανθρώπινα ελαττώματα, όλα μπλέχτηκαν και ανασυντάχθηκαν. Ένα νέο τοπίο δημιουργήθηκε από τότε, το οποίο επιβιώνει μέχρι και σήμερα.
Παρόλο που το μέλλον του γερουσιαστή καταστράφηκε εξαιτίας της φήμης για εξωσυζυγική σχέση, η ταινία δεν αναζητά αν το έκανε ή όχι. Αντιθέτως, παρακολουθεί τις μυριάδες φορτισμένες αντιδράσεις των πολιτών και των πρωταγωνιστών της ιστορίας. Με τον ρυθμό μιας ταινίας αγωνίας, ο «Υποψήφιος» παρουσιάζει την ευρεία επίδραση της φήμης στον γάμο του Χαρτ, στους νεαρούς ιδεαλιστές της καμπάνιας του, στη δημοσιογραφία, αλλά και στην κοινωνία γενικότερα.
O Ράιτμαν είδε την ταινία σαν μια ευκαιρία για ένα λεπτομερές χρονικό εκείνης της συγκεκριμένης ηλεκτρισμένης στιγμής, της τελευταίας πριν το διαδίκτυο τα αλλάξει όλα, πριν οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στην πολιτική και τα μέσα ενημέρωσης θολώσουν οριστικά. Σαν ένας καθρέφτης του 2018, η ιστορία αντανακλά την καταγωγή των ερωτημάτων για το ποια αλήθεια μετράει, ποια εξουσία προστατεύουμε, ποιες ιστορίες πρέπει να μεταδίδονται και ποια ελαττώματα στους ηγέτες μας είναι η όχι αποδεκτά:
«Αυτή είναι μια στιγμή όπου το έδαφος κλονίζεται κάτω από τα πόδια όλων. Ο κόσμος άλλαξε μετά από αυτό. Το 1987, είχαμε την πρώτη κουτσομπολίστικη τηλεοπτική εκπομπή, είχαμε τα δορυφορικά κανάλια, το CNN έδινε δορυφορικά τηλέφωνα στους ρεπόρτερ για πρώτη φορά και οι γυναίκες άλλαζαν το εργασιακό καθεστώς. Όλα αυτά έγιναν για πρώτη φορά και δημιούργησαν τις συνθήκες για την αποτυχία του Χαρτ. Είναι επίσης η στιγμή που θέτει το ερώτημα που μας απασχολεί τώρα. Πού πρέπει να στρέφουν την προσοχή τους τα μέσα ενημέρωσης, ποια είναι η αποδεκτή συμπεριφορά για όσους έχουν εξουσία, τι συμβαίνει όταν διαρρέεις απόρρητες πληροφορίες και πόσο δικαιούμαστε να ξέρουμε πράγματα για την προσωπική ζωή των άλλων».
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >