Μία επιβλητική και ατρόμητη ερωτική ιστορία, που εξιστορεί το χρονικό μιας σχέσης ζωής ανάμεσα στον θρυλικό συνθέτη Λέοναρντ Μπέρνσταϊν (Μπράντλεϊ Κούπερ) και την Φελίσια Μοντεαλέγκρε (Κάρι Μάλιγκαν). Ένα γράμμα αγάπης στη ζωή, αλλά και την τέχνη, μέσα από μία συναισθηματικά φορτισμένη απεικόνιση της σχέσης τους. Η ταινία «Ο Μαέστρος» κυκλοφορεί στους Κινηματογράφους από την Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου.

Ads

Αν και οι γνώσεις του Κούπερ για τον Μπέρνσταϊν ήταν περιορισμένες, όταν έλαβε ένα σενάριο από τον Στίβεν Σπίλμπεργκ με την προοπτική να αναλάβει τον ρόλο του μουσικού, η απάντησή του ήταν αστραπιαία. «Ο Στίβεν ενδιαφερόταν να σκηνοθετήσει την ταινία [για την ζωή του Μπέρνσταϊν] και σκεφτόταν πως ο Μπράντλεϊ θα ήταν συναρπαστικός στον ρόλο», λέει η παραγωγός Μακόσκο Κρίγκερ. «Εκείνος υπέγραψε μέσα σε λίγες ώρες», συμπληρώνει.

Για την άμεση ανταπόκρισή του στο σενάριο, ο Κούπερ εξηγεί πως το διάβασε αμέσως, πολύ πιο γρήγορα απ’ ότι περίμενε ακόμα και ο ίδιος. «Μέσα σε μία ώρα και ένα τέταρτο, ξεκινήσαμε ένα μπαράζ ανταλλαγής μηνυμάτων όπου μοιραζόμασταν τις σκέψεις μας», θυμάται ο ηθοποιός.

Η ιδέα για μια ταινία με θέμα τη ζωή του Μπέρνσταϊν γεννήθηκε το 2008 από τους παραγωγούς Φρεντ Μπέρνερ και Άμι Ντέρνινγκ, οι οποίοι ξεκίνησαν τη διαδικασία έρευνας και παραγωγής της ταινίας. Αρχικά, δούλεψαν με τον βραβευμένο με Όσκαρ, Τζος Σίνγκερ για τη δημιουργία μιας πρώτης εκδοχής του σεναρίου, η οποία, αφού πέρασε από τα χέρια του Μάρτιν Σκορσέζε, κατέληξε στον Στίβεν Σπίλμπεργκ, με τον Σκορσέζε να παραμένει στην ταινία ως παραγωγός.

Ads

Τελικά, ο Σπίλμπεργκ δεν προχώρησε στη σκηνοθεσία της ταινίας λόγω άλλων υποχρεώσεων, με τον Κούπερ να αρπάζει την ευκαιρία και να ζητάει από τον σπουδαίο σκηνοθέτη να σκεφτεί το ενδεχόμενο να του παραδώσει τα ηνία της ταινίας. Εκείνη την περίοδο, η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα του Κούπερ, «Ένα Αστέρι Γεννιέται», δεν είχε κυκλοφορήσει στις αίθουσες, αλλά ο Κούπερ τον προσκάλεσε να την παρακολουθήσει σε μία ειδική προβολή.

«Όταν ο Κούπερ μου έδειξε μια πρώτη εκδοχή της ταινίας δεν δυσκολεύτηκα να παρατηρήσω την αυτοπεποίθησή του ως σκηνοθέτη», θυμάται ο Σπίλμπεργκ. Εντυπωσιασμένος από τα σκηνοθετικά ρίσκα του Κούπερ και προτού καν συμπληρωθούν τα πρώτα είκοσι λεπτά της ταινίας, ο Σπίλμπεργκ στράφηκε προς τον Κούπερ, λέγοντας του πως συμφωνεί να αναλάβει εκείνος τη σκηνοθεσία της ταινίας. Βέβαια, όπως παραδέχεται ο ίδιος, πέρασε όλη την υπόλοιπη διάρκεια της ταινίας ελπίζοντας το τελικό αποτέλεσμα να μην εκτροχιαστεί και μετανιώσει την επιλογή του, αλλά κάτι τέτοιο, ευτυχώς, δεν συνέβη ποτέ.

Ύστερα, ο Κούπερ προέβη σε μία ασυνήθιστη κίνηση. Προσέγγισε τον Σίνγκερ, σεναριογράφο της πρώτης εκδοχής του σεναρίου, και του ζήτησε να ξεκινήσουν να το γράφουν μαζί από την αρχή. Κάτι τέτοιο είναι σπάνιο για το Χόλυγουντ και ο Σίνγκερ δηλώνει ευγνώμων που ο Κούπερ θέλησε να συνεργαστούν, αναγνωρίζοντας τις γνώσεις του επί του θέματος και τη σχετική έρευνα που είχε διεξάγει.

«Η συγγραφή μαζί του ήταν συναρπαστική», δηλώνει ο Σίνγκερ. Μια μέθοδος που του πρότεινε ο Κούπερ, ήταν να διαβάζουν το σενάριο οι δυο τους και ύστερα μπροστά σε φίλους. Αυτή η διαδικασία αποδείχτηκε τρομερά χρήσιμη, βοηθώντας τους να τελειοποιήσουν το σενάριο και να αναδείξουν θεματικά την περιπλοκότητα του γάμου και τις πολλαπλές μορφές που μπορεί να πάρει ο έρωτας.

Ο καταλυτικός ρόλος της Κάρεϊ Μάλιγκαν

Επόμενο κρίσιμο βήμα ήταν η εύρεση της κατάλληλης ηθοποιού για να ερμηνεύσει τη Φελίσια Μοντεαλέγκρε, αλλά ο Κούπερ είχε ήδη μια πρώτη σκέψη: την Κάρι Μάλιγκαν. Οι δυο τους ήταν ήδη φίλοι για πολλά χρόνια και ο Κούπερ της είχε στείλει το σενάριο, όσο εκείνη πρωταγωνιστούσε σε μία σόλο θεατρική παράσταση. «Το σενάριο με συνεπήρε»,θυμάται η ηθοποιός. «Ο Μπράντλεϊ ήταν πάντοτε υποστηρικτικός της θεατρικής μου δουλειάς, αλλά ο ρόλος της Φελίσια ήταν τόσο σπουδαίος. Ήταν συναρπαστικός και έμοιαζε τόσο κοντινός σε μερικούς από τους καλύτερους ρόλους που είχα την τύχη να παίξω στο θέατρο», συμπληρώνει η Μάλιγκαν.

Η ηθοποιός ταξίδεψε μέχρι τη Χιλή, όπου είχε μετακομίσει η οικογένεια της Φελίσια όταν εκείνη ήταν 8 ετών, για να μιλήσει με τους συγγενείς της. Εκείνοι, μοιράστηκαν με προθυμία διάφορες ιστορίες, εκδηλώνοντας την εκτίμησή τους για το γεγονός ότι η ταινία εστιάζει και στη ζωή της Φελίσια.

Όπως ήταν αναμενόμενο, όλοι οι συντελεστές εντυπωσιάστηκαν από την προσήλωσή της Μάλιγκαν στον ρόλο και της προσπάθειας της να αποτυπώσει την «ουσία» μιας γυναίκας που βρισκόταν στο πλάι μιας τιτάνιας προσωπικότητας. Ωστόσο, κανείς δεν εντυπωσιάστηκε περισσότερο από τον ίδιο τον Κούπερ, ο οποίος εξηγεί πως χρειάστηκε απαιτητική δουλειά εκ μέρους τους, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να φαντάζει πραγματικό, χειροπιαστό και ειλικρινές.

Η «χημεία» των δύο βασικών πρωταγωνιστών

Γνωρίζοντας πως αν το ζευγάρι δεν κέρδιζε το κοινό, η ταινία θα κατέρρεε, οι δύο ηθοποιοί συμμετείχαν σε σεμινάρια, στη διάρκεια των οποίων χρειάστηκε να ανοιχτούν ο ένας στον άλλον. Με το πέρας των σεμιναρίων, ο Κούπερ γνώριζε πως ο στόχος είχε επιτευχθεί.

Το δέσιμο των δύο ηθοποιών με τρόπο αντίστοιχο του δεσίματος των χαρακτήρων τους, τούς επέτρεψε να εξερευνήσουν την περίπλοκη σχέση του ζευγαριού. Η ειλικρινής αποτύπωση της ερωτικής σχέσης αυτών των δύο ατόμων εξελίχθηκε σε μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τον Κούπερ. «Ήθελα να αφιερώσω την ταινία σε εκείνους, οπότε πώς μπορούσα να εξυπηρετήσω την αλήθεια της ζωής του Μπέρνσταϊν χωρίς να απομακρυνθώ από τη σχέση τους; Η ρευστή σεξουαλικότητα του Λένι μπορούσε να εξερευνηθεί σε βάθος σε μια άλλη ταινία. Εγώ ήθελα να κάνω μία ταινία και για τους δύο, γιατί ειλικρινά ένιωθα πως η σχέση τους συμπύκνωνε τα πάντα. Πώς είναι να είσαι αυτά τα άτομα σε αυτές τις συγκεκριμένες χρονικές στιγμές; Πώς είναι να βρίσκεσαι σε αυτή την ετεροκανονική οικογενειακή δομή, αλλά παράλληλα να γνωρίζεις και όλες αυτές τις αλήθειες για τον άλλον;».

Η ελπίδα του Κούπερ είναι το κοινό να ταυτιστεί με την αξέχαστη φιγούρα του Μπέρνσταϊν, να αναστοχαστούν την αντίληψή τους για τις σχέσεις και τον γάμο και φυσικά να πάνε στο Spotify να ακούσουν τον Μπέρνσταϊν να διευθύνει τον Γκούσταβ Μάλερ. Ο σκηνοθέτης και ηθοποιός ακόμα προσπαθεί να επεξεργαστεί τα διδάγματα που αποκόμισε από αυτή την εμπειρία, αλλά είναι σίγουρος πως τα γυρίσματα και η παραγωγή της ταινίας σημάδεψαν όλα τα άτομα που συμμετείχαν. «Ένα πράγμα είναι βέβαιο», δηλώνει. «Ποτέ δεν έχω δημιουργήσει τέχνη τόσο ατρόμητα. Η ιστορία του με ανάγκασε να είμαι ατρόμητος, επειδή ήταν και εκείνος. Αυτό ήταν το μεγαλύτερο δώρο που μου πρόσφερε ο Λένι».

Ο Μαέστρος / Maestro
Σκηνοθεσία: Μπράντλεϊ Κούπερ
Σενάριο: Μπράντλεϊ Κούπερ, Τζος Σίνγκερ
Πρωταγωνιστούν: Μπράντλεϊ Κούπερ, Κάρεϊ Μάλιγκαν
Φωτογραφία: Μάθιου Λίμπατικ
Μοντάζ: Μισέλ Τεσόρο
Μουσική: Λέοναρντ Μπερνστάιν
Έτος Παραγωγής: 2023
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 129 λεπτά
Κυκλοφορεί στους Κινηματογράφους από την Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου

https://www.youtube.com/watch?v=mQ9ybbRAWg0