Η τελευταία Κινηματογραφική Εβδομάδα του Ιουλίου μας υποδέχεται με μόλις τρεις νέες ταινίες να κυκλοφορούν στις Αίθουσες, συν δύο σπάνιες επανεκδόσεις. Ο Κιάνου Ριβς κυνηγάει τον «Έρωτα στη Σιβηρία» και βρίσκει «Το Μυστικό της Πεταλούδας» στην «Κάθαρση: Η Αρχή».

Ads

Σ’ επανέκδοση κυκλοφορούν, ο εξαιρετικός «Κύριος Κλάιν» του Ζοζέφ Λοζέι, με πρωταγωνιστές τον Αλέν Ντελόν και την Ζαν Μορό, αλλά και το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Μικελάντζελο Αντονιόνι, «Το Χρονικό Μιας Αγάπης», με τους Λουτσία Μποσέ και Μάσσιμο Τζιρότι. Αναλυτικά:

«Έρωτας στη Σιβηρία» (Siberia – 2018) του Μάθιου Ρος (Η.Π.Α.)

image

Ads

Ένας έμπορος, δώδεκα σπάνια μπλε διαμάντια, ένα αλισβερίσι θανάτου και ο Κιάνου Ριβς να πρωταγωνιστεί σε μια ερωτική ιστορία γεμάτη ανατροπές: Ο Λούκας (Κιάνου Ριβς), ένας Αμερικανός έμπορος διαμαντιών, ταξιδεύει στη Ρωσία για να πουλήσει 12 σπάνια μπλε διαμάντια αμφιλεγόμενης προέλευσης. Καθώς η συμφωνία που είχε κλείσει αρχίζει να καταρρέει, ταξιδεύει στη Σιβηρία για να αναζητήσει τον Ρώσο συνεργάτη του που έχει εξαφανιστεί. Στη μικρή πόλη της Σιβηρίας γνωρίζει την Κάτια (Άνα Ουλάρου), μια Ρωσίδα ιδιοκτήτρια καφέ τη οποία ερωτεύεται παράφορα. Οι δυο τους θα πιαστούν σε μία θανατηφόρα ανταλλαγή πυρών μεταξύ του αγοραστή και της ομοσπονδιακής υπηρεσίας πληροφοριών και θα έρθουν αντιμέτωποι με οριακές καταστάσεις. Ηθοποιοί: Κιάνου Ριβς, Μόλι Ρίνγκγουολντ, Άνα Ουλάρου, Άλεξ Παουνόβιτς, Πάσα Ντ. Λιχνίκοφ.

«Το Μυστικό της Πεταλούδας» (The Warning / El Aviso – 2018) του Ντανιέλ Καλπασόρο (Ισπανία)

image

Ο Χον είναι ένας νεαρός άνδρας παθιασμένος με την άλγεβρα, που λατρεύει ό,τι έχει να κάνει με τους αριθμούς. Είναι χαρισματικός στα μαθηματικά. Θα μπορούσε να έχει μια σπουδαία ακαδημαϊκή καριέρα αλλά το γεγονός ότι πάσχει από σχιζοφρένεια δεν βοήθησε στο να επιτευχθεί κάτι τέτοιο. Έχει συμβιβαστεί με το γεγονός και δουλεύει σε ένα φωτοτυπάδικο. Έχει συμβιβαστεί και με την ιδέα ότι ο καλύτερός του φίλος, ο Πάμπλο, θα παντρευτεί την Αντρέα, τη γυναίκα με την οποία ο ίδιος είναι ερωτευμένος και με την οποία λίγο καιρό πριν είχαν σχέση. Τη νύχτα που ο Πάμπλο ετοιμάζεται να κάνει την πρόταση γάμου, πηγαίνει με τον Χον σε ένα βενζινάδικο για να αγοράσει ποτά. Την ώρα που μπαίνει μέσα στο μαγαζί κι ενώ ο Χον περιμένει απ’ έξω, λαμβάνει χώρα μια ληστεία. Μια σφαίρα βρίσκει τον Πάμπλο, ο οποίος πέφτει σε κώμα. Το γεγονός σοκάρει τον Χον, ο οποίος νιώθει ενοχές. Αναλύοντας την κατάσταση μαθηματικά καταλήγει στο συμπέρασμα πως σε συγκεκριμένη μέρα και συγκεκριμένη ώρα, δέκα χρόνια μετά, στο ίδιο μέρος, θα λάβει χώρα ένας ακόμα φόνος. Δεν τον πιστεύει κανείς. Ο ίδιος αφήνει ένα σημείωμα. Είναι σωστή η θεωρία του Χον; Ή μήπως έχει κάνει λάθος υπολογισμούς και η προειδοποίηση αποτελεί το αποκύημα μιας καλπάζουσας φαντασίας; 

Από τον σεναριoγράφο του «Buried» και βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Paul Pen. Με τους Ραούλ Αρεβάλο, Άουρα Γκαρίντο, Μπελέν Κουέστα. Απο το σκηνοθέτη της ταινίας «Ποιος κλέβει ποιόν», Ντανιέλ Καλπασόρο και τους παραγωγούς των ταινιών «Ο αόρατος επισκέπτης» και «Το μυστικό στα μάτια της».

«Κάθαρση: Η Αρχή» (The First Purge – 2018) του Τζέραρντ ΜακΜάρεϊ (Η.Π.Α.)

image

Πίσω από κάθε παράδοση κρύβεται μια επανάσταση. Την επόμενη Ημέρα Ανεξαρτησίας, παρακολουθούμε πώς ξεκίνησε το ετήσιο 12ωρο πλήρους ανομίας των Ηνωμένων Πολιτειών. Καλωσορίσατε στο κίνημα που ξεκίνησε ως ένα απλό πείραμα: «Κάθαρση: Η Αρχή». Για να μειώσουν το ποσοστό της εγκληματικότητας κάτω από το 1% για τον υπόλοιπο χρόνο, οι Νέοι Εθνοπατέρες της Αμερικής δοκιμάζουν μια κοινωνιολογική θεωρία που επιτρέπει την απρόσκοπτη εκτόνωση βίας για ένα βράδυ σε μια απομονωμένη κοινότητα. Όταν όμως η βία των τυράννων συναντά την οργή των κοινωνικά περιθωριοποιημένων, αυτό που ξεκίνησε σε μια κοινότητα, δοκιμαστικά, θα εξαπλωθεί σε όλο το έθνος.

Ο σκηνοθέτης Τζέραρντ ΜακΜάρεϊ αναλαμβάνει τη σκηνοθεσία από τον Τζέιμς ΝτιΜόνακο (που αυτή τη φορά υπογράφει μόνο το σενάριο) σε αυτό το prequel όλων όσα έγιναν και οδήγησαν στην καθιέρωση της αιμοσταγούς «Κάθαρσης» που είδαμε στις τρεις προηγούμενες ταινίες. Πώς ξεκίνησε αυτό το ψυχολογικό (αλλά και πολιτικό) πείραμα και πώς ορίζεται ο Εχθρός; Θρίλερ χαμηλού προϋπολογισμού, αλλά υψηλής αποδοχής από το κοινό που αρέσκεται στα «σκεπτόμενα splatter» που θίγουν τα κακώς κείμενα της «ευνομούμενης κοινωνίας» του 21ου αιώνα. Μια αγωνιώδης αναμέτρηση με τον τρόμο απέναντι στον άλλο σε μια κοινωνία που τα έχει όλα, αλλά της λείπουν τα στοιχειώδη, η ανθρωπιά και η αλληλεγγύη. Ηθοποιοί: Μαρίζα Τομέι, Μέλονι Ντίαζ, Λεξ Σκοτ Ντέιβις, Γίλαν Νόελ.

Σ’ επανέκδοση:
«Ο Κύριος Κλάιν» (Mr. Klein – 1976) του Ζοζέφ Λοζέι (Γαλλία, Ιταλία)

image

Βρισκόμαστε στο Παρίσι του 1942. Ένας έμπορος τέχνης (τον υποδύεται έξοχα ο Αλέν Ντελόν) δείχνει παγερά αδιάφορος απέναντι στην επικρατούσα κατάσταση. Η χώρα του, η Γαλλία βρίσκεται υπό Γερμανική κατοχή και τα προβλήματα είναι πάρα πολλά και είναι γνωστά σε εμάς μόνον ιστορικά, αφού ο σκηνοθέτης προτιμά να ασχοληθεί αποκλειστικά με την σκιαγράφηση του χαρακτήρα του ήρωά του. Ο Ρομπέρ Κλάιν λοιπόν, περί ου ο λόγος, είναι ένας ήρεμος άνθρωπος που θεωρεί πως όλα βαίνουν καλώς γύρω του και κοιτάει να περνάει καλά στη ζωή του με την ερωμένη του, αλλά και να εκμεταλλευτεί την όλη κατάσταση και τις ανάγκες των Εβραίων, για να βγάλει χρήματα αγοράζοντας σε εξευτελιστικά χαμηλές τιμές πολύτιμα και πανάκριβα έργα τέχνης, τα οποία επανεκδίδει στο όνομά του μία εβραϊκή εφημερίδα.

Σύντομα όμως θα μπλέξει πολύ άσχημα, όταν διαπιστώσει ότι υπάρχει κι άλλος που κάνει ακριβώς την ίδια κομπίνα. Είναι Εβραίος και χρησιμοποιεί το δικό του όνομα! Και τότε ο Mr. Klein θα αναζητήσει βοήθεια απ’ τις αρχές. Αλλά όταν δεν θα μπορέσει να βοηθηθεί από κανέναν κι από πουθενά θα αποφασίσει να ψάξει μόνος του να βρει τον μυστήριο άντρα. Θα αρχίσει να ζει όλο και πιο έντονα έναν τρομακτικό, καφκικό εφιάλτη απ’ τον οποίο προσπαθεί να βγει ζωντανός. Γιατί τα όρια πλέον μεταξύ πραγματικού και φανταστικού γίνονται όλο και πιο δυσδιάκριτα.

Στον εξαιρετικό «Κύριο Κλάιν» του Ζοζέφ Λοζέι, πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Ζαν Μορό, Αλέν Ντελόν, Ζουλιέτ Μπερτό. Το φιλμ τιμήθηκε με τέσσερα Βραβεία Σεζάρ, στις Κατηγορίες: Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Παραγωγής και Ά Ανδρικου Ρόλου.

«Το Χρονικό Μιας Αγάπης» (Story of a Love Affair / Cronaca di un amore – 1950) του Μικελάντζελο Αντονιόνι (Ιταλία)

image

Η γοητευτική Πάολα είναι παντρεμένη με τον πάμπλουτο Ενρίκο, ο οποίος της προσφέρει την πολυτέλεια και το όνειρο της μεγαλοαστικής ζωής. Διαπιστώνοντας πως δε γνωρίζει τίποτα για το παρελθόν της όμορφης γυναίκας του και ζηλεύοντας παράφορα, ο Ενρίκο, θα προσλάβει ντετέκτιβ για να αποκαλύψει τις κρυφές πτυχές της περασμένης ζωής της Πάολα. Στο μεσοδιάστημα, εκείνη συναντά και επανασυνδέεται με τον αρρενωπό Γκουίντο και αναβιώνουν τις παθιασμένες στιγμές ενός νεανικού, κυκλοθυμικού και φλεγόμενου έρωτα. Ωστόσο, ανάμεσα τους πάντα καραδοκεί μια σκιά από το παρελθόν. Ένα ατύχημα που κόστισε τη ζωή της φίλης της Πάολα και μέλλουσας γυναίκας του Γκουίντο. Ένα ατύχημα του οποίου η σιωπηλή ενοχή, φθείρει το παράφορα ερωτευμένο ζευγάρι.

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Μικελάντζελο Αντονιόνι, διαθέτει το μοναδικό ταλέντο ενός σπάνιου καλλιτέχνη και περιέχει την προβληματική και τις ανησυχίες που θα συναντήσουμε και στις επόμενες του ταινίες: η αλλοτρίωση, η (δια)φθορά – εσωτερική και εξωτερική-, η (εκ)πτώση -συλλογική και ατομική – είναι διακριτικά ακουμπισμένες στα ασπρόμαυρα καρέ. Παράλληλα ολόκληρη η ταινία διαποτίζεται από ένα έμμεσο ταξικό σχόλιο. Ο διαχωρισμός παρατηρείται σε όλες του τις αποχρώσεις: στα ρούχα και στις συμπεριφορές των ανθρώπων, στην καθημερινότητα της πόλης.

Το αποτέλεσμα είναι μια αριστουργηματική ταινία, ένα ιδιότυπο νουάρ, με περισσότερο βάρος στο ψυχογραφικό κομμάτι, και λιγότερο στην ίντριγκα και στη πλοκή. Η κινηματογραφική γλώσσα του Αντονιόνι, πραγματικά αξεπέραστη, καταφέρνει να μεταδώσει στο θεατή την ένταση ενός έρωτα τραυματικά καταπιεσμένου, το αξεπέραστο πάθος της στιγμής, αλλά και την σκοτεινή σκιά του παρελθόντος. Η κινηματογραφική αναπαράσταση έχει ως υπόβαθρο τόσο τον χώρο, όσο και τον χρόνο. Η κάθε στιγμή συνδέεται αναπόσπαστα με τον προγενέστερο χρόνο και αξεδιάλυτα με την εσωτερική ψυχοσύνθεση των ηρώων. Πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Λουτσία Μποσέ και Μάσσιμο Τζιρότι.