Τελειομανής, σχολαστικός, ιδιότροπος, λάτρης της λεπτομέρειας και πολλοί ακόμη είναι οι επιθετικοί προσδιορισμοί που συνοδεύουν το έργο του Κιούμπρικ. Ένας εμβληματικός καλλιτέχνης, ο οποίος κατάφερε μέσα από τις ταινίες του να διευρύνει τα όρια της Έβδομης Τέχνης. Μέσα από το ντοκιμαντέρ «Kubrick by Kubrick», έχουμε την ευκαιρία να τον γνωρίσουμε καλύτερα. Προβάλλεται στο 26ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας.

Ads

Η ταινία τεκμηρίωσης, «Kubrick by Kubrick», σε σκηνοθεσία και σενάριο του Γκρέγκορι Μονρό, περιλαμβάνει αποκλειστικά γυρίσματα και συνεντεύξεις με τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ σε διάστημα 30 ετών. Ενθύμια και αντικείμενα από τις ταινίες του σπουδαίου Αμερικανού σκηνοθέτη παρελαύνουν στην οθόνη.

Από το κράνος πάνω στο οποίο είναι γραμμένο «Born to Kill» από την ταινία «Full Metal Jacket», μέχρι τα θρυλικά σε σχήμα καρδιάς γυαλιά ηλίου που φορούσε η Σου Λάιον στην ταινία «Lolita», αλλά και η μάσκα μέλους της νεανικής συμμορίας που φορούσε ο Μάλκολμ Μακντάουελ ως Άξελ στην ταινία «A Clockwork Orange».

image

Ads

«Αν ο Στάνλεϊ σε εμπιστεύεται, είσαι εντάξει» λέει ο Μακντάουελ. «Αν όχι, πρόσεχε». Σε απόσπασμα μιας vintage συνέντευξης η νεαρή Σέλεϊ Ντιβάλ προσθέτει: «Ποτέ στη ζωή μου δεν είχα ξανακάνει πάνω από 15 λήψεις».

Η ηθοποιός έχει μιλήσει για τη διένεξή της με τον Κιούμπρικ κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, το 1980, της κινηματογραφικής μεταφοράς του «The Shining» του Στέφεν Κινγκ και είχε πει ότι η «κακομεταχείρισή» της από τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ «συντελούσε στο να ενισχύει το συναίσθημα και τη συγκέντρωση, γιατί βγάζει θυμό και παίρνεις περισσότερα απ’ τον εαυτό σου. Το ήξερε αυτό και ήξερε ότι, κάνοντάς το, έπαιρνε περισσότερα από μένα. Άρα, ήταν κάτι σαν παιχνίδι».

image

Το ντοκιμαντέρ «Kubrick by Kubrick» του Γκρέγκορι Μονρό, φέρνει στο φως τις συζητήσεις του Κιούμπρικ με τον μοναδικό του έμπιστο κριτικό, τον σπουδαίο Μισέλ Σιμάν του επιδραστικού γαλλικού εντύπου Ποζιτίφ.

Είκοσι χρόνια συνομιλιών, ανάλογο οπτικό υλικό από ταινίες και συνεντεύξεις, συνθέτουν ένα ντοκιμαντέρ – φόρο τιμής στην διάνοια πίσω από εικόνες που χάραξαν το ανυπολόγιστου βάρους καλλιτεχνικό του αποτύπωμα. Αξίζει να σημειώσουμε πως ο Σιμάν έχει εκδόσει κι ένα βιβλίο για τον Αμερικανό δημιουργό πίσω στο 1980.

Ο Γκρέγκορι Μονρό είναι σκηνοθέτης εκτεταμένης ντοκιμαντερικής κουλτούρας και ιδιαίτερα παραγωγικός με ντοκιμαντέρ για τον Λουί ντε Φινές, τον Λοτρέκ, τον Μισέλ Λεγκράν, τον Τζίμι Στιούαρτ και τον Ρόμπερτ Μίτσαμ, την Καλάμιτι Τζέιν και τον Τζέρι Λιούις, τα οποία κυκλοφόρησαν σχεδόν όλα μόλις τα τελευταία επτά χρόνια.

Γεννημένος στη Νέα Υόρκη, στις 26 Ιουλίου του 1928 ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ υπήρξε εμπνευστής ενός άλλου Σινεμά. Αν και τιμήθηκε μόλις μ’ ένα Όσκαρ Καλύτερων Οπτικών Εφέ, για την ταινία «2001: Οδύσσεια του Διαστήματος», η επιρροή του στις μελλοντικές γενιές τόσο των θεατών όσο και των συναδέλφων του, υπήρξε καθοριστική. Ταινίες όπως το «Κουρδιστό Πορτοκάλι», «Η Λάμψη» και πολλές ακόμα δημιουργίες του Κιούμπρικ, έμειναν χαραγμένες στη μνήμη των θεατών, αλλάζοντας για πάντα τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον Κινηματογράφο.

image

Στις 7 Μαρτίου του 1999 στο Λονδίνο, ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ έφυγε από τη ζωή και κηδεύτηκε, όπως ο ίδιος επιθυμούσε, στην Αγγλία όπου και διέμενε τα τελευταία σαράντα χρόνια της ζωής του. Έστω και καθυστερημένα, η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου αναγνώρισε την αξία και το έργο του Στάνλεϊ Κιούμπρικ μετά θάνατον και το 2000 τον τίμησε μ’ ένα Όσκαρ για την συνολική του προσφορά στον χώρο της Έβδομης Τέχνης.

Τρεις από τις ταινίες του Κιούμπρικ, επιλέχθηκαν από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου στον κατάλογο των 100 καλύτερων ταινιών στην Αμερική. Πρόκειται για τα φιλμ: «2001: A Space Odyssey» (στο νούμερο 22), «Dr Strangelove» (στο νούμερο 26) και «A Clockwork Orange» (στο νούμερο 46). Γνωστός ως ο πλέον ολοκληρωμένος και καινοτόμος σκηνοθέτης, ο Κιούμπρικ δημιούργησε ταινίες εγκώμια, συχνά αμφιλεγόμενες, ωστόσο πάντα αντάξιες της τελειομανής φύσης του.

Διαβάστε Επίσης:

image

26ες Νύχτες Πρεμιέρας

Υπενθυμίζουμε ότι, στο πλαίσιο των έκτακτων υγειονομικών συνθηκών που αντιμετωπίζουμε στην Ελλάδα και το εξωτερικό, η 26η έκδοση του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας, θα φιλοξενηθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, σεβόμενοι πάντα τους κανονισμούς και τις προδιαγραφές διεξαγωγής, όπως αυτές θα οριστούν από τα αρμόδια όργανα της Πολιτείας και με απαράβατο γνώμονα την ασφάλεια του κοινού και των θεατών.

Για τους θεατές (ευπαθείς ομάδες, άτομα που φροντίζουν ασθενείς ή λόγω επαγγέλματος έρχονται σε επαφή με ασθενείς κ.ά.) οι οποίοι δεν θα μπορούν εκ των πραγμάτων να παραστούν στις προβολές, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας έχει ήδη προβλέψει ένα μέρος του προγράμματός του να προβληθεί και ψηφιακά, σε ειδικά διαμορφωμένη πλατφόρμα η οποία θα εξασφαλίζει συγκεκριμένο αριθμό geo-blocked προβολών, τηρώντας όλες τις προδιαγραφές ασφαλείας και υψηλού επιπέδου ψηφιακής διάδρασης κατά τα πρότυπα επιτυχημένων παραδειγμάτων μεγάλων διεθνών Φεστιβάλ.  

Στην περίπτωση που οι συνθήκες της πανδημίας το επιβάλουν, η συγκεκριμένη πλατφόρμα παρέχει στο Φεστιβάλ την ασφάλεια να διεξαχθεί εξ’ ολοκλήρου ψηφιακά, διατηρώντας τον πλούτο των παράλληλων δράσεων της διοργάνωσης, όπως masterclass, συζητήσεις, εισαγωγή από σκηνοθέτες και Q&A αλλά και ευρεία διάδραση με το κοινό, προσαρμοσμένες στο διαδικτυακό περιβάλλον.

Διαβάστε Επίσης:

Kubrick by Kubrick
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Γκρέγκορι Μονρό
Πρωταγωνιστούν: Στάνλεϊ Κιούμπρικ, Τζακ Νίκολσον, Μάλκολμ ΜακΝτάουελ, Σέλει Ντιβάλ
Έτος Παραγωγής: 2020
Διάρκεια: 73 λεπτά

Το 26ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας, είναι προγραμματισμένο να πραγματοποιηθεί, από την Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου, μέχρι και την Κυριακή 4 Οκτωβρίου.