Με τις αίθουσες έστω με μικρούς περιορισμούς να είναι ανοιχτές για ολόκληρη την χρονιά του 2022 πολλές ταινίες μεσαίου μπάτζετ και μικρού είδαν την απόσυρση τους από τους κινηματογράφους να γίνεται ακόμη και μέσα σε μία εβδομάδα, καθώς η προσέλευση του κόσμου ήταν πολύ χαμηλότερη από το αναμενόμενο.

Ads

Οι κινηματογράφοι οφείλουν το κύριο μέρος των εσόδων τους από τα μεγάλα Blockbuster της χρονιάς όπως το Top Gun Maverick, το Dune, τις ταινίες της Marvel, το The Batman και το Avatar: The Way of Water και με τις ταινίες μεσαίου μπάτζετ (εξαίρεση το Everything, Everywhere, All at Once) πόσο μάλλον χαμηλού μπάτζετ να έχουν πενιχρή συμβολή.

Σίγουρα, λόγω ακόμη της επιστροφής από τις απόρροιες του κορονοϊού, το 2022 φαίνεται να είναι η γέφυρα για την προσπάθεια να επιστρέψει ο κόσμος στις αίθουσες. Ωστόσο κάτι τέτοιο φαίνεται ότι είναι δύσκολο καθώς δεν είναι μόνο ο ιός που δημιουργεί τις δεύτερες σκέψεις στους θεατές αλλά και η ανάπτυξη των live streaming πλατφόρμων που εκτινάχθηκε κατά την διάρκεια της πανδημίας και πλέον έχει «εγκαθιδρύσει» στα μυαλά των θεατών την «άνεση» της θέασης ταινιών στο σπίτι.

Ήδη πριν την πανδημία είχε ξεκινήσει η κόντρα μεταξύ των Ακαδημιών Κινηματογράφου και των Φεστιβάλ με τον Κολοσσό των live straming πλατφόρμων, το Netflix, σχετικά με τις διανομές των ταινιών στις αίθουσες και την συμμετοχή των ταινιών της πλατφόρμας στα βραβεία. Οι Ακαδημίες στους όρους τους θέτουν ότι οι ταινίες θα πρέπει να έχουν προβληθεί για τουλάχιστον δύο εβδομάδες στις αίθουσες της χώρας που λαμβάνει χώρα το Φεστιβάλ, ενώ το Netflix δεν ήθελε να προβληθούν καθόλου για να εκμεταλλευτεί στο έπακρο την παραγωγή της χωρίς μεσάζοντες, ενώ παράλληλα όμως ήθελε την αίγλη των βραβείων από σημαντικά Διεθνή Φεστιβάλ και κυρίως των Όσκαρ.

Ads

Όλα αυτά ξεκίνησαν όταν το Netflix κατάφερε να προσελκύσει δημιουργούς όπως ο Σκορτσέζε και ο Κουαρόν (από τότε πολλοί περισσότερους) για να δημιουργήσουν ταινίες υπό την παραγωγή της πλατφόρμας, κάνοντας έτσι τα Φεστιβάλ να ζητούν τις ταινίες για να τις προβάλουν ή να συμμετέχουν στο διαγωνιστικό. Ήδη είχαν ξεκινήσει τότε οι φωνές που έλεγαν ότι οι live streaming πλατφόρμες θα καταστρέψουν τους κινηματογράφους μελλοντικά και στο τέλος θα τους αντικαταστήσουν πλήρως. Η πανδημία σε μεγάλο βαθμό επίσπευσε αυτή την διαδικασία, ενώ δημιούργησε ανασφάλειες και στις μεγάλες εταιρίες παραγωγής που είδαν τα κέρδη τους να παγώνουν για περίπου 2 χρόνια.

Αυτό είχε οδηγήσει και στο deal να προβληθούν ταινίες της Warner Bros. Discovery στην πλατφόρμα του HBO MAX, ταινίες όπως το πολυαναμενόμενο Dune του Ντενίς Βιλνέβ. Αρχικά, η στρατηγική αυτή έδειχνε να αποδίδει μέσα στην πανδημία και να φέρνει αποτελέσματα άλλα μόλις οι αίθουσες αύξησαν την πληρότητα τους και με παράδειγμα τις εισπράξεις της ταινίας Top Gun: Maverick (1,48 δις δολάρια) γρήγορα χάθηκαν οι φιλοδοξίες να εφαρμοστεί πλήρως αυτό το υβριδικό σύστημα. Αυτό αποτέλεσε μία νίκη για τις κινηματογραφικές αίθουσες.

Όμως αυτή η κινηματογραφική νίκη ποιους εκφράζει;

Γενικότερα οι εταιρείες παραγωγής στοχεύουν πλέον αποκλειστικά στα μεγάλα Blockbuster, δηλαδή ταινίες υψηλού μπάτζετ., συγκεκριμένου είδους, με ελίτ καστ και από ελίτ σκηνοθέτες του Χόλιγουντ που ξέρουν ότι θα επιστρέψουν μεγάλα ποσά στις εταιρίες και σίγουρα το ρίσκο θα είναι μικρότερο.

Οι ταινίες μικρού και μεσαίου μπάτζετ μένουν για πολύ μικρό χρονικό διάστημα στις αίθουσες και μετά εξαφανίζονται ή παύουν να είναι αποκλειστικά και μόνο στις κινηματογραφικές αίθουσες και βρίσκονται σε διάθεση online σε μορφή Video On Demand ώστε οι θεατές να την αγοράσουν για θέαση από το σπίτι τους σε μεγαλύτερη ή παρόμοια τιμή με ένα εισιτήριο κινηματογράφου. Παράλληλα, οι ταινίες που παράγονται από τις live straming πλατφόρμες πηγαίνουν σε πολύ μικρό διάστημα κατευθείαν στην πλατφόρμα και αποσύρονται από τις αίθουσες.

Αυτό δείχνει ότι οι εταιρίες διανομής αδιαφορούν πλέον γι αυτές τις ταινίες και οι εταιρίες παραγωγής τις έχουν χαμηλότερα απ’ ότι παλιά και δεν ρισκάρουν να κρατήσουν στην αίθουσα ταινίες που θα μπορούσαν σε βάθος χρόνου να δημιουργήσουν μία επαρκή προσέλευση θεατών. Ένας κύριος λόγος που αυτές οι ταινίες βρίσκονται ακόμη στις αίθουσες είναι η πειρατεία. Η πειρατεία ταινιών και το παράνομο κατέβασμα τους χωρίς την πληρωμή δικαιωμάτων θέασης αποτελεί για πολλούς τον κύριο τρόπο με τον οποίο παρακολουθούν ταινίες.

Έτσι, μόλις οι ταινίες κυκλοφορήσουν σε μορφή VOD ή σε live streaming πλατφόρμες βρίσκονται αμέσως διαθέσιμες στις μεγάλες ιστοσελίδες torrent για παράνομο κατέβασμα .Με αυτό τον τρόπο διατηρούνται στους κινηματογράφους ταινίες οι οποίες σε άλλες συνθήκες μπορεί και να εκτιμόνταν από τις εταιρίες ότι δεν αξίζουν το κόστος διανομής στις αίθουσες, καθώς τα εισιτήρια του σινεμά παράλληλα με τους νόμιμους που παρακολουθούν ταινίες από το σπίτι πληρώνοντας αντίτιμο δημιουργούν ένα κέρδος για τις εταιρίες.

Βάσει αυτών οι κινηματογράφοι επηρεάζονται από τις live streaming πλατφόρμες καθώς αλλάζουν τους όρους διανομής ενώ γενικότερα έχουν πλέον εγκαθιδρύσει (όπως και το VOD) την ιδέα της θέασης των ταινιών στο σπίτι με αποτέλεσμα να μην αποτελεί το σινεμά πλέον θεσμό και συνήθεια,όπως παλαιότερα. Έτσι ίσως οδεύουμε με αργούς βέβαια ρυθμούς σε μία διανομή στους κινηματογράφους που θα εξαφανίσει μεσαίες και μικρές παραγωγές και θα αποτελέσει ένα μέσο για τα μεγάλα Blockbuster, με λιγότερες ταινίες τον χρόνο και πολύ ακριβότερο εισιτήριο.