Με το δεύτερο μέρος της αναδρομής στις καλύτερες ταινίες που προβλήθηκαν τη χρονιά που πέρασε, η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης ολοκληρώνει τη δραστηριότητά της για την κινηματογραφική σεζόν. Στο τελευταίο αφιέρωμα που θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 28 έως και την Κυριακή 31 Μαΐου, με τον τίτλο Best Of Νο 2, προβάλλονται τέσσερις ταινίες που αγάπησε το κοινό και ανανεώνουν με τον καλύτερο τρόπο το ραντεβού της Ταινιοθήκης με τους θεατές για το φθινόπωρο. Πρόκειται για τις ταινίες: «Καβάλα στην Τίγρη» του Λουίτζι Κομεντσίνι, «Η Περιφρόνηση» του Ζαν Λυκ Γκοντάρ, «Επιχείρηση Σαν Τζενάρο» του  Ντίνο Ρίζι και «Η Δασκάλα του Πιάνου» του Μίκαελ Χάνεκε.

Ads

Αναλυτικά το πρόγραμμα προβολών του Αφιερώματος, «Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης: Best Of IΙ», έχει διαμορφωθεί ως εξής:

Πέμπτη, 28 Μαΐου
19:00  Καβάλα στην τίγρη
21:30  Η δασκάλα του πιάνου

Παρασκευή, 29 Μαΐου
19:00  Η περιφρόνηση
21:30  Επιχείρηση Σαν Τζενάρο

Ads

Σάββατο, 30 Μαΐου
19:00  Η δασκάλα του πιάνου
21:30  Η περιφρόνηση

Κυριακή, 31 Μαΐου
19:00  Επιχείρηση Σαν Τζενάρο
21:30  Καβάλα στην τίγρη

Λίγα λόγια για τις τέσσερις σπουδαίες ταινίες του αφιερώματος:

Επιχείρηση Σαν Τζενάρο
Σκηνοθεσία: Ντίνο Ρίζι

Με τους: Nino Manfredi, Senta Berger, Harry Guardino
Χώρα Παραγωγής: Ιταλία
Έτος Παραγωγής: 1966
Διάρκεια: 104 λεπτά
Φορμά: Έγχρωμη

image

Τρεις Αμερικανοί απατεώνες, ο Τζακ, η Μάγκυ και ο Φρανκ, φτάνουν στη Νάπολη με στόχο να κλέψουν τον θησαυρό του Σαν Τζενάρο, πολιούχου της πόλης, η αξία του οποίου ανέρχεται στο μυθικό ποσό των 30 δισεκατομμυρίων λιρών. Έρχονται σε επαφή με τον φυλακισμένο Δον Βιτσέντσο, τον επονομαζόμενο και «Το Φαινόμενο», έναν βετεράνο διαρρήκτη θρύλο, που χαίρει μεγάλου σεβασμού από όλους.

Ο Δον Βιτσέντσο τους συστήνει για να στήσουν τη δουλειά, και τον Ντουντού, γνωστός δράστης του υποκόσμου και προστάτης μιας κακόφημης συνοικίας της πόλης. Όταν όμως εκείνος μαθαίνει το ιερόσυλο του «χτυπήματος» διστάζει και μετά από την συμβουλή του Δον Βιτσέντσο, αποφασίζει να απευθυνθεί στον ίδιο τον Άγιο από τον οποίο παίρνει την «άδεια» να του κλέψει τον θησαυρό, αλλά του υπόσχεται ότι θα μείνει στην Νάπολη και δεν θα καταλήξει στην Αμερική.

Την ταινία “Επιχείρηση Σαν Τζενάρο” υπογράφει ο σπουδαίος σκηνοθέτης Ντίνο Ρίζι, ενώ ο Νίνο Μανφρέντι ερμηνεύει εδώ έναν από τους καλύτερους ρόλους της καριέρας του. Διασκεδαστική, απρόβλεπτη, με γρήγορο ρυθμό, γεμάτη σεναριακές ανατροπές και απρόβλεπτες καταστάσεις, η ταινία είναι παράλληλα και μια θαυμάσια τοιχογραφία της Νάπολης.

Η Δασκάλα του Πιάνου
Σκηνοθεσία: Μίκαελ Χάνεκε

Με τους: Isabelle Huppert, Annie Girardot, Benoît Magimel
Χώρα Παραγωγής: Αυστρία – Γαλλία – Γερμανία
Έτος Παραγωγής: 2001
Διάρκεια: 131 λεπτά
Φορμά: Έγχρωμη

image

Η Έρικα, μία σαραντάχρονη καθηγήτρια πιάνου στο Ωδείο της Βιέννης, ζει μαζί με τη μητέρα της, μια καταπιεσμένη συναισθηματικά και στερημένη σεξουαλικά καθημερινότητα. Η αυταρχική συμπεριφορά της μητέρας της έχει διεισδύσει στα βάθη της ψυχής της, νεκρώνοντας τα ένστικτά της. Έχοντας διαχωρίσει την άψογη δημόσια εικόνα της – σε πλήρη αντιστοιχία με την κρυστάλλινη μουσική των Μπαχ, Μπραμς και Σούμαν, την οποία υπηρετεί – από τον εξευτελισμό της ιδιωτικής της ζωής και από τους τρόπους που επιλέγει να εκτονώσει την άγρια σεξουαλική μοναξιά της, η Έρικα ισορροπεί επικίνδυνα στο χείλος της αβύσσου. Όταν ένας χαρισματικός μαθητής της αρχίζει να την πολιορκεί ερωτικά, ο διαχωριστικός τοίχος που έχει υψώσει ανάμεσα στο μέσα και στο έξω, στο ιδιωτικό και στο δημόσιο γκρεμίζεται και αρχίζει η πτώση προς την Κόλαση…

Σκηνοθετώντας με ψυχρότητα τους δρόμους της Βιέννης, κλειστοφοβικά και με ιδιαίτερη μαεστρία τους εσωτερικούς χώρους, με μία διαρκή υπόγεια ένταση που κλιμακώνεται μέχρι το σπαρακτικό φινάλε, ο Μίκαελ Χάνεκε συνθέτει ένα αριστουργηματικό φιλμ πάνω στα ριζώματα της βίας. Η ανάγκη της Έρικα για αποδοχή, η σεξουαλική της επιθυμία και τα συναισθήματά της, παγιδεύονται μέσα σ’ έναν κύκλο εμμονής που αδυνατεί να κλείσει.

Βασισμένος στο ομότιτλο μυθιστόρημα της βραβευμένης με Νόμπελ Ελφρίντε Γέλινεκ, ο Αυστριακός σκηνοθέτης ξεδιπλώνοντας τις ψυχικές συγκρούσεις που ταλανίζουν την ηρωίδα του, μας δείχνει πώς η εγκλωβισμένη σεξουαλική ενέργεια μετατρέπεται σε πυορροούσα πληγή και η ερωτική επιθυμία σε σαδομαζοχιστικό παιχνίδι εξουσίας. Ταυτόχρονα, υπονομεύει, εκ των έσω, θεμελιώδεις θεσμούς και αξίες της αυστριακής κοινωνίας. Συγκλονιστική η ερμηνεία σ’ έναν, ηθικά και σωματικά δύσκολο ρόλο, της κορυφαίας Ιζαμπέλ Ιπέρ, για την οποία βραβεύτηκε στις Κάννες το 2001, με άξιο συμπαραστάτη τον επίσης βραβευμένο, Μπενουά Μαζιμέλ.

Η Περιφρόνηση
Σκηνοθεσία: Ζαν–Λυκ Γκοντάρ

Με τους: Brigitte Bardot, Jack Palance, Michel Piccoli, Fritz Lang
Χώρα Παραγωγής: Γαλλία – Ιταλία
Έτος Παραγωγής: 1963
Διάρκεια: 103 λεπτά
Φορμά: Έγχρωμη

image

Ο Αμερικανός παραγωγός Τζέρεμι Πρόκος (Τζακ Πάλανς) προσλαμβάνει τον γνωστό Αυστριακό σκηνοθέτη Φριτς Λανγκ (υποδύεται τον εαυτό του στην ταινία) προκειμένου να μεταφέρει στον κινηματογράφο την Οδύσσεια του Ομήρου. Δυσαρεστημένος όμως με την «καλλιτεχνική» προσέγγιση που ακολουθεί ο σκηνοθέτης, προσλαμβάνει τον Πωλ Ζαβάλ (Μισέλ Πικολί), συγγραφέα αστυνομικών ιστοριών και θεατρικών έργων, για να επεξεργαστεί το σενάριο.

Η σύγκρουση μεταξύ καλλιτεχνικής έκφρασης και εμπορικής απήχησης ακολουθεί μια παράλληλη πορεία με την προοδευτική αποξένωση του Πωλ από τη σύζυγο του Καμίλ (Μπριζίτ Μπαρντό – φωτογραφία άρθρου) η οποία φαίνεται να ξεκινά από τη στιγμή που ο Πωλ αφήνει την Καμίλ μόνη με τον εκατομμυριούχο παραγωγό.

Η «Περιφρόνηση» του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ είναι ένα από τα κορυφαία αριστουργήματα του σύγχρονου κινηματογράφου. Η ταινία ενέπνευσε παθιασμένους παιάνες και επηρέασε μία ολόκληρη γενιά κινηματογραφιστών. Είναι βέβαια κοινό μυστικό πλέον, πως υπήρχαν πολλά προβλήματα κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Από τους φωτογράφους που ακολουθούσαν παντού την Μπαρντό, μέχρι την κακή σχέση του σκηνοθέτη με τον Αμερικανό ηθοποιό Πασκάλ Πάλανς.

Λέγεται μάλιστα ότι ο μόνος με τον οποίο τα πήγαινε καλά ο Γκοντάρ ήταν ο Φριτζ Λανγκ, τον οποίο είχε ως είδωλο. Παρ’ όλα αυτά κανένα ίχνος των προβλημάτων στα γυρίσματα δεν διαφαίνεται στο εξαίρετο τελικό αποτέλεσμα. Η «Περιφρόνηση» είναι δομημένη ως μία άρτια και σύγχρονη τραγωδία…

Καβάλα στην Τίγρη
Σκηνοθεσία: Λουίτζι Κομεντσίνι

Με τους: Nino Manfredi, Mario Adorf, Valeria Moriconi
Χώρα Παραγωγής: Ιταλία
Έτος Παραγωγής: 1961
Διάρκεια: 120 λεπτά
Φορμά: Ασπρόμαυρη

image

Ο Τζιατσίντο, ένας μικροεκβιαστής, είναι στη φυλακή. Όταν τον μεταφέρουν σ’ ένα κελί όπου οι άλλοι τρεις φυλακισμένοι ετοιμάζονται να δραπετεύσουν, ο Τζιατσίντο αναγκαστικά τους ακολουθεί, παρόλο που έχει σχεδόν εκτίσει την ποινή του. Μ’ έναν απ’ αυτούς κρύβεται σ’ ένα εγκαταλελειμμένο πλοίο και σχεδιάζουν να φύγουν κρυφά από τη χώρα. Όμως του λείπουν τα αναγκαία χρήματα και έτσι ο Τζιατσίντο γυρίζει στο σπίτι του για να μπορέσει να συγκεντρώσει το απαιτούμενο ποσό.

Εκεί θα πρέπει να συμβιβαστεί με το γεγονός ότι η σύζυγός του συζεί με κάποιον άλλο. Παγιδευμένος, αθώος και αφελής, θα πειστεί από τη σύζυγο, τον εραστή και τα παιδιά του, πως πρέπει να τον καταγγείλουν για να εισπράξει η οικογένεια το χρηματικό ποσό με το οποίο είναι επικηρυγμένοι οι δραπέτες.

Στη διάρκεια του αφιερώματος, το φεστιβάλ θα προσφέρει σε προσφορά τις εκδόσεις Michael Haneke (1 ευρώ) και Commedia all’italiana (7 ευρώ). Να σημειωθεί πως η προσφορά θα ισχύει μόνο κατά τη διάρκεια των προβολών του αφιερώματος.

Το αφιέρωμα προβολών «Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης: Best Of IΙ», θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 28 έως και την Κυριακή 31 Μαΐου.
Πώληση εισιτηρίων: Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α΄, Λιμάνι)
Τιμή εισιτηρίου: 4 ευρώ (γενική είσοδος), 3 ευρώ (για τα μέλη)
Κάρτα μέλους: 1 ευρώ