Μέσα από το εφιαλτικό σαββατοκύριακο που περνά ένα ζευγάρι πλήρως αλλοτριωμένων αστών, κατά το ταξίδι του από το Παρίσι στους αιματοβαμμένους δρόμους της γαλλικής επαρχίας, ο Γκοντάρ σκιαγραφεί καρέ καρέ τη συντριβή και την κατάρρευση του δυτικού πολιτισμού. Το φιλμ «Ένα Σαββατοκύριακο / Weekend» (1967) κυκλοφορεί σε επανέκδοση από την Πέμπτη 31 Αυγούστου, δίνοντας μας την ευκαιρία να απολαύσουμε ένα κλασικό έργο του κορυφαίου Γάλλου σκηνοθέτη, στην μεγάλη οθόνη.

Ads

Η ταινία εξελίσσεται μέσα από ένα πολιτικά φορτισμένο πλαίσιο. Το σενάριο είναι δηλητηριωδώς αστείο και εξελίσσεται μέσα από ένα αποκαλυπτικό πανόραμα χάους και τρόμου, το οποίο διακωμωδεί ανελέητα τις συμβάσεις του κινηματογραφικού μέσου.

Με τον αντίκτυπο καλλιτεχνικής χειροβομβίδας, το τοξικό αριστούργημα του Γκοντάρ παραβιάζει κανόνες και ταμπού με διάθεση οδοστρωτήρα, περιέχει στιγμιότυπα αξέχαστης βιρτουοζιτέ (όπως το εκτενές μονοπλάνο – επίτευγμα κατά τη διάρκεια ενός μποτιλιαρίσματος) και προκαλεί σοκ μέχρι σήμερα, σε πείσμα όσων νομίζουν ότι έχουν δει τα πάντα στο Σινεμά.

Ads

Από το 1966 ως το 1968, ο Ζαν-Λυκ Γκοντάρ δημιουργεί ταινίες έντονα επηρεασμένες από τα πολιτικά γεγονότα της τρέχουσας δεκαετίας και τα κοινωνικοπολιτικά ρεύματα που θα αναδυθούν πριν αλλά και κατά τη διάρκεια του Μάη του ’68. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά, τον «Τρελό Πιερό» (1965), την «Κινέζα» (1967) και φυσικά το φιλμ «Ένα Σαββατοκύριακο / Weekend» (1967).

«Ήθελα να ξεκινήσω από μια ιστορία συμβατική και να ανακατασκευάσω, με διαφορετικό τρόπο, ό,τι είχε γίνει μέχρι τότε στον Kινηματογράφο. Ήθελα επίσης να δώσω την εντύπωση ότι τα κινηματογραφικά μέσα ανακαλύπτονταν ή δοκιμάζονταν για πρώτη φορά.» – Ζαν-Λυκ Γκοντάρ

Το «Weekend», που κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά με το La Chinoise», είναι μία πολιτική σάτιρα για την γαλλική αστική τάξη. Ακολουθώντας ένα ζευγάρι στο ταξίδι του στην εξοχή, η ταινία κατηγορεί την καταναλωτική συμπεριφορά τους χρησιμοποιώντας κυκλοφοριακή συμφόρηση, κανιβαλισμό και φόνο ως μεταφορές για την γαλλική κοινωνία της εποχής.

Η αφηγηματική δομή της ταινίας είναι πιο αποσπασματική από εκείνη του φιλμ «Κινέζα», που κυκλοφόρησε επίσης το 1967, από τον Ζαν-Λυκ Γκοντάρ. Σε αυτή την περίπτωση, η ταινία μοιάζει περισσότερο με μια σειρά σύντομων αλληγοριών και όχι με μια συνεχή ιστορία με σταθερή εξέλιξη.

Σε μια εποχή αναβρασμού και άρνησης των δομών και των παγιωμένων αντιλήψεων της καθεστηκυίας τάξης, με τον Ρολάν Μπαρτ να διακηρύσσει το θάνατο του δημιουργού και τη γέννηση του αναγνώστη και τον Ζακ Λακάν να επανατοποθετεί το ασυνείδητο (και την αδυναμία της γλώσσας να το εκφράσει) στο επίκεντρο του ψυχαναλυτικού προβληματισμού, ο Γκοντάρ βλέπει το τέλος του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά και το τέλος του εμπορικού Σινεμά, ως μια κατάμαυρη σάτιρα.

Μία σάτιρα, όπου κανείς δε γελάει γιατί αδυνατεί να κατανοήσει το αστείο, αποχαυνωμένος μέσα στις αφηγηματικές συμβάσεις ενός Κινηματογράφου που έχει σταδιακά και μεθοδικά, ευνουχίσει την κριτική σκέψη του θεατή. Ασυμβίβαστα κυνικό και εντελώς αδυσώπητο, το «Ένα Σαββατοκύριακο / Weekend», είναι μια σάτιρα τόσο μαύρη, που δεν θα μπορούσες να δεις την «ελπίδα», ακόμα κι αν χόρευε μπροστά στα μάτια σου…

Ζαν-Λυκ Γκοντάρ / Jean-Luc Godard (3 Δεκεμβρίου του 1930 – 13 Σεπτεμβρίου του 2022)

Οι ταινίες του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ αποτέλεσαν διαχρονική πηγή έμπνευσης και επιρροής τόσο στον ανεξάρτητο Αμερικάνικο κινηματογράφο όσο και σε πλήθος εικαστικών καλλιτεχνών, ανά την υφήλιο. Όντας ένας από τους κορυφαίους και αυθεντικούς auteur στην ιστορία της Έβδομης Τέχνης, ο Γάλλος σκηνοθέτης επαναπροσδιόρισε τον τρόπο με τον οποίο παρακολουθούμε και αντιλαμβανόμαστε τον Κινηματογράφο.

Κριτικός Κινηματογράφου στο θρυλικό γαλλικό περιοδικό «Cahiers du Cinema» του Αντρέ Μπαζέν, εμπνευστής και ιδρυτής του καλλιτεχνικού κινήματος της Νουβέλ Βαγκ (Nouvelle Vague), αλλά κυρίως σκηνοθέτης εμβληματικών ταινιών, ο Γκοντάρ επηρέασε όσο ελάχιστοι, όχι μόνο τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τις ταινίες, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο γράφουμε γι’ αυτές.

Διαβάστε επίσης:
Δώδεκα χαρακτηριστικές ταινίες του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ
Ζαν-Λυκ Γκοντάρ: Στο μυαλό μιας κινηματογραφικής ιδιοφυΐας

Ένα Σαββατοκύριακο / Weekend
Σκηνοθεσία: Ζαν-Λυκ Γκοντάρ
Σενάριο: Ζαν-Λυκ Γκοντάρ
Πρωταγωνιστούν: Μιρέιγ Νταρκ, Ζαν Γιάν, Ζαν Πιέρ Καλφόν, Ζαν Πιέρ Λεό, Αν Βιαζέμσκι
Φωτογραφία: Ραούλ Κουτάρ
Μοντάζ: Ανιές Γκιγιεμό
Μουσική: Αντουάν Ντουαμέλ
Χώρα Παραγωγής: Γαλλία, Ιταλία
Έτος Παραγωγής: 1967
Διάρκεια: 105 λεπτά
Κυκλοφορεί σε επανέκδοση από την Πέμπτη 31 Αυγούστου

https://www.youtube.com/watch?v=ar-5051Dy5A