Συνεχίζονται και το 2014 οι προβολές των ελληνικών ντοκιμαντέρ τα βράδια της Πέμπτης. Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και ο Ιανός, σε συνεργασία με την Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ μας προτείνουν κάθε Πέμπτη, ενδιαφέροντα ντοκιμαντέρ, καλύπτοντας συνολικά ένα ευρύ φάσμα θεματολογίας. Του Γιώργου Ρούσσου.
 
 
Οι ιδιαίτερες προβολές ελληνικών ντοκιμαντέρ, συνεχίζονται για το 2014 αυτή την Πέμπτη 16 Ιανουαρίου και πάντα στις 22:30 με την προβολή του ντοκιμαντέρ «Πρώτη Ύλη» του Χρήστου Καρακέπελη, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
 

image
 
Καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα θεματολογίας, από αφιερώματα σε πρόσωπα, έως κοινωνικά, ιστορικά, επιστημονικά και οικολογικά ζητήματα, οι προβολές ελληνικών ντοκιμαντέρ τα βράδια της Πέμπτης, συνεχίζονται και τον μήνα Ιανουάριο.
 
Σκοπός της πρωτοβουλίας αυτής είναι η ανάδειξη της σημασίας του ντοκιμαντέρ, αφού  αποτελεί σημαντικό κομμάτι της σύγχρονης κινηματογραφίας και ένα μέσο αποτύπωσης του πραγματικού κόσμου. 

image
 
Ο κάθε δημιουργός χρησιμοποιεί την  πραγματικότητα ως πρώτη ύλη, καταγράφοντάς την χωρίς  υπερβολές, δίνοντας τη δυνατότητα στο θεατή να ενημερωθεί για ζητήματα που τον ενδιαφέρουν, να προβληματιστεί και να διδαχθεί από το παρελθόν, χρησιμοποιώντας τη γνώση που αποκτά, για να βελτιώσει το μέλλον του.
 
Ο κάθε μήνας περιλαμβάνει ντοκιμαντέρ όχι μόνο πρόσφατης αλλά και παλιότερης παραγωγής καλύπτοντας μια ξεχωριστή θεματική ενότητα. Ο τέταρτος αυτός κύκλος του Ιανουαρίου που εγκαινιάζεται σήμερα, αποτελεί τη θεματική ενότητα: οι τόποι δίπλα μας. Η είσοδος σε όλες τις προβολές είναι ελεύθερη.

image
 
Πιο αναλυτικά, αυτή την Πέμπτη 16 Ιανουαρίου, θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ: «Πρώτη Ύλη» (Ο τόπος της απόρριψης) του Χρήστου Καρακέπελη (Παραγωγής 2012 / Ελλάδα / Διάρκεια 78 λεπτά).
 
Το ντοκιμαντέρ, παρακολουθεί επτά συλλέκτες scrap, οι οποίοι ταΐζουν με φτηνή πρώτη ύλη τα καμίνια των χαλυβουργιών, πλουτίζουν μια αλυσίδα μεσαζόντων και κρατούν το πάθος του κόσμου για την παραγωγή αγαθών άσβεστο. Σε ανταμοιβή, κερδίζουν ένα πιάτο φαΐ και γίνονται εφήμεροι θεατές μιας μεγαλούπολης που διογκώνεται αδιάκοπα γύρω τους.

image
 
“Το ελληνικό κράτος έχει συγκεκριμένες δεσμεύσεις απέναντι στην Ε.Ε σε σχέση με την ανακύκλωση. Υπάρχουν στόχοι που πρέπει να “πιάνει” και ελέγχεται κατά διαστήματα για το τι κάνει σε αυτόν τον τομέα. Οι στόχοι πάνε μια χαρά και όταν έρχονται απεσταλμένοι από τις Βρυξέλλες για επιτόπιους ελέγχους, οι κρατικοί λειτουργοί τους συνοδεύουν σε μία, δύο πρότυπες μονάδες ανακύκλωσης. Εκεί βλέπουν τους εργαζόμενους να δουλεύουν με μάσκες και ειδικές στολές, βλέπουν χώρους καθαρούς σαν φαρμακεία, ορθό διαχωρισμό υλικών κ.λ.π. Φεύγουν ικανοποιημένοι. Δε νομίζω ότι τους πηγαίνουν σε μάντρες σαν αυτή του Ταύρου που κινηματογραφήσαμε και που είναι ακριβώς δίπλα σε ένα δημοτικό σχολείο. Ούτε τους ενημερώνουν για το πώς και από ποιους συλλέγονται τα ανακυκλώσιμα υλικά. Ούτε τους δείχνουν το κουτί από nescafe που παίζει το ρόλο ταμείου και στο οποίο βουτάει μέσα το χέρι ο μαντράς και πληρώνει τους τσιγγάνους με όσα ευρώ τύχει να πιάσει.” Χρήστος Καρακέπελης
 
Ο σκηνοθέτης Χρήστος Καρακέπελης, μετά το πολυβραβευμένο πρώτο του κινηματογραφικό ντοκιμαντέρ “Το Σπίτι του Κάιν” επανέρχεται με τη γνωστή, αμιγώς δική του κινηματογραφική γλώσσα, παρουσιάζοντας  σε ένα ακόμη ντοκιμαντέρ το χρονικό της κοινωνικής μας κατάρρευσης. Η “Πρώτη Ύλη”, είναι υπόθεση 7 χρόνων δουλειάς και αποτελεί μία άκρως επίκαιρη καλλιτεχνική μαρτυρία του πολύ νωπού και άγριου παρόντος μας.

image
 
Η εικόνα μεταναστών που ακόμα και με ένα καρότσι του super-market γυρνούν από κάδο σε κάδο, σε όλη την πόλη, μαζεύοντας μεταλλικά αντικείμενα πεταμένα στα σκουπίδια είναι εσχάτως πολύ οικεία σε όλους μας. Όταν ο Χρήστος Καρακέπελης ξεκίνησε το 2004 την έρευνα για το κινηματογραφικό ντοκιμαντέρ “Πρώτη Ύλη” ελάχιστοι είχαμε παρατηρήσει τους παλιατζήδες , που τότε – κυρίως με τρίκυκλα ή αγροτικά – έκαναν την ίδια δουλειά. Και ακόμα περισσότερο, κανένας δεν είχε ενδιαφερθεί να μάθει για ποιους δουλεύουν αυτοί οι άνθρωποι, ποιας κλίμακας οικονομική ζωή κινούν τα χέρια τους, πόσο πλούτο παράγουν και για ποιους…
 
Με θεμελιακή αντίφαση, τη δυσαναλογία ανάμεσα στην εξαθλίωση των πλανόδιων ανακυκλωτών και το έργο που παράγουν, η “Πρώτη Ύλη” εστιάζει στις ακραίες αντιφάσεις της ελληνικής πραγματικότητας και στην ασυδοσία της παραοικονομίας (πράσινη ανακύκλωση – μαύρο χρήμα). Το ντοκιμαντέρ αποτελεί παράλληλα ένα καλλιτεχνικό ντοκουμέντο πάνω σε μια Ελλάδα ανομίας και αυθαιρεσίας.
 
Πολυταξιδευμένο το ντοκιμαντέρ «Πρώτη Ύλη» του Χρήστου Καρακέπελη, είχε πραγματοποιήσει τη διεθνή του πρεμιέρα στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Karlovy Vary. ΣΤην Ελλάδα είχαμε την ευκαιρία να το δούμε τόσο στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης το 2011 όσο και στις Νύχτες Πρεμιέρας εκείνης της χρονιάς. Παράλληλα στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, Docfest Χαλκίδας, έλαβε το βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ).


 
Το ντοκιμαντέρ «Πρώτη Ύλη» του Χρήστου Καρακέπελη, θα προβληθεί σήμερα Πέμπτη 16 Ιανουαρίου στις 22:30 στον Ιανό (Σταδίου 24) με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.