Συνεχίζονται οι πλούσιες εκδηλώσεις του 13ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, που διεξάγεται από τις 12-20 Μαρτίου. Την Τρίτη 15 του μηνός, την τιμητική τους είχαν οι σκηνοθέτες Κυριακή Μάλαμα και Σεργκέι Λοζνίτσα, ενώ η «ανατροπή των προκαταλήψεων» αποτέλεσε κεντρικό θέμα ημερίδας που διοργανώθηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ.

Ads

Έτσι είμαι: Ανατρέποντας προκαταλήψεις…

Ο αγώνας για τα δικαιώματα των ανθρώπων με αναπτυξιακά και διανοητικά προβλήματα, η κοινωνική ενσωμάτωση και η αντιμετώπιση των προκαταλήψεων, οι έρευνες που γίνονται στον τομέα της γενετικής, η συσπείρωση γονέων και ατόμων με αναπηρίες για την άσκηση πίεσης και τη διεκδίκηση δικαιωμάτων, αλλά και η κεφαλαιώδης σημασία της εκπαίδευσης στην ομαλή ένταξη των ατόμων με αναπηρίες στην κοινωνία αποτέλεσαν ορισμένα από τα ζητήματα που απασχόλησαν την ημερίδα που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη από το 13ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, με αφορμή το κινηματογραφικό αφιέρωμα Έτσι είμαι: Ανατρέποντας προκαταλήψεις.

Στην ημερίδα συμμετείχαν οι σκηνοθέτες Μαριάν Κάπλαν (Το αγόρι μέσα του) και Νταν Χαμπίμπ (Μαζί κι ο Σάμιουελ), η Γιάννα Καλογεράκη, μητέρα παιδιού με νοητική στέρηση (Μαθήματα-Παθήματα: Τι θα γίνει ο Δημήτρης;), καθώς και η πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Ενηλίκων Αυτιστικών, Asperger και ΥΛΑ, Πέρλα Μεσσίνα, ενήλικας με Asperger.

Ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Εϊπίδης τόνισε ότι πρόκειται για τη σημαντικότερη εκδήλωση της φετινής διοργάνωσης, καθώς μέσω αυτής δόθηκε η ευκαιρία για την ενημέρωση του κοινού για ένα μέρος της κοινωνίας που δεν έχει την προσοχή μας αλλά και για την ανταλλαγή εμπειριών και απόψεων από άτομα που βιώνουν στο περιβάλλον τους τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρίες. Όπως σημείωσε ο κ. Εϊπίδης, με την ευκαιρία των επικείμενων Special Olympics το πρόγραμμα του 13ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ περιλαμβάνει ένα αφιέρωμα με τριάντα ταινίες που έχουν ως θεματική τις εμπειρίες ανθρώπων με αναπηρίες.

Ads

Από την πλευρά της, η πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Ενηλίκων Αυτιστικών, Asperger και ΥΛΑ κ. Μεσσίνα, σημείωσε ότι στα λιγοστά ειδικά σχολεία λειτουργούν τάξεις με 20-25 παιδιά, με βαρύτερες διαγνώσεις ή με μεγαλύτερη λειτουργικότητα και δεν λαμβάνουν ουσιαστική εκπαίδευση. Και συνέχισε: «Ένα οριακό παιδί που θα πάει σε κανονικό σχολείο όχι μόνο δεν έχει παράλληλη στήριξη αλλά αντιμετωπίζει τους γονείς των άλλων παιδιών που οργανώνονται για να το διώξουν, τον διευθυντή που πιθανώς να μην το θέλει στο σχολείο του, τον δάσκαλο που δεν θέλει να αφιερώσει περισσότερο χρόνο».

Αφιέρωμα στην Κυριακή Μάλαμα

Στον ανθρωποκεντρικό προσανατολισμό των ταινιών της, τις κοινωνικές ομάδες που προσεγγίζει με τον φακό της, καθώς και την κοινωνικοπολιτική προσέγγιση των ντοκιμαντέρ της, αναφέρθηκε η Θεσσαλονικιά σκηνοθέτιδα Κυριακή Μάλαμα, στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε επίσης την Τρίτη, στο πλαίσιο του 13ου Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Η φετινή διοργάνωση πραγματοποιεί αφιέρωμα στη δημιουργό, παρουσιάζοντας τους πιο σημαντικούς – μέχρι σήμερα – σταθμούς στο έργο της.

Καλωσορίζοντας τους παρευρισκόμενους στην εκδήλωση, ο διευθυντής του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, επεσήμανε: «Η Κυριακή Μάλαμα είναι μια σκηνοθέτιδα που έχω εκτιμήσει εδώ και πολλά χρόνια. Είναι μέλος της τοπικής κοινωνίας της Θεσσαλονίκης και το έργο της έχει επεκταθεί σε μεγαλύτερη κλίμακα, διεθνή. Είναι, επίσης, μια θεσσαλονικιά ντοκιμαντερίστρια και για το Φεστιβάλ σημαίνει πολλά το ότι βρίσκεται εδώ. Η ίδια μπορεί να αποτελέσει μια αφετηρία για νέους δημιουργούς, προκειμένου να συνεχίσουν με βάση τα ίδια πρότυπα».

Για την Κυριακή Μάλαμα, το ντοκιμαντέρ είναι απλώς η «δημιουργική επεξεργασία της πραγματικότητας», η οποία δίνει το έναυσμα στον θεατή για να προχωρήσει ένα βήμα παρακάτω. «Το ντοκιμαντέρ οφείλει να καταδεικνύει. Δεν μπορεί να δώσει λύσεις στα κακώς κείμενα. Μπορεί να προκαλέσει τη σκέψη του θεατή και στη συνέχεια αυτός να δώσει λύσεις, να φωνάξει. Άλλωστε, η σιωπή είναι των αμνών και όχι των ανθρώπων», τόνισε η δημιουργός.

Αφιέρωμα και στο έργο του πολυβραβευμένου Σεργκέι Λοζνίτσα

Η φετινή διοργάνωση του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης πραγματοποιεί αφιέρωμα και στο έργο του πολυβραβευμένου Ουκρανού σκηνοθέτη Σεργκέι Λοζνίτσα, προβάλλοντας συνολικά 11 ταινίες τεκμηρίωσης από τη φιλμογραφία του.

Ο Σεργκέι Λοζνίτσα κινηματογραφεί απλές, καθημερινές εκφάνσεις της ζωής με τη μορφή ιστορικής μαρτυρίας. Ξεκινά απ’ το άμεσα αντιληπτό, για να αγγίξει πιο ευαίσθητες και κρυφές πτυχές και δεν αφήνει τίποτα στην τύχη. Η αισθητική, η φόρμα, το ύφος, λειτουργούν υπόγεια, διόλου εκκωφαντικά, επιτυγχάνοντας το επιθυμητό αποτέλεσμα. Αναφερόμενος στη μέθοδο κινηματογράφησης που ακολουθεί, ο δημιουργός σημείωσε: «Είναι ένας προσωπικός τρόπος και θυμίζει λιγάκι το κυνήγι. Ψάχνω να βρω ιδέες γύρω μου, όπως ο κυνηγός ψάχνει να βρει το θήραμά του. Σε αυτή τη διαδικασία, πρέπει κάποιος να αφήσει στην άκρη το μυαλό του και να λειτουργήσει μόνο με το συναίσθημα. Συνήθως, όταν πρόκειται να ξεκινήσουμε μια ταινία, συγκεντρωνόμαστε δυο-τρεις άνθρωποι, έχουμε μαζί μας μια κάμερα, εξοπλισμό ήχου και ένα αυτοκίνητο. Ταξιδεύουμε για δυο εβδομάδες πριν τα γυρίσματα, χωρίς καμία συγκεκριμένη ιδέα στο νου και κοιτάζουμε να βρούμε γύρω μας κάτι ενδιαφέρον». Το «μυστικό» για να πετύχει αυτή η διαδικασία, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη, είναι το εξής: «Πρέπει να ‘’καθαρίσεις’’ από κάθε ίχνος ζωής γύρω σου, να έχεις χάσει την επαφή με όσα σε κρατούν πίσω και να βλέπεις τα πράγματα πιο καθαρά. Είναι μια μυστικιστική προσέγγιση».

Ο κ. Εϊπίδης ευχαρίστησε τον Σεργκέι Λοζνίτσα, που δίνει το «παρών» στο 13ο ΦΝΘ. «Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που το Φεστιβάλ τιμά τον κορυφαίο αυτόν καλλιτέχνη, τον άνθρωπο που διακρίνεται από ένα ιδιότυπο, προσωπικό, ευαίσθητο και επικοινωνιακό έργο. Έχω την αίσθηση ότι για εμάς τους έλληνες, που τώρα γνωρίζουμε το έργο του, αποτελεί μια αποκάλυψη. Θεωρούμε μεγάλη επιτυχία το γεγονός ότι βρίσκεται μαζί μας, παρά το βεβαρημένο πρόγραμμά του», τόνισε ο κ. Εϊπίδης.