Η Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης, συνεχίζει τις ενδιαφέρουσες και ιδιαίτερα αξιόλογες παρουσιάσεις με το αφιέρωμα: «Κλασικές Ευρωπαϊκές Ταινίες IV». Από την Πέμπτη 4 έως και την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου στην αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος, το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει τέσσερις σπουδαίες δημιουργίες με τη δική τους ξεχωριστή κινηματογραφική ιστορία, τις οποίες υπογράφουν οι: Λουκίνο Βισκόντι, Ντούσαν Μακαβέγιεφ, Αλέν Ρενέ και Αντρέι Ζουλάφσκι.

Ads

Μέσα από το πρωτοποριακό βλέμμα των δημιουργών τους, οι ταινίες του αφιερώματος είναι κλασσικές, η καθεμιά με τον δικό της ξεχωριστό τρόπο. Εστιάζοντας στην ανθρώπινη φύση, οι σκηνοθέτες παρουσιάζουν μέσα από ποικίλα κινηματογραφικά είδη και ρεύματα, ριζοσπαστικά έργα που αποτελούν σημεία αναφοράς στο ευρωπαϊκό σινεμά. Πιο συγκεκριμένα, τα φιλμ που θα παρουσιαστούν στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης, «Κλασικές Ευρωπαϊκές Ταινίες IV», είναι οι εξής:

  • Bellissima του Λουκίνο Βισκόντι (1952)
  • Sweet Movie του Ντούσαν Μακαβέγιεφ (1974)
  • Ο θείος μου από την Αμερική του Αλέν Ρενέ (1980)
  • Μια γυναίκα δαιμονισμένη του Αντρέι Ζουλάφσκι (1981)

image
Πρόγραμμα Προβολών
Πέμπτη, 4 Δεκεμβρίου
18:30 Ο θείος μου από την Αμερική
21:00 Bellissima

Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου
18:30 Μια γυναίκα δαιμονισμένη
21:00 Sweet Movie

Ads

Σάββατο, 6 Δεκεμβρίου
18:30 Bellissima
21:00 Μια γυναίκα δαιμονισμένη

Κυριακή, 7 Δεκεμβρίου
18:30 Sweet Movie
21:00 Ο θείος μου από την Αμερική

Λίγα λόγια για τις ταινίες του Αφιερώματος: «Κλασικές Ευρωπαϊκές Ταινίες IV»

Bellissima
Σκηνοθεσία: Λουκίνο Βισκόντι

Με τους: Anna Magnani, Walter Chiari, Tina Apicella
Χώρα Παραγωγής: Ιταλία
Έτος Παραγωγής: 1952
Διάρκεια: 115 λεπτά
image
Η Μανταλένα Τσεκόνι, μια απλή γυναίκα του λαού, που μένει σε μια φτωχογειτονιά της Ρώμης, τυφλωμένη από τη μητρική αγάπη, ονειρεύεται ένα λαμπρό μέλλον για τη μικρή της κόρη και θέλει να την κάνει σταρ του σινεμά. Το όνειρο αυτό τής γίνεται έμμονη ιδέα και για να το πραγματοποιήσει θυσιάζει τα πάντα. Η μεγάλη ευκαιρία έρχεται όταν προκηρύσσεται ένας διαγωνισμός νέων ταλέντων. Η κόρη επιλέγεται, αλλά στο τέλος η Μανταλένα αρνείται να υπογράψει το συμβόλαιο που της προσφέρεται, καθώς στη διάρκεια αυτής της διαδρομής συνειδητοποιεί την ψευτιά και την υποκρισία του κόσμου του θεάματος και των εμπόρων της αυταπάτης..

Σε σενάριο του Τσέζαρε Τζαβατίνι, ο Λουκίνο Βισκόντι παρουσιάζει ένα έξοχο διττό σχόλιο για τον κόσμο των λαϊκών φτωχογειτονιών, τους ανθρώπους του, αλλά ταυτόχρονα και για το ίδιο το σινεμά. Η εκθαμβωτική όσο και απατηλή λάμψη του κινηματογραφικού ονείρου, σε αντιδιαστολή με τον αυθεντικό κόσμο των λαϊκών ανθρώπων, που επιλέγουν να μην πουλήσουν την ανθρωπιά τους κυνηγώντας χίμαιρες. Η σπουδαία Άννα Μανιάνι, είναι απλά συγκλονιστική στον ρόλο της μάνας που επιλεγεί τελικά να παραμείνει πιστή στα ιδεώδη της.

Sweet Movie
Σκηνοθεσία: Ντούσαν Μακαβέγιεφ

Με τους: Carole Laure, Pierre Clémenti, Anna Prucnal
Χώρα Παραγωγής: Καναδάς, Γαλλία, Δυτική Γερμανία
Έτος Παραγωγής: 1974
Διάρκεια: 98 λεπτά
image
Το “Sweet Movie” είναι μια ταινία-περιπλάνηση, χωρισμένη σε δύο μέρη και δομημένη εντελώς ελεύθερα, χωρίς συγκεκριμένο σεναριακό πλαίσιο. Το φιλμ, περιστρέφεται γύρω από την Οδύσσεια δύο γυναικών: από τη μια μεριά, η Μις Κόσμος 1984 από τον Καναδά, σύζυγος του Μίστερ Κεφάλαιο και από την άλλη η Άννα Πλανέτα, η οποία, αναζητώντας την χαμένη χώρα της Ουτοπίας, περιπλανιέται χωρίς τελικό προορισμό, με την «Κιβωτό της Επανάστασης». Ένα πλοίο που έχει αντί για γοργόνα στην πλώρη, τον Καρλ Μαρξ να κλαίει και στο οποίο επιβιβάζεται ο τελευταίος ναύτης του «Θωρηκτού Ποτέμικιν».

Ο Ντούσαν Μακαβέγιεφ, εμφανώς επηρεασμένος από τις θεωρίες του Βίλχελμ Ράιχ, στήνει ένα αντι-αφηγηματικό φιλμικό περιβάλλον, με εικόνες σουρεαλιστικές και υπερρεαλιστικά διαλογικά μέρη, παραθέτοντας ένα μοναδικό σχόλιο πάνω στη σχέση σεξουαλικής απελευθέρωσης και επανάστασης. Ξεχωρίζει η εξαιρετική μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, που δημιουργεί μια  αναρχική, απόλυτα μηδενιστική ταινία. Ένα έργο-σοκ που χλευάζει και καταρρίπτει κάθε μορφής ιδεολογία.

Μια Γυναίκα Δαιμονισμένη
Σκηνοθεσία: Αντρέι Ζουλάφσκι

Με τους: Isabelle Adjani, Sam Neill, Margit Carstensen
Χώρα Παραγωγής: Γαλλία – Δυτική Γερμανία
Έτος Παραγωγής: 1981
Διάρκεια: 124 λεπτά
image
Επιστρέφοντας στο Δυτικό Βερολίνο, ο Μαρκ (Σαμ Νιλ) βρίσκει τη γυναίκα του Άννα (Ιζαμπέλ Ατζανί) να συμπεριφέρεται παράξενα. Τον εγκαταλείπει, όχι για τον εραστή της, αλλά για ένα τέρας που παίρνει σιγά-σιγά τα χαρακτηριστικά του Μαρκ, ενώ ο ίδιος συναντά στο πρόσωπό της δασκάλας του παιδιού τους, τη σωσία της Άννας… Η ταινία είναι ένα υπέροχο ερωτικό θρίλερ σκηνοθετημένο άψογα από τον σπουδαίο Πολωνό σκηνοθέτη Αντρέι Ζουλάφσκι. Στο καστ ξεχωρίζουν με την παρουσία τους τόσο ο Σαμ Νιλ, όσο κυρίως η εκθαμβωτική Ιζαμπέλ Ατζανί σε μία ερμηνεία που κόβει την ανάσα και που δικαίως της χάρισε το Ά Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στις Κάννες, εκείνη την χρονιά.

Πρόκειται για την τέταρτη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη, όπου συγκρούσεις και νευρικοί κλονισμοί συνθέτουν το παζλ, σε μία από τις πιο χαρακτηριστικές δημιουργίες του Αντρέι Ζουλάφσκι. Η σκηνή όπου η Ιζαμπέλ Ατζανί τρέχει για να “γλιτώσει”, στο υπόγειο μετρό του Βερολίνου, αποτελεί σημείο αναφοράς και όσο κι αν μας φαίνεται απίστευτο είναι γυρισμένη σε μονόπλανο…

Ο θείος μου από την Αμερική
Σκηνοθεσία: Αλέν Ρενέ

Με τους: Gérard Depardieu, Nicole Garcia, Roger Pierre, Nelly Borgeaud
Χώρα Παραγωγής: Γαλλία
Έτος Παραγωγής: 1980
Διάρκεια: 125 λεπτά
image
Ο Ζαν, με καταγωγή από αστική οικογένεια της Βρετάνης, έχει ως φιλοδοξία ν’ ανεβεί ψηλά κοινωνικά και πηγαίνει να σπουδάσει στο Παρίσι, όπου μπλέκεται  στα γρανάζια της πολιτικής εξουσίας. Ο Ρενέ, με αγροτική καταγωγή, καταφέρνει να γίνει πολύ νέος, τεχνικός διευθυντής μιας επιχείρησης, αλλά κάποια στιγμή τα πράγματα αρχίζουν να περιπλέκονται. Η Ζανίν, εργατικής καταγωγής, θέλει να ξεφύγει από τη μιζέρια της κοινωνικής τάξης της και να γίνει ηθοποιός. Κάποια στιγμή, οι δρόμοι της ζωής την οδηγούν έτσι,  ώστε να γνωρίσει και να συσχετιστεί τόσο με τον Ζαν, όσο και με τον Ρενέ.

Πάντα πρωτοπόρος και καινοτόμος, ο Αλέν Ρενέ, πραγματοποιεί με την ταινία αυτή ένα αληθινό κινηματογραφικό δοκίμιο. Παράλληλα ο βιολόγος Λαμπορί, που είναι και ο τέταρτος πρωταγωνιστικός πόλος της ιστορίας, σχολιάζει τα δρώμενα και τη συμπεριφορά των ηρώων, καθώς στόχος της ταινίας είναι να διαπιστώσει εάν η συγκεκριμένη συμπεριφορά που βλέπουμε στην μεγάλη οθόνη, μπορεί να εξηγηθεί με βιολογικά αξιώματα και όρους. Ο Ρενέ, αντιπαραβάλει και διαπλέκει με δραματουργική και σκηνοθετική δεξιοτεχνία, τις τρεις ιστορίες, στις οποίες οι ήρωες είναι ένα είδος πειραματόζωων σ’ ένα βιολογικό εργαστήριο.

Το Αφιέρωμα Προβολών: «Κλασικές Ευρωπαϊκές Ταινίες IV» παρουσιάζεται από την Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης και θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 4 έως και την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου, στην Αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος.

Πώληση εισιτηρίων: Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α΄, Λιμάνι, τηλ. 2310-508.398, [email protected])
Τιμή εισιτηρίου: 4 ευρώ (γενική είσοδος), 3 ευρώ (για τα μέλη).
Κάρτα μέλους: 1 ευρώ.