Συνέντευξη Τύπου παραχώρησε η Κριτική Επιτροπή του Διεθνούς Διαγωνιστικού του 55ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, την Τετάρτη 5 Νοεμβρίου στην Αποθήκη Γ’, παρουσία του διευθυντή του Φεστιβάλ Δημήτρη Εϊπίδη. Στις δέκα ημέρες που διαρκεί το Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης – από την Παρασκευή 31 Οκτωβρίου μέχρι και την Κυριακή  09 Νοεμβρίου – το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει δεκατέσσερις (14) επιλεγμένες ταινίες που διεκδικούν τον Χρυσό Αλέξανδρο της διοργάνωσης.

Ads

Οι δεκατέσσερις ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού του 55ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, είναι οι εξής:

  • Forget Me Not / Γιάννης Φάγκρας, Ελλάδα
  • Magical Girl / Κάρλος Βερμούτ, Ισπανία-Γαλλία
  • Αμνησία / Νίνι Μπουλ Ρόμπσαμ, Νορβηγία
  • Ατέρμονη θλίψη / Χόρχε Πέρες Σολάνο, Μεξικό
  • Δίπλα της / Άσαφ Κορμάν, Ισραήλ
  • Εκτός ελέγχου / Άνια Μάρκαρτ, ΗΠΑ
  • Η φυλή / Μίροσλαβ Σλαμποσπίτσκιι, Ουκρανία
  • Καληνύχτα μαμά / Βερόνικα Φραντς, Σεβερέν Φιαλά, Αυστρία
  • Μάθημα / Κριστίνα Γκρόζεβα, Πέταρ Βαλτσάνοφ, Βουλγαρία-Ελλάδα
  • Μάθημα αποκατάστασης / Ιβάν Ι. Τβερντόφσκι, Ρωσία-Γερμανία
  • Μόντρις / Γιούρις Κουρσιέτις, Λετονία-Γερμανία-Ελλάδα
  • Νορβηγία / Γιάννης Βεσλεμές, Ελλάδα
  • Πλευρικοί άνεμοι / Μάρτι Χέλντε, Εσθονία
  • Τo πάρκο με τις μύγες / Γιένς Όστμπεργκ, Σουηδία

image
Φέτος, η κριτική επιτροπή του Διεθνούς Διαγωνιστικού αποτελείται από τους:

  • Γκετς Σπίλμαν (ο Αυστριακός σκηνοθέτης είναι ο Πρόεδρος της Επιτροπής)
  • Ράσα Σαλτί (Προγραμματίστρια Φεστιβάλ)
  • Γιοάνα Λαπίνσκα (καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ «New Horizons» της Πολωνίας)
  • Μίρολιουμπ Βούτσκοβιτς (υπεύθυνος διεθνών σχέσεων και προώθησης του Κέντρου Κινηματογράφου της Σερβίας)
  • Θανάση Καραθάνο (Παραγωγός)

image
Τη συζήτηση συντόνισε ο Γιώργος Κρασσακόπουλος, ενώ τη Συνέντευξη Τύπου προλόγισε ο κ. Εϊπίδης λέγοντας χαρακτηριστικά: «Με μεγάλη ευχαρίστηση υποδέχομαι τα μέλη της διεθνούς κριτικής επιτροπής. Είμαι ευτυχής που επιλέξαμε μία ομάδα ανθρώπων οι οποίοι μπορούν να συνεργαστούν τόσο καλά μεταξύ τους. Όλοι τους είναι άνθρωποι που ασχολούνται ενεργά με τον ανεξάρτητο κινηματογράφο, πέρασαν σημαντικό μέρος της ζωής τους στον τομέα αυτό. Πιστεύω ότι είναι η καταλληλότερη επιτροπή που θα μπορούσαμε να έχουμε και χαίρομαι που τους παρακολουθώ να εργάζονται με τόση προσήλωση».

Ads

Ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής Γκετς Σπίλμαν πήρε πρώτος το λόγο, εκφράζοντας εξ ονόματος όλων των μελών τις ευχαριστίες του προς το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για την πρόσκληση και πρόσθεσε: «Είναι για μένα μεγάλη τιμή αφενός και μεγάλη χαρά αφετέρου που βρίσκομαι εδώ. Οι ταινίες του διαγωνιστικού είναι πολύ υψηλού επιπέδου και προέρχονται από όλο τον κόσμο. Προσπαθήσαμε να δουλέψουμε σοβαρά και με σεβασμό, ακόμη κι αν κάποιες φορές, όπως είναι φυσικό, λαμβάνεις λάθος αποφάσεις. Στο σύμπαν όμως δεν υπάρχουν απώλειες, τίποτα δεν χάνεται και κάτι ανάλογο πιστεύω ότι συμβαίνει και στα φεστιβάλ».

Στην ερώτηση για το πώς λειτουργούν τα μέλη μιας κριτικής επιτροπής και με ποια κριτήρια, ο κ. Σπίλμαν απάντησε: «Εγώ ως σκηνοθέτης πρέπει να είμαι ο πρώτος υπηρέτης της κριτικής επιτροπής – αυτό συμβαίνει κατά παράδοση με τις ηγετικές θέσεις. Σημαντικότερο όλων είναι η ευφυΐα της ομάδας. Πάντα μια ομάδα αποδεικνύεται πιο ευφυής από κάθε μέλος της ξεχωριστά. Το σημαντικό είναι να μιλάς και να είσαι ανοιχτός να δεχτείς επιδράσεις από τα άλλα μέλη».
image
Στο πνεύμα συνεργασίας αναφέρθηκε και η Ράσα Σαλτί, τονίζοντας: «Οι διαφορές ανάμεσά μας θα μας αναγκάσουν να μην “κολλήσουμε” σε γεωπολιτικά δεδομένα στην κρίση μας. Όλοι προερχόμαστε από διαφορετικά σημεία του κόσμου. Ο κινηματογράφος είναι μία πανανθρώπινη μορφή τέχνης». Η κ. Σαλτί αναφέρθηκε και στο γεγονός ότι στην επιτροπή υπάρχουν δύο γυναίκες, όπως όμως υπογράμμισε η ίδια «και οι τρεις άντρες που την απαρτίζουν είναι ριζοσπάστες φεμινιστές».

Με τη σειρά του, τις ευχαριστίες του προς τον Δημήτρη Εϊπίδη για την ποιότητα του προγράμματος εξέφρασε και ο Μίρολιουμπ Βούσκοβιτς ο οποίος συμπλήρωσε: «Οι καιροί είναι δύσκολοι, κάποιες φορές όμως οι ταινίες δεν ακολουθούν τους δύσκολους καιρούς. Στα φεστιβάλ είμαστε αντιμέτωποι με δύο σύμπαντα – από τη μια δεχόμαστε πληροφορίες κι από την άλλη δεχόμαστε μοίρες, πεπρωμένα. Πιστεύω ότι ο Δημήτρης Εϊπίδης θα δυσκολεύτηκε να φτιάξει ένα τόσο συνεκτικό πρόγραμμα. Κοινό σημείο των δεκατεσσάρων (14) ταινιών του Διεθνούς Διαγωνιστικού του Φεστιβάλ είναι ο βαθύς ανθρωπισμός τους: είναι όλες τους ταινίες που δεν αγνοούν την πραγματικότητα και προκαλούν όμορφα συναισθήματα».
image
Την ικανοποίησή της από το πνεύμα συνεργασίας ανάμεσα στα μέλη της κριτικής επιτροπής εξέφρασαν τόσο η Γιοάνα Λαπίνσκα όσο και ο Θανάσης Καραθάνος. Ειδικά η κ. Λαπίνσκα παρατήρησε: «Συζητάμε καθημερινά για ταινίες και το απολαμβάνουμε».

Στην ερώτηση για το αν οι πρώτες και δεύτερες ταινίες ενός σκηνοθέτη – όπως αυτές που επιλέγονται για το Διεθνές Διαγωνιστικό του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης – είναι διαφορετικές από τις μεταγενέστερες του ίδιου δημιουργού, ο Μίρολιουμπ Βούσκοβιτς απάντησε: «Η πρώτη ταινία ενός σκηνοθέτη έχει συνήθως ενέργεια, ενθουσιασμό, μια βαθιά επιθυμία να πει κανείς ότι είναι δυνατόν να ειπωθεί. Πρέπει να είμαστε προστατευτικοί απέναντι σ’ αυτές τις ταινίες, να δείχνουμε κατανόηση ακόμη και για τις αποτυχίες. Ευτυχώς σ’ αυτό το Φεστιβάλ δεν βλέπουμε αποτυχίες».
image
Για το θέμα αυτό ο Γκετς Σπίλμαν συμπλήρωσε: «Η γνώση, η τεχνική και η ποιότητα είναι υψηλή στις μέρες μας ακόμη και στις πρώτες ή δεύτερες ταινίες σκηνοθετών. Αυτό που μετράει είναι το πνεύμα και η ενέργεια, το βλέμμα με το οποίο βλέπεις τον κόσμο. Πιστεύω ότι δεν υπάρχει τεράστια διαφορά ανάμεσα στην πρώτη ή την τελευταία ταινία κάποιου δημιουργού».

Ανάλογη άποψη είχε και η κ. Σαλτί: «Βλέπω τέλειες πρώτες ή δεύτερες ταινίες σκηνοθετών. Ως σινεφίλ ενθουσιάζομαι να βλέπω τα πρώτα βήματα των δημιουργών». Πάνω σ΄ αυτή την παρατήρηση, ο κ. Σπίλμαν σχολίασε: «Δεν υπάρχει τέλεια ταινία. Οι λεγόμενες ατέλειες μπορεί να είναι στοιχείο που αναδεικνύει ένα έργο τέχνης. Στα πυροβόλα όπλα μπορεί να υπάρχει τελειότητα, στην τέχνη όχι».

Σχετικά με την αποστολή των Φεστιβάλ Κινηματογράφου, η Γιοάνα Λαπίνσκα εξήγησε: «Πιστεύω ότι ο ρόλος τους είναι πρωτίστως εκπαιδευτικός. Σ’ ένα φεστιβάλ έχεις την ευκαιρία να μάθεις για τον κινηματογράφο. Επίσης θεωρώ πως τα φεστιβάλ είναι μία εναλλακτική πλατφόρμα διανομής ταινιών».
image
Με την άποψη αυτή συμφώνησε και ο κ. Βούσκοβιτς λέγοντας: «Θεωρώ σημαντικό το γεγονός ότι τα φεστιβάλ ενθαρρύνουν το κοινό να δει ταινίες που διαφορετικά δεν θα είχε ευκαιρία να παρακολουθήσει. Στην Αμερική για παράδειγμα, αυτή την εποχή κυριαρχούν οι ταινίες βαμπίρ. Για το λόγο αυτό θεωρώ ότι είναι καθήκον των πολιτικών να χρηματοδοτούν τα φεστιβάλ. Πέρα από την καλλιτεχνική πτυχή τους, τα φεστιβάλ έχουν να καλύψουν μία δημοκρατική ανάγκη, την ανάγκη για πολυφωνία στη συζήτηση. Για το λόγο αυτό είναι υπέροχο να βλέπεις σε μία διοργάνωση ταινίες από τη Ρωσία, την Αφρική και να διαπιστώνεις ότι το να είσαι άνθρωπος έχει κοινά στοιχεία σε όλο τον κόσμο».

Στην ερώτηση για το πώς νιώθει ένας άνθρωπος του κινηματογράφου όταν βρίσκεται στην αντίθετη πλευρά, αυτή του κριτή και όχι του κρινόμενου, ο Θανάσης Καραθάνος επεσήμανε: «Επειδή λόγω επαγγέλματος δεν έχω την ευκαιρία να βλέπω συχνά ταινίες, τώρα είναι η καλύτερή μου. Στο φεστιβάλ βλέπω ταινίες χωρίς καν να διαβάζω κριτικές από πριν, αφήνομαι να με εκπλήξουν. Συζητάμε καμιά φορά σαν τα παιδιά γι΄ αυτές. Αυτό δεν είναι η μαγεία του σινεμά;»

Για το ίδιο ζήτημα ο κ. Σπίλμαν παρατήρησε: «Δεν έχω αισθανθεί ποτέ ότι με κρίνουν και συνήθως δεν με ενδιαφέρουν οι γνώμες των άλλων. Ούτε όμως κι εγώ αισθάνομαι κριτής, ειδήμων. Δεν αισθάνομαι ότι βρίσκομαι στην αντίθετη πλευρά ως πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, στην ίδια είμαι, αφού συνεχίζω να είμαι καλλιτέχνης».

Στο πλαίσιο του Διεθνούς Διαγωνιστικού του 55ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει δεκατέσσερις (14) επιλεγμένες ταινίες που διεκδικούν τον Χρυσό Αλέξανδρο της διοργάνωσης. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η ύψιστη διάκριση του Φεστιβάλ, αλλάζει από φέτος εικαστική μορφή και παρουσιάζεται στο πλαίσιο της 55ης διοργάνωσης.

Ο Χρυσός, ο Αργυρός και ο Χάλκινος Αλέξανδρος αποκτούν πιο μοντέρνα όψη, παραμένοντας ωστόσο κλασσικοί και εξακολουθώντας να εκφράζουν απόλυτα το ύφος και το προφίλ του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Το νέο βραβείο, το οποίο φιλοτέχνησε η εικαστικός Ευγενία Μανωλιουδάκη, αναδεικνύει την πολύπλευρη προσωπικότητα του Μεγάλου Αλεξάνδρου μέσα από τη σύνθεση των αντιθέσεών της σε ένα γοητευτικό παιχνίδι με τη σκιά και το φως (φώτο).
image
Η κ. Μανωλιουδάκη εξηγεί αναλυτικά το σκεπτικό του νέου βραβείου: «Η μελέτη της ιστορικής προσωπικότητας του Μεγάλου Αλέξανδρου έχει χαράξει βασικούς δρόμους έρευνας και γνώσης, προβληματισμού και μελέτης του φαινομένου. Ο Μ. Αλέξανδρος κατακτητής, ο Μ. Αλέξανδρος ελευθερωτής των λαών, ο Μ. Αλέξανδρος εκπολιτιστής και διαφωτιστής, ο Μ. Αλέξανδρος, μια προσωπικότητα που παραμένει μυστηριώδης μέχρι σήμερα. Είναι αλήθεια πως και η Σελήνη κρύβει επιμελώς την σκοτεινή της πλευρά, αυτό δεν σημαίνει πως δεν απολαμβάνουμε την μαγεία της. Η πρώτη μου σκέψη για την φιλοτέχνηση του βραβείου για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου ήταν η σύνθεση των αντιθέσεων, των αντιφάσεων, το φως και το σκοτάδι, ένα παιχνίδι με την σκιά η οποία καταφέρνει να παίξει ενεργό ρόλο, να αναδείξει τον όγκο και την πλαστικότητα του γλυπτού, να αναδείξει την διαφορά της φιγούρας από τον φόντο,  να αναβιώσει το ιστορικό παρελθόν με σύγχρονη προσέγγιση. Ο Μ. Αλέξανδρος είναι πάντα ένα Ιστορικό και Μυθικό πρόσωπο, που ταξιδεύει την ιστορία, την αρχαιολογία, την μουσική, την ποίηση, τον κινηματογράφο, την Τέχνη. Η σκιά του συμβολίζει την αναζήτηση, το άπιαστο, δημιουργεί ψευδαισθήσεις, ομολογεί αλήθειες, μας τρομάζει μας διασκεδάζει, μας συγκινεί, πάντα όμως σε ένα δεύτερο χρόνο».
image
Το 55ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, διεξάγεται φέτος από την Παρασκευή 31 Οκτωβρίου μέχρι και την Κυριακή 09 Νοεμβρίου. Το Tvxs.gr είναι και φέτος παρών στο σημαντικότερο κινηματογραφικό γεγονός της χώρας και καθημερινά σας μεταφέρουμε τα νέα αλλά και τις προτάσεις μας για το Φεστιβάλ.

*Οι φωτογραφίες του άρθρου, είναι από τον επίσημο ιστότοπο του Φεστιβάλ και από το Motion Team.