Τον Μάιο του 2003 στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών, πραγματοποιείται η παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας «Dogville» του Λαρς φον Τρίερ. Πρόκειται για την έβδομη μεγάλου μήκους δημιουργία του σπουδαίου Δανού σκηνοθέτη, το έργο του οποίου έχει επηρεάσει όσο λίγοι συνάδελφοί του, την πορεία και την εξέλιξη του Σινεμά. Το φιλμ προβάλλεται τη Δευτέρα 29 Μαΐου στο Ταινιόραμα 2023 του ΑΣΤΥ, προσφέροντας μας την ευκαιρία να θυμηθούμε μία από τις σημαντικότερες ταινίες του 21ου αιώνα, στην μεγάλη οθόνη.

Ads

Προσπαθώντας να ξεφύγει από την συμμορία που την κυνηγά, η Γκρέις φθάνει στην μικρή Αμερικανική πόλη Dogville. Ο Τομ, ο φιλόσοφος της πόλης, δέχεται να της παρέχουν καταφύγιο υπό τον όρο ότι θα δουλεύει για τους κατοίκους της πόλης και μετά από δύο εβδομάδες θα ψηφίσουν για το αν θα μείνει ή όχι. Η Γκρέις δέχεται τη συμφωνία. Σύντομα όμως, η θέση της στην πόλη αρχίζει να γίνεται προβληματική.

Η όμορφη φυγάς αναζητά μια καλύτερη συμφωνία. Όμως οι κάτοικοι του Dogville, είναι ανένδοτοι σε αντάλλαγμα του ρίσκου να περιθάλψουν την άμοιρη Γκρέις, η οποία καταλαβαίνει με σκληρό τρόπο ότι σ’ αυτή την πόλη η καλοσύνη είναι σχετική. Αλλά η Γκρέις έχει ένα επικίνδυνο μυστικό. Οι κάτοικοι του Dogville μπορεί να το μετανιώσουν αν κάποτε αποκαλυφθεί.

Ads

Μία από τις καλύτερες δημιουργίες της σπουδαίας φιλμογραφίας του Λαρς Φον Τρίερ. Η ταινία διαδραματίζεται σε ένα αρκετά μινιμαλιστικό σκηνικό, με λεπτές ζωγραφισμένες γραμμές και περιγράμματα. Αν και η συγκεκριμένη πρακτική είναι συνήθης στο μαύρο θέατρο, δεν είχε χρησιμοποιηθεί σχεδόν ποτέ στον Κινηματογράφο, μέχρι τότε.

Αυτή η μορφή δημιουργίας βοηθάει να επικεντρώσει την προσοχή του ο θεατής στην υποκριτική και στην αφήγηση της ιστορίας. Το «Dogville» αποτελεί το πρώτο μέρος της ανολοκλήρωτης τριλογίας USA – Land of Opportunities, που θα συνεχιστεί το 2005, με το «Manderlay». Πρόκειται για μία αριστουργηματική ταινία, η οποία βρίσκεται δικαίως στη λίστα του BBC Culture με τις 100 σημαντικότερες ταινίες του 21ου αιώνα.

«Το να προκαλέσεις θεωρώ ότι είναι το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο, δεν αποτελεί όμως τη βάση για να κάνεις σημαντική τέχνη και δεν αφορά τη δική μου δουλειά. Αν προκαλώ κάποιον, άλλωστε, αυτός είναι μόνο ο εαυτός μου. Κηρύττω διαρκώς τον πόλεμο σ’ εμένα τον ίδιο, στον τρόπο με τον οποίο μεγάλωσα, στις προσωπικές μου αξίες. Και επιτίθεμαι σθεναρά στη φιλοσοφία με την οποία με ανέθρεψαν.» – Λαρς φον Τρίερ

Λαρς φον Τρίερ

Δεινός κινηματογραφιστής, αλλά και αιρετικός, ο Δανός δημιουργός Λαρς φον Τρίερ, αποτελεί αναμφισβήτητα ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια του σύγχρονου ευρωπαϊκού κινηματογράφου. Μεγάλωσε στην Κοπεγχάγη των μεταβατικών κοινωνικοπολιτικά δεκαετιών του ’50 και του ’60, στο μέσο μιας οικογένειας, η οποία σύμφωνα με τα λεγόμενα του ίδιου του Τρίερ: «στερούνταν συναισθημάτων, θρησκείας και της όποιας ευχαρίστησης». Οι γονείς του μικρού Λαρς επιχείρησαν να μεταδώσουν στον γιο τους την ηδονή της απόλυτης ελευθερίας, χωρίς να μπορούν να φανταστούν ότι ίσως η υπερβολική ανεξαρτησία που του προσέφεραν θα βάρυνε τους εύθραυστους παιδικούς ώμους του μ’ ένα αίσθημα κενού:

«Μια απεγνωσμένη ανάγκη για απαγόρευση. Μπορούσα να κάνω ό,τι πιο ασυλλόγιστο περνούσε από το μυαλό μου. Μπορούσα κάλλιστα να αλητεύω, χωρίς κανείς να δίνει σημασία. Δεν υπήρχαν καθόλου κανόνες, γεγονός που δημιουργούσε ένα σωρό προβλήματα. Έπρεπε να πιέζω εγώ τον εαυτό μου να ασχοληθώ με τα διαβάσματα ή ακόμη και να πηγαίνω καθημερινά στο σχολείο, γιατί κανένας από τους γονείς μου δεν ήταν διατεθειμένος να μου υποδείξει τι ήταν σωστό και τι όχι».

Τα πρώτα βήματα του Τρίερ στον κινηματογράφο, έγιναν σε ηλικία έντεκα ετών με μια Super-8 που του είχαν κάνει δώρο οι γονείς του. Το 1979 αρχίζει τη φοίτησή του στη Δανέζικη Σχολή Κινηματογράφου, εκεί δημιουργεί δύο μικρού μήκους ταινίες, οι οποίες ευτύχησαν να βραβευτούν στο Φεστιβάλ του Μονάχου και να του δώσουν τα πρώτα θερμά διαπιστευτήρια για μια ανάλογη πορεία. Το 1984, έναν μόλις χρόνο μετά την αποφοίτησή του, ο Τρίερ ολοκλήρωσε την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, το μαγευτικό «Στοιχείο του Εγκλήματος» (The Element of Crime).

Διαβάστε επίσης:

Ταινιόραμα 2023

Η σινεφίλ γιορτή που έχει γίνει θεσμός δεκαετίες τώρα στην καρδιά της Αθήνας στη λήξη κάθε κινηματογραφικής σεζόν, σχεδιάστηκε φέτος για να προβάλλει τις βραβευμένες – και με παγκόσμια πρεμιέρα στα σημαντικά κινηματογραφικά φεστιβάλ του πλανήτη – ταινίες σπουδαίων δημιουργών. Από την Πέμπτη 25 Μαΐου, μέχρι και την Τετάρτη 21 Ιουνίου, θα προβάλλονται δύο ταινία καθημερινά, με ενιαίο εισιτήριο των 5 ευρώ, στον Κινηματογράφο Άστυ (Πεζόδρομος Κοραή 4 – Μετρό Πανεπιστήμιο). Τη Δευτέρα 29 Μαΐου στις 21:00, θα προβληθεί το «Dogville» του Λαρς φον Τρίερ, στην αρχική έκδοση των 138 λεπτών.

Dogville
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Λαρς φον Τρίερ
Πρωταγωνιστούν: Νικόλ Κίντμαν, Λόρεν Μπακάλ, Κλοέ Σεβινί, Παυλ Μπέτανι, Στέλλαν Σκάρσγκαρντ, Ούντο Κίερ, Μπεν Γκατζάρα, Τζέιμς Κάαν, Πατρίσια Κλάρκσον
Φωτογραφία: Αντονι Ντοντ Μαντλ
Μοντάζ: Μόλι Μαλίν Στένσγκαρντ
Χώρα Παραγωγής: Δανία, Γερμανία, Γαλλία, Σουηδία, Ιταλία, Ολλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο, Φιλανδία, Νορβηγία
Έτος Παραγωγής: 2003
Διάρκεια: 178 λεπτά