Το Ελληνικό Σχέδιο της Στέγης παρουσίασε πριν μερικές μέρες έναν νέο κύκλο τραγουδιών του Δημήτρη Παπαδημητρίου, με τον τίτλο Ο Μεγάλος Αιρετικός. Πρόκειται για την μελοποίηση κειμένων των Αριστοφάνη, Βιγιόν, Εμπειρίκου, Λαφόργκ, Ντον, Παλαμά, Ρίλκε και Σεφέρη. Τα τραγούδια ερμήνευσαν οι Χάρης Ανδριανός, Βερόνικα Δαβάκη και Πάνος Παπαϊωάννου.

Ads

Ο Παπαδημητρίου, που εδώ και τρεις μήνες διευθύνει και το μουσικό κομάτι των παραγωγών της ΕΡΤ, έχει ήδη παρουσιάσει πριν μερικές μέρες και ένα νέο συμφωνικό έργο, πιστοποιώντας έτσι την πολύ μεγάλη γκάμα του συνθετικού του ταλέντου, που τον καθιστά το κεντρικό πρόσωπο της ελληνικής μουσικής σήμερα.

Πως επιλέξατε τον τίτλο Μεγάλος Αιρετικός για τη συναυλία σας;

Κάνει συνειρμό με το Ερωτικός, αλλά κρύβει νοήματα… Κάποια στιγμή ένας συνάδελφός σας με είχε ρωτήσει ποιές είναι οι διαφορές μου με τον Μάνο Χατζιδάκι. Αυτό πυροδοτησε κάποιες σκέψεις που με βοήθησαν πολύ και στην αυτο-συνειδητοποίηση μου. Τότε βέβαια είχα σκεφθει τη λέξη ‘υπαρξιακός’. Έτεινα πρός τραγούδια φιλοσοφικά η θυμοσοφικά, πρός τραγούδια κοινωνικού προβληματισμού και συχνά μιάς ελεύθερης κομματικά ισχυρής ωστόσο
πολιτικής διάθεσης. Ο Μάνος έκανε το ίδιο εν τέλει μέσω ωστόσο του αρχικού του μαγικού φίλτρου που είναι ο Έρωτας. Αυτό του έδεινε και πολιτική και υπαρξιακή υπόσταση. Σε εμένα το υπαρξιακό και φιλο-θυμο-σοφικό μου προσδίδει σε δεύτερη κίνηση ερωτικό βάθος.

Ads

Ενδεικτικά είναι το ‘Χρώμα δεν αλλάζουνε τα μάτια” ή το ‘Σκάκι”. Πολιτικά-ερωτικά τραγούδια. Ο Μεγάλος Αιρετικός προέκυψε όταν άθροισα ενδιαφέρον γιά τίς αιρετικές παρυφές της ποίησης. Εκεί αυτή- περιθωρικό κοινωνικό φαινόμενο ούτως ή άλλως είναι η Τέχνη συνολικά -συναντά την αλήθεια μέσα από αντισυμβατικές προσεγγίσεις έξω από τά δόντια.

Όμως σήμερα βρισκόμαστε μέσα στη γενική αποδόμηση. Οπότε η αίρεση είναι κάπως γενικευμένη.

Μπά δεν νομίζω. Η αποδόμηση είναι γιά τον όχλο. Η Βαβελοποίηση είναι μιά καταπληκτική άμυνα των κοινωνικών μας συστημάτων απέναντι
στην δύναμη που μπορεί να έχειπλέον το άτομο με την χρήση των υπολογιστών και την πρόσβαση στη γνώση και τη δικτύωση. Μπορείς να πείς και να κάνεις ότι θέλεις σε ένα γήπεδο όπου όλοι φωνασκούν και χτυπιούνται ταυτόχρονα. Κανείς δεν θα σε εμποδίσει να πείς η να κάνεις το οτιδήποτε αφού κανείς δεν θα σε ακούσει και εάν δεν ενοχλείς την λειτουργία της μεγάλης μηχανής. Οι κοινωνίες όμως ελέγχονται από καλά κρατούσες δομές που καθόλου δεν αποδομούνται, αλλά αντιθέτως βελτιώνονται, επ’ ωφελεία της οργάνωσης, της παραγωγικότητας και της αυτοδιατήρησης τους.

Βλέπω πως οι Έλληνες εξακολουθούν να τα σπάνε- τώρα και τηλεοπτικά, εδώ και κάμποσα χρόνια. Τί σκέφτεστε όταν βλέπετε λαϊκά
γλέντια;

Μου αρέσει το γλέντι. Το σπάσιμο των πιάτων όταν δεν είναι μια επίδειξη νεοπλουτισμού έχει και αυτό ένα νόημα ξεσπάσματος. Ομως το γλέντι το καταλαβαινω σε μικρά ρεμπετάδικα και μαγαζάκια συνοικιακά με οικογένειες από την γειτονιά. Εκείτο γλέντι είναι αληθινό αρχοντικό και όχι επιδεικτικό.

Πάντως στη Eurovision στείλατε ένα τραγούδι εντελώς άλλου τύπου.

Αφού το άθλημα λέγεται σούμο κι εσύ θα συμμετέχεις υποχρεωτικά είναι αστείο να στέλνεις πρωταθλητές του πίγκ-πόγκ επειδή αυτό είναι το εθνικό σου άθλημα.

Ωραία φωνή η Κατερίνα Ντούσκα, αλλά μου φαίνεται πως θα ήταν προτιμότερο μια παρουσία χωρίς κανένα σκηνικό. Διότι τότεσυγκεντρώνεσαι ευκολότερα στο τραγούδι.

Δεν διαφωνώ καταρχήν στην άποψη σας. Ομως αφήνουμε την όντως εξαιρετική καλλιτέχνιδα και την ομάδα της απολύτως ελεύθερη να πραγματοποιήσει αυτό που εκείνη κρίνει. Ο ρόλος μας είναι διοικητικός- οικονομικός-συμβουλευτικός. Αυτό είναι νόμος στην τέχνη και αν έχεις διαλέξει σωστά πρέπει να αφήνεις μετά τις αισθητικές ελευθερίες. Τα σκηνικά πάντως του κλίπείναι άσχετα από τα σκηνικά της live εκτέλεσης , αν και θα είναι έργο της ιδίας σκηνογράφου ώστε να υπάρχει ενότητα στο γενικό αισθητικό σήμα.

Τώρα διευθύνετε το μουσικό κομμάτι της ΕΡΤ. Ποιος είναι ο στόχος σας, τα σχέδιά σας;

1) Η στήριξη μιάς γεννιάς νέων δημιουργών που δημιουργεί στο σκοτάδι.
2) Η στήριξη των νέων έργων των σημαντικών μας δημιουργών.
3) Η απόκτηση συγκεκριμμένου προφίλ ενός εκάστου των ραδιοφώνων.
4) Η καλλιτεχνική και διοικητική αναβάθμιση των μουσικών συνόλων.
5) Η συνδυαστική λειτουργία ραδιοφώνου τηλεόρασης και μουσικών συνόλων.
6) Η δικαιότερη διοίκηση πρός τους εργαζομένους. Ευτυχώς η συνεργασία μας στο ΔΣ είναι μέχρι στιγμής εξαιρετική, ευέλικτη και γρήγορη.

Παρακολουθώ τα τελευταία χρόνια μια πιο εντατική παραγωγή σας στο χώρο της συμφωνικής μουσικής. Πως τα συνδυάζετε από συναισθητική αλλά και πνευματική άποψη αυτά τα δύο;

Με κόπο. Αλλά προς το παρόν αντέχω…