Είναι γνωστός ως ο «νονός» του hip hop, μιας και σε αυτόν οφείλεται το όνομά του, ως ο «πατέρας» της electro-funk και τον αποκαλούνε, καθόλου τυχαία, «Master of Records», χάρη στην ανεξάντλητη συλλογή από βινύλια που διαθέτει.

Ads

Συνέντευξη στην Τζένη Τσιροπούλου

Από αρχηγός συμμοριών στο Bronx της Νέας Υόρκης μετατράπηκε σε ακτιβιστή και επηρεασμένος από τον DJ Kool Herc, συνέβαλε στον καθορισμό των τεσσάρων στοιχείων της hip hop κουλτούρας και τη διέδωσε σε όλο τον κόσμο, σπάζοντας κάθε μουσικό σύνορο. Δημιούργησε το Universal Zulu Nation, προκειμένου να πολεμήσει κατά της βίας και έχει συνεργαστεί από το «νονό» της soul, James Brown, μέχρι τον τραγουδιστή των Sex Pistols, John Lydon. Δεν είναι άλλος από το θρυλικό αμερικανό DJ Afrika Bambaataa, ο οποίος θα βρεθεί στην Αθήνα στις 4 Μαρτίου για ένα μεγάλο old school πάρτυ!

Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε με την πολύτιμη βοήθεια του Dead Serious

Ads

Ποιες είναι οι μουσικές ρίζες του hip hop;

Οι ήχοι που προϋπήρχαν ήταν η r’n’b μουσική, η soul, η reggae και η funk.

Ποιες είναι οι κοινωνικές συνθήκες που πυροδοτούν τη γέννηση του hip hop στα τέλη του ’70 και τι εκφράζει όταν πρωτοξεκινάτε να το ζείτε στους δρόμους της Νέας Υόρκης, με τα γκέτο και τις συμμορίες;

Ήταν κάτι που συνέβαινε στους δρόμους και άρχιζε να διαδίδεται σε όλη την πόλη της Νέας Υόρκης, σε εκείνα τα τραγικά χρόνια. Πολλοί άνθρωποι ερχόντουσαν στα πάρτυ, που διοργανώναμε τότε, για να ακούσουν αυτόν τον καινούριο ήχο, που δημιουργούνταν στους δρόμους και το ονομάσαμε hip hop. Έτσι, γεννήθηκε ένα νέο πολιτιστικό κίνημα, το οποίο ταξιδεύει από τότε σε όλον τον κόσμο, χωρίς να γνωρίζει σύνορα και αυτό θεωρώ ότι είναι το μεγαλύτερο κατόρθωμά μας.

Ένα ταξίδι στην Αφρική ήταν η αφορμή για να αλλάξει ριζικά όλη η φιλοσοφία σου. Από αρχηγός συμμοριών, τελικά, στρέφεις όλο σου το ενδιαφέρον σε δράσεις κατά της βίας και κατά του απαρτχάιντ και δημιουργείς το Universal Zulu Nation, προκειμένου να ξεφύγουν οι νέοι από τις συμμορίες. Θα ήθελες να μου μιλήσεις για αυτό το παγκόσμιο κίνημα;

Το ταξίδι μου στην Αφρική, αλλά και τα ταξίδια μου σε πολλές άλλες χώρες του πλανήτη, οπωσδήποτε με έφεραν σε επαφή με πολλές διαφορετικές ιδεολογίες και με ανθρώπους διαφορετικής εθνικότητας και θρησκείας. Πράγματι, αυτό ήταν το πρώτο βήμα για να στραφώ κατά της βίας και να δημιουργηθεί, έτσι, το Universal Zulu Nation, το Νοέμβρη του 1973. Είναι ένα παγκόσμιο κίνημα πολιτισμικής συνειδητοποίησης, που υποστηρίζει τη γνώση, τη σοφία, την κατανόηση, την ελευθερία, τη δικαιοσύνη, την ισότητα, την επιστήμη, τα μαθηματικά, το σεβασμό, την ειρήνη, την ενότητα και την αγάπη, το να ξεπερνάμε οτιδήποτε αρνητικό μέσα από θετική δράση και τέλος, υποστηρίζει τα θαύματα της ολότητας της υπέρτατης δύναμης.

Ποιο είναι το 5ο στοιχείο της hip hop κουλτούρας και η σημασία του, το οποίο σχετίζεται και με τη φιλοσοφία του Zulu Nation;

Το 5ο στοιχείο έχει να κάνει αποκλειστικά με τη γνώση. Το Universal Zulu Nation συνδυάζει τη γνώση και την κουλτούρα με τη συνειδητοποίηση. Αυτό είναι πραγματικά το 5ο στοιχείο, το οποίο ενώνει ουσιαστικά τα άλλα τέσσερα στοιχεία και άλλα στοιχεία μαζί. Χωρίς τη γνώση δε θα μπορούσαμε να κάνουμε τίποτα σε αυτόν τον πλανήτη. Όταν καταλαβαίνεις κάτι, προσπαθείς να κατανοήσεις τις ρίζες του και έπειτα όταν το συνειδητοποιείς, το νιώθεις μέσα σου και έτσι, ο δημιουργός βρίσκεται πάνω από την ιδέα, σε ένα υψηλότερο επίπεδο γνώσης.

Σήμερα, όλη αυτή η κουλτούρα που δημιουργήσατε τότε, υφίσταται πλέον ως ολόκληρη βιομηχανία. Μπορεί να επηρεάσει ακόμα η μουσική τη συνείδηση μας ή υπάρχει ένα σύστημα «πλύσης εγκεφάλου» που δεν αφήνει να συμβεί αυτό;

Υπάρχει ένα σύστημα «πλύσης εγκεφάλου», που προσπαθεί να διατηρεί τον αρνητισμό, αλλά, από την άλλη, υπάρχουν και οι άνθρωποι, που πιστεύουν πραγματικά στην αγάπη της hip hop κουλτούρας και στο κίνημα αυτό, θέλουν να δουν τα πράγματα να αλλάζουν και προσπαθούν να το καταφέρουν. Βλέπεις ραδιοφωνικούς σταθμούς, που παίζουν τους ίδιους δέκα δίσκους ξανά και ξανά αλλά υπάρχει και το ίντερνετ και οι δορυφορικοί σταθμοί, που είναι πιο «ανοιχτοί» και παίζουν όλα τα είδη μουσικής, όχι μόνο hip hop, αλλά και house, techno, rock, jazz, κλασική μουσική και, επίσης, άνθρωποι που παλεύουν για το νέο ρεύμα του hip hop σε όλο τον πλανήτη.

Δείχνεις ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην αρχαία αιγυπτιακή φιλοσοφία. Θα ήθελα να μου σχολιάσεις τη σημερινή κατάσταση, με την εξέγερση στην Αίγυπτο και γενικότερα στη Βόρεια Αφρική.

Οι εξεγέρσεις είναι στην πραγματικότητα η θέληση των ανθρώπων για αλλαγή. Είτε πρόκειται για την πτώση του Τείχους του Βερολίνου, είτε για την προστασία της Μητέρας Γης, όταν οι άνθρωποι κουράζονται από την καταπίεση, τότε εξεγείρονται στο όνομα της υπέρτατης δύναμης και προσπαθούν να επιφέρουν αλλαγές, ακόμα κι αν αυτό τους κοστίζει την ίδια τους τη ζωή. Αυτό συμβαίνει τώρα και στο αρχαίο Κεμέτ, δηλαδή, αυτό που σήμερα γνωρίζουμε ως Αίγυπτο. Το μόνο αρνητικό που συνέβη εκεί, είναι ότι οι διαμαρτυρόμενοι παραβίασαν τον αρχαίο πολιτισμό, κλέβοντας ή μη δείχνοντας σεβασμό στους αρχαίους προγόνους των γηγενών μαύρων. Ειλικρινά, αυτό δεν είναι καλό. Κανένας, πουθενά στον κόσμο δε θα έπρεπε να καταστρέφει αρχαία κειμήλια, οποιουδήποτε πολιτισμού στον πλανήτη.
Πιστεύεις ότι σε τέτοιες περιπτώσεις η βία κρίνεται ως το μοναδικό αναγκαίο μέσο;
Η βία είναι απαραίτητη για κάποιον, μόνο όταν υφίσταται ακατάπαυστα μια βίαιη συμπεριφορά εις βάρος του. Όλοι οι άνθρωποι που βάλλονται, θα χτυπήσουν πρώτοι και πρέπει να μάχονται στο όνομα της υπέρτατης δύναμης.

Μουσική και ακτιβισμός: Είναι τα κίνητρα αλλά και ο σκοπός, ταυτόχρονα, του Afrika Bambaataa για δημιουργία;

Οι άνθρωποι γνωρίζουν ότι έχω κάνει μουσική για πάρτυ, μουσική για να σκεφτείς και να ξεσηκωθείς, ώστε να κάνεις κάτι. Έτσι, κάθε φορά που έχω να αποφασίσω τι μουσική θα φτιάξω, γεννιούνται διαφορετικά στυλ μουσικής. Είτε πρόκειται για μουσική κατά του απαρτχάιντ είτε μουσική που βοηθάει στην καθημερινότητα των ανθρώπων. Κάνω μουσική για να περνάει καλά ο κόσμος και να κάνει πάρτυ. Κάνω μουσική για να κάνω τους ανθρώπους να σκεφτούν τη ζωή ή τι συμβαίνει, αλλά ακόμα και για να βοηθήσω τους ανθρώπους, ώστε να γίνουν αλλαγές στον κόσμο. Να τσακίσουμε το ρατσισμό, το μίσος ή οτιδήποτε άλλο χρειάζεται.

Κατά πόσο έχει επηρεαστεί η χρήση του βινυλίου και η δουλειά σου ως DJ με τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις;

Τα προτερήματα της ψηφιακής τεχνολογίας είναι πάρα πολλά. Ειδικά το Serato και το Traktor μας δίνουν τη δυνατότητα να διασώσουμε τα βινύλιά μας και τις ηχογραφήσεις μας και συνεχώς προετοιμαζόμαστε και για καινούριες εξελίξεις.

Γνωρίζεις κάποια hip hop ελληνικά συγκροτήματα;

Όχι, εδώ και καιρό. Έχω κάποιους δίσκους από παλιά, αλλά έχω καιρό να έρθω στην Ελλάδα. Όταν είχα έρθει, όμως, υπήρχε μια στροφή προς το house, το hip-house και το techno.

Υπάρχουν ελληνικά hip hop συγκροτήματα, στα οποία μπορεί να συναντήσεις ρατσιστικούς στίχους. Δεν είναι αντίφαση να ακούγονται τέτοιοι στίχοι σε αυτήν τη μουσική;

Το hip hop ή η rap μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τον καθένα που το θέλει, χωρίς λογοκρισία. Αν κάποιοι θέλουν να είναι ρατσιστές είναι δικαίωμά τους να λένε οτιδήποτε θέλουν να πουν. Αλλά αν κάποιοι θέλουν να εναντιωθούν σε αυτό, είναι επίσης δικαίωμά τους να εκφραστούν. Αλλά αυτοί που χρησιμοποιούν το hip hop αρνητικά είναι στενόμυαλοι και δεν καταλαβαίνουν την ιδεολογία του hip hop, σαν πολιτιστικό κίνημα ή το τι σημαίνει η rap μουσική.

Παρουσιάστηκε πρόσφατα στο Grammy Museum, στο Λος Άντζελες, το βιβλίο «Hip Hop: A Cultural Odyssey»,στο οποίο έχεις γράψει τα εισαγωγικά σχόλια. Μπορούμε να μιλάμε για τη Βίβλο του hip hop;

Δεν είναι ακριβώς η Βίβλος του hip hop αλλά σίγουρα είναι ένα πάρα πολύ καλό βιβλίο. Είναι τρομερό να διαβάζεις για τόσους πολλούς ανθρώπους και τι έχουν πει σχετικά με το hip hop. Όσο για το μέγεθος του βιβλίου, δεν έχω ξαναδεί ποτέ κάτι τέτοιο μέχρι τώρα!

Afrika Bambaataa
Παρασκευή 4 Μαρτίου στο Fuzz Club
Πειραιώς 209 & Πατριάρχου Ιωακείμ 1, Ταύρος

Support acts:
Invisible Rockers Crew (live) w/ Downrocks (SP)
DJ Noiz (Dj set)

Doors Open: 19.00
DJ Noiz: 20.00
Invisible Rockers Crew: 21.30
Afrika Bambaataa: 22.30
Τιμή εισιτηρίου: 20 ευρώ

Προπώληση:
Θρι Σίξτι Independent Record Store: Ελασιδών 29, Γκάζι, τηλ.: 2103453307
Ticket House: Πανεπιστημίου 42 (εντός στοάς), τηλ.: 2103608366
Floral: Θεμιστοκλέους 80, τηλ: 210 3800070
Online Sales: www.ticketpro.gr