Νέα μυστικά για τη Μόνα Λίζα και άλλα έξι πορτρέτα του Λεονάρντο ντα Βίντσι αποκάλυψαν ερευνητές, χάρη σε επιστημονικές αναλύσεις που προσδιόρισαν τη σύνθεση και το πάχος του κάθε στρώματος χρώματος στα έργα.

Ads

Όπως αποκαλύπτει μία μελέτη που πραγματοποιήθηκε από την ομάδα του Φιλίπ Βαλτέρ, του Εργαστηρίου του κέντρου έρευνας και αποκατάστασης των Μουσείων της Γαλλίας, πάρα πολύ λεπτά στρώματα χρώματος έχουν απλωθεί για να σβήσουν βαθμιαία τα περιγράμματα, και να κάνουν πιο ομαλές τις μεταβάσεις από τη σκιά στο φως στα πρόσωπα.

Η μελέτη πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την ευρωπαϊκή ερευνητική μονάδα European Synchrotron Radiation Facility (ESRF) στην Γκρενόμπλ (Γαλλία), και έχει δημοσιευθεί στο επιστημονικό περιοδικό που ειδικεύεται στην εφαρμοσμένη χημεία «Angewandte Chemie».

Οι νέες αναλύσεις που έγιναν από, διευκρινίζουν πως έχει γίνει η διαβάθμιση των φωτοσκιάσεων (ντεγκραντέ) με την τεχνική που ονομάζεται «σφουμάτο», η οποία τα καθιστά και εμβληματικά.

Ads

Οι πίνακες που υποβλήθηκαν σε ανάλυση ήταν Ο Ευαγγελισμός, Η Παναγία των Βράχων, Η Ωραία Σιδηρουργός, Η Μόνα Λίζα (Τζοκόντα), Ο Αγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής, Ο Βάκχος και η Αγία Αννα, Η Παρθένος και το Βρέφος.

Για να προσδιοριστεί η σύνθεση και το πάχος του κάθε στρώματος του υλικού σε εννέα πρόσωπα, συμπεριλαμβανομένου και εκείνου της Μόνα Λίζα, χρησιμοποιήθηκε φασματομετρία φθορισμού ακτίνων Χ. Αυτή η μέθοδος χημικής ανάλυσης, δεν απαιτεί να ληφθούν δείγματα από τον καμβά του έργου. Φωτίζεται μια περιοχή του πίνακα με ακτίνες Χ και στη συνέχεια συλλέγονται οι άλλες ακτίνες «φθορισμού Χ», που εκπέμπονται από τα υλικά του έργου.

Διάφορες τεχνικές, που χαρακτηρίζονται από τη λεπτότητα των στρωμάτων των ημιδιαφανών αδρών γραμμών, τη φύση των χρωστικών ουσιών ή των προσθέτων, έχουν χρησιμοποιηθεί για να αποδοθούν οι σκιές στα πρόσωπα.

Στην περίπτωση των επιχρίσεων, πολλές στρώσεις, πάχους μόνο 1-12 microns (χιλιοστά του χιλιοστού) η καθεμία, αόρατες με γυμνό μάτι, έχουν απλωθεί για να επιτευχθεί συνολικό πάχος που δεν υπερβαίνει τα 30-40 microns.