Η Γαλλία προετοιμάζει για το Καλοκαίρι εκθέσεις αφιερώματα για καλλιτέχνες που έχουν βρεθεί στο περιθώριο της πολιτιστικής δημιουργίας της Γαλλίας. Ανάμεσα σε αυτούς έχουν βρεθεί και οι ιμπρεσιονιστές.

Ads

Σύμφωνα με τη Guardian, η γαλλική ελίτ των κριτικών έχει απορρίψει τους ιμπρεσιονιστές δύο φορές. Η πρώτη ήταν το 19ο αιώνα επειδή τα έργα τους θεωρήθηκαν υπερβολικά ριζοσπαστικά και η δεύτερη ήταν στις αρχές του 20ου αιώνα. Αυτή τη φορά τα έργα τους δεν θεωρήθηκαν αρκετά ριζοσπαστικά.

Τώρα, όμως, η χώρα που γέννησε τον Claude Monet και τους ζωγράφους που ανήκουν στον κύκλο του, διέπεται από μία διάθεση μεταστροφής. Σε μία προσπάθεια να αξιολογήσει εκ νέου την κληρονομιά ορισμένων από τους πιο φημισμένους καλλιτέχνες της, η Γαλλία ετοιμάζεται για ένα καλοκαίρι μετάνοιας αλλά κι ένα ρεκόρ πώλησης εισιτηρίων.

Από την επόμενη εβδομάδα, ξεκινά στη Νορμανδία ένας τετράμηνος εορτασμός για τους ζωγράφους που είχαν μέχρι τώρα μείνει στο περιθώριο. Περίπου 300 εκθέσεις, συναυλίες και εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν στην περιοχή, μία συναυλία στο Rouen’s Musée des Beaux-Arts ενώ θα εκτεθούν, μεταξύ άλλων έργων, 11 μελέτες του Monet για τον καθεδρικό ναό της πόλης.

Ads

Μία συνοδευτική έκθεση στο μουσείο Marmottan στο Παρίσι, αναμένεται να ξεκινήσει στα μέσα Ιουνίου. Η έκθεση θα διερευνήσει την επίδραση των ιμπρεσιονιστών στον 20ο αιώνα. Προσωπικότητες όπως ο Τζάκσον Πόλοκ και ο Μαρκ Ρόθκο θα λάμψουν διά των έργων τους στην αίθουσα.

Ωστόσο, η κορυφαία στιγμή της σεζόν αναμένεται να ανοίξει για το κοινό το Σεπτέμβρη κάτω από το γυάλινο θόλο του Grand Palais όπου και θα φιλοξενηθεί η πρώτη αναδρομική έκθεση του Monet για 30 χρόνια. Τη Γαλλία έχει χτυπήσει «ιμπρεσιονιστικός πυρετός», γράφει χαρακτηριστικά το περιοδικό L’Express αυτή την εβδομάδα.

«Η ζωγραφική των ιμπρεσιονιστών πολλές φορές έχει καταλήξει στο επίπεδο των ολάνθιστων τοπίων. Έτσι μία αίσθηση περιφρόνησης για τους πίνακές τους ξεκίνησε στους πνευματικούς κύκλους», εξηγεί ο διευθυντής του Beaux Arts in Rouen, Laurent Salomé στο περιοδικό «L’Express». Αυτή η τάση ισχυροποιήθηκε τη δεκαετία του 1990 και στερεοποιήθηκε όταν ο πρώην επικεφαλής του Musée d’Orsay, Serge Lemoine, δήλωσε το 2002 ότι θεωρούσε τον ιμπρεσιονισμό υπερτιμημένο.

Ο διάδοχός του, Guy Cogeval, έχει άλλη άποψη. Μιλώντας για την επιθυμία του να εκθέσει τα έργα των Monet, Camille Pissarro και άλλων ιμπρεσιονιστών, δήλωσε ότι «περισσότερο από τον Racine ή τον Poussin, αυτοί είναι οι πρεσβευτές του πολιτισμού μας». Εξάλλου ο Cogeval είναι αυτός που επιφορτίστηκε την αναδρομική έκθεση στο Grand Palais στο οποίο θα συγκεντρωθούν 200 έργα του Monet από 70 μουσεία σε όλο τον κόσμο. Ήδη, 10.000 εισιτήρια έχουν πουληθεί κατά τον πρώτο μήνα προπώλησης των εισιτηρίων.