Λένε οι Υπουργοί: «το έργο καθυστέρησε δύο χρόνια λόγω των προσφυγών στο ΣτΕ». Τι ισχύει;

Ads

► Σεπτέμβριος 2019: Ο Πρωθυπουργός ανακοινώνει από το βήμα της ΔΕΘ την αλλαγή του σχεδιασμού στο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης και την απόσπαση του αρχαιολογικού χώρου της Βενιζέλου, χωρίς καμία εισήγηση από τις αρμόδιες υπηρεσίες, ούτε του ΥΠΠΟΑ ούτε της Αττικό Μετρό, που ως τότε συνέχιζαν να υλοποιούν τη λύση της κατά χώραν τοποθέτησης. Ο Πρωθυπουργός ανακοινώνει ότι με τον τρόπο αυτό θα εγκαινιάσει το Μετρό τον Απρίλιο 2023.

► Οκτώβριος 2019: Στο Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης ανακοινώνουμε δημόσια ότι θα εμποδίσουμε με κάθε τρόπο – με προσφυγή στο ΣτΕ, με απεργία – την απόσπαση/καταστροφή. Εξηγούμε γιατί ο Απρίλης του 2023 είναι άπιαστο όνειρο αν αλλάξει ο σχεδιασμός και ζητάμε με σαφήνεια να υπολογιστεί αυτή η καθυστέρηση στα χρονοδιαγράμματα που εξαγγέλλει η Αττικό Μετρό. Εξηγήσαμε ότι η χώρα θα γίνει ρεζίλι διεθνώς. Όλα όσα είπαμε τότε, στη συνέχεια επιβεβαιώθηκαν πλήρως!

► Δεκέμβριος 2019: Κατατίθεται στο ΥΠΠΟΑ το αίτημα της Αττικό Μετρό για την απόσπαση του αρχαιολογικού χώρου του Σταθμού Βενιζέλου. Η Αττικό Μετρό ισχυρίζεται  και γνωμοδοτεί το ΚΑΣ κατά πλειοψηφία.

Ads

► Μάρτιος 2020: Τρεις μήνες μετά τη γνωμοδότηση (!) εκδίδεται η Υπουργική Απόφαση Λ. Μενδώνη για την αλλαγή του σχεδιασμού του Σταθμού Βενιζέλου, με την απόσπαση/καταστροφή του αρχαιολογικού χώρου, που συμπαρασύρει στην καθυστέρηση όλο το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης.

► Αρχές Σεπτεμβρίου 2020: Κατατίθεται η αίτηση ακύρωσης του ΣΕΑ και άλλων φορέων (η τρίτη αίτηση ακύρωσης) στο ΣτΕ κατά της Υπουργικής Απόφασης Λ. Μενδώνη για την απόσπαση/καταστροφή του αρχαιολογικού χώρου.

► Τέλη Σεπτεμβρίου 2020: Κατατίθεται η μελέτη Κορρέ για την απόσπαση/καταστροφή του αρχαιολογικού χώρου. Το ΚΑΣ συνεδριάζει και η Υπουργική
Απόφαση βγαίνει μόλις προχτές (Ιούλιος 2021), επιβεβαιώνοντας με το περιεχόμενό της όλα όσα λέγαμε: ότι η μελέτη απόσπασης είναι λειψή και η μελέτη επανατοποθέτησης ανύπαρκτη.

Ο Απρίλης του 2023 –που ήταν ήδη εικονικός όταν ειπώθηκε- έχει ξεχαστεί, το νέο ορόσημο του Δεκέμβρη 2023 είναι αδύνατο με βάση τις εργασίες που πρέπει να γίνουν και όλοι πλέον γνωρίζουν ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης πιθανόν να ολοκληρωθεί το 2025!

Επί 12 ολόκληρους μήνες οι καθυστερήσεις στο Σταθμό Βενιζέλου  και στο Μετρό Θεσσαλονίκης συνολικά οφείλονται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στην αλλαγή σχεδιασμού του έργου, που απαιτούσε νέες μελέτες και εγκρίσεις (και απαιτεί και νέα Σύμβαση, για την οποία δε γνωρίζουμε καν αν έχει προχωρήσει) και όχι στις προσφυγές στο ΣτΕ. Επί 12 ολόκληρους μήνες θα μπορούσαν, αν πραγματικά πίστευαν ότι η τεχνική λύση Βέττα έχει τεχνικά προβλήματα, να τα είχαν διορθώσει όλα. Δεν ήταν όμως αυτό το αληθινό τους κίνητρο!

Καλό θα ήταν οι εμπνευστές των καθυστερήσεων αυτών (Μενδώνη, Καραμανλής, Ζέρβας και Ταχιάος) να μην προσπαθούν να φορτώσουν τις ευθύνες τους αλλού, αλλά να εξηγήσουν για ποιο λόγο ΕΠΕΛΕΞΑΝ να καθυστερήσουν όλο το έργο το Μετρό. Η απραξία επί δύο χρόνια στο Σταθμό Βενιζέλου οφείλεται στον δικό τους σχεδιασμό. Την σχεδίασαν και την υλοποίησαν, αναγκάζοντας το σύνολο του έργου της βασικής γραμμής του Μετρό να μεταφερθεί για το 2025. Οι αρχαιότητες ήταν και είναι το εργαλείο, η εύκολη δικαιολογία για τον καταστροφικό σχεδιασμό.

Τώρα ξαφνικά βιάζονται να ξηλώσουν με συνοπτικές διαδικασίες τον αρχαιολογικό χώρο μέσα στο καλοκαίρι, βασισμένοι σε μια απόφαση με οριακή πλειοψηφία 13-12. Σα να παίζεται η τύχη των αρχαιοτήτων στα πέναλτι. Μόνο η καταστροφή τους ικανοποιεί. Η καταστροφή του μοναδικού αρχαιολογικού χώρου και του συνόλου του έργου της βασικής γραμμής του Μετρό!

Ποιος θα την πληρώσει για όλα αυτά; Μα φυσικά οι πολίτες. Οι πολίτες που θα στερηθούν έναν μοναδικό αρχαιολογικό χώρο-τοπόσημο της Θεσσαλονίκης, θα στερηθούν τη δυνατότητα να έχουν 12 (από τους 13) σταθμούς μετρό το 2022 και θα περιμένουν  ως το 2025 για να δουν μέσο σταθερής τροχιάς,  οι πολίτες που θα πληρώσουν από την τσέπη τους όλες τις αποζημιώσεις του εργολάβου ως τώρα και από δω και πέρα! Οι πολίτες που θα πληρώνουν για να παραμείνει το μετρό Θεσσαλονίκης ένα ανέκδοτο.

Ο ΣΕΑ ετοιμάζει ήδη νέες προσφυγές και κινητοποιήσεις. Η διεθνής κατακραυγή θα είναι τεράστια. Το θέμα είναι να το πάρει πάνω της και η ίδια η πόλη που πλήττεται, η Θεσσαλονίκη την οποία κοροϊδεύουν ανερυθρίαστα εδώ και δύο χρόνια.

Έπεται συνέχεια…

(στη φωτογραφία απόσπαση του οδοστρώματος της μέσης οδού από την Αγία Σοφία το 2012. Δεν θα επιστρέψουν στη θέση τους, βέβαια, αλλά σε άλλη θέση κάπου στο μετρό ως… μεμονωμένο εκθεμα)

Πηγή: Facebook