Στα μέσα της δεκαετίας 1990, φρενίτιδα σάρωσε την Ιαπωνία και έφτασε μέχρι τις Αμερικανικές ακτές: τα μικρά παιδιά τρελαίνονταν για το Tamagotchi, ένα ψηφιακό κατοικίδιο σε σχήμα αβγού. Κάθε λίγες ώρες, οι χρήστες πατάνε μερικά κουμπιά για να ταϊσουν, να παίξουν ή να καθαρίσουν το Tamagotchi τους. Το παιχνίδι ήταν απλό, αλλά με έντονο το στοιχείο της επιβράβευσης. Οι χρήστες έκλαιγαν όταν το Tamagotchi τους αρρώσταινε ή πέθαινε. Χαίρονταν όταν είχαν τη δυνατότητα να μεγαλώσουν ένα υγιές ευτυχισμένο κατοικίδιο. Έχουν πωληθεί περισσότερα από 70 εκατομμύρια.

Ads

Το ευφυές στοιχείο της συσκευής ήταν ότι ήταν απλό και περιείχε το στοιχείο της ανταμοιβής: χρειάζεται μόνο μερικά κλικ λίγες στιγμές την ημέρα για να διατηρήσεις το Tamagotchi σου υγιές. Με άλλα λόγια,σε ανταμείβει με επαγρύπνηση έναντι της αδιαφορίας, συντήρησης έναντι της εμμονής ( μπορείς να ταϊσεις το Tamagotchi ή να το πνίξεις με πολλή αγάπη).

Μια δεκαετία αργότερα, υπάρχει ένα νέο είδος Tamagotchi εκεί έξω. Και αυτό είμαστε εμείς.

Νέα χειριστήρια- εργαλεία για την υγεία μας αφήνουν να δείχνουμε στενή προσοχή στην φυσική μας κατάσταση, πόσο πολύ γυμναζόμαστε, πόσο πολύ κοιμόμαστε – και το κάνουν εύκολο να αποκτήσουμε έναν στόχο και να βελτιώσουμε τους εαυτούς μας. Με άλλα λόγια, μετατρέπουν την υγεία μας σε ένα είδος παιχνιδιού. Και η ανταμοιβή είναι καλύτερη υγεία και καλύτερη ζωή.

Ads

Οι συσκευές αυτές ξεπετάγονται από παντού: το FitBit είναι μια συσκευή σε μέγεθος συνδετήρα, το οποίο μπορείς να βάλεις στη ζώνη σου και να ελέγξεις τον ρυθμό, τις θερμίδες και τον ύπνο. Μια μικρή ευφυής παρουσίαση δείχνει ένα λουλούδι το οποίο μεγαλώνει όσο περισσότερο κινείσαι, προσφέροντας ένα λαμπρό κομμάτι των ανανεώσεων. Το σύστημα Zeo sleep χρησιμοποιεί μια αυστηρή βιομετρική εγκεφαλική ανάλυση για να μετρήσει τελικά την ποιότητα του ύπνου. Επίσης μπορείς να κοιτάξεις τα νούμερα και να διαπιστώσεις πόσον χρόνο ξοδεύεις στον ελαφρύ ύπνο έναντι του βαθύ ύπνου (το βαθύτερο το καλύτερο). Το BodyMedia Fit χρησιμοποιεί έναν συνδυασμό τεχνολογίας αισθητήρων για να εντοπίσει τον κυματισμό της φωνής και τις θερμίδες, καθώς επίσης την αναπνοή και τους καρδιακούς παλμούς. Και το Philips DirectLife gizmo μετατρέπει τα δεδομένα σου σαν μια προσωπική προπόνηση που σε βοηθάει να προσαρμόσεις τους στόχους και την επίτευξη των στόχων.

Το καλύτερο αυτών των μηχανών είναι το γεγονός ότι το μηχάνημα είναι απλό και εύχρηστο και το λογισμικό είναι καθαρό και εύκολο στην πλοήγηση.

Το κλειδί εδώ είναι ο βρόχος ανάδρασης – κάνοντάς το εύκολο για τους χρήστες να συγκεντρώσουν τα δικά τους δεδομένα και με ευκολία να καταλαβαίνουν και στη συνέχεια να χρησιμοποιήσουν εποικοδομητικά τα δεδομένα τους για τη λήψη αποφάσεων. Η ανάδραση έχει αναγνωριστεί σαν ένα αποτελεσματικό εργαλείο για την αλλαγή της συμπεριφοράς από το 1960. Η πρόκληση όμως, έγκειται στο γεγονός ότι η συγκέντρωση και οργάνωση των πληροφοριών, έχει τυπικά συγκεντρώσει μεγάλη προσπάθεια, καθιστώντας την ως κάτι που λειτουργεί μόνο για τους πιο επιμελείς από εμάς.

Όμως το κλειδί για τα νέα αυτά εργαλεία είναι το γεγονός ότι κάνουν τη συγκέντρωση των προσωπικών δεδομένων – αυτό που ονομάζεται « εξάντληση δεδομένων», μια αυτόματη διαδικασία που απαιτεί πολύ μικρή προσπάθεια στο κομμάτι μας. Με φθηνότερους αισθητήρες και καλύτερα UI, τα προσωπικά δεδομένα γίνονται πανταχού παρόντα και εξαρτήματα, μετατρέποντας αυτή την ακαδημαϊκή έννοια της ανάδρασης σε επιχειρηματικό σχέδιο. Επιπλέον. Η διαμοίραση των δεδομένων στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης αυξάνει τη χρησιμότητα των δεδομένων, γίνεται πιο εύκολο για εμάς να μετατρέψουμε τα δεδομένα στην εικόνα για δράση.

Αυτό είναι μια υπόθεση πίσω από το σχέδιο ίδρυσης HealthDesign που έπληξε την ιδέα «παρατηρήσεις της καθημερινής ζωής» ή ODLs ως ισχυρός καταλύτης για τη διαχείριση της υγείας μας. Και όχι μόνο προληπτική υγεία – το Project HealthDisgn χρηματοδοτεί αρκετά προγράμματα που επιτρέπουν στους ανθρώπους να εντοπίσουν ODLs για να αντιμετωπίσουν τις ασθένειες από την κατάθλιψη του Crohn στα λιποβαρή μωρά.

Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο είναι το παιχνίδι, το γεγονός ότι η ανίχνευση μπορεί να σε ανταμείψει, μπορεί να το κάνει διασκεδαστικό. Ο Clive Thompson έχει γράψει σχετικά με το πως οι παρατηρητές βάρους – οι οποίοι ζητούν από τα μέλη τους να μετατρέψουν τις δίαιτές τους σε ένα σύστημα πόντων για πιο εύκολη ανίχνευση – είναι ένα μεγάλο παιχνίδι. Και το HopeLab, μια ριζοσπαστική ιατρική ερευνητική ομάδα, έχει χρησιμοποιήσει το αξίωμα για να δημιουργήσει το RE-Mission, ένα βιντεοπαιχνίδι για έφηβους με καρκίνο όπου τα παιδιά παίζουν «εξασκώντας» την ασθένεια τους. Μια μελέτη του 2008 στην Παιδιατρική έδειξε ότι το Re-Mission έχει σημαντικά βελτιώσει τα αποτελέσματα σε παιδιά που έπαιζαν το παιχνίδι.

Υπάρχουν ασφαλώς και πρωτοπόροι κατά κάποιο τρόπο – πρώτοι και κυρίως οι διαβητικοί, οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι να αυτο-παρακολουθούν αυστηρά τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα τους και της ινσουλίνης για δεκαετίες. Από την άλλη, στο παρελθόν, ο αυτοέλεγχος έχει θεωρηθεί ως επιβάρυνση για τα άτομα με διαβήτη. Τα εργαλεία είναι ογκώδη, οι επιφάνειες βαριές και τα αποτέλεσμα έχει έλλειψη δέσμευσης.

Με εκατομμύρια περισσότερους ανθρώπους να έχουν διαγνωσθεί με διαβήτη κάθε χρόνο, με ένα μεγάλο κίνητρο για να δημιουργήσει καλύτερα, εξυπνότερα και ευκολότερα εργαλεία για αυτοέλεγχο – καθώς επίσης να βρει τρόπους να κάνει τους διαβητικούς ποιο άνετους με την ιδέα τους διαρκή αυτοελέγχου. Η ιατρική εταιρεία Bayer πρόσφατα συνεργάστηκε με την Nintendo για να εξελίξει το μέτρο Didget, ένα παιχνίδι για διαβητικά παιδιά, τα οποία ανταμείβει με πόντους για να διατηρήσουν τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα τους μέσα σε έναν εξατομικευμένο στόχο. Το παιχνίδι έχει σχεδιαστεί για παιδιά άνω των 5 χρονών.

Το κλειδί εδώ φαίνεται να είναι η έννοια της διαχείρισης ( ή για να χρησιμοποιήσουμε το σωστό ακαδημαϊκό όρο αυτοαποτελεσματικότητα) – ο αυτοέλεγχος μπορεί να μας δώσει τον τρόπο να λαμβάνουμε μέρος στην υγεία μας. Και μετατρέποντάς το σε κάτι αστείο, κάτι με το οποίο μπορούμε να παίξουμε και να το βελτιώσουμε – και μπορεί να μας δώσει όχι μόνο έναν ρόλο αλλά και μια εξοσία. Μπορούμε να πάρουμε τον έλεγχο της υγείας μας. Και μπορούμε να παίξουμε ώστε να κερδίσουμε.

Πηγή: Wired