Η δυσλεξία* εκδηλώνεται διαφορετικά στους ανθρώπους ανάλογα με τη γλώσσα που μιλούν, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Current Biology (12ο τεύχος του Οκτωβρίου, 2009).

Ads

Του Tiffany O’Callaghan για το περιοδικό Time

Χρησιμοποιώντας οπτικά και ακουστικά τεστ, καθώς επίσης και απεικονίσεις μαγνητικών τομογραφιών εγκεφάλου (fMRI), ερευνητές του Πανεπιστημίου του Χονγκ Κονγκ προσδιόρισαν ότι, ενώ η δυσλεξία των Αγγλόφωνων οφείλεται κυρίως σε εγκεφαλική δυσλειτουργία επεξεργασίας του ήχου, στους Κινέζους πιθανώς σχετίζεται με ανωμαλίες στην επεξεργασία και των ηχητικών, αλλά και των οπτικών σημάτων που δέχεται ο εγκέφαλος.

Η δυσλεξία των Αγγλόφωνων αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στις φωνολογικές διαταραχές – δηλαδή στην προσπάθεια για διάκριση και αντίληψη συγκεκριμένων, ιδιαίτερων ήχων. Υπό την ευρεία έννοια, η βασική αυτή θεωρία υποστηρίζει ότι οι δυσλεκτικοί έχουν δυσκολίες στην εγγενή επεξεργασία φωνημάτων και συλλαβών στον προφορικό λόγο. (Για παράδειγμα, όταν τους ζητήθηκε να πουν ‘ροκ’ χωρίς να προφέρουν το γράμμα ‘ρο’, τα δυσλεκτικά παιδιά χρειάστηκε να προσπαθήσουν πολύ περισσότερο από τα μη δυσλεκτικά, για να το καταφέρουν)

Ads

Ως αποτέλεσμα, οι δυσλεκτικοί μπερδεύονται όταν διαβάζουν, μιας και η διαδικασία αυτή απαιτεί από τους ίδιους να συνδέουν τους φθόγγους – ή συγκεκριμένες λεκτικές μονάδες που σχετίζονται με γράμματα ή συλλαβές – με τα φωνήματα. Παρόλα αυτά, ενώ στην αγγλική γλώσσα οι αναγνώστες προφέρουν τις λέξεις μέσω των γραμμάτων τους, η προφορά των ιδιαίτερων χαρακτήρων της Κινέζικης γλώσσας βασίζεται στην «παπαγαλία», επισημαίνουν οι ερευνητές. Και η γνώση του πώς προφέρονται οι χαρακτήρες, βασίζεται στην πλήρη κατανόηση του περίπλοκου συνδυασμού των γραμμών που σχηματίζουν κάθε χαρακτήρα.

Στην ανάλυση 12 περιπτώσεων δυσλεκτικών παιδιών από την Κίνα, οι ερευνητές βρήκαν ότι, εκτός της υπερπροσπάθειας που κατέβαλλαν κατά τις ασκήσεις φωνολογικής επεξεργασίας, είχαν επίσης προβλήματα στην εκτίμηση των διαστάσεων εικόνων, σε σύγκριση με τα μη δυσλεκτικά παιδιά. Επίσης, κατά την εκτέλεση τεστ οπτικής ταύτισης, οι απεικονίσεις εγκεφάλου έδειξαν ότι οι εγκέφαλοι των δυσλεκτικών ήταν λιγότερο ενεργοί στα τμήματα που σχετίζονται με την οπτική αντίληψη της θέσης των αντικειμένων στο χώρο, συγκρινόμενοι με τους μη δυσλεκτικούς.

Τα ευρήματα αυτά, υποστηρίζουν οι ερευνητές, υποδηλώνουν ότι η δυσλεξία στους Κινέζους πιθανώς είναι πιο περίπλοκη και πολύπλευρη απ’ ότι στους Αγγλόφωνους. Ή, αλλιώς: «η εξελικτική δυσλεξία στους Κινεζόφωνους χαρακτηρίζεται από τη συνύπαρξη οπτικοχωρικών και φωνολογικών διαταραχών…». Στα Αγγλικά πάντως, η δυσλεξία «σχετίζεται κυρίως με σημαντικό φωνολογικό έλλειμμα, χωρίς διαταραχές στις εγκεφαλικές διαδικασίες οπτικής επεξεργασίας».

*Η Δυσλεξία είναι μια μορφή μαθησιακής δυσκολίας, κατά την οποία το άτομο, μικρής ή μεγάλης ηλικίας, παρουσιάζει δυσκολίες στην ανάλυση των λέξεων σε ακουστικές μονάδες συλλαβικής βάσης και στη σύνθεση συλλαβικών ακουστικών μονάδων σε λεξικά σύνολα με εννοιακό περιεχόμενο. Παρατηρείται σε όλους τους πολιτισμούς που έχουν γραπτή γλώσσα, και δεν έχει σχέση με τη νοητική καθυστέρηση. (wikipedia)

Η μετάφραση πραγματοποιήθηκε από την Ελένη Αθανασοπούλου, μέλος του μεταφραστικού project του Tvxs.