Ένταση με επίκεντρο την εκπαίδευση των παιδιών Ρομά έχει ξεσπάσει στην Καρδίτσα. Η εγγραφή παιδιών Ρομά σε σχολεία της περιοχής στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκπαίδευση Παιδιών Ρομά» δημιούργησε αντιδράσεις από γονείς, οι οποίες οδήγησαν το υπουργείο Παιδείας σε αλλαγή στάσης και υποχώρηση. 

Ads

 
Οι μαθητές Ρομά μέχρι σήμερα φοιτούν κυρίως σε δύο σχολεία, το 4ο Δημοτικό Σχολείο Σοφάδων και το 19ο Δημοτικό Σχολείο Καρδίτσας. Στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκπαίδευση Παιδιών Ρομά», που είναι συγχρηματοδοτούμενο από το Ε.Κ.Τ., προβλέπεται η διασπορά μαθητών Ρομά σε όλα τα σχολεία της περιοχής με στόχο να σταματήσει η γκετοποίηση των δύο αυτών σχολείων και να επιτευχθεί καλύτερη ένταξη των μαθητών Ρομά στο σύστημα εκπαίδευσης.
 
Η απόφαση του υπουργείου προκάλεσε πλήθος αντιδράσεων από τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων των Δημοτικών Σχολείων, στα οποία θα μετεγγραφόντουσαν οι μαθητές Ρομά. Σε ανακοίνωσή τους, που δημοσιεύθηκε στο «karditsanews.gr», οι γονείς αναφέρουν πως «τα παιδιά Ρομά που θα έρθουν στα σχολεία μας πρέπει να έρθουν με τη θέλησή τους, να είναι εμβολιασμένα, να έχουν την κατάλληλη ηλικία, να έχουν πάει στο νηπιαγωγείο, ώστε να γνωρίζουν τους κανόνες της σχολικής ζωής και φυσικά να κατανεμηθούν σε όλα τα σχολεία της πόλης».
 
Επιπλέον επισημαίνουν ότι η απόφαση για διασπορά των μαθητών έγινε «μεσούσης της σχολικής χρονιάς και τελείως αιφνιδιαστικά για τους μαθητές, οι οποίοι είναι αυτοί που θα ΄πρεπε πρώτα από όλους να ενημερωθούν αλλά και να προετοιμαστούν κατάλληλα».
 
Το υπουργείο Παιδείας μετά από τις έντονες διαμαρτυρίες –αποχή σε σχολεία και παραστάσεις διαμαρτυρίας- υποχώρησε. Με σχετική ανακοίνωσή του το υπουργείο Παιδείας, μετά από συνάντηση της υπουργού Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου με τον Δήμαρχο Σοφάδων, Μπάμπη Παπαδόπουλο, τους  βουλευτές του Νομού Καρδίτσας, Νίκο Σαλαγιάννη, Μαρία Θεοχάρη, Σπύρο Ταλιαδούρο, Κώστα Τσιάρα και Κωνσταντίνο Κορλό, εκπρόσωπο του Κωνσταντίνου Ρόβλια, τη Διευθύντρια Περιφερειακής Εκπαίδευσης,  Κωνσταντίνα Πράντζου, καθώς και εκπροσώπους Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων και Εκπαιδευτικών, αποφάσισε:
 
1. Το 4ο Δημοτικό Σχολείο Σοφάδων θα συνεχίσει να λειτουργεί και θα αναβαθμιστεί εκπαιδευτικά και σε κτηριακές υποδομές. Άμεσα θα ξεκινήσει πρόγραμμα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών του 4ου Δημοτικού Σχολείου σε συνεργασία με το Πρόγραμμα «Εκπαίδευσης παιδιών Ρομά».
 
2. Ίδρυση νέου σχολείου. Ο χώρος θα διερευνηθεί σε συνεργασία με το Δήμο και τον ΟΣΚ.
 
3. Εννέα μαθητές της Α’ δημοτικού που έχουν σχολική ετοιμότητα, πληρούν κριτήρια μαθησιακά και ηλικιακά, και έχουν τηρήσει αυστηρά το απαραίτητο πρόγραμμα εμβολιασμού, θα εγγραφούν, εφόσον το επιθυμούν οι γονείς τους, στο 1ο και 2ο Δημοτικό Σχολείο και θα ενταχθούν σε τάξεις υποδοχής, που θα στεγαστούν σε διαθέσιμο χώρο του 5ου Νηπιαγωγείου Σοφάδων, παρακολουθώντας παράλληλα προγράμματα συνεργασίας με τους μαθητές των δημοτικών σχολείων της πόλης των Σοφάδων.

4. Από το νέο σχολικό έτος 2012-13 οι μαθητές του 5ου Νηπιαγωγείου, που πληρούν τα παραπάνω κριτήρια, θα εγγραφούν στα σχολεία της πόλης των Σοφάδων, σε ποσοστό που δεν υπερβαίνει το 20% του μαθητικού πληθυσμού κάθε σχολείου.
 
5. Θα λειτουργήσει άμεσα, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης, Σχολή Γονέων, με προτεραιότητα γονείς μαθητών που θα φοιτήσουν στις τάξεις υποδοχής.
 
6. Για την αντιμετώπιση θεμάτων που αφορούν την εύρυθμη υλοποίηση των παραπάνω δράσεων, θα συσταθεί Επιτροπή που θα αποτελείται από εκπροσώπους του Δήμου, την αρμόδια Διευθύντρια Εκπαίδευσης, το Σχολικό Σύμβουλο και εκπρόσωπο του προγράμματος «Εκπαίδευσης Παιδιών Ρομά».
 
Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, Τάσος Κουράκης και Ηρώ Διώτη, κατέθεσαν πριν από λίγες ημέρες σχετική ερώτηση στην υπουργό Παιδείας σχετικά με την απόφασή της. «Στα σχολεία του Nομού Καρδίτσας παιδιά Ρομά έχουν εγγραφεί και φοιτούν σε διάφορα σχολεία. Το συντριπτικό ποσοστό τους, ωστόσο, φοιτά σε δύο σχολεία, το 4ο Δημοτικό Σχολείο Σοφάδων και το 19ο Δημοτικό Σχολείο Καρδίτσας. Από την αρχή της ημερολογιακής χρονιάς έγινε μια προσπάθεια σταδιακής ένταξης των παιδιών Ρομά που είναι γραμμένα και φοιτούν ανελλιπώς στην πρώτη δημοτικού του 19ου Δημοτικού Σχολείου Καρδίτσας και του 4ου Δημοτικού Σχολείου Σοφάδων σε σχολεία των δύο Δήμων», σημειώνουν στην ανακοίνωσή τους οι δύο βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.
 
«Ωστόσο, διαμαρτυρίες γονέων έχουν δημιουργήσει προβλήματα στο εγχείρημα της σταδιακής ένταξης των μαθητών Ρομά, με αποτέλεσμα την υποχώρηση του Υπουργείου στην εφαρμογή του αρχικού προγράμματος κατανομής των μαθητών και την εφαρμογή ενός προγράμματος προσχηματικής «ένταξης». Επειδή ο αποκλεισμός ή διαχωρισμός μαθητών Ρομά από τους λοιπούς μαθητές και η περιθωριοποίησή τους αντίκειται στο ελληνικό Σύνταγμα, στο Ν. 3304/2005 που απαγορεύει τις διακρίσεις λόγω φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής στην εκπαίδευση και σε πλήθος διεθνών κειμένων που δεσμεύουν τη χώρα όπως η Ευρωπαϊκή  Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και η Διεθνής Σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα του παιδιού. Επειδή η Ελλάδα έχει καταδικαστεί για την ύπαρξη σχολείων γκέτο από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και εκκρεμεί η προσφυγή Λαβίδα κατά της Ελλάδας ενώπιον του Ε.Δ.Δ.Α», τονίζουν.
 
Καταλήγοντας ρωτούν την Υπουργό «γιατί υποχώρησε στη βασική αρχή της κοινής και ισότιμης σχολικής φοίτησης Ρομά και μη Ρομά μαθητών, ενδίδοντας στις πιέσεις παραγόντων που με δημόσιες επιστολές και τοποθετήσεις τους ζητούν την αλλαγή του προγράμματος κατανομής τους στα σχολεία;»

Ανάλογη ερώτηση είχαν καταθέσει και οι Οικολόγοι Πράσινοι στο παρελθόν, όμως τότε η ερώτηση είχε κατατεθεί από τον Ν. Χρυσόγελο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων παρουσιάζοντας τις αποφάσεις του υπουργείου στην Κομισιόν έθεσε τα παρακάτω ερωτήματα:
 
«1. Θεωρεί η Επιτροπή ότι οι εξαγγελίες του Υπ.Παιδείας [4] για ενέργειες που εντάσσονται στο συγχρηματοδοτούμενο από το Ε.Κ.Τ. [6] πρόγραμμα «Εκπαίδευση Παιδιών Ρομά» είναι συμβατές με το άρθρο 153 της ΣΛΕΕ [7] καθώς και με την Οδηγία 2000/43/ΕΚ;
 
2.   Ευθυγραμμίζονται οι εξαγγελίες του Υπ.Παιδείας με τους στόχους της στρατηγικής «Ευρώπη 2020» για την άρση του εκπαιδευτικού αποκλεισμού των Ρομά;
 
3.  Η Επιτροπή Σκοπεύει να συνεργαστεί με την Ελλάδα στη διοργάνωση εκστρατείας ενημέρωσης των γονιών της περιοχής και  σε πρωτοβουλίες για περιορισμό παρανοήσεων και χρήση στερεοτύπων που οδηγούν σε αναστάτωση κι αντιδράσεις;»

Ads