Πέντε χρόνια μετά το εξαιρετικό ντοκιμαντέρ «Χρυσή Αυγή: Προσωπική Υπόθεση», η Ανζελίκ Κουρούνη επιστρέφει δυναμικά και βαδίζοντας με επιτυχία στα ίχνη της αρχικής έρευνας, παρουσιάζει την αξιόλογη ταινία τεκμηρίωσης «Χρυσή Αυγή Υπόθεση Όλων Μας», που πραγματοποιεί την πανελλήνια πρεμιέρα στο πλαίσιο του καλοκαιρινού και υβριδικού 23ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, συμμετέχοντας στο Διεθνές Διαγωνιστικό Μεγάλου Μήκους και διεκδικώντας τον Χρυσό Αλέξανδρο της διοργάνωσης.

Ads

Ποια μπορεί να είναι η αντίσταση στην άκρα δεξιά, τον φασισμό και τον ναζισμό; Η Δημοκρατία μπορεί να απαλλαγεί οριστικά από αυτές τις λαίλαπες, χωρίς να ποδοπατήσει τις αρχές της; Πώς εντέλει πρέπει να αντισταθούμε; Η απάντηση ανήκει στη δικαιοσύνη; Μπορεί να προκύψει από ένα μπαράζ των δημοκρατικών κομμάτων; Χρειάζεται ένα δημοσιογραφικό μποϊκοτάζ; Κοινωνική επαγρύπνηση; Σωστή παιδεία; Ή η αντίσταση πρέπει να είναι πιο δυναμική και μαχητική από τα παραπάνω; Αυτά και άλλα ερωτήματα προσπαθεί να απαντήσει το νέο ντοκιμαντέρ της Ανζελίκ Κουρούνης: «Χρυσή Αυγή Υπόθεση όλων μας / Golden Dawn a Public Affair».

image

Μετά την ταινία «Χρυσή Αυγή: Προσωπική Υπόθεση» που προσπάθησε να καταλάβει επί πέντε χρόνια πώς λειτουργεί αυτό το νέο-ναζιστικό μόρφωμα, το νέο ντοκιμαντέρ καλείται να ερευνήσει κατά πόσον η Δημοκρατία μπορεί να αντισταθεί στη Χρυσή Αυγή χωρίς να ποδοπατήσει τις αξίες της. Η δίκη που μπορεί να συγκριθεί σε σημασία και ίσως να ξεπερνά τη δίκη της Νυρεμβέργης αποτελεί την βασική ραχοκοκκαλιά του νέου ντοκιμαντέρ.

Ads

image

Η μελέτη αυτού του μορφώματος ξεκίνησε το 2009 και όχι μόνο δεν ολοκληρώθηκε στο πρώτο ντοκιμαντέρ, αλλά εξελίσσεται και βαθαίνει. Η σκηνοθέτιδα, αφού ερεύνησε τη φύση και την οργάνωση του φασιστικού – νεοναζιστικού κόμματος, ψάχνει τις απαντήσεις που μπορούν να δοθούν στο ζήτημα της αντιμετώπισης της Χρυσής Αυγής.

Οι συνέπειες της κοινωνικο-οικονομικής κρίσης που εξαπλώνεται σε όλο και πιο πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης μαζί με την εδραιούμενη πολιτική αστάθεια, η απόρριψη των «κλασικών» πολιτικών ηγετών και η αποτυχία της αριστεράς να οργανωθεί απέναντι στο νεοναζιστικό καρκίνωμα, βρίσκονται στον πυρήνα αυτού του ντοκιμαντέρ, που προσπαθεί να καταλάβει γιατί η Χ.Α. παρέμεινε παρούσα στην πολιτική σκηνή τα τελευταία χρόνια.

image

Η Χρυσή Αυγή δεν έχει μετακινηθεί από την ιδεολογία της, ούτε μετέβαλε την στρατηγική της. Ο μαύρος μαίανδρος στο κόκκινο φόντο που θυμίζει απροκάλυπτα τη σβάστικα ήταν μονίμως αναρτημένος στα γραφεία της στο κέντρο της Αθήνας. Η Χ.Α. υπήρξε παρούσα σε κάθε εκλογική διαδικασία, λειτουργώντας σκόπιμα σαν χρήσιμο πολιτικό σκιάχτρο, διατηρεί το 8% στις δημοσκοπήσεις, ενώ τα μέλη της αυτοπροβάλλονται ως μάρτυρες του έθνους. Ωστόσο, η ιστορική δίκη υπήρξε η αρχή του τέλους για την ναζιστική οργάνωση.

«Το 2009 άρχισαν τα γυρίσματα της ταινίας «Χρυσή Αυγή: μια προσωπική υπόθεση» όπου διερωτόμουν ποια ήταν η φύση αυτού του νεοναζιστικού κόμματος που μόλις είχε μπει στο δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας και, έπειτα από χρόνια περιθωριοποίησης, άρχιζε να απασχολεί την κεντρική πολιτική σκηνή της Ελλάδας. Πέντε χρόνια αργότερα, όταν τελείωσα την ταινία, η Χ.Α. ήταν πλέον η τρίτη πολιτική δύναμη της χώρας. Τότε το ερώτημα που με απασχολούσε ήταν γιατί ένα μέρος των Ελλήνων ψήφιζε σταθερά αυτό το μόρφωμα παρά τη δίκη που είχε ήδη αρχίσει και παρά τις αποκαλύψεις για τη δράση της. Τι είχε στο κεφάλι του ο ναζιστής της διπλανής πόρτας;» – αναφέρει χαρακτηριστικά η σκηνοθέτης Ανζελίκ Κουρούνη και συμπληρώνει:

image

«Σήμερα το βασικό ερώτημα είναι άλλο. Πώς να αντισταθούμε και να οργανωθούμε; Με ποια μέσα; Πώς να αντισταθούμε στην ακροδεξιά ιδεολογία που είναι παρούσα σχεδόν σε όλα τα κοινοβούλια, ακόμα και εκεί που δεν εκφράζεται από αμιγώς δικό της κόμμα, στον φασισμό που αντιμετωπίζεται ως μπανάλ πολιτική θέση, στην άνοδο της νεοναζιστικής ιδεοληψίας; Με άλλα λόγια, μπορεί η δημοκρατία όχι απλά να αναχαιτίσει, αλλά να αφανίσει τον φασισμό και τον ναζισμό; Ο φόβος που ήδη ένιωθα στα γυρίσματα της πρώτης ταινίας παραμένει παρών. Ο συνάδελφος μου και συνσυγγραφέας της ταινίας, Thomas Iacobi, γρονθοκοπήθηκε άγρια δύο βήματα στην κυριολεξία από τη Βουλή από αφιονισμένους οπαδούς της Χ.Α. που τον είχαν αναγνωρίσει. Παρόλα αυτά, αυτή η δεύτερη ταινία επιβάλλεται. Είναι η λογική συνέχεια της πρώτης. Ένας επιπλέον λόγος είναι ότι στην Ελλάδα τα τάγματα εφόδου ξαναβγήκαν στους δρόμους, ενώ σε πάρα πολλές χώρες οι ομοϊδεάτες τους ανενδοίαστα εκδηλώνονται διεκδικώντας δημόσιο χώρο και λόγο. Αυτή η καινούργια ταινία θα ερευνήσει όλες τις πιθανές και εφικτές αντιστάσεις. Αντιστάσεις από τον κόσμο της διανόησης, αντιστάσεις δημοσιογραφικές, δικαστικές, πολιτικές, κοινωνικές. Η Χ.Α. δεν είναι πια μόνο μια προσωπική υπόθεση. Έχει γίνει υπόθεση όλων μας. Αν η Χ.Α. – και όλες οι Χ.Α. – εξακολουθήσει τη δράση της και έρθει στα πράγματα είμαστε όλες και όλοι σε κίνδυνο.»

Διαβάστε Επίσης:

image

Χρυσή Αυγή Υπόθεση Όλων Μας / Golden Dawn a Public Affair
Σκηνοθεσία: Ανζελίκ Κουρούνη
Έτος Παραγωγής: 2021
Χώρα Παραγωγής: Ελλάδα
Διάρκεια: 120 λεπτά

23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Συγκλονιστικά ντοκιμαντέρ από ολόκληρο τον κόσμο συμμετέχουν στα τρία διαγωνιστικά τμήματα του καλοκαιρινού και υβριδικού 23ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που πραγματοποιείται από τις 24 Ιουνίου έως τις 4 Ιουλίου σε θερινούς κινηματογράφους στη Θεσσαλονίκη, καθώς και online. Φέτος, το Φεστιβάλ παρουσιάζει περισσότερες πρεμιέρες από κάθε άλλη φορά. Στις συνολικά 36 ταινίες που θα προβληθούν στα Διεθνή Διαγωνιστικά Μεγάλου Μήκους, Newcomers και >>Film Forward, οι 13 είναι σε παγκόσμια πρεμιέρα, οι οκτώ σε διεθνή πρεμιέρα και οι επτά σε ευρωπαϊκή πρεμιέρα.

image

Το Διεθνές Διαγωνιστικό Μεγάλου Μήκους φιλοξενεί δώδεκα ταινίες –ανάμεσά τους και τρεις ελληνικές – οι οποίες διαγωνίζονται για τον Χρυσό Αλέξανδρο και το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής. Τα ντοκιμαντέρ μάς μεταφέρουν την εύθραυστη καθημερινότητα σε απόμερες γωνιές της Υφηλίου ή αφηγούνται αληθινές ιστορίες που ξεπερνούν τα όρια της φαντασίας. Πέντε ντοκιμαντέρ πραγματοποιούν παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ, μία διεθνή πρεμιέρα και πέντε ευρωπαϊκή πρεμιέρα. Το βραβείο «Χρυσός Αλέξανδρος» συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 15.000 ευρώ, ενώ το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ.

Διαβάστε Επίσης:

Το 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, θα πραγματοποιηθεί με υβριδικό τρόπο από την Πέμπτη 24 Ιουνίου έως και την Κυριακή 4 Ιουλίου του 2021, τόσο σε φυσικούς χώρους, όσο και διαδικτυακά.