Ο Χάουαρντ Χοκς, υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους Αμερικανούς δημιουργούς στον χώρο της Έβδομης Τέχνης. Σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός, ο Χοκς επηρέασε πολλούς, αξιοσημείωτους καλλιτέχνες και από τους δύο πλευρές του Ατλαντικού. Από τον Μάρτιν Σκορτσέζε και τον Κουέντιν Ταραντίνο, μέχρι τον Φρανσουά Τρυφώ και τον Ζακ Ριβέτ. Το 1975 τιμήθηκε με Τιμητικό Όσκαρ για το σύνολο της προσφοράς του. Την Κυριακή 03 Απριλίου, στο πλαίσιο του Αφιερώματος της Μικρής Λέσχης, προβάλλεται στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, το κλασσικό γουέστερν: «Το Κόκκινο Ποτάμι». Το Tvxs.gr είναι αρωγός σε αυτήν την αξιόλογη προσπάθεια και ως χορηγός επικοινωνίας της διοργάνωσης, θα σας ενημερώνουμε αναλυτικά.

Ads

«Μικρή Λέσχη» ονομαζόταν η κινηματογραφική λέσχη της Ταινιοθήκης που είχε μυήσει στην έβδομη τέχνη γενιές σινεφίλ και λειτουργούσε στην οδό Κανάρη 1 έως το 1997, όταν πυρκαγιά κατέστρεψε τμήμα του νεοκλασικού κτιρίου. Το 2009 η Ταινιοθήκη μετακόμισε στις νέες της εγκαταστάσεις στον Κεραμεικό και αφιερώθηκε στον τριπλό της ρόλο ως ψηφιακή βιβλιοθήκη, Μουσείο Κινηματογράφου και εστία ανάπτυξης μιας νέας κινηματογραφοφιλίας.

image

Η «Μικρή Λέσχη» αναβιώνει στον Κεραμεικό και προγραμματίζει μια σειρά αφιερωμάτων σε μεγάλους σκηνοθέτες – δημιουργούς, ιστορικά αφιερώματα, εθνικές κινηματογραφίες και θεματικούς κύκλους προβολών. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στη διοργάνωση ανοιχτών συζητήσεων με το κοινό και τις εισηγήσεις σε κάθε κύκλο από ανθρώπους των γραμμάτων και τεχνών κι επαγγελματίες του χώρου. Η αρχή έγινε με το Αφιέρωμα: «Ταινιοθήκη της Ελλάδος: μια ιστορία σε εικόνες» και συνεχίστηκε με την θεματική ενότητα: «5 Δεκαετίες, 50 Ταινίες / Η Δεκαετία του 30».

Ads

Το αφιέρωμα της «Μικρής Λέσχης» με τίτλο «5 δεκαετίες, 50 ταινίες» συνεχίζεται με τη δεκαετία του 1940. Συνολικά θα προβληθούν 8 κόπιες 16mm και 35mm από το αρχείο της Ταινιοθήκης και η «Διαγωγή… μηδέν!» σε digital beta. Τις ταινίες θα προλογίσουν κριτικοί και θεωρητικοί του κινηματογράφου και σκηνοθέτες.

image

Κυριακή 03 Απριλίου
18.00 Ο δολοφόνος κατοικεί στο 21 ( L’assasin habite au 21) -H.G. Clouzot (1942, 16mm, 84’ – φωτογραφία)
Προλογίζει ο Θανάσης Βασιλείου, διδάκτωρ Αισθητικής Κινηματογράφου, καθηγητής στη Σχολή Σταυράκου, καθηγητής Πανεπιστημίου Aix-Marseille Universite
20.00 Το κόκκινο ποτάμι (Red river) – H. Hawks, A. Rosson (1948, 16mm, 133’ – φωτογραφία)
Προλογίζει ο Γιάγκος Αντίοχος, κριτικός κινηματογράφου (Αθηνόραμα)

Διαβάστε επίσης:
Οι Διαβολικοί Εραστές του Βισκόντι συναντούν τον Μάκμπεθ του Όρσον Γουέλς

Το κόκκινο ποτάμι / Red river
Μυθοπλασία, ΗΠΑ, 1948, α/μ, 16mm, 133’
Σκηνοθεσία: H. Hawks, A. Rosson
Σενάριο: B. Chase, Ch. Scnhee (βασισμένο στο μυθιστόρημα Blazing Guns on the Chisholm Trail του Borden Chase)
Φωτογραφία: R. Harlan
Ηθοποιοί: J. Wayne, M. Clift, W. Brennan, J. Dru
Παραγωγή:  H. Hawks, C. K. Feldman

image

Η επικών διαστάσεων περιπλάνηση ενός μεγαλοϊδιοκτήτη ράντσου (Τζον Γουέιν) και του θετού γιου του (Μοντγκόμερι Κλιφτ), στην αφιλόξενη Άγρια Δύση, αποτυπώνονται με εξαιρετική μαεστρία στην κορυφαία αυτή ταινία του είδους, από έναν σκηνοθέτη και ταυτόχρονα ανεξάρτητο παραγωγό που διατήρησε την αυτονομία του από τα στούντιο και καταπιάστηκε με όλες σχεδόν τις φόρμες σε μια φιλμογραφία σαράντα ταινιών.

image

Στο γουέστερν αυτό (ταυτόχρονα και road-movie), πατέρας και υιός, εγκατεστημένοι, έχοντας πλέον διασχίσει τον Κόκκινο Ποταμό στο Τέξας, εξαναγκάζονται λόγω της εξαθλίωσης του ηττημένου από τον εμφύλιο Νότο, σε μια δεύτερη περιπλάνηση μεταφέροντας τα ζώα τους στο Μισούρι. Στην επικίνδυνη αυτή διαδρομή οι σχέσεις τους δοκιμάζονται με την κορύφωση να έρχεται στο εκπληκτικό φινάλε του σκηνοθέτη – τον οποίο ανέδειξε παγκοσμίως ο Ζακ Ριβέτ, εξισώνοντας τον με τον Άλφρεντ Χίτσκοκ στο άρθρο του “Η ιδιοφυΐα του Χάουαρντ Χοκς” το 1953 στα Cahiers du Cinema, αποδίδοντας το μυστικό της επιτυχίας του στην ώσμωση δράσης και ηθικής στις ταινίες του.

Χάουαρντ Χοκς

image

Ο Χάουαρντ Ουίντσεστερ Χοκς γεννήθηκε στις 30 Μαΐου του 1896, στο Γκόσεν της Ιντιάνας. Δέκα χρόνια αργότερα, η οικογένεια του μετακόμισε στην Καλιφόρνια, όπου ο Χοκς παρακολούθησε τα μαθήματα ενός δημοτικού σχολείου της Πασαντένα. Τέλειωσε το λύκειο της Ακαδημίας Φίλιπς Έξετερ στη Μασαχουσέτη και το 1917 αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο Κόρνελ ως πτυχιούχος μηχανικός.

Στη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών του, ενώ ακόμη φοιτούσε στο πανεπιστήμιο, εργαζόταν στο κοντινό Famous Players-Lasky Studio (το οποίο αργότερα έγινε γνωστό ως Paramount Studio), όπου το 1917 σκηνοθέτησε αρκετές σκηνές της ταινίας του Μάρσαλ Νίλαν, “The Little Princess”. Στη διάρκεια του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου υπηρέτησε στην Αεροπορία και αργότερα εργάστηκε για να ζήσει σχεδιάζοντας και οδηγώντας αεροπλάνα και αγωνιστικά αυτοκίνητα – αρκετά χρόνια αργότερα, το 1936, ένα από τα αυτοκίνητα που είχε σχεδιάσει νίκησε στο ράλι της Ινδιανάπολης.

image

Το 1922 επέστρεψε στον κινηματογράφο και άρχισε να σκηνοθετεί δίπρακτες κωμωδίες ως ανεξάρτητος παραγωγός. Στη συνέχεια εργάστηκε για την Paramount και τη Metro – προμηθεύοντας πρωτότυπο υλικό για σενάρια και παίζοντας σε αρκετές ταινίες – και μετά πήγε στη Fox, όπου έγραψε αρκετές ιστορίες και σενάρια, ανάμεσα στα οποία συγκαταλέγονται αυτά για τις ταινίες: Quick sands (1923) του Τζακ Κονγουέι, Tiger Love (1924) του Τζορτζ Μέλφορντ, The Dressmaker from Paris (1925) του Πολ Μπερντ και Honesty – The Best Policy (1926) του Τσέστερ Μπένετ.

image

Τη δεκαετία του ’30, ο Χοκς δούλεψε στο σενάριο αρκετών από τις ταινίες που σκηνοθέτησε ο Βίκτορ Φλέμινγκ, ένας από τους συντρόφους του στις πτήσεις, ανάμεσα στις οποίες περιλαμβάνονται οι: Red Dust (Μια γυναίκα πειρασμός, 1932), Captains Courageous (Δαίμονες των κυμάτων, 1937), Test Pilot (Φλεγόμενοι ουρανοί, 1938), και Gone with the Wind (Όσα παίρνει ο άνεμος, 1939). Την ίδια περίοδο ο Χοκς ήταν ένας από τους σεναριογράφους του Sutter’s Gold (Ο πόθος του χρυσού, 1936), του Τζέιμς Κρουζ και του Gunga Din (Γκάνγκα Λ/ζτν,1939) του Τζορτζ Στίβενς.

image

Ο Χάουαρντ Χοκς, που πέθανε το 1977, τιμήθηκε για το σύνολο της προσφοράς του στον αμερικανικό κινηματογράφο μ’ ένα βραβείο Όσκαρ, το 1974. Μερικές από τις πιο δημοφιλείς δημιουργίες του, ήταν το “Ξαναπαντρεύομαι τη Γυναίκα μου” (His Girl Friday) με τους Κάρι Γκραντ, Ρόζαλιντ Ράσελ, “Η Γυναίκα με τη Λεοπάρδαλη” (Bringing Up Baby) με τους Κάθριν Χέμπορν, Κάρι Γκραντ, “Οι Άντρες Προτιμούν Τις Ξανθιές” (Gentlemen Prefer Blondes) με τις Τζέϊν Ράσελ, Μέριλιν Μονρόε και το αριστουργηματικό “Ο Μεγάλος Ύπνος” (The Big Sleep) με τους Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, Λορίν Μπακόλ.

Πληροφορίες για τις κάρτες μέλους της «Μικρής Λέσχης»

Η είσοδος στις προβολές είναι δωρεάν για τα μέλη της «Μικρής Λέσχης», ενώ η εγγραφή του μέλους γίνεται οποιαδήποτε στιγμή το επιθυμεί και ισχύει για 12 συνεχόμενους μήνες. Το ετήσιο αντίτιμο της ασημένιας κάρτας μέλους της «Μικρής Λέσχης» είναι 50 ευρώ και 25 ευρώ της λευκής κάρτας για φοιτητές, ανέργους και ΑμεΑ και παρέχει στο μέλος τη δυνατότητα να παρακολουθεί δωρεάν τις προβολές αρχείου (περίπου 100 ταινίες ανά έτος), να εκδίδει μειωμένο εισιτήριο στις υπόλοιπες προβολές της Ταινιοθήκης (τόσο στον χειμερινό όσο και στον θερινό κινηματογράφο Λαΐς) και να έχει προτεραιότητα κράτησης, ενώ η χρυσή κάρτα μέλους κοστίζει 100 ευρώ και δίνει επιπλέον στο μέλος τη δυνατότητα να συν-διαμορφώνει το πρόγραμμα προβολών, αλλά και να αποκτήσει 30 προσκλήσεις για τις προβολές της επιλογής του. Ώρες πώλησης καρτών: Καθημερινά από τις 17:30 – 22:00 στο ταμείο της Ταινιοθήκης της Ελλάδος (Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136 / Μετρό Κεραμεικός).