Τέσσερις άνθρωποι, τέσσερις επαρχίες. Ένας στοχασμός πάνω στη σύγχρονη Κίνα. Η σκληρή καθημερινότητα σ’ έναν οικονομικό γίγαντα που διαβρώνεται σιγά-σιγά από τη βία. Τέσσερις δραματικές ιστορίες που παρουσιάζονται με σκληρό αλλά ρεαλιστικό τρόπο, στη νέα ταινία του σκηνοθέτη Ζία Ζανγκ Κε, «Αίσθηση Αμαρτίας» (A Touch of Sin / Tian zhu ding).
 
 
«Για λόγους που δεν μπορώ ακριβώς να εξηγήσω, αυτοί οι τέσσερις άνθρωποι και τα περιστατικά στα οποία ενεπλάκησαν, μου θυμίζουν τις ταινίες πολεμικής τέχνης του Κινγκ Χου. Εμπνεύστηκα από τις ταινίες πολεμικών τεχνών για να κατασκευάσω αυτές τις σύγχρονες αφηγήσεις. Μέσα στα χρόνια, οι καταστάσεις που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι έχουν αλλάξει ελάχιστα – όπως και οι αντιδράσεις των ανθρώπων σ’ αυτές τις καταστάσεις έχουν αλλάξει ελάχιστα», λέει χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης Ζία Ζανγκ Κε και συνεχίζει:
 
«Επίσης, βλέπω αυτή την ταινία ως μία αναφορά στους κρυμμένους συνδετικούς κρίκους μεταξύ των ανθρώπων, οι οποίοι με κάνουν να αμφισβητώ τον τρόπο εξέλιξης της κοινωνίας μας. Μέσα σ’ αυτήν την “πολιτισμένη” κοινωνία, στην οποία μας πήρε τόσο πολύ καιρό να εξελιχθούμε, τι πραγματικά συνδέει τον έναν άνθρωπο με τον άλλον;»

image
 
Ένας θυμωμένος μεταλλωρύχος επαναστατεί ενάντια στη διαφθορά των αρχηγών του χωριού του. Ένας μετανάστης εργάτης που περνάει την Πρωτοχρονιά στο σπίτι του, ανακαλύπτει τις απεριόριστες δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει ένα όπλο. Μία όμορφη ρεσεψιονίστ ενός σπα φτάνει στα όρια όταν ένας πλούσιος πελάτης της επιτίθεται. Ένας νεαρός εργάτης εργοστασίου αλλάζει τη μία δουλειά μετά την άλλη προσπαθώντας να κάνει τη ζωή του καλύτερη.
 
Αυτές είναι οι τέσσερις ιστορίες που παρουσιάζονται διαδοχικά και με σπονδυλωτή εξιστόρηση, από τον καταξιωμένο Κινέζο σκηνοθέτη Ζία Ζανγκ Κε, στη νέα του δημιουργία, «Αίσθηση Αμαρτίας» (A Touch of Sin / Tian zhu ding).

image
 
Τέσσερις τραγικές ιστορίες που βασίζονται σε αληθινά περιστατικά τα οποία συνέβησαν στην Κίνα τα τελευταία χρόνια. Συγκεκριμένα τα γεγονότα που παρουσιάζει η ταινία, έλαβαν χώρα στο Σαν-Ξι, το Τσονγκ-Κινγκ, το Χούμπεϊ και το Γκουάνγκ-Ντονγκ.
 
Συμβάντα δηλαδή που έλαβαν χώρα από τον βορρά μέχρι τον νότο, σχεδόν σε κάθε γωνιά της επικράτειας της Κίνας. Και όπως λέει χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης Ζία Ζανγκ Κε:
 
«Ήθελα να χρησιμοποιήσω αυτά τα νέα προκειμένου να οικοδομήσω ένα κατανοητό πορτραίτο της ζωής στη σύγχρονη Κίνα. Η Κίνα ακόμα αλλάζει με γρήγορους ρυθμούς και μ’ έναν τρόπο που κάνει τη χώρα να δείχνει πιο πλούσια από πριν. Ωστόσο, πολλοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν προσωπικές κρίσεις εξαιτίας της άνισης κατανομής του πλούτου μέσα στη χώρα και του τεράστιου χάσματος μεταξύ πλουσίων και φτωχών. Άνθρωποι οδηγούνται να χάσουν την αξιοπρέπειά τους κάθε στιγμή. Η βία αυξάνεται. Είναι ξεκάθαρο ότι η καταφυγή στη βία είναι ο πιο γρήγορος και ο πιο άμεσος τρόπος των αδύναμων να διεκδικήσουν πίσω την αξιοπρέπειά τους.»

image
 
Αναλύοντας για τον τρόπο με τον οποίο συγκέντρωσε και επεξεργάστηκε το υλικό για να συνθέσει το σενάριο της ταινίας του, ο Ζανγκ-Κε εξηγεί ότι επισκέφθηκε τα μέρη στα οποία έλαβαν χώρα τα αληθινά περιστατικά προκειμένου να δει τις πραγματικές τοποθεσίες, να συλλέξει πληροφορίες και να πάρει συνεντεύξεις. Ωστόσο, όπως ο ίδιος τονίζει, δεν δίστασε ούτε στιγμή να χρησιμοποιήσει μυθοπλαστικά στοιχεία:
 
«Πιστεύω ότι έχουμε ανάγκη τη μυθοπλασία ώστε να αποκαλύψουμε τους κοινωνικούς παράγοντες πίσω από τα περιστατικά και τα βαθιά εσωτερικά κίνητρα των χαρακτήρων. […] Τα περιστατικά είναι από μόνα τους πολύ δραματικά, γεμάτα συγκρούσεις και αντιθέσεις. Η κινεζική λογοτεχνία μου προσέφερε έναν τρόπο να τα προσαρμόσω στον σκοπό μου. Η παράδοση του ιστορικού μυθιστορήματος είναι να παίρνεις ένα βασικό γεγονός και κατόπιν να χτίζεις χαρακτήρες και καταστάσεις γύρω από αυτό. Καθώς δούλευα το σενάριο, είδα, επίσης, πολλές παραδοσιακές κινεζικές όπερες. Μία κινηματογραφημένη όπερα, συγκεκριμένα, με ενέπνευσε για ορισμένες αφηγηματικές μεθόδους της ταινίας: Το Δάσος των Αγριόχοιρων (The Wild Boar Forest) από την Όπερα του Πεκίνου, γυρισμένο από τον Τσεν Χουάικαϊ και τον Σούι Γουέι το 1962.»

image
 
Στην ταινία παίζουν τόσο επαγγελματίες, όσο και ερασιτέχνες ηθοποιοί. Συγκεκριμένα, ο ηθοποιός που παίζει τον χαρακτήρα του Ζιάο Χούι είναι ένας 19χρονος φοιτητής δραματικής σχολής και εμφανίζεται πρώτη φορά σε ταινία.
 
Ο αγγλικός τίτλος της ταινίας είναι «A Touch of Sin» και αποτελεί έναν φόρο τιμής στην ταινία του Κινγκ Χου, «A Touch of Zen». Μάλιστα, στην ταινία, τόσο η ιστορία της Ζένγκ Ζιάο-Γιου, στην οποία παίζει η Ζάο Τάο, όσο και τα ρούχα που φοράει η ίδια αποτελούν αναφορές στην Χσου Φενγκ του «A Touch of Zen».
 
Αξίζει να σημειώσουμε ότι το φιλμ «Αίσθηση Αμαρτίας», είναι φανερά επηρεασμένο από τις ταινίες wuxia, δηλαδή, τις ταινίες πολεμικών τεχνών. Μάλιστα, ο σκηνοθέτης έχει πει σε συνέντευξή του: «Πιστεύω ότι η Αίσθηση Αμαρτίας είναι μία ταινία wuxia για την σύγχρονη Κίνα. Οι ταινίες wuxia είναι πολύ δημοφιλείς στο κινεζικό κοινό. Πολλές από αυτές τις ταινίες έχουν μία πολιτική ώθηση. Ένα βασικό θέμα επαναλαμβάνεται συνέχεια: ένας ατομικός αγώνας ενάντια στην καταπίεση μέσα σ’ ένα σκληρό κοινωνικό περιβάλλον.»

image
 
Ο σκηνοθέτης Ζια Ζανγκ-Κε γεννήθηκε το 1970 στο Φεν-Γιανγκ της επαρχίας Σαν-Ζι της Κίνας. Είναι απόφοιτος της Ακαδημίας Κινηματογράφου του Πεκίνου και συμμετέχει ενεργά στην κινηματογραφική σκηνή σ’ ολόκληρη την Κίνα. Η ταινία του «Still Life» κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα Καλύτερης Ταινίας στο 63ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας το 2006.
 
Κλείνοντας να πούμε ότι η ταινία του σκηνοθέτη Ζία Ζανγκ Κε, «Αίσθηση Αμαρτίας» (A Touch of Sin / Tian zhu ding), πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα το 2013 στο Φεστιβάλ των Καννών όπου και απέσπασε το Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου.


 
Έτος: 2013 | Xώρα: Κίνα | Διάρκεια: 133 λεπτά | Σκηνοθεσία: Zhangke Jia | Σενάριο: Zhangke Jia | Παίζουν: Wu Jiang, Lanshan Luo, Li Meng