Το 1990, ο Μάρτιν Σκορτσέζε σκηνοθετεί το καθηλωτικό γκανγκστερικό έπος «Τα Καλά Παιδιά», το οποίο διηγείται την πραγματική ιστορία του μαφιόζου Χένρυ Χιλ, που ονειρευόταν μεγαλεία, αλλά κατέληξε στο Πρόγραμμα Προστασίας Μαρτύρων. Η ταινία κέρδισε έξι Υποψηφιότητες για Όσκαρ και χάρισε στον Τζο Πέσι το Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου.

Ads

Μετά την ταινία του «Κακόφημοι Δρόμοι» (Mean Streets – 1973), ο Μάρτιν Σκορτσέζε επανέρχεται στη σκιαγράφηση του κόσμου του οργανωμένου εγκλήματος, διασκευάζοντας ένα μπεστ σέλερ του Νίκολας Πιλέγκι. Μέσα από την γκανγκστερική δραματική ταινία «Τα Καλά Παιδιά», ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης, σκιαγραφεί την άνοδο και την πτώση ενός γκάνγκστερ.

O Χένρι Χιλ (Ρέι Λιότα) μεγαλώνει σε μια ιταλοαμερικανική γειτονιά του Μπρούκλιν και από μικρός ονειρεύεται να γίνει γκάνγκστερ και να μπει στο κύκλωμα της Μαφίας. Η ευκαιρία θα του δοθεί όταν ένας μαφιόζος της γειτονιάς του θα του ζητήσει να τον βοηθήσει.

image

Ads

Ο ήρωας της ταινίας δε θ’ αργήσει να φθάσει στην κορυφή της ιεραρχίας, κερδίζοντας πολλά και βγάζοντας εύκολο χρήμα από το οργανωμένο έγκλημα. Κάποια στιγμή όμως θα δει πως ο δρόμος αυτός δεν είναι εύκολος, αφού ζει στον κόσμο της βίας. Η πτώση του ισχυρού μαφιόζου άνδρα θα έχει και τις ανάλογες επιπτώσεις…

Το σενάριο το έγραψε ο ίδιος ο Σκορτσέζε, σε συνεργασία με τον Νίκολας Πιλέγκι, το οποίο βασίστηκε σε βιβλίο του τελευταίου, το «Wiseguy». Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της, στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Βενετίας.

image

Τα «Καλά Παιδιά» ήταν Υποψήφια για έξι Βραβεία Όσκαρ, αναμέσα τους και στις Κατηγορίες, Καλύτερης Ταινίας και Καλύτερης Σκηνοθεσίας. Κερδίζοντας τελικά μόνο το Όσκαρ Καλύτερου ‘Β Ανδρικού Ρόλου, για την ερμηνεία του Τζο Πέσι.

Δικαίως η ταινία θεωρείται σήμερα ως μία από τις σημαντικότερες δημιουργίες στο είδος των αστυνομικών ταινιών (crime film). To 2000 επελέγη από τη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου και εισήλθε στο National Film Registry ως «πολιτιστικά, ιστορικά και αισθητικά σημαντική». Το θέμα και το ύφος της ταινίας έχει επηρεάσει πολλές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές.

image

Το 2015, με αφορμή την συμπλήρωση 25 χρόνων από την κυκλοφορία της ταινίας, συναντήθηκαν στο Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα οι πρωταγωνιστές του φιλμ, Ρέι Λιότα, Λορέιν Μπράκο, Πολ Σορβίνο και φυσικά ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο, μαζί κι ο σεναριογράφος της ταινίας Νίκολας Πιλέτζι, όπου και μοιράστηκαν τις αναμνήσεις τους.

Ο Νίκολας Πιλέτζι, εξομολογήθηκε ότι αρχικά ήταν δύσπιστος. Ο σεναριογράφος εργαζόταν τότε στους New York Times και λάμβανε καθημερινά μηνύματα ότι του είχε τηλεφωνήσει ο Μάρτιν Σκορσέζε, αλλά πίστευε ότι ο κριτικός κινηματογράφου της εφημερίδας του έκανε πλάκα. Ο Σκορσέζε, απορημένος που ο νεαρός συγγραφέας δεν ανταποκρινόταν στο ενδιαφέρον του, τηλεφώνησε στην τότε σύζυγο του Πιλέτζι, την δημοσιογράφο και βραβευμένη σεναριογράφο, Νόρα Εφρον και της εξήγησε ότι ήθελε να συνεργαστεί με τον άντρα της. Γυρίζοντας σπίτι ένα βράδυ ο Πιλέτζι, βρήκε την Εφρον έξαλλη: «Είσαι με τα καλά σου; Σε ψάχνει ο Σκορσέζε! Πάρ’ τον τηλέφωνο!»

image

Ενώ ο Πολ Σορβίνο αποκάλυψε ότι τρόμαξε τόσο από τον ήρωά του, που ήταν έτοιμος να εγκαταλείψει την ταινία: «Τηλεφώνησα στον ατζέντη μου και του είπα, πρέπει να με αποδεσμεύσεις, δεν μπορώ να το κάνω αυτό το πράγμα. Η εξωτερική μορφή του ήρωα, του Πόλι, το περπάτημα, η ομιλία ενός μεσήλικα Ιταλοαμερικανού από τη Νέα Υόρκη ήταν εύκολα. Αλλά δυσκολεύτηκα με τον εσωτερικό κόσμο του ήρωα, τις αλλόκοτες διακλαδώσεις του. Στο σπίτι, αυτοί οι τύποι είναι οικογενειάρχες. Κι όταν βρίσκονται έξω, πυροβολούν ανθρώπους, τους δολοφονούν. Αυτό απέχει τόσο από μένα… Προσπάθησα να βρω τον χαρακτήρα του ήρωα και χάθηκα. Κι έτσι ζήτησα να φύγω.» Αμέσως μετά, όμως, ο Σορβίνο πήγε να ισιώσει τη γραβάτα του στον καθρέφτη κι είδε τον Πόλι να τον κοιτάζει. «Κι αυτό με τρομοκράτησε. Α, σκέφτηκα, ώστε αυτός είναι ο τύπος.» Κι έτσι, έχοντας βρει την ουσία του ήρωά του, παρέμεινε στην ταινία.

Ο Ρέι Λιότα δεν συνάντησε ποτέ τον Χένρι Χιλ στη διάρκεια του γυρίσματος, για να μην επηρεάσει η γνωριμία την ερμηνεία του. Όταν ωστόσο το «Goodfellas» άρχισε να προβάλλεται στις αίθουσες, ο Λιότα έλαβε ένα τηλεφώνημα από τον Χιλ, που του ζητούσε να συναντήσει τον ίδιο και τον αδελφό του σ’ ένα μπιλιαρδάδικο. Ο Λιότα έφτασε στο ραντεβού με τον πρώην γκάνγκστερ ελαφρώς φοβισμένος, αλλά ο Χένρι Χιλ τον πλησίασε κι αμέσως του είπε, «σ’ ευχαριστώ που δε μ’ έκανες να μοιάζω με μαλάκα».

image

Τα Καλά Παιδιά / Goodfellas
Σκηνοθεσία: Μάρτιν Σκορσέζε
Σενάριο: Μάρτιν Σκορτσέζε, Νίκολας Πιλέγκι
Πρωταγωνιστούν: Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Ρέι Λιότα, Λορέιν Μπράκο και Τζο Πέσι
Φωτογραφία: Μίχαελ Μπάλχαους
Μοντάζ: Θέλμα Σούνμεϊκερ
Έτος Παραγωγής: 1990
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 145 λεπτά