Από το επετειακό φιλμ «Η Νύχτα με τις Μάσκες» με την Τζέιμι Λι Κέρτις, στο «Mandy» του Πάνου Κοσμάτου, με τον αιματοβαμμένο Νίκολας Κέιτζ και από το «Ένα Ήσυχο Μέρος» του Τζον Κρασίνσκι, με την Έμιλι Μπλαντ, στην αποκαλυπτική «Μάγισσα» του Ρόμπερτ Έγκερς και την εντυπωσιακή «Suspiria» του Λούκα Γκουαντανίνο. Είτε γιορτάζετε το Halloween, είτε όχι, συγκεντρώσαμε και παρουσιάζουμε δέκα από τα καλύτερα θρίλερ της τελευταίας πενταετίας, που αξίζουν τη θέασή τους.

Ads

«Η Νύχτα με τις Μάσκες» (Halloween – 2018) του Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν (Η.Π.Α.)

H εισπρακτική επιτυχία του 1978, αναγεννιέται για να καλύψει την ανάγκη του κοινού για επιστροφή σε διαχρονικά πρότυπα τρόμου. Η ιστορία του Μάικλ Μάγιερς, ενός ανθρώπου χωρίς ταυτότητα και χωρίς πρόσωπο, ο οποίος επιστρέφει για να συνεχίσει το έργο σφαγής, αποκτάει μια αρχετυπική διάσταση για τα δεδομένα των ταινιών τρόμου.

Η πρώτη ταινία «Halloween» που εμπνεύστηκε ο Τζον Κάρπεντερ, στάθηκε η αφορμή οι κινηματογραφικές αίθουσες να γεμίσουν με slasher movies στις επόμενες δεκαετίες και η αλληγορική διάστασή τους σε σχέση με τον «αναίτιο κακό» να γεννήσει μια ολόκληρη μυθολογία τρόμου. Σαράντα χρόνια μετά, ο σκηνοθέτης Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν θα δώσει συνέχεια στον μακάβριο εφιάλτη του Κάρπεντερ, με την Τζέιμι Λι Κέρτις να επιστρέφει στον κλασικό της ρόλο, για να αντιμετωπίσει τη μασκοφόρα φιγούρα που την στοιχειώνει τέσσερις ολόκληρες δεκαετίες.

«Mandy» (2018) του Πάνου Κοσμάτου (Η.Π.Α., Βέλγιο)

image

Ads

Ο Ρεντ και η Μάντι ζουν ευτυχισμένοι σε ένα απομονωμένο σπίτι στο δάσος, όταν μια μοχθηρή συμμορία απόκοσμων μηχανόβιων τους επιτίθεται με μανία, με επικεφαλής τον σαδιστή Jeremiah. Μετά την επίθεση, ότι έχει απομείνει στον Ρεντ είναι η πιο άγρια δίψα για εκδίκηση και το φονικότερο όπλο όλων: η οργή αυτού που έχει μόλις χάσει τα πάντα. Ο Ρεντ επιβιώνει και εξαπολύει ένα μανιασμένο ανθρωποκυνηγητό που κορυφώνεται σε αιματοκύλισμα.

Ο ελληνικής καταγωγής σκηνοθέτης, Πάνος Κοσμάτος / Panos Cosmatos (Beyond the Black Rainbow) καταθέτει, μόλις με τη δεύτερη ταινία του, ένα αισθητικά συγκλονιστικό έργο. Ο Νίκολας Κέιτζ αναλαμβάνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο σ΄ αυτό το αιματηρό, ψυχεδελικό, κολασμένο οδοιπορικό, ένα μακελειό αφιερωμένο στην τέχνη του φανταστικού και ντυμένο με τη μουσική του σπουδαίου Johann Johannsson. Ηθοποιοί: Νίκολας Κέιτζ, Άντρια Ράιζμπορο, Λίνους Ρόουτς, Νεντ Ντένεχι, Όλγουεν Φουέρε, Ρίτσαρντ Μπρέικ, Μπιλ Ντιουκ.

«Μου αρέσει να σκέφτομαι το Mandy σαν ένα έργο ναΐφ τέχνης. Μία δυνατή ανάμνηση του παρελθόντος μου και της τέχνης, της μουσικής και των ταινιών που αγάπησα μεγαλώνοντας.» – Πάνος Κοσμάτος

«Σε Ακολουθεί» (It Follows – 2014) του Ντέιβιντ Ρόμπερτ Μίτσελ

image

Ένα ημίγυμνο κορίτσι τρέχει ουρλιάζοντας έξω από το σπίτι της, προσπαθώντας να ξεφύγει από έναν θανάσιμο κίνδυνο που μόνο εκείνη μπορεί να δει. Ο πανικός την οδηγεί ως την παραλία όπου αφήνει ένα αποχαιρετιστήριο μήνυμα, λίγο πριν το πτώμα της βρεθεί φριχτά παραμορφωμένο. Με αυτόν τον ανατριχιαστικό πρόλογο, το φιλμ «Σε Ακολουθεί» μας προσγειώνει απότομα στον αλλόκοτο κόσμο του, τον οποίο στοιχειώνει μία αγνώστου προελεύσεως υπερφυσική απειλή που μεταδίδεται με τη σεξουαλική επαφή και ακολουθεί μέρα-νύχτα τον στόχο της, αθέατη σε όλους εκτός από το επόμενο θύμα. Για τη 19χρονη Τζέι (Μάικα Μονρόε), τα μόνα πράγματα που θα έπρεπε να την απασχολούν αυτό το φθινόπωρο είναι το σχολείο, τα αγόρια και τα σαββατοκύριακα στη λίμνη. Έπειτα από μια φαινομενικά αθώα ερωτική συνεύρεση, όμως, βρίσκεται να καταδιώκεται από τη φρικαλέα αυτή κατάρα, η οποία συνοδεύεται από εφιαλτικά οράματα, που μπορούν να πάρουν οποιαδήποτε ανθρώπινη μορφή, μετατρέποντας ακόμα και τις πιο οικείες φιγούρες σε πιθανούς δολοφόνους. Καθώς ο χρόνος μετρά αντίστροφα, η Τζέι θα αναζητήσει τη βοήθεια των φίλων της σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια να ανατρέψει την τρομερή της μοίρα.

Πρωτότυπο και καλλιτεχνικά προσεγμένο, το φιλμ «Σε Ακολουθεί» διαθέτει εμπνευσμένες επιρροές από κλασσικές ταινίες τρόμου, ενώ παράλληλα σκιαγραφεί τη δική του μοναδική πορεία στο συγκεκριμένο είδος. Μακριά από τα συνηθισμένα κλισέ και τους ψεύτικους εντυπωσιασμούς, η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Αμερικανού σκηνοθέτη Ντέιβιντ Ρόμπερτ Μίτσελ – ο ίδιος υπογράφει και το ενδιαφέρον σενάριο – κερδίζει τις εντυπώσεις, αλλά και τον θεατή. Δεν πρόκειται απλά για ακόμα ένα νεανικό θριλεράκι από την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού. Εδώ τα πάντα είναι προσεκτικά σχεδιασμένα και διεξοδικά μελετημένα. Από την υπέροχη φωτογραφία, μέχρι το δυσοίωνο ηλεκτρονικό σάουντρακ από τους Disasterpeace, ο δημιουργός εκμεταλλεύεται στο έπακρο το σενάριο του, παραθέτοντας παράλληλα και μία αποτελεσματική αλληγορία για την εφηβεία και τη σεξουαλικότητα. Αξίζει τέλος να σημειώσουμε ότι το φιλμ πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα του πέρσι τον Μάιο, στην Εβδομάδα Κριτικής του Φεστιβάλ Καννών.

«Η Μάγισσα» (The Witch – 2015) του Ρόμπερτ Έγκερς

image

Το «The Witch» ακολουθεί μια πουριτανική οικογένεια που προσπαθεί να επιβιώσει στην απομονωμένη φάρμα της στη Νέα Αγγλία το 1630. Όταν το νεογέννητο μωρό της οικογένειας εξαφανίζεται μυστηριωδώς ο θρησκευτικός φανατισμός, οι επικίνδυνες προκαταλήψεις και μια μεταφυσική απειλή βαθιά στο δάσος θα βυθίσουν την οικογένεια σε μια κατάσταση χάους, τρόμου και αβεβαιότητας. Δυναμική σκηνοθεσία με πλούσιες δόσεις ρεαλισμού, ατμόσφαιρα παράνοιας και απόγνωσης, καλές ερμηνείες από τους πρωταγωνιστές, σ’ ένα φιλμ που παρά την αργή του εξέλιξη, καταφέρνει να χαρακτεί στη μνήμη του θεατή, εξαιτίας κυρίως της δυναμικής του κλιμάκωσης που κορυφώνεται σταδιακά προς το τελευταίο εξαιρετικό εικοσάλεπτο.

«Raw» (Grave – 2016) της Ζουλιά Ντουκουρνό

image

Οταν η Ζιστίν, μία σκληροπυρηνική χορτοφάγος, υποβάλλεται παρά τη θέλησή της σ’ ένα τελετουργικό μύησης πρωτοετών που συνδυάζει ωμοφαγία και κανιβαλισμό μέσα σ’ ένα λουτρό αίματος, αντιλαμβάνεται πως μερικά πράγματα καλό είναι να μην τα δοκιμάζεις ποτέ, γιατί μπορεί να εθιστείς. Πρωταγωνιστούν: Γκαράνς Μαριγιέ, Έλα Ρουμπφ, Ραχάλ Ναΐτ Ουφέγια, Λοράν Λουκάς, Μπουί Λανέρ. Το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Ζουλιά Ντουκουρνό, περιγράφει την ιδιόρρυθμη ιστορία μιας νεαρής φοιτήτριας της κτηνιατρικής, που δοκιμάζει έναν απαγορευμένο καρπό, ως μια παραβολή σχετικά με το ξύπνημα της (ωμής) σάρκας της. Βραβείο FIPRESCI στην Εβδομάδα Κριτικής του  Φεστιβάλ Καννών το 2016.

«Το Αυτό» (It – 2017) του Αντρέ Μουσιέτι (Η.Π.Α., Καναδάς)

image

Με χρονολογία κυκλοφορίας το 1986, «Το Αυτό» αποτελεί ένα από τα πλέον αγαπημένα βιβλία τρόμου του Στίβεν Κινγκ με φανατικούς αναγνώστες σε όλο τον κόσμο, το οποίο ετοιμάζεται να τρομάξει και τους κινηματογραφικούς θεατές. Όταν μικρά παιδιά αρχίζουν να εξαφανίζονται στην πόλη του Ντέρι, στο Μέιν, μια ομάδα παιδιών έρχεται αντιμέτωπη με τους μεγαλύτερους φόβους της, καθώς θα τα βάλει με έναν κακό κλόουν, τον Πένιγουαϊζ, με ιστορικό φόνων και βίας που γυρίζει αιώνες στο παρελθόν.

Στην ταινία, «Το Αυτό» πρωταγωνιστεί ο Μπιλ Σκάρσγκαρντ («Allegiant», τηλεοπτική σειρά «Hemlock Grove») ως ο βασικός κακός της ιστορίας, Πένιγουαϊζ. Μαζί του επίσης οι νεαροί ηθοποιοί Τζέιντεν Λίμπερερ («Midnight Special»), Τζέρεμι Ρεϊ Τέιλορ («Alvin and the Chipmunks: The Road Chip»), Σοφία Λίλις («37»), Φιν Γούλφχαρντ (τηλεοπτική σειρά «Stranger Things»), Γουάιατ Όλεφ («Guardians of the Galaxy»), Τσόουζεν Τζέικομπς (επερχόμενο «Cops and Robbers»), Τζακ Ντίλαν Γκρέιζερ («Tales of Halloween»), Νίκολας Χάμιλτον («Captain Fantastic») και Τζάκσον Ρόμπερτ Σκοτ, στο κινηματογραφικό του ντεμπούτο. Ο Αντρέ Μουσιέτι σκηνοθετεί σε προσαρμοσμένο σενάριο των Τσέις Πάλμερ, Κάρι Φουκουνάγκα και Γκάρι Ντόμπερμαν. Το ομώνυμο βιβλίο, στο οποίο βασίζεται η ταινία, θα κυκλοφορήσει τον Σεπτέμβριο σε νέα, πλήρη μετάφραση από τις Εκδόσεις Κλειδάριθμος. Ένα εξαιρετικό θρίλερ, από τα καλύτερα της κινηματογραφικής σεζόν.

«Ένα Ήσυχο Μέρος» (A Quiet Place – 2018) του Τζον Κρασίνσκι

image

Σε έναν μετα-αποκαλυπτικό κόσμο γεμάτο τέρατα, υπερευαίσθητα στον παραμικρό θόρυβο, μια οικογένεια αναγκάζεται να ζει στην απόλυτη σιωπή προκειμένου να επιβιώσει. Οι μέρες περνούν και η απειλή πλησιάζει όλο και περισσότερο. Ακόμα και η ανάσα σου μπορεί να σημάνει το τέλος σου. Η τετραμελής οικογένεια μαθαίνει να χρησιμοποιεί σταδιακά τη γλώσσα των κωφαλάλων, καθώς πρέπει να μάθει να ζει στην απόλυτη σιωπή, από τη στιγμή που κάποια μυστηριώδη πλάσματα, που καταδιώκουν ό,τι κάνει τον οποιονδήποτε ήχο, απειλούν τη ζωή των μελών της. Μόλις σε ακούσουν, σε καταδιώκουν. Η σιωπή είναι η μόνη επιβίωση.

Ο Τζον Κραζίνσκι πρωταγωνιστεί και σκηνοθετεί την ταινία «Ένα Ήσυχο Μέρος», με πρωταγωνίστρια τη σύζυγό του, Έμιλι Μπλαντ. Πρόκειται για ένα σύγχρονο και ενδιαφέρον εσχατολογικό θρίλερ, το οποίο καταφέρνει να σε κρατάει σιωπηλό, βυθισμένο στην αγωνία σου, μέχρι και το τελευταίο λεπτό.

«Suspiria» (2018) του Λούκα Γκουαντανίνο (Ιταλία, Η.Π.Α.)

image

Βερολίνο, δεκαετία του ’70. Η νεαρή Αμερικανίδα χορεύτρια, Σούζι Μπάνον (Ντακότα Τζόνσον), πηγαίνει στη (διαιρεμένη) γερμανική πρωτεύουσα, προκειμένου να πάρει μέρος σε οντισιόν για την παγκοσμίου φήμης σχολή χορού «Helena Markos». Κατορθώνει να εντυπωσιάσει την διάσημη χορογράφο της σχολής, τη Μαντάμ Μπανκ (Τίλντα Σουίντον), με το ακατέργαστο ταλέντο της. Όταν η Σούζι κατορθώνει να αρπάξει τον ρόλο της κορυφαίας χορεύτριας, η Όλγα, η προκάτοχός της, συνθλίβεται ψυχολογικά και κατηγορεί ως μάγισσες τις γυναίκες διευθύντριες της σχολής. Καθώς οι πρόβες γίνονται ολοένα και πιο απαιτητικές προκειμένου να δοθεί μια τελευταία παράσταση με τη χορογραφία που αποτελεί το σήμα κατατεθέν της σχολής, η Σούζι και η Μαντάμ Μπλανκ έρχονται υπερβολικά κοντά η μία στην άλλη. Η Σούζι δεν βρέθηκε στη σχολή απλώς για να χορέψει. Εν τω μεταξύ, ένας περίεργος ψυχοθεραπευτής (Λουτζ Έμπερσντορφ) ο οποίος προσπαθεί να αποκαλύψει τα σκοτεινά μυστικά της «Helena Markos», στρατολογεί μια άλλη χορεύτρια και χρησιμοποιεί τη βοήθειά της, προκειμένου να φτάσει στα βάθη των κρυφών υπόγειων θαλάμων της σχολής, όπου παραμονεύουν φρικιαστικές ανακαλύψεις.

Πρόκειται για ένα πρωτότυπο και εικαστικά εντυπωσιακό ριμέικ της κλασικής ταινίας τρόμου του Ντάριο Αρτζέντο, από το σκηνοθέτη του «Να Με Φωνάζεις Με Τ’ Όνομα Σου», Λούκα Γκουαντανίνο. Με τους: Τίλντα Σουίντον, Ντακότα Τζόνσον και Κλόε Γκρέις Μόρετζ, στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.

«Θέλω οι άνθρωποι να δουν την ταινία και να επηρεαστούν από αυτήν σε ένα εντελώς ασυνείδητο επίπεδο. Θέλω να σκεφτούν ποιοι είναι σε σχέση με τον τρόπο ανατροφής τους. Θέλω οι άνθρωποι να αναλογιστούν τη σχέση τους με τις μητέρες τους. Και θέλω να δουν την τεράστια δύναμη των γυναικών, οι οποίες είναι τόσο ισχυρές και γεμάτες θέληση. Δεν είναι θύματα οι γυναίκες. Είναι πολυσύνθετες, φανταστικές, ενοχλητικές, ατρόμητες και μερικές φορές κακές.» – Λούκα Γκουαντανίνο

«Μεσοκαλόκαιρο» (Midsommar – 2019) του Άρι Άστε (Η.Π.Α.)

image

Η Ντάνι (Φλόρενς Πιού) και ο Κρίστιαν (Τζάκ Ρέινορ) είναι ένα νεαρό ζευγάρι από την Αμερική, του οποίου η σχέση είναι υπό διάλυση. Όμως, μετά από μία οικογενειακή τραγωδία που ταράζει την Ντάνι, το πένθος τους φέρνει πάλι κοντά και η Ντάνι αυτοπροσκαλείται σε ένα ταξίδι του Ντάνι με τους φίλους του, σε ένα μοναδικό στο είδος του φεστιβάλ που λαμβάνει χώρα το μεσοκαλόκαιρο σε ένα απομονωμένο σουηδικό χωριό. Αυτό που ξεκινάει σαν μία ανέμελη καλοκαιρινή περιπέτεια σε ένα ηλιόλουστο καταφύγιο, παίρνει νοσηρή τροπή, όταν οι κάτοικοι του χωριού προσκαλούν τους καλεσμένους να συμμετέχουν σε εορτασμούς που μεταμορφώνουν αυτόν τον παράδεισο σε ένα όλο και πιο ανησυχητικό και ενοχλητικό μέρος.

«Η αρχική εικόνα που πυροδότησε την ταινία ήταν μία εκκλησία που καίγεται ως θυσία» λέει ο δημιουργός. «Με ενθουσίασε η περίπτωση να τοποθετήσω μία ταινία χωρισμού σε ένα νέο σκηνικό, δίνοντας μία οπερατική διάσταση στην κάθαρση που έχουμε ξαναδεί σε ταινίες, όπου η εγκαταλελειμμένη πρωταγωνίστρια καίει το κουτί που περιέχει όλα τα αντικείμενα που έχει συλλέξει στη σχέση, από την οποία τελικά απελευθερώνεται».

Μέσα από την ταλαντούχα πρωταγωνίστρια Φλόρενς Πιού (Lady Macbeth, The Little Drummer Girl), ο σκηνοθέτης Άρι Άστερ, εξετάζει ένα πλούσιο εύρος ιδεών, εμβαθύνοντας στο είδος των ταινιών τρόμου για να χτίσει μία μοναδική, ανατριχιαστική και απόκοσμη κινηματογραφική εμπειρία, βαδίζοντας στα ίχνη του θρυλικού «The Wicker Man» (1973). Μία μαύρη κωμωδία τρόμου, που εξελίσσεται με φόντο ένα πανηγύρι αγωνίας και επιβίωσης.

«Το Αυτό: Κεφάλαιο 2» (It Chapter Two – 2019) του Αντρέ Μουσιέτι (Η.Π.Α.)

image

Κάθε 27 χρόνια το κακό επισκέπτεται την πόλη του Ντέρι. Στο δεύτερο κεφάλαιο, τρεις δεκαετίες μετά, οι δρόμοι των κεντρικών χαρακτήρων διασταυρώνονται και πάλι. Μπορεί οι φίλοι από το Κλαμπ των Χαμένων να έχουν μεγαλώσει και να έχουν φύγει μακριά, αλλά ένα κρίσιμο τηλεφώνημα τους φέρνει πίσω εκεί όπου όλα ξεκίνησαν.

Το κακό, όπως το περιέγραψε η πένα του Στίβεν Κινγκ,  αναδύεται ξανά στην κωμόπολη Ντέρι, καθώς ο σκηνοθέτης Άντι Μουσιέτι επιστρέφει και συγκεντρώνει τα ενήλικα πλέον μέλη του Κλαμπ των Χαμένων στο δεύτερο κεφάλαιο του «IT». Στο δεύτερο φιλόδοξο κεφάλαιο, το σενάριο φέρει την υπογραφή του Γκάρι Ντάουμπερμαν (IT, Annabelle: Creation) και οι ενήλικες πια εκδοχές των μελών του περίφημου Κλαμπ των Χαμένων ζωντανεύουν από τον Τζέιμς ΜακΑβόι (Split, Glass), την υποψήφια για Όσκαρ, Τζέσικα Τσάστεϊν (Zero Dark Thirty, Mama) τον Μπιλ Χέιντερ (Barry, The Skeleton Twins), τον Αϊζέια Μουσταφά  (Shadowhunters: The Mortal Instruments), τον Τζέι Ράιαν (Mary Kills People) και τον Τζέιμς Ράνσον (The Wire). Ενώ ο εξαιρετικός  Μπιλ Σκάρσγκαρντ επιστρέφει στον ρόλο του σατανικού Πένιγουαϊζ.