Πίσω από κάθε σπουδαίο άντρα, υπάρχει μια ακόμη πιο σπουδαία γυναίκα. Η Γκλεν Κλόουζ το αποδεικνύει εντυπωσιακά ως «Σύζυγος», στην σημαντικότερη ταινία της νέας Κινηματογραφικής Εβδομάδας. Η  σπουδαία Αμερικανίδα ηθοποιός μας χαρίζει απλόχερα μία σπουδαία ερμηνεία, που της χάρισε δικαίως την Χρυσή Σφαίρα και την χρίζει φαβορί, για τα επερχόμενα Όσκαρ. Διαβάστε επίσης: Όσκαρ 2019: Ά Γυναικείος Ρόλος – Φαβορί και Αουτσάιντερ.

Ads

Έξι νέες ταινίες στις Αίθουσες, λίγες μόλις ημέρες πριν την 91η Τελετή Απονομής των Βραβείων Όσκαρ και ενώ διανύουμε την καλύτερη Κινηματογραφική Εβδομάδα του 2019, μέχρι στιγμής. Κι αυτό, διότι όλες ανεξαιρέτως οι ταινίες που κυκλοφορούν αξίζουν η κάθε μία ξεχωριστά, να συναντήσουν το κοινό τους, στην μεγάλη οθόνη.

Εκτός λοιπόν από την «Σύζυγο», με την Γκλεν Κλόουζ και τον Τζόναθαν Πράις, προβάλλονται: η «Σοφία» της Μεριέμ Μπενμπαρέκ που μας μεταφέρει στην Καζαμπλάνκα, το εξαιρετικό «Αν η Οδός Μπιλ Μπορούσε να Μιλήσει» του Μπάρι Τζένκινς, βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του σπουδαίου Τζέιμς Μπόλντουϊν.

Κυκλοφορούν επίσης, το Υποψήφιο για Όσκαρ «Θα Μπορούσες Ποτέ να με Συγχωρέσεις;» της Μάριελ Χέλερ, με την Μελίσα ΜακΚάρθι και τον Ρίτσαρντ Ε. Γκραντ, ο «Εξόριστος Συγγραφέας» του Αλεξέι Γκερμάν Τζούνιορέ, ένα συναισθηματικό πορτρέτο για τον σπουδαίο Ρώσο δημιουργό και «Ο Φαροφύλακας» του Κρίστοφερ Νίχολμ, με τον Τζέραρντ Μπάτλερ. Αναλυτικά:

Ads

«Σοφία» (Sofia – 2018) της Μεριέμ Μπενμπαρέκ (Γαλλία, Κατάρ)

image

Η Σοφία, 20 χρονών, ζει με τους γονείς της στην Καζαμπλάνκα. Ανακαλύπτει μαζί με την ξαδέρφη της ότι βρίσκεται σε άρνηση εγκυμοσύνης και γεννάει εκτός γάμου. Όμως στο Μαρόκο η εγκυμοσύνη εκτός γάμου είναι παράνομη και τιμωρείται με φυλάκιση. Το νοσοκομείο της δίνει 24 ώρες για να δηλώσει την ταυτότητα του πατέρα πριν την καταγγείλουν στις αρχές. Ποιος είναι ο πατέρας; Πώς θα το αντιμετωπίσει η οικογένεια της;

Η Μεριέμ Μπενμπαρέκ αποφεύγοντας με τέχνη κάθε μελοδραματισμό ξετυλίγει μεθοδικά το πολύπλευρο πορτρέτο μιας νεαρής γυναίκας που πρέπει να υπερασπιστεί τη θέση της σε ένα βαθιά ανδροκρατούμενο και αυστηρά ταξικά καθορισμένο περιβάλλον. Ένα αξιόλογο σκηνοθετικό ντεμπούτο, το οποίο έκανε πρεμιέρα στο τμήμα «Un Certain Regard» του Φεστιβάλ Καννών όπου κέρδισε το Βραβείο Σεναρίου. Στην Ελλάδα έκανε πρεμιέρα στο Διαγωνιστικό Τμήμα του 59ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, όπου είχαμε την ευκαιρία να το παρακολουθήσουμε παρουσία της σκηνοθέτιδας, ενώ απέσπασε και το Βραβείο Fipresci Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου.

«Είναι το πορτρέτο της πατρίδας μου σήμερα. Δεν ήθελα να κάνω μια ταινία που θα μιλούσε μόνο για τη θέση των γυναικών στο Μαρόκο, οι οποίες πάντα απεικονίζονται ως θύματα της πατριαρχίας, γιατί δεν πιστεύω ότι μπορούμε να μιλήσουμε για τη θέση των γυναικών στην κοινωνία αν δεν μιλήσουμε για την ίδια την κοινωνία. Η θέση της γυναίκας στην κοινωνία καθορίζεται από κοινωνικό – οικονομικό πλαίσιο στο οποίο βρίσκεται: αυτό απεικονίζει η «Σοφία». Οι φόβοι των χαρακτήρων αποτελούν μια ένδειξη του πώς λειτουργεί η μαροκινή κοινωνία. Έτσι σχεδίασα την ιστορία. Η Σοφία και η Λένα μεγάλωσαν σε διαφορετικούς κύκλους. Η Σοφία προέρχεται από οικογένεια μέσης τάξης που πιστεύει στις παραδόσεις. Φοράει την παραδοσιακή τζελάμπα, τα γαλλικά της δεν είναι καλά, στοιχείο που καταδεικνύει την τάξη του καθενός στο Μαρόκο. Η Λένα από την άλλη προέρχεται από πλούσιο περιβάλλον. Τα γαλλικά της είναι καλύτερα από τα αραβικά, είναι πολύ θηλυκή, έχει κοινωνική ζωή, πανεπιστημιακή εκπαίδευση, μια Μαροκινή μητέρα και ένα Γάλλο πατέρα. Αυτοί οι παράγοντες την κάνουν πιο ελεύθερη και πιο απελευθερωμένη από ότι τη Σοφία.» – Μεριέμ Μπενμπαρέκ

«Αν η Οδός Μπιλ Μπορούσε να Μιλήσει» (If Beale Street Could Talk – 2018) του Μπάρι Τζένκινς (Η.Π.Α.)

image

Χάρλεμ, αρχές δεκαετίας του ’70. Η Tish (Κίκι Λέιν) και ο Fonny (Στέφαν Τζέιμς) είναι πολύ ερωτευμένοι. Η ζωή τους ανατρέπεται όταν ο Fonny φυλακίζεται για ένα έγκλημα που δεν έχει διαπράξει. Η Tish ανακαλύπτει ότι είναι έγκυος και αγωνίζεται με τη βοήθεια του δικηγόρου και της οικογένειας της, να αποδείξει την αθωότητα του αγαπημένου της.

«Η οδός Μπιλ είναι ένας δρόμος στη Νέα Ορλεάνη, όπου γεννήθηκε ο πατέρας μου, ο Λούις Άρμστρονγκ και η τζαζ. Όλοι οι μαύροι που γεννήθηκαν στην Αμερική, γεννήθηκαν στην Οδό Μπιλ, γεννήθηκαν στη μαύρη γειτονιά κάποιας αμερικάνικης πόλης, είτε του Τζάκσον, του Μισισιπί, του Χάρλεμ ή της Νέας Υόρκης. Η Οδός Μπιλ είναι η κληρονομιά μας. Αυτό το μυθιστόρημα αφορά την απόλυτη ανάγκη να εκφραστεί αυτή η κληρονομιά. Η οδός Μπιλ είναι θορυβώδης. Είναι υπόθεση του αναγνώστη να διακρίνει το νόημα μέσα στο χτύπημα των ντραμς.» – Τζέιμς Μπόλντουϊν

Ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης και σεναριογράφος Μπάρι Τζένκινς, μετά το εξαιρετικό «Moonlight», επιστρέφει με το φιλμ, «Αν η Οδός Μπιλ Μπορούσε να Μιλήσει». Πρόκειται για την κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου μυθιστορήματος του σπουδαίου, Τζέιμς Μπόλντουϊν. Μία διαχρονική και συγκινητική ιστορία αγάπης για τον αδιάσειστο δεσμό ενός ζευγαριού και τη δύναμη της αφροαμερικανικής οικογένειας σε μία σκληρή εποχή, προκαταλήψεων και ρατσισμού.

«Η Σύζυγος» (The Wife – 2018) του Μπιορν Ραντζ (Η.Π.Α., Ηνωμένο Βασίλειο, Σουηδία)

image

Έχοντας επί σαράντα χρόνια θυσιάσει τα όνειρα της για να στηρίξει τον σύζυγο της και τη λογοτεχνική του καριέρα, η Τζόαν (Γκλεν Κλόουζ) είναι η τέλεια σύζυγος. Ο γάμος τους όμως έχει χτιστεί με άνισους όρους κι εκείνη έχει φτάσει στα όρια της. Την παραμονή της βράβευσης του άντρα της (Τζόναθαν Πράις), με το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας, η Τζόαν ετοιμάζεται να αποκαλύψει το μεγαλύτερο μυστικό της καριέρας του

Μέσα από την ταινία βγαίνουν στην επιφάνεια ζητήματα που απασχολούν τον σημερινό κόσμο, όπως είναι η αυτογνωσία, η απελευθέρωση, αλλά και η χειραφέτηση των γυναικών. Η Γκλεν Κλόουζ παραδίδει μαθήματα υποκριτικής σε μία συγκλονιστική ερμηνεία που της απέφερε τη Χρυσή Σφαίρα, ενώ είναι Υποψήφια και για το Όσκαρ Καλύτερου Ά Γυναικείου Ρόλου. Η «Σύζυγος» διαδραματίζεται κυρίως στη δεκαετία του ’90, κάνοντας όμως αναδρομή και στα πρώτα χρόνια της σχέσης του ζευγαριού, πίσω στις δεκαετίες του ’50 και του ’60. Το σενάριο βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο της Μεγκ Γούλιτζερ.

«Για μένα, αυτή η ταινία είναι σαν τη μουσική. Σαν δύο όργανα που παίζουν για μας.  Ο τρόπος που η Γκλεν Κλόουζ και ο Τζόναθαν Πράις ερμηνεύουν, μου θυμίζει δύο σόλο όργανα που παίζουν ταυτόχρονα. Στη διαδικασία του μοντάζ,  μου ήταν αδύνατον να απομονώσω την ιστορία από τις ερμηνείες τους. Είχαν έναν μοναδικό τρόπο να ενσωματώνουν το σενάριο, που ήταν συναρπαστικός. Δεν είναι απλά μια ιστορία που βασίζεται στην πλοκή. Η φιλοδοξία μου ως σκηνοθέτης είναι να αφήνω τους ηθοποιούς ελεύθερους. Στο τέλος, όλα έρχονται στο πως θα βρεις την μουσικότητα στο σενάριο, πως θα το κάνεις να… «χορέψει». Στην καλύτερη περίπτωση, το κοινό θα «χορέψει» μαζί μου στις μεγάλες στιγμές της ταινίας.» – Μπιορν Ραντζ

Τον σύζυγο της Γκλεν Κλόουζ υποδύεται ο σπουδαίος Ουαλός ηθοποιός, Τζόναθαν Πράις, ο οποίος δήλωσε σχετικά: «Είναι μια έξυπνη ταινία. Δεν κυκλοφορούν πολλές αυτού του είδους πλέον. Έχουμε σπουδαία σενάρια και επικές ταινίες αλλά δεν έχουμε πολλές έξυπνες ταινίες και νομίζω ότι αυτή είναι μια τέτοια.»

«Θα Μπορούσες Ποτέ να με Συγχωρέσεις;» (Can You Ever Forgive Me? – 2018) της Μάριελ Χέλερ (Η.Π.Α.)

image

Η Μελίσα ΜακΚάρθι πρωταγωνιστεί στην κινηματογραφική μεταφορά της βιογραφίας «Θα μπορούσες ποτέ να με συγχωρέσεις;». Πρόκειται για την αληθινή ιστορία της κορυφαίας σε πωλήσεις βιογράφου διασημοτήτων (και γατόφιλης) Λι Ισραήλ (Μελίσα ΜακΚάρθι) που έβγαζε τα προς το ζην κατά τη δεκαετία του ’70 και του ’80 καταγράφοντας τις ζωές διασήμων, όπως οι: Κάθριν Χέπμπορν, Ταλούλα Μπάνκχεντ, Εστέ Λόντερ και της δημοσιογράφου Ντόροθι Κιλγκάλεν. Όταν η Λι δεν μπορούσε να εκδώσει πια τα έργα της καθώς θεωρούνταν ξεπερασμένα, μετέτρεψε την τέχνη της σε απάτη, με τη βοήθεια του πιστού της φίλου Τζακ (Ρίτσαρντ Ε. Γκραντ).

Με φόντο τη Νέα Υόρκη του ’80, το φιλμ «Θα Μπορούσες Ποτέ να με Συγχωρέσεις;», αφηγείται μια γλυκόπικρη ιστορία που βασίζεται σε αληθινά γεγονότα και με ένα υπέροχο πρωταγωνιστικό δίδυμο, έχει δικαίως αποσπάσει τρεις Υποψηφιότητες για Όσκαρ, για το πρωτότυπα Διασκευασμένο Σενάριο, αλλά και για τις ενδιαφέρουσες και με χιούμορ ερμηνείες, των Μελίσα ΜακΚάρθι (Α’ Γυναικείος Ρόλος) και Ρίτσαρντ Ε. Γκραντ (Β’ Ανδρικός Ρόλος).

«Έχω δεθεί με τη Λι τόσο, που θέλω οι άνθρωποι να τη γνωρίσουν γι’ αυτό που ήταν. Να γνωρίσουν το ταλέντο, της εξυπνάδα, της γοητεία της και να δουν τις δυσκολίες που έχει περάσει, τον θυμό της, τη ραγισμένη της καρδιά. Θέλω να την αγαπήσουν όσο εγώ.» – Μελίσα ΜακΚάρθι

«Ο Φαροφύλακας» (The Vanishing / Keepers – 2018) του Κρίστοφερ Νίχολμ (Ηνωμένο Βασίλειο)

image

Τρεις φαροφύλακες πηγαίνουν για έξι εβδομάδες σε ένα ακατοίκητο νησί, 20 μίλια μακριά από τις δύσβατες ακτές της Σκωτίας. Καθώς ο Τόμας (Πίτερ Μούλαν), o Τζέιμς (Τζέραρντ Μπάτλερ) και ο Ντόναλντ (Κόνορ Σουίντελς) τακτοποιούνται στη συνηθισμένη, μοναχική τους ρουτίνα, κάτι απρόσμενο και πιθανώς καταλυτικό συμβαίνει, όταν πέφτουν πάνω σε κάτι που δεν είναι δικό τους για να το κρατήσουν. Από πού ήρθε και σε ποιαν ανήκει; Ένα πλοίο εμφανίζεται από μακριά και μπορεί να έχει τις απαντήσεις. Μία σκληρή μάχη για επιβίωση ξεκινά, ενώ η απληστία αντικαθιστά την πίστη και η απομόνωση τροφοδοτεί την παράνοια. Τρεις τίμιοι άντρες οδηγούνται μοιραία στην καταστροφή.

Ωραίες ερμηνείες και ατμόσφαιρα μυστηρίου, στο προσεγμένο φιλμ «Ο Φαροφύλακας» του Κρίστοφερ Νίχολμ. Ένα ψυχολογικό θρίλερ, εμπνευσμένο από έναν αινιγματικό θρύλο, το μυστήριο των νησιών Φλάναν. Με φόντο ένα ομιχλώδες απομονωμένο νησί, ο ταλαντούχος Δανός σκηνοθέτης (The Killing, Taboo) σκηνοθετεί ένα κλειστοφοβικό έργο εποχής, με πρωταγωνιστές τους βετεράνους Πίτερ Μούλαν (Tyrannosaur) και Τζέραρντ Μπάτλερ (300) καθώς και τον ανερχόμενο ηθοποιό, Κόνορ Σουίντελς (Sex Education). Μία ταινία για την απληστία και την εύθραυστη ανθρώπινη φύση που ξετυλίγει αργά και αποτελεσματικά την ιστορία, αιχμαλωτίζοντας το κοινό με τις ανατροπές και τη μυστηριώδη ατμόσφαιρα της.

«Ελπίζω να κάναμε μία συναρπαστική και απολαυστική ταινία, αλλά και την ίδια στιγμή ελπίζω να λέμε κάτι για το υλικό από το οποίο είμαστε φτιαγμένοι. Τι συμβαίνει όταν ο πολιτισμός καταρρέει και χάνουμε αυτό που ξέρουμε από την κοινωνία; Όταν είσαι μόνος, συμβαίνουν πράγματα. Είναι ανθρώπινο. Η ταινία έχει απολαυστική πλοκή και αληθινούς χαρακτήρες.» – Κρίστοφερ Νίχολμ

«Εξόριστος Συγγραφέας» (Dovlatov – 2018) του Αλεξέι Γκερμάν Τζούνιορ (Ρωσία, Πολωνία, Σερβία)

image

Έξι μέρες από τη ζωή του συγγραφέα Σεργκέι Ντοβλάτοφ, στις οποίες προσπαθεί να διατηρήσει το ταλέντο, την αξιοπρέπεια και την καλλιτεχνική του ταυτότητα στη Σοβιετική Ένωση του 1970, ενώ την ίδια στιγμή βλέπει τους συναδέλφους του να καταπιέζονται από το καθεστώς.

Ένα συναισθηματικό πορτρέτο για τον σπουδαίο Ρώσο συγγραφέα, ο οποίος σημάδεψε με το έργο του, μία ολόκληρη εποχή, καθώς ο απαγορευμένος και εξόριστος Ντοβλαντόφ, θεωρείται ως ο πατέρας της σύγχρονης ρωσικής λογοτεχνίας. Το βραβευμένο φιλμ του Αλεξέι Γκερμαν Τζούνιορ, αφηγείται την ιστορία ενός από τους μεγαλύτερους Ρώσους συγγραφείς του 20ου αιώνα, ο οποίος λάτρευε το χιούμορ, την τζαζ και πάνω απ’ όλα την ελευθερία. Το φιλμ έχει τιμηθεί με την Αργυρή Άρκτος του Φεστιβάλ Βερολίνου το 2018, ενώ αποτέλεσε και την επίσημη πρόταση της Ρωσίας για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Ηθοποιοί: Μίλαν Μάριτς, Ντανίλα Κοζλόφσκι, Έλενα Σουγιέκα, Αρτίρ Μπεσάστνι, Έλενα Λιάντοβα, Αντόν Σαγκίν, Σβετλάνα Κοντσέκοβα, Πιοτρ Γκασόβσκι.