Το 1958 ο Μάριο Μονιτσέλι, σκηνοθετεί τους Τοτό, Βιτόριο Γκάσμαν, Ρενάτο Σαλβατόρι, Ροζάνι Ρόρι, Κλαούντια Καρντινάλε και Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, στην ταινία «Ο Κλέψας του Κλέψαντος». Πρόκειται για μία από τις πιο κλασικές κωμωδίες της ιταλικής κινηματογραφικής σχολής, η οποία γνώρισε μεγάλη επιτυχία και ήταν Υποψήφια για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Προβάλλεται με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, την Παρασκευή 15 Μαρτίου, στο πλαίσιο του Αφιερώματος, «Σιωπές και Όνειρα / Εικόνες μετά τον Πόλεμο», δίνοντας μας την ευκαιρία να το απολαύσουμε και πάλι επί της μεγάλης οθόνης.

Ads

Μια συμμορία μικροαπατεώνων, που περιφέρεται στα λαϊκά περίχωρα της Ρώμης, προετοιμάζεται για ένα μεγάλο κόλπο, τη ληστεία ενός ενεχυροδανειστηρίου. Είναι, όμως, τόσο γκαφατζήδες που φεύγουν με μοναδική λεία μια κατσαρόλα με μακαρονάδα.

Ο «Κλέψας του Κλέψαντος» τ​​ου Μάριο Μονιτσέλι, αποτελεί μία χαρακτηριστική γλυκόπικρη κωμωδία της μεγάλης ιταλικής κινηματογραφικής σχολής. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα μείγμα Commedia dellΆrte και νεορεαλισμού, που «γέννησε» μια ολόκληρη σειρά ταινιών, οι οποίες «γέμισαν» τις αίθουσες όλης της Ευρώπης με δεκάδες παραγωγές για περισσότερα από είκοσι χρόνια.

image

Ads

Η ταινία του Μονιτσέλι – η οποία τον επόμενο χρόνο (1959) έφερε μία συνέχεια με τον ίδιο να μη συμμετέχει στην παραγωγή – ήταν Υποψήφια για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, κέρδισε το δεύτερο βραβείο στο Φεστιβάλ Σαν Σεμπαστιάν καθώς και τα Βραβεία Σεναρίου, Α’ Ανδρικού Ρόλου και Παραγωγού από την Ένωση Ιταλών Δημοσιογράφων Κινηματογράφου. Πρωταγωνιστούν κορυφαίοι ηθοποιοί της εποχής, σε διαφορετικά στάδια της καριέρας τους: Τοτό, Βιτόριο Γκάσμαν, Ρενάτο Σαλβατόρι, Ροζάνι Ρόρι, Κλαούντια Καρντινάλε και Μαρτσέλο Μαστρογιάνι.

Ο Μονιτσέλι, ξεκινώντας από απλές κωμικές ηθογραφίες, ακολούθησε την εξέλιξη της ιταλικής κοινωνίας σε όλο το δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα και σατίρισε τη μεσαία τάξη και τα λαϊκότερα στρώματα με μαύρο χιούμορ. Αγαπημένα του μοτίβα υπήρξαν η οικογένεια, η φιλία (περιορισμένη στο ανδρικό φύλο), ο θάνατος, η σεξουαλική καταπίεση, η τρέλα, η αποτυχία μεγαλεπήβολων σχεδίων.

image

Το αβίαστο γέλιο των πρώτων ταινιών του, με την απανταχού παρούσα κοινωνική κριτική, οδηγείται σε πικρόχολο χιούμορ και πολλές φορές χάνεται το χάπι εντ, για να καταλήξει σε δράμα, που όμως αφήνει πάντα περιθώριο στο γέλιο. Για τον ίδιο τον Μονιτσέλι, το χαρακτηριστικό της «Κωμωδίας αλλά Ιταλικά» ήταν ότι ασχολήθηκε με δραματικά θέματα δοσμένα με κωμικό τρόπο. Κάτι που ξεκίναγε ήδη από τον μεσαίωνα και τον Βοκάκιο.

image

Ο Κλέψας του Κλέψαντος / Big Deal on Madonna Street / I soliti ignoti
Σκηνοθεσία: Μάριο Μονιτσέλι
Σενάριο: Μάριο Μονιτσέλι, Σούσκο Τσέκι Ντ’Αμίκο, Φούριο Σκαρπέλι, Αγκινόρε Ινκρότσι
Φωτογραφία: Τζιάνι Ντι Βενάντσο
Μουσική: Πιέρο Ουμιλιάνι
Παραγωγός: Φράνκο Κριστάλντι
Πρωταγωνιστούν: Βιτόριο Γκάσμαν, Ρενάτο Σαλβατόρι, Ροζάνι Ρόρι, Κλαούντια Καρντινάλε, Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, Τοτό
Χώρες Παραγωγής: Ιταλία
Έτος Παραγωγής: 1958
Διάρκεια: 106 λεπτά
Παρασκευή 15 Μαρτίου στις 20:00, στον Κινηματογράφο «Νέα Ελβετία» (Ν. Ελβετίας 34 και Σεβαστείας)

Το φιλμ «Ο Κλέψας του Κλέψαντος» (Big Deal on Madonna Street / I soliti ignoti – 1958) του Μάριο Μονιτσέλι, προβάλλεται με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, στο Αφιέρωμα «Σιωπές και Όνειρα / Εικόνες μετά τον Πόλεμο», στην Κινηματογραφική Λέσχη του Δήμου Βύρωνα, όπου τις ταινίες επιλέγει και παρουσιάζει ο καταξιωμένος σκηνοθέτης, Στέλιος Χαραλαμπόπουλος.