Ο χαρισματικός Αμερικανός σκηνοθέτης, Ρόμπερτ Έγκερς, που στο παρελθόν μας έχει χαρίσει αξιόλογες κινηματογραφικές δημιουργίες,  όπως «Η Μάγισσα» (The Witch – 2015) και ο «Φάρος» (The Lighthouse – 2019), επιστρέφει με την τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του. Πρόκειται για ένα επικό θρίλερ εκδίκησης που εξερευνά το πόσο μακριά μπορεί να φτάσει ένας Βίκινγκ πρίγκιπας προκειμένου να πάρει εκδίκηση για τη δολοφονία του πατέρα του.

Ads

«Ποτέ δεν ήθελα να κάνω μια ταινία με Βίκινγκς. Νόμιζα ότι οι Βίκινγκς ήταν βίαιοι, ογκώδη σαν κτήνη και χωρίς τίποτα ενδιαφέρον. Η γυναίκα μου από την άλλη, λάτρευε τους Ισλανδικούς θρύλους, τις Μεσαιωνικές ιστορίες με τη σοφία των Βίκινγκ, και ήξερε ότι τελικά θα τους αγαπούσα κι εγώ. Αλλά ακόμη και με την επιμονή της, δεν άνοιξα ποτέ ένα από τα σπουδαία βιβλία που έχουν γραφτεί. Όταν πήγαμε στην Ισλανδία το 2015, τα επικά τοπία με ενέπνευσαν απόλυτα. Φαντάστηκα αμέσως μοναχικές φιγούρες του δέκατου αιώνα να ιππεύουν σε μαγικά βουνά κάτω από απέραντους ουρανούς.» – αναφέρει σχετικά ο σκηνοθέτης, Ρόμπερτ Έγκερς και συμπληρώνει:

«Υπήρχε κάτι μαγικό γύρω από αυτά τα τοπία. Τότε άρχισα να μαθαίνω τι πραγματικά συνέβαινε στις πρώτες δεκαετίες του δέκατου αιώνα στη Σκανδιναβία ενώ ταυτόχρονα άρχισε να με εξιτάρει το πως εξελίχθηκαν οι εναλλακτικές ερμηνείες και τα ανακριβή στοιχεία γύρω από τον πολιτισμό των Βίκινγκ στις χιλιετίες που ακολούθησαν. Ανακάλυψα έναν περίπλοκο πολιτισμό με όμορφη τέχνη, με θρησκευτική έκφραση, με προηγμένη τεχνολογία, με περίτεχνα έθιμα και κώδικες τιμής και Δικαιοσύνης. Αλλά ήταν επίσης και μια κουλτούρα ακραίας βίας και υποταγής, όπου οι τρομακτικοί κύκλοι εκδίκησης δεν είχαν τελειωμό Η ανθρωπότητα, όπως φαίνεται, δεν αλλάζει ποτέ. Ίσως γι’ αυτό με ελκύει τόσο πολύ το παρελθόν. Γιατί λειτουργεί σαν ένας σκοτεινός και μακρινός καθρέφτης.»

image

Ads

Ένας πολύ νεαρός πρίγκιπας είναι στα πρόθυρα της ηλικίας που θα γίνει άνδρας. Ενώ ετοιμάζεται να καθίσει στον θρόνο του πατέρα του, η μοίρα του σφραγίζεται ανεξίτηλα από μια αιματηρή και αναίτια σφαγή: ο πατέρας του δολοφονείται βάναυσα από τον θείο του, ο οποίος μάλιστα απαγάγει τη μητέρα του μικρού αγοριού.

Φεύγοντας από το Βασίλειο του νησιού με μια βάρκα, το παιδί ορκίζεται να πάρει εκδίκηση. Δύο δεκαετίες αργότερα, ο ήρωας έχει γίνει ένας ατρόμητος πολεμιστής που εισβάλλει σε χωριά και τα λεηλατεί, μέχρι που μια απόκοσμη μάντισσα του θυμίζει τον αιώνιο όρκο του, ότι οφείλει να εκδικηθεί για τον άδικο χαμό του πατέρα του, να σώσει τη μητέρα του και να σκοτώσει τον άπληστο θείο του. Ταξιδεύοντας με ένα πλοίο που μεταφέρει σκλάβους στην Ισλανδία, ο ήρωας διεισδύει στο αγρόκτημα του θείου του με τη βοήθεια μιας γυναίκας που ήταν μαζί του στο πλοίο και έτσι ξεκινά τον αγώνα να τιμήσει τον ιερό του όρκο.

image

Πρόκειται για μια στιβαρή, απόκοσμη, περιπέτεια εκδίκησης για τον λόγο τιμής, την ανδρεία στο πεδίο μάχης και τις ιερές δοξασίες μιας άλλης εποχής που έδιναν σθένος και κουράγιο στους έκπτωτους της μοίρας οι οποίοι μετατρέπονταν σε ατρόμητους και ταγμένους πολεμιστές.

Σε αυτή τη διαχρονική ιστορία, ένας περιφρονημένος ήρωας, δίχως πατέρα και μέντορα, θα ανακτήσει την τιμή του απέναντι σε αυτούς που ατίμασαν τις ρίζες του.

«Μετά από ένα καθοριστικό γεύμα με τον Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ, η ιδέα της δημιουργίας μιας ταινίας με Βίκινγκ έγινε πραγματικότητα. Ήξερα (συγχωρήστε την ύβρη) ότι ήμουν υποχρεωμένος να κάνω την απόλυτη ταινία με Βίκινγκ. Με τη βοήθεια του λαμπρού Ισλανδού μυθιστοριογράφου και ποιητή, Sjón, θα αποφασίζαμε να ξεκινήσουμε την πιο ιστορικά ακριβή και γειωμένη ταινία με Βίκινγκ όλων των εποχών. Θα συνεργαζόμασταν με αρχαιολόγους και ιστορικούς, προσπαθώντας να αναδημιουργήσουμε τις λεπτομέρειες του φυσικού κόσμου, προσπαθώντας να συλλάβουμε, δίχως να κρίνουμε, τον εσωτερικό κόσμο των Βίκινγκ: τις πεποιθήσεις τους, τη μυθολογία και την τελετουργική τους ζωή. Αυτό θα σήμαινε ότι το υπερφυσικό θα ήταν ρεαλιστικό σε αυτή την ταινία – γιατί έτσι ήταν η ζωή γι’ αυτούς. Πρόσφατες τηλεοπτικές, κινηματογραφικές και τηλεοπτικές αναπαραστάσεις της μυθολογίας των Βίκινγκ και της παλιάς νορβηγικής προσπαθούν να φαίνονται φανταχτερές και φρέσκες. Η δημόσια αντίληψη για την εικόνα ενός Βίκινγκ σήμερα μοιάζει περισσότερο με έναν μεταφυσικό ροκ αστέρα παρά με μια παλιά νορβηγική ιέρεια, έναν αγρότη, έναν πολεμιστή ή μια βασίλισσα. Με τη σχολαστική μας έρευνα θα προσπαθούσαμε να επαναπροσδιορίσουμε αυτήν την εικόνα με κάτι τόσο στοιχειώδες και αληθινό, όσο τα τοπία που μας εμπνεύσαν τόσο.» – Ρόμπερτ Έγκερς

image

Ο «Άνθρωπος Απ’ Τον Βορρά» είναι ένα σχολαστικά δημιουργημένο έπος εκδίκησης στο οποίο ένας κατατρεγμένος από την προδομένη οικογένειά του ήρωας εγκαταλείπει την πατρίδα του, για να επιστρέψει χρόνια αργότερα, αποφασισμένος να εκδικηθεί, ταγμένος στον σκοπό που οδηγεί τη ζωή του και που θα οπλίσει το χέρι του «Ανθρώπου Απ’ Τον Βορρά» και η μάχη θα είναι αδυσώπητη.

Ο οραματιστής σκηνοθέτης Ρόμπερτ Έγκερς, τρία χρόνια μετά τον ατμοσφαιρικό «Φάρο» (The Lighthouse) που εξερευνούσε την τρέλα της απομόνωσης και επτά χρόνια μετά τον μεφιστοφελικό δράμα εποχής «Η Μάγισσα» (The Witch) επιστρέφει με υποβλητική δύναμη και σκηνοθετεί ένα σκοτεινό θρίλερ εκδίκησης με μεσαιωνική ατμόσφαιρα.

image

Ο σταθερά ανερχόμενος Έγκερς θα αφηγηθεί μια επική, παραισθησιογόνα ιστορία αφού μας βυθίσει στα αφηγηματικά σκοτάδια του Σαιξπηρικού Άμλετ και αφού φέρει στο φως τα ανείπωτα μυστήρια των Βίκινγκ και των μοναχικών πολεμιστών.

Οι αιώνιοι Ισλανδικοί μύθοι, οι αρχέγονες φιγούρες ενός αθέατου κόσμου, τα ματωμένα σπαθιά της μάχης και οι τρομακτικοί θρύλοι του 10ου αιώνα θα απειλήσουν με παράδοξο τρόπο το κακοποιό πεπρωμένο των ηρώων και το βάρος της μοίρας θα έρθει σε μια ρεαλιστική «κόλαση» με τη μορφή βιβλικού ολέθρου.

image

Οι Πρωταγωνιστές

Ο Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ αφοσιώθηκε απόλυτα στον ρόλο του μοναχικού πολεμιστή που θα κάνει την υπέρβαση για να τιμήσει τη μνήμη του πατέρα του.

Η Άνια Τέιλορ-Τζόι (The Queen’s Gambit) υποδύεται μια αινιγματική γυναίκα που συνταξιδεύει με τον ήρωα. Η ίδια θα δει με τρυφερότητα τον αγώνα του και θα μαγευτεί από το πάθος του και από την θέληση που θα δείξει, στην δεύτερη συνεργασία της με τον σκηνοθέτη, μετά την υπέροχη «Μάγισσα» του 2015.

Η Νικόλ Κίντμαν σε έναν εξαιρετικά αμφίσημο ρόλο θα ερμηνεύσει με μαγνητικό τρόπο την μητέρα που κρύβει τα δικά της μυστικά.

Ο Ίθαν Χοκ είναι ο πατέρας που δεν πρόλαβε να κληρονομήσει στον γιο του τον πολυπόθητο θρόνο. Οι διδαχές και οι αξίες που μετέφερε στο γιο του θα γίνουν τα υλικά που θα δώσουν δύναμη στον πολεμιστή, πριν την κατάβαση στην κόλαση.

Ο Γουίλεμ Νταφόε σε έναν ιδιαίτερο ρόλο θα ενσωματώσει τις δοξασίες και τους μεταφυσικούς θρύλους ενός συγκλονιστικού κόσμου και αυτός στην δεύτερη συνεργασία του με τον σκηνοθέτη, μετά τον απόκοσμο «Φάρο» του 2019.

Τέλος η Björk θα μεταφέρει τον χρησμό που θα πυροδοτήσει τη λυτρωτική διαδρομή μέχρι την αιματηρή κάθαρση.

image

Ρόμπερτ Έγκερς / Robert Eggers

Ο Ρόμπερτ Έγκερς ξεκίνησε την καριέρα του ως σκηνοθέτης και σκηνογράφος στην θεατρική σκηνή της Νέας Υόρκης, προτού μεταπηδήσει στον Κινηματογράφο. Το μεγάλου μήκους ντεμπούτο του στην κινηματογραφική σκηνοθεσία με τίτλο «Η Μάγισσα», πραγματοποίησε την πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ του Σάντανς αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές, ενώ σημείωσε αξιόλογη εισπρακτική επιτυχία στις αίθουσες.

Η ταινία «The Lighthouse», η οποία αποτέλεσε τον δεύτερο σταθμό στη φιλμογραφία του σκηνοθέτη, προβλήθηκε στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών στο Φεστιβάλ των Καννών, εισπράττοντας και αυτή με τη σειρά της θετικά σχόλια. Για να πετύχει καλλιτεχνικά το φιλόδοξο όραμά του, ο σκηνοθέτης γύρισε το φιλμ του σε υψηλής ποιότητας ασπρόμαυρο και επέλεξε τετράγωνο κάδρο (1.19:1). Με αυτόν τον τρόπο, ήθελε να συνδυάσει τον μινιμαλιστικό τρόμο με τη γοτθική ατμόσφαιρα του τοπίου, στη Νέα Σκωτία του Καναδά. Πέρα από την ένταση της φυσικής τοποθεσίας, ιδιαίτερη έρευνα έγινε για τον ρεαλισμό της γλώσσας, καθώς οι δυο ηθοποιοί προσέγγισαν απόλυτα τη διάλεκτο του 19ου αιώνα.

Διαβάστε Επίσης:

image

Ο Άνθρωπος απ’τον Βορρά / The Northman
Σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Εγκερς
Σενάριο: Σιόν, Ρόμπερτ Εγκερς
Πρωταγωνιστούν: Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ, Ανια Τέιλορ-Τζόι, Νικόλ Κίντμαν, Ίθαν Χοκ, Γουίλεμ Νταφόε, Κλέις Μπανγκ, Μπιόρκ
Φωτογραφία: Γιάριν Μπλάσκε
Μοντάζ: Λουίζ Φορντ
Μουσική: Ρόμπιν Κάρολαν, Σεμπάστιαν Γκένσμπορου
Έτος Παραγωγής: 2022
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 136 λεπτά
Κυκλοφορεί στους Κινηματογράφους από την Πέμπτη 21 Απριλίου